Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بیرجند با اشاره به این‌که رسانه‌های غربی رویکرد خصومت‌آمیز خود را در قبال انتخابات ایران خواهند داشت، گفت: اساسا غرب، هویت ایرانی و رفتارهای اخلاقی که این هویت در عرصه بین‌المللی تولید و منافع غرب را نشانه می‌گیرد، نمی‌تواند تحمل کند.

سامان سفالگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص رویکرد رسانه‌های غربی در انتخابات پیش‌روی کشور گفت: سیاست غربی با رویکردی ماتریالیستی نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را که بنیان فلسفی آن بر پایه اندیشه‌های اخلاقی فرهنگ اسلامی-ایرانی قرار دارد، فهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: فرهنگ اسلامی-ایرانی تولیدکننده سیاست اخلاقی (به معنای سیاست کارگزار اخلاق) است، حال آن‌که فرهنگ غربی، متکی بر اخلاق سیاسی (اخلاق کارگزار منافع سیاسی) است. از این رو، غرب با درک ایران به مثابه رقیبی خطرناک علیه دستور کار سیاسی و اقتصادی خود (که تا حد زیادی در معادلات بین‌المللی نفوذ دارد)، سعی دارد تا این کشور را منزوی و منفور در عرصه بین‌المللی نشان دهد.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بیرجند افزود: برای روشن شدن هر چه بیشتر دیدگاهم راجع به دیپلماسی رسانه‌ای غرب راجع به انتخابات پیش روی ایران، مایلم مثالی را راجع به رویکرد این رسانه‌ها در مسئله‌ای دیگر که مربوط به ایران است داشته باشم.

سفالگر تصریح کرد: در جریان پرونده هسته‌ای ایران که بارها و بارها کشورمان تعهد خود به مقررات بین‌المللی را اعلام داشت و حتی نهادهای امنیتی غربی نیز به کرات از عدم انحراف فعالیت‌های هسته ایران خبر می‌دادند، رسانه‌های غربی همسو با محافل دیپلماتیک غرب از همه ظرفیت‌های خود در راستای مشروعیت‌زدایی از حقوق مسلم کشورمان استفاده کردند.

وی با اشاره به این‌که عمده ابزار استفاده شده از سوی رسانه‌های غرب در مورد پرونده هسته‌ای ایران، امنیتی کردن آن بود، تصریح کرد: مراد از امنیتی کردن این است که این رسانه‌ها از طریق همراه کردن واژگان و تعابیر خیالی و وحشت‌زا با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سعی کردند تا از ایران تصویری مخدوش، جنگ‌طلب و غیر قابل اعتماد در افکار عمومی غرب جا بیاندازند.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بیرجند افزود: اهمیت این رویکرد از این منظر قابل توجه است که بدانیم در جهان امروز، کشورها روابط خود با دیگران را بر اساس برداشت‌ها و تصاویر ذهنی که از آنان دارند، تنظیم می‌کنند.

سفالگر ادامه داد: در این راستا، بر اساس یافته‌های یک پژوهش که به بررسی رویکردهای چهار روزنامه معروف غربی (گاردین، دیلی تلگراف، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال) در فاصله بین سال‌های 2003 تا 2013 راجع به موضوع هسته ایران پرداخته است، واژگانی چون بمب و سلاح هسته‌ای، شک و تردید، حمله، تعلیق و توقف، تهدید، تحریم، پنهانکاری و نگرانی، عمده مفاهیمی بوده‌اند که با برنامه هسته ایران همراه شده‌اند.

وی اظهارکرد: به نظر من با این خوراک فکری غلط و موهوم، ملت‌های غربی نباید هم دیدگاه واقع بینانه‌ای راجع به فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشند.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بیرجند با اشاره به این‌که در همین راستا، معتقدم که رسانه‌های غربی رویکرد خصومت‌آمیز خود را در قبال انتخابات ایران هم خواهند داشت، ادامه داد: موضوع اصلی که باید درک شود این است که اساسا غرب، هویت ایرانی و رفتارهای اخلاقی که این هویت در عرصه بین‌المللی تولید و منافع غرب را نشانه می‌گیرد، نمی‌تواند تحمل کند.

سفالگر گفت: بنابراین رسانه‌های غربی دشمنی را بنیان سیاست خود در قبال ایران قرار می‌دهند و آن را در زمینه‌های مختلف مثل انتخابات، هسته‌ای و حقوق بشر اعمال می‌کند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ی غربی هم همان‌طور که پیش از این اشاره کردم دنباله‌رو سیاست غربی است. در انتخابات پیش‌رو، رسانه‌های غربی از دو طریق حملات واضح و آشکار و تخریب هوشمندانه انتخابات را هدف قرار می‌دهند.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بیرجند با اشاره به این‌که بی بی سی فارسی یکی از بازیگرانی است که در بحث تخریب هوشمندانه قاعده‌مند بازی می‌کند، ادامه داد: این رسانه چند ماه قبل از انتخابات، فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

سفالگر تصریح کرد: در ابتدا بی‌طرف و حتی طرفدار گفتمان سیاسی حاکم در ایران خود را نشان می‌دهد تا جلب مخاطب کند و سپس هرچه که به انتخابات نزدیک می‌شویم رویکرد خصومت‌آمیز خود را بیش از پیش آشکار می‌کند.

وی اظهارکرد: در شرایط فعلی با گسترش رسانه‌های مجازی، دشمنان برنامه‌ریزی‌های قابل توجهی در این بخش خواهند داشت و تنها راه مقابله با دشمن در بعد رسانه‌ای، کار فکری-علمی، برنامه‌ریزی و تعریف استراتژی است.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور بیرجند با اشاره به این‌که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای در بنیاد سابان به این نکته اشاره داشت که اگر می‌توانستم تک تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای را نابود می‌کردم، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید این چنین رهبرانی از هیچ ابزاری از جمله رسانه‌ها، برای نابود کردن پیچ و مهره‌های انتخابات و مشروعیت سیاسی در ایران دریغ نخواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد. 

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

 قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. 

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است. 

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است. 

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. 

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • جمیله علم‌الهدی: از رسانه‌های غربی می‌خواهم که به ایران بیایند و وضعیت را ببینند
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها