Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@10:53:44 GMT

32 هزار هکتار اراضی کم بازده شمال گلستان زهکشی می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۸۹۱۵۳

32 هزار هکتار اراضی کم بازده شمال گلستان زهکشی می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، مختار مهاجر روز یکشنبه درجلسه شورای کشاورزی گنبدکاووس افزود: زهکشی این اراضی از مجموع 280 هزار هکتار اراضی شمال استان به نسبت مساوی در سه شهر گنبدکاووس، بندرترکمن و گمیشان درحال انجام است.
وی بابیان اینکه مصوبه زهکشی اراضی کم بازده شمال استان در دولت قبل نیز مصوب شده بود، اما اجرایی نشد، افزود: با مصوبه مجدد این طرح در دولت یازدهم ابتدا قرار بود، 22 هزار هکتار زهکشی شود اما تا الان برای 52 هزار هکتار موافقت نامه امضا شده است که 32 هزار هکتار آن با تخصیص اعتبارات لازم درحال مطالعه و اجرای همزمان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهاجر اضافه کرد: با زهکشی این اراضی میزان تولید محصول از 600 تا 700 کیلوگرم در هکتار به بیش از 4 تن در هکتار افزایش می یابد.
وی همچنین با اشاره به اولویت های بخش کشاورزی استان دراقدامات_کنترلی_پلیس_در_فرودگاه_ها">سال جاری تصریح کرد: با تغییر نگاه دولت و حاکمیت به بخش کشاورزی در جهت تامین مواد غذایی جمعیت 20 سال آینده اقدامات خوبی در این بخش اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان جهادکشاوزی گلستان اظهار داشت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی بویژه منابع خاکی درجه یک استان، بهسازی خاک با انجام عملیات زهکشی، توسعه سیستم های آبیاری نوین، مبارزه بیولوژیک با آفات، اصلاح نژاد بذرها و تولید بذرهای مقاوم به شرایط بحرانی آب و هوایی و خشکسالی، ساماندهی و نوسازی اراضی نسق شالیزار، استفاده از آب های مرزی، جذب ناظرین کشاورزی و توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های بخش کشاورزی استان در سال جاری است.
وی افزود: در هر یک از این اولویت ها فعالیت های خوبی انجام شده یا در دست اقدام است که نوید بخش آینده ای خوب در حوزه کشاورزی است.
مهاجر به توجه ویژه دولت در پرداخت تسهیلات بانکی برای اجرای سیستم های آبیاری نوین اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود منابع آبی دولت فقط درسال گذشته مبلغ 520 میلیارد ریال به این امر در گلستان تخصیص داد.
وی گفت: با این میزان تسهیلات 10 هزار هکتار اراضی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز می شود که تاکنون بخش زیادی از آن انجام شده است.
رئیس سازمان جهادکشاوزی گلستان از آمادگی استان برای خرید محصولات گندم، جو و کلزا خبر داد و اضافه کرد: امسال پیش بینی خرید تضمینی گندم در استان افزون بر یک میلیون و 250 هزار تن است که حدود 100 مرکز خرید از سوی شرکت غله گلستان پیش بینی شده است.
مهاجر به مبارزه با افت ملخ مراکشی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سطح مبارزه با این افت از 35 هزار هکتار در سه سال پیش به کمتر از دو هزار هکتار کاهش یافته و هم اکنون آفت ملخ مراکشی کنترل شده است.
وی اضافه کرد: در تولید بذرهای مقاوم به شرایط بحرانی و خشکسالی نیز سال گذشته 43 هزار تن بذر تولید شد.
در این جلسه فرماندار ویژه گنبدکاووس و نماینده مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند. گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
/3039/1648
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۹۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری

به گزارش خبرگزاری مهر، نصرت الله نیکو با بیان اینکه یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان در سال گذشته به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است، افزود: این میزان اراضی کشاورزی در قالب ۴۹ طرح در سطح استان انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین یک هزار و ۹۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی در قالب ۱۳۰ طرح با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد در دست اجرا برای سامانه‌های نوین آبیاری است.

به گفته وی استان قزوین رتبه ۱۰ در سطح کشور برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را به خود اختصاص داده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای اجرای طرح سامانه‌های نوین ابیاری تا کنون بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی به سنانه نوین ابیاری تجهیز شده است.

نیکو اضافه کرد: تعهد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان ۳ هزار هکتار است که امیدواریم با تأمین بموقع اعتبار بتوان به این هدف دست یافت.

کد خبر 6087945

دیگر خبرها

  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری