Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: هیچ محدودیتی برای تبدیل اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری در استان کردستان وجود ندارد و سالانه ۵ هزار هکتار در استان برای این کار انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، کریم ذوالفقاری در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کردستان که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استاندار کردستان و مسئولان استان در سالن شهدای دولت استانداری کردستان برگزار شد اظهار داشت: در استان کردستان در بخش کشاورزی برای محصولات سالم اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف آب، خاک، سموم، کود و حفظ نباتات انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حوزه آب گفت:استان کردستان یکی از بهترین استان‌های کشور در مصرف بهینه آب هست چراکه میزان اراضی مجهز به سیستم‌های آبیاری 2 برابر کشاورزی و میزان تولید در هر هکتار در بیشتر محصولات کشاورزی بیشتر از میانگین کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: میزان تولیدات محصول سالم به ازای مصرف هر متر مکعب آب مصرف شده در دشت‌های ممنوعه کردستان 2.1 کیلوگرم است که در میانگین کشوری یان رقم 1.5 کیلوگرم است.

وی گفت: هیچ محدودیتی برای تبدیل اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری در استان کردستان وجود ندارد و سالانه 5 هزار هکتار در استان برای این کار انجام می‌شود.

ذوالفقاری افزود: استفاده از آب سبز در حوزه آب‌های دریاچه ارومیه در اینگونه مناطق کشت چغندر و حبوبات و غلات انجام شده و کشت نشایی که از سال 83 در استان آغاز شده از دیگر مواردی بوده که در همین راستا کشت بهاره را به کشت پائیزه انتقال داده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت کشت نخود در اراضی استان که به تثبیت ازت خاک کمک خواهد کرد اظهار کرد: اگر نخود را بخواهیم کشت کنیم درآمد مردم در هر هکتار تا دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به اجرای طرح توسعه باغات دیم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته طرح توسعه باغات دیم در یکهزار و 400 هکتار باغ ایجاد شد و امسال هم این کار را انجام خواهیم داد.

وی به ظرفیت شهرستان مریوان در تولید انگور سیاه اشاره کرد و گفت: انگور سیاه مریوان تولید زیادی دارد و در هر هکتار 30 تن محصول تولید می‌شود و هم‌اکنون 3 هزار و 400 هکتار از اراضی مریوان مستعد کشت انگور سیاه هستند که می‌تواند برای 170 نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به مصرف کود در قبل از سال 90 در استان که حدود 120 هزار تن بود خاطر نشان کرد: هم‌اکنون میزان مصرف کود در استان به 55 هزار تن رسیده و به سمت خاک سالم پیش می‌رویم و میزان مصرف کود در ایران اکنون 560 گرم بوده که این رقم در کردستان 300 گرم در هر هکتار است.

ذوالفقاری به وجود 74 مورد قلع و قمع بنای غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار مریوان در طول یکسال اشاره کرد و گفت: در طول سه سال گذشته یکهزار مورد تخریب و قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز از ساختمان‌های 10 متری تا 500 متری در اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

انتهاب پیام/

R7848/P4001/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین

محمدحسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امیدواریم با پیشبرد این برنامه‌ها شاهد افزایش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی باشیم که البته بخش قابل توجهی از آن با مشارکت بخش خصوصی محصص خواهد شد.

وی اضافه کرد: گفتمان مشارکت مردم جز سیاست‌های و اولویت‌های اصلی و مهم بخش کشاورزی استان قزوین است که امیدواریم با ورود سرمایه گذار به این بخش شاهد افزایش تولیدات کشاورزی باشیم.

این مسئول ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکیدات و توجه خوبی به دشت قزوین داشته اند تا اینکه در اردیبهشت ۱۴۰۱ و تاکید مجدد بر اهمیت دشت قزوین و پیگیری این دستور توسط رییس جمهور، وزیر جهادکشاورزی و استاندار، ستاد احیا و پایدار سازی دشت قزوین تشکیل شد.

عطایی شبکه آبیاری دشت قزوین را یک فرصت بسیار مهم در استان برشمرد و بیان کرد: شبکه آبیاری دشت قزوین به وسعت ۶۰ هزار هکتار بزرگترین شبکه کشور است که متاسفانه در چند سال اخیر برای تامین این میزان اراضی با مشکل مواجه شده ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه ۲۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و ۱۳۰ هزار هکتار اراضی دیم در استان زیر کشت قرار دارد، یادآور شد: اقدامات جهش تولید در کشاورزی استان قزوین از دهه ۴۰ آغاز شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گسترش پیدا کرده است.

استان قزوین در تولید ۱۶ محصول کشاورزی رتبه یک تا ۶ کشور را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است