Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود و آنچه در انتخاب افراد اصلح برای تکیه بر این کرسی ها مهم است،پرهیز از تخریب رقبا و تشریح برنامه های عملی برای حوزه های مختلف است که مقوله پاسخگویی مسئولان به مردم را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت کنندگان در میزگرد بررسی تحولات انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد پرهیز از تخریب، سیاه نمایی به اتفاق بر لزوم توجه به مطالبات مردمی، رعایت اخلاق انتخاباتی، افزایش روحیه پذیرش شکست و تبریک به نامزد پیروز میدان، پرهیز از بد اخلاقی انتخاباتی و معرفی برنامه ها به جای تخریب نامزدها تاکید داشتند.
آنان بر این باور بودند که رعایت اخلاق و تقوای سیاسی در معرفی برنامه ها، هوشیاری نامزدها در برابر توطئه دشمنان برای دو قطبی کردن جامعه ، پرهیز از ارائه وعده های پوچ با هدف رای آوری مهمترین تکلیف نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان است چرا که عرصه خدمت در نظام جمهوری اسلامی باید برپایه عقلانیت و وحدت و برنامه باشد

*** تخریب رقیب در انتخابات بی اعتمادی مردم را در پی دارد
عضو جبهه اصلاحات استان مرکزی در این میزگرد گفت: سکان اجرایی عالی کشور بسیار مهم و حساس است و نامزدی که برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده نمی تواند بدون برنامه در این وادی حضور یابد و مردم برای رای دادن باید شناخت دقیقی از فعالیت ها، دیدگاه و منش نامزدها داشته باشند که این با غوغا سالاری و تخریب حاصل نمی شود.
علی محمد نظری افزود: برای ارایه برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری باید فضا و امکانات کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند برنامه های خود را با مردم مطرح کنند و دامنه اعتماد عمومی را در سایه عقلانیت به نفع خود و توسعه کشور رقم زنند.
وی ادامه داد: نامزدهای ریاست جمهوری باید از فرصت و فضایی که در مهلت قانونی تبلیغات در اختیارقرار دارند به بهترین شکل در معرفی دیدگاه و تقویت گفتمان انتخاب اصلح بهره ببرند و به جای تخریب و فرصت سوزی با مباحث منطقی شفافیت در موضوعات به انتخاب مردم کمک کند نه اینکه با بداخلاقی عرصه انتخابات را مه آلود کنند.
عضو جبهه اصلاحات استان مرکزی خاطر نشان کرد: نقد منصفانه سازنده است و باید از تریبون رسانه ملی موضوعاتی از سوی نامزدها مطرح شود که آگاهی بخش و هدایتگر باشد و شان و شخصیت افراد حفظ شود.
نظری گفت: نمایندگان احزاب و دیدگاه های مختلف همه در چارچوب نظام و فرزندان کشور هستند و در سایه تضارب آرا جامعه رشد می کند اما، نباید با دو قطبی کردن فضا جریانات فکری را در مقابل هم قرار داد و این رفتارها در شان کشور و انقلاب نیست.
عضو جبهه اصلاحات استان مرکزی ادامه داد: پاره کردن تبلیغات نامزدها توسط هواداران نامزد دیگر مصداق بارز بد اخلاقی انتخاباتی است و همه باید به گونه ای عمل کنند که زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود.
نظری افزود: حضور بیش از 65 تا 70 درصد مردم در انتخابات برای کشور بسیار مطلوب است و ایران اسلامی را در برابر توطئه ها دشمنان و کسانی که چشم طمع به کشور دارند بیمه کند.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری انتخابات پرشور همواره به نفع مردم و کشور است و همه باید با هوشیاری و دوری از بد اخلاقی ها کمک کنیم کشور به سمت حوادث تلخی که در انتخابات پیشین سابقه آن را داریم، نرود.
عضو جبهه اصلاحات استان مرکزی گفت: دود بداخلاقی و تخریب در انتخابات به چشم همه می رود، نامزدها در انتخابات آتی باید همدل باشند و کار صواب این است که فردای انتخابات هر کس پیروز میدان بود، سایر نامزدها برایش پیام تبریک بفرستد.
وی توضیح داد: هر یک از 6 نامزد موجود در عرصه انتخابات ریاست جمهوری صاحب فکر، تجارب و کارآمدی است و همدلی آنان با رئیس جمهوری منتخب مردم می تواند آهنگ توسعه کشور را شتاب بخشد.
نظری گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که رای مردم حق الناس است و باید از آن محافظت شود، کسانی که پوستر انتخاباتی پاره می کنند و یا تقوا در کلام و رفتار ندارند به نوعی با رای مردم بازی می کنند و این مصداق بارز بد اخلاقی است.
وی ادامه داد: پوسترها و اقلام تبلیغاتی پول و سرمایه بیت المال است که برای روشنگری و ارائه برنامه ها و فعالیت های نامزدها در مجاری قانونی در سطح شهرها نصب می شود ،باید اجازه داد فضا آرامش داشته باشد و مردم به آسانی کنکاش برای انتخاب اصلح را انجام دهند تا انتخاباتی پر شور رقم بخورد.
عضو جبهه اصلاحات استان مرکزی گفت: باید قدردان فضای باز سیاسی در کشور بود اگر چه از نظر برخی افراد ممکن است این فضا با دموکراسی صد در صدی فاصله داشته باشد ولی این فضا و موقعیت در بسیاری از کشورها که دایه دموکراسی دارند نیز وجود ندارد.
نظری گفت: امید است مردم کشور به خصوص افرادی که با صندوق ها قهر کرده اند برای آزادی، عزت و عظمت کشور تصمیم حضور در انتخابات بگیرند و اقتدار کشور را به رخ جهانیان به خصوص دشمنان اسلام و انقلاب بکشند.

***انتخابات در نظام اسلامی وسیله ای برای خدمت به مردم است
مدرس علوم سیاسی دانشگاه اراک نیز در این میزگرد گفت: انتخابات در نظام اسلامی وسیله ای برای به قدرت رسیدن نیست بلکه ابزاری برای خدمت به مردم و تلاش برای پیشرفت و توسعه کشور است.
محمدجمال باقری افزود: بد اخلاقی و تخریب برای به دست آوردن رای مردم به دلیل نظام فکری و اعتقادی با نظام اسلامی همخوانی ندارد و ما حق نداریم برای جلب آوردن آرای مردم به هر روشی متوسل شویم، ملاک در انتخابات تکیه بر وحدت ملی و منافع عمومی است و توسل به تخریب، اعتماد مردم را سلب می کند.
وی ادامه داد: ماهیت نظام جمهوری اسلامی بر اخلاق گذاشته شده و در آن تقوا حرف اول را می زند، نظام اسلامی ایران برای پیشبرد امور و مسئولیت های خطیرش در گام نخست به مدیران اخلاقمدار در کنار کارآمدی و تدبیر و شجاعت نیاز دارد و نخستین خصلت رئیس جمهوری موفق تکیه بر اخلاق و برنامه است.
باقری گفت: رئیس جمهوری به عنوان مسئول یکی از قوای پایه نظام و فردی که اسناد بالا دستی را باید به پیش ببرد و در سرنوشت، پیشبرد اهداف و سیاست های خارجی نقش دارد جایگاه مهم و تعیین کننده ای برای کشور و نظام اسلامی محسوب می شود.
وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری باید فضایی ایجاد شود که مردم نسبت به شخصی که می خواهد این جایگاه را به عهده گیرد و اهداف نظام و سیاست ها را به سمت یک فضای منطقی و معقول پیش ببرد آشنا شوند.
این استاد دانشگاه گفت: از ابتدای انقلاب دولت های بسیاری روی کار آمده اند و همه برای پیشرفت و توسعه کشور تلاش کرده اند و رهبر معظم انقلاب نیز در پایان تمام دولت ها از اقدام ها و فعالیت های آنان تقدیرکرده است.
باقری گفت: نخبگان و فعالان سیاسی باید در انتخابات اخلاق و تقوای سیاسی را رعایت کنند و به جای تخریب و سیاه نمایی دیگر دولت ها، برنامه های خود را به مردم ارایه دهند زیرا بی تقوایی این افراد موجب می شود یکی از مولفه های اساسی کشور که سرمایه اجتماعی است، از بین برود.
وی ادامه داد: نظام اسلامی در سایه تلاش همه افرادی که دغدغه پیشرفت کشور را دارند به این جایگاه رسیده است و بد اخلاقی توسط نخبگان سیاسی آسیب هایی به همراه دارد که جبران آن هزینه های هنگفتی خواهد داشت.
این استاد دانشگاه بیان کرد: سوء رفتارها در انتخابات موجب می شود ما به عنوان کسانی که می خواهیم در راس مدیریت اجتماعی ، سیاسی و یا اقتصادی قرار بگیریم نتوانیم فضا را مدیریت و انسجام و وفاق در کشور ایجاد کنیم.
وی خاطر نشان کرد: فرق جمهوری اسلامی با نظام های دیگر این است که هر رای هم وجه قانونی دارد و هم به لحاظ شرع و اخلاق معنای خاص به خود می گیرد و مراقبت نامزد ها در رفتارهای انتخاباتی از این منظر بسیار با اهمیت است.

***حضور در انتخابات شاخصه توسعه یافتگی کشور و حس تعلق فرد به جامعه
مدرس علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگ و هنر اراک نیز در این میزگرد گفت: مشارکت اجتماعی و حضور در انتخابات شاخصه مهم توسعه یافتگی و حس تعلق به یک نظام سیاسی است.
مجید سعادت زاده افزود: مشارکت اجتماعی در جامعه مدنظر است که مبتنی بر همدلی و مشارکت، کاهش هزینه ها و افزایش سود باشد.
وی ادامه داد: بیش از 54 میلیون واجد شرایط رای در کشور وجود دارد که حضور هدفمند و آگاهانه آنان ضریب و سهم مشارکت اجتماعی را در بعد سیاسی و انتخابات رقم می زند و اگر این سرمایه پایین باشد ممکن است انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و این مهم هزینه های سربار سیاسی، اجتماعی و مالی برای کشور دارد.
این استاد علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگ و هنر اراک افزود: انتخاباتی که مبتنی بر رفتارهای هیجانی باشد و ارائه برنامه ها و اهداف که آثار ماندگاری در جامعه می گذارد به آن پیوست نشود شایسته کشور ما نیست چرا که رفتار هیجانی نتیجه هیجانی دارد و اداره امور کشور بر اساس منطق و قانون است و هیجان های کور و شور فارغ از عقلانیت در آن کارساز نیست.
وی ادامه داد: نیاز است نامزدهای انتخاباتی از برانگیختگی هیجانی و احساس مردم فاصله بگیرند و گفتمان تبلیغی خود را بر پایه های برنامه و اصول هدفمندی قرار دهند که در راستای ضوابط قانونی و اهداف کلان کشور باشد.
این استاد دانشگاه علوم سیاسی خاطر نشان کرد:آرمان ها در نظام جمهوری اسلامی برآیندی از دین و اخلاق است و هدف از پذیرفتن مسئولیت در این نظام نیز خدمت به مردم و تلاش برای توسعه کشور می باشد و با این ترتیب کوبیدن بر طبل تخریب و بداخلاقی پذیرفته نیست.
سعادت زاده گفت: سرمایه های نظام نباید انرژی هم را خنثی کنند بلکه باید چون کوه پشت هم باشند و پسندیده نظام اسلامی این است که پیوست های قوی از همه دلسوزان برای پیشبرد امور شکل بگیرد و اقدامات و برنامه های توسعه ای را به پیش ببرد.
وی ادامه داد: در کشور اسلامی ما مسئولیت برای پول و قدرت نیست بلکه برای خدمت است و ای کاش کسی که رئیس جمهوری می شود نفر دوم را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند و در عمل نشان دهیم که مفاهیم پایه نظام را درک کرده ایم.
این استاد دانشگاه فرهنگ و هنر اراک گفت: تمرکز در انتخابات باید بر تقویت کار جمعی گذاشته شود تا سرمایه اجتماعی روز به روز افزایش یابد و این مهم به گفتمان عقلایی نیاز دارد و نمی توان با تخریب آن را به دست آورد.

***نامزدهایی تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان معتمدان نظام
قائم مقام جمعیت رهپویان استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: مردم کشور در چهار دهه قبل با انقلاب اسلامی سرنوشت خود را تغییر داده و به نظام اسلامی آری گفتند و اینک نیز تا پای جان برای نظام و انقلاب در صحنه هستند.
داود فرجی افزود: رویکرد دشمنان پیش از این در قبال انتخابات این بود که مردم صندوق های رای را تحریم کنند و با کاهش مشارکت مردم در انتخابات مقبولیت نظام را زیر سئوال ببرند اما اینک این رویکرد متفاوت است و مردم باید با هوشیاری در این خصوص مشارکت هدفمند در انتخابات داشته باشند.
وی ادامه داد: دشمنان نظام متوجه شده اند که این توطئه آنان برای مردم ایران نخ نما شده و اینک با رویه حمایت در سایه از لیست یا نامزد خاص سعی دارند در در انتخابات اعمال نفوذ کنند و اگرچه نامزدها همه از فیلترهای نظارتی گذشته اند اما، دشمنان می خواهند القا کنند که جریان یا نامزدی خاص مورد وثوق آنان است.
قائم مقام جمعیت رهپویان استان مرکزی بیان کرد: در نظام اسلامی هر نامزدی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کند کسی است که از صلاحیت لازم برای پذیرش مسئولیت در کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که مورد اعتماد انقلاب بوده اند و گفتمان انقلاب را پذیرفته اند و در این شرایط باید متوجه توطئه دشمنان بود و با بداخلاقی خواسته و ناخواسته آب به آسیاب دشمن نریخت.
فرجی گفت: دشمنان اسلام سعی می کنند از طریق نفوذ در افراد مختلف تفرقه افکنی کنند و در این شرایط ما باید کلیت نظام را در نظر بگیریم و در زمین دشمن بازی نکنیم.
وی ادامه داد: شیطان اکبر آمریکا و صهیونست است و نامزد و طیف روبه رو در انتخابات رقیب ما نیست بلکه برادر ما و کسی است که برای تعالی، عزت و عظمت ایران اسلامی تلاش می کندو این نکته باید در حجاب اخلاق روز به روز تقویت شود.
قائم مقام جمعیت رهپویان استان مرکزی افزود: مردم و نامزدها اگر با این دیدگاه وارد کارزار انتخاباتی شوند یک نوع مصونیت بخشی در انتخابات ایجاد می شود و با زدودن چتر بد اخلاقی می توانند برنامه های خود را برای مردم ارایه دهند و مردم از بین آنان فرد اصلح تر را برای اداره کشور انتخاب کنند.
قائم مقام جمعیت رهپویان استان مرکزی گفت: مردم با آرای خود به مسئولان قدرت بخشیده اند و منتخب مردم آمده تا برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کند، وقتی مردم می بینند افراد پس از اینکه مسئولیت پذیرفتند سر وعده ها و قول های خود نمی مانند و حرفی می زنند که نمی توانند آن را عملی کنند و یا به جای فعالیت های اثربخش دیگران را تخریب می کنند ناراحت می شوند.

***آگاه سازی جامعه برای حضور حداکثری و آگاهانه در انتخابات هدف مهم سمن ها
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز گفت: سازمان های مردم نهاد ماهیتی غیر سیاسی، غیر دولتی و غیر انتفاعی دارد و نشر آگاهی عمومی برای انتخاب فرد اصلح یکی از اهداف مهم این سازمان است.
حمید رضا سپهری افزود: مشارکت و حضور مردم در انتخابات از مولفه های توسعه یافتگی و سرمایه اجتماعی است و تشویق مردم برای حضور حداکثری در انتخابات از وظایف مهم همه افراد جامعه است.
وی ادامه داد: اعتماد یکی از مولفه های سرمایه اجتماعی است و نبود اعتماد از عوامل مهم کاهش همکاری و مشارکت در انتخابات است.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی بیان کرد: سهم سمن ها آگاه سازی اجتماعی در جامعه است تا با ایجاد آگاهی در مردم کمک کنند آنان در انتخابات بهترین تصمیم را گرفته و موثرترین مشارکت را داشته باشند.
سپهری گفت: سازمان های مردم نهاد به مردم می گویند که از کاندیداها چه مطالبه ای دارند و دیدگاه آنان با هرکدام نزدیک تر است به آن رای دهند.
وی ادامه داد: نخبگان بهترین سهمی که در انتخابات می توانند داشته باشند این است که به جای تحمیل دیدگاه های خود به دیگران با ایجاد شفافیت آنان را برای انتخاب افراد اصلح کمک کنند.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی خاطر نشان کرد: شفاف سازی ارایه نقاط ضعف و تخریب دیگر نامزدها نیست بلکه ارایه برنامه ها و اقدامات به مردم مصداق بارز آگاه سازی و شفاف سازی می باشد.
سپهری گفت: چیزی که مردم تا کنون در مناظره ها شاهد نبودند ارایه برنامه ها و شفاف سازی بوده است و زمانی که در این مناظره ها برای ارایه برنامه به نامزدها داده شد صرف پاسخگویی به مسائلی شده که دردی را در شناخت مردم از افراد اصلح دوا نمی کند.
وی ادامه داد: کاندیداها باید از موضوعاتی سخن بگویند که توان اجرایی کردن آن را داشته باشند زیرا این مهم بد بینی مردم نسبت به نامزدها را به همراه دارد.

*** برگ برنده انتخابات حرکت در مدار اخلاق
فعال

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور

بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به حواشی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی با صدور بیانیه‌ای به حواشی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور واکنش نشان دادند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

چندی پیش، بعد از حدود ۴ سال، انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور برگزار شد و اعضای شوری مرکزی جدید مسئول پیگیری امور آن شدند. اما اکنون، تنها پس از چندماه پیگیری امور، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، به عنوان مهم‌ترین نهاد نظارتی بر سازوکار‌های قانونی و عملیاتی روان‌شناسی و مشاوره ایران، چند ماهی است که اسیر بی‌نظمی و گروکشی‌های بی‌حدی شده که فرآیند کاری آن را مختل کرده است.

این اختلال تا جایی رشد داشته که هفته گذشته شوری مرکزی جدید این سازمان که پس از ۴ سال وقفه، دوباره با انتخابات تشکیل شده بود فعالیت خود را متوقف کردند تا دوباره، بی‌نظمی حاکم بر فضای روان‌شناسی کشور شود.

این ماجرا متأثر از فشار‌های بسیاری است که از سمت شوری مرکزی چهارم این سازمان بر شوری مرکزی پنجم ایجاد شده بود و همچنان ادامه دارد. فشار‌هایی که از ادعای نقض کردن قانون در انتخابات سازمان نظام و مردود بودن نتایج آن نشأت گرفته بود. ادعا‌هایی که هیچ گاه دقیق و روشن بیان نشدند و هیچ زمانی هم از سمت شوری مرکزی پنجم پاسخی به آن‌ها داده نشده و فضای روان‌شناسی و مشاوره کشور را در ابهام فرو برده است.    

بسیج دانشجویی دانشکدگان روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران، به مناسبت روز روان‌شناس و مشاور، برای رفع سوءتفاهم‌ها و روشن کردن موضوع از هر دو گروه دعوت می‌کند تا در یکی از روز‌های هفته‌ی آتی، در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گرد هم جمع شوند و در محیطی دانشگاهی و به دور از حواشی به دانشجویان و دغدغه‌مندان این فضا پاسخ‌گو باشند. امید است که بتوان با روشن و شفاف شدن موضوع، گره از کار این سازمان گشود.  طبیعی است که عدم شرکت شوری مرکزی چهارم و شوری مرکزی پنجم، به معنای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و بی‌احترامی به افکار عمومی و دانشجویانی است که دغدغه روان‌شناسی کشور را دارند.

پی‌نوشت: در صورت اعلام حضور گروه‌های مذکور، جزئیات برگزاری برنامه متعاقباً اعلام می‌شود. 

والسلام علی من اتبع الهدی

بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 
بسیج دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی 
بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبایی 
بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا

دیگر خبرها

  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان