Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - ، سامانه نقل و انتقال سهام پدیده موسوم به سناپ که هم زمان با آغاز معاملات بورس‌های کشور در سال جدید آغاز به کار کرده است، به ادعای مجریان آن دارای امکاناتی از جمله تدوین دستورالعمل اتاق otc مطابق با شیوه های معاملات بورس برای آن در نظر گرفته شده و همه روزه خریدار و فروشنده برای سهم در ساعت هماهنگی معاملات وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط محسن خدا بخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس با بیان اینکه مطابق با قانون راه اندازی هر گونه سامانه نقل و انتقال سهام مستلزم دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار است، گفت: « سازمان بورس و ارکان آن هیچ مجوزی برای سامانه تحت عنوان اتاق نقل و انتقال سهام پدیده شاندیز صادر نکرده است.»

وی در برابر این پرسش فارس که با توجه به عدم مجوز قانونی برای راه‌اندازی چنین سامانه‌ای از سازمان بورس تکلیف سهامدارانی که در این سامانه مشمول معامله هستند چیست؟ گفت: این موضوع با توجه به حساسیت‌های امنیتی آن در حال پیگیری بوده و تبعات آن از نظر بازار سرمایه قابل تعیین نیست.

به موجب بند «ب» مادۀ ۹۹ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مصوب دی‌ ماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، که از ابتدای سال ۱۳۹۰ اجرایی شده ، «معاملات اوراق بهادار ثبت‌شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب‌مورد امکان‌پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است».

بر این اساس از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۹۰ انجام هرگونه معامله اوراق بهادار به ویژه سهام یا حق‌تقدم خرید سهام شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد این سازمان، بدون رعایت مفاد ماده فوق فاقد اعتبار است.

سازمان بورس پیش‌تر در این باره تاکید کرده بود که « ضروری است از تاریخ یادشده، نقل و انتقال هرگونه سهام و حق‌تقدم خرید سهام در امور سهام شرکت متوقف شده و تا زمانی که گواهی انجام معامله آنها در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران صادر نشده باشد، در مورد نقل و انتقال آنها هیچ‌گونه ثبتی در دفاتر سهام شرکت صورت نگیرد.»

طبق اعلام سازمان بورس عدم رعایت موارد قانونی و ثبت نقل و انتقال سهام و حق‌تقدم خرید سهام در دفاتر سهام شرکت بعد از تاریخ فوق‌الذکر، علاوه بر فقدان اعتبار قانونی، تخلف محسوب شده و مسؤولیت آن به عهدۀ مدیران شرکت خواهد بود.

این سازمان در عین حال یادآور شده بود « به منظور رعایت حقوق سهامداران و ایجاد قابلیت نقل و انتقال سهام یا حق‌تقدم خرید سهام، در اسرع وقت اقدامات لازم جهت فراهم نمودن شرایط معاملات سهام و حق‌تقدم سهام آن شرکت با رعایت مقررات مربوطه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران انجام شود.»

براساس بند «ج» مادۀ ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه نیز، عملیات تسویه وجوه و پایاپای (نقل و انتقال) سهام شرکت‌ها پس از معاملات در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌شود و بر این اساس ثبت اطلاعات سهامداران آن شرکت نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ضروری است.

این در حالی است که راه اندازی سامانه نقل و انتقال سهام پدیده شاندیز و اتاق پایاپای و تسویه معاملات آن هم اکنون تحت نظارت سازمان بورس و ارکان آن نیست.

با تشکیل سندیکای بانکی متشکل از بانک‌های صادرات، ملی، ملت، سپه، تجارت و شهر، ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تخصیص به تکمیل بخشی از پروژه های مجموعه شاندیز در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی ، وزیرکشور در این زمینه با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی کار حسابرسی مجموعه پدیده را انجام داده در مورد راه اندازی سامانه معاملات سهام پدیده گفته است: « مبحث بسیار مهم دیگر، راه اندازی اتاق مبادلات و معاملات سهام شرکت پدیده شاندیز بود. برای اینکه حقی از مردم ضایع نشود و بورس بازی‌ها و واسطه گری ها، مردم را دچار مشکل نکند، اتاق مبادلات را در مشهد با کمک وزات اقتصاد و دارایی و سازمان بورس راه اندازی کردیم.»

به گفته این مقام مسئول «یکی از موضوعاتی که مالک آنجا به سهامداران قول داده بود و مطرح کرده بود، قیمتی بود که قیمت واقعی سهام نبود، بلکه برای ساختن مصنوعی و کاذب بازار بود و این موجب شده بود که با توجه به قیمت واقعی و قیمت کاذبی که احیاناً هزینه شده بود برای آن، سهامدارها دچار اشکال شوند که در کمیته دستگاه های دخیل، تصمیم گیری شد که به اندازه قیمتی که مالک گفته است، همان میزان از سهام مالک برداشت شود و به سهامدارها ارائه شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تقریبا دو و نیم برابر سهمی که سهامداران داشتند، ما سهام جدید به سهامداران دادیم، با اعتراف به اینکه ماجرای سهام فروشی پدیده « اعضای خانواده حدود ۵۰۰ هزار نفر را درگیر خود کرده بود » ابزار امیدواری کرده « با تدبیری که هیأت مدیره جدید اتخاذ می‌کنند بتوانند از حقوق سهامداران حفاظت کنند.»

اظهارات عباسعلی طوسیان ، مدیر امور سهام پدیده در مورد سامانه نقل و انتقال سهام پدیده اما در نوع خود جالب است.

وی با بیان اینکه این سامانه کاملا کاربردی است، عنوان کرده:« شیوه های معاملات بورس در تدوین دستورالعمل در نظر گرفته شده و دقیقا دستورالعملی که در سامانه شده شده رعایت می شود.»

به گفته وی « تعداد دقیق معاملات تا پایان ١٢ اردیبهشت ١٣٨٨٠ سهم است و دلیل کم معامله شدن سهم عدم وجود خریدار است. نبود خریدار نیز به دلیل این است که خریدار سهم را دارای ارزش نمی داند و نبود خریدار ارتباطی با سامانه ندارد.»

این مقام مسئول عنوان کرده که « تا کنون ٨۴٢ دستور خرید و تعداد ١٣٨٨٠ سهم معامله شده و ارزش سهم پدیده به دو قسمت سهم توسعه و سهم ابنیه تقسیم شده که این سهم از ٣٣٧۵٠ ریال به ٢۵٠٠٠ ریال حدود ٢۵٪‏ افت دارد. »

آخرین گزارش‌ها و صورت های مالی منتهی به پایان دوره مالی ۹۴ شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با ۳۴ بند حسابرسی از سوی موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت دایا رهیافت مردود اعلام شده که این شرکت با سرمایه ۱۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی زیان انباشته ای بالغ بر ۲۰۷ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را تا پایان دوره مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۴ محقق ساخته است که معادل ۱۱۰ درصد سرمایه ثبتی این شرکت می‌باشد.

به عبارتی بهتر سرمایه پدیده شاندیز در ازای زیان انباشته کنونی به طور کامل سوخت شده محسوب می‌شود و این در حالی است که بخشی از پروژه‌های این مجموعه نیمه تکمیل و در حال ساخت است.

از نکات قابل توجه در صورت های مالی این شرکت سرفصل تسهیلات دریافتی است که از ۶٢۶ میلیارد تومان تسهیلات ٢۴ درصدی مبلغ ۵۴۵ میلیارد تومان از موسسه اعتباری ادغام شده میزان و الباقی ٨٠ میلیارد تومان از موسسه اعتباری ملل یا عسکریه سابق بوده است.

سرمایه یا آورده شخص محسن پهلوان مقدم موسس و مالک مجموعه پدیده در این شرکت نیز ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بر اساس صورت‌های مالی ۹۴ اعلام شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۰۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای هفته جاری به‌دنبال کاهش تنش‌های نظامی در منطقه، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و از ابتدای هفته تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۱۰هزار واحد معادل ۵درصد رشد کرد. با این حال دیروز شاخص کل بازار سهام ۱۳هزارو ۴۲۵واحد کاهش یافت و در محدوده ۲میلیون‌و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفت. با وجود این میزان نزول، دیروز ارزش کل معاملات که نماگر مهمی برای بازار سهام است دست‌کم ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در عین حال بیش از ۵۵میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد.

دیروز همچنین نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد هم به ۱.۳درصد رسید که نشان می‌دهد با وجود نزول شاخص، شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است. در چنین شرایطی اگرچه ممکن است شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کند، اما با توجه به آنکه این شاخص توانسته ظرف روزهای گذشته از محدوده کلیدی ۲میلیون‌و ۳۰۰هزار واحد عبور کند، انتظار نمی‌رود نزول بورس خیلی دامنه‌دار باشد.

از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند موقعیت خود را در این محدوده حفظ کند، احتمال رشد شاخص بورس افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا فرمول جدید برای قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی‌ از سوی وزارت صنعت تعیین خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروساز شود و با توجه به اثرگذاری این گروه بر بازار سهام می‌توان انتظار داشت کلیت بازار سهام در موضع صعودی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟ مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟ پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

آمارها همچنین نشان می‌دهند که نرخ دلار نیمایی نیز به محدوده ۴۱هزار تومان رسیده است که این موضوع نیز می‌تواند ظرف روزهای آینده اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد. به‌طور کلی ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و هر نوع افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های بورس و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شود.

با همه این توضیحات، می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران اکنون در محدوده حساسی قرار گرفته است که درصورت تثبیت در این موقعیت می‌تواند با رشدهای بیشتری مواجه شود.

ضمن اینکه باید توجه کرد حتی با فرض نزول شاخص در هفته‌های آینده، این نزول نمی‌تواند خیلی دامنه‌دار و عمیق باشد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران به زیر مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کند؛ چراکه قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ و این محدوده نوعی حمایت تکنیکی برای شاخص کل محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حتی درصورت نزول شاخص ظرف چند هفته آینده وضعیت بازار سهام با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع در تیرماه متعادل شود و تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد.

کد خبر 846776 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه سهام عدالت بورس تهران بورس - فرا بورس خودرو سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی
  • برای دومین بار؛ تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟