Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: نگاهي به افرادي که اطراف نامزدهاي شاخص اصولگرا را گرفته اند، نشان مي دهد در صورت پيروزي آنان در انتخابات رياست جمهوري، خطر برگشت به سياست خارجي دولت نهم و دهم در کشور بسيار جدي است؛ يعني سياستي که از ايران يک ونزوئلاي ديگر مي سازد.

محمدرضا خاتمي روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: آقاي روحاني هميشه گفته است من مي توانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ايشان با وجود تمام موانع و سنگ اندازي ها مقابل کار دولتش ، سختي ها را به جان خريده است و گفته به اميد خدا حلش مي کنيم و در بسياري از موارد موفق هم شده است.
متن مصاحبه با اين فعال اصلاح طلب و نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در دوره ششم را پيش رو داريد:

*ايرنا: وعده هاي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري را براي مبارزه با فساد چقدر عملي مي دانيد؟
- خاتمي: گذشته چراغ راه آينده است. آقاي رييسي در مهم ترين مرکز مبارزه با فساد يعني قوه قضاييه پست هاي سياسي درجه اولي را داشته است. مانند رياست سازمان بازرسي کل کشور، دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضاييه و دادستان دادگاه ويژه روحانيت. ايشان اقدامات خود در مبارزه با فساد را براي مردم فهرست کند، توضيح دهد و آمار دهد که چه کار کرده است؟
آقاي قاليباف هم 12 سال شهردار تهران بوده است. اخبار ، اطلاعات و نظرسنجي هايي که ما از آن اطلاع داريم، نشان مي دهد شهرداري همواره يکي از بسترها و کانون هاي اصلي فساد در کشور بوده و آقاي قاليباف نيز در طول اين مدت، توفيقي در مبارزه با آن نداشته است.
با اين وضعيت، چه اطميناني به عملکرد ايشان در مبارزه با فساد در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري است. عملکرد و اقدامات دولت آقاي روحاني هم در اين زمينه روشن است. پيشنهاد مي کنم مردم خودشان قضاوت کنند.

*ايرنا: برخي شايع کرده اند که اگر روحاني در انتخابات ارديبهشت راي نياورد، سايه جنگ به کشور بازخواهد گشت. از سوي ديگر، عده اي، طرح اين موضوع را جنگ رواني حاميان دولت براي ترغيب آراي خاموش جامعه به سمت روحاني مي دانند. تحليل شما چيست؟
- خاتمي: من معتقدم سياست خارجي که رقباي آقاي روحاني در صورت پيروزي در انتخابات خواهند داشت همان سياست خارجي دولت نهم و دهم است. در دوره اين دولت کشور درآمد سرشار نفتي داشت و از سويي، قدرت نظامي مان نيز بسيار قوي بود. اما روابط ما با دنيا و کشورهاي منطقه چطور بود؟ روز به روز از جايگاه ايران در جهان کاسته مي شد. نه تنها نقشمان در دنيا بلکه در منطقه نيز کاهش يافته بود.
بعد از روي کار آمدن روحاني، مولفه قدرت نظامي مان به قوت خود باقي مانده است اما چه تفاوتي حاصل شده که ايران در معادلات بين الملل به يک بازيگر مهم تبديل شد؟ من معتقدم اين تغيير ديپلماسي بود که ما را به اين جايگاه رساند.
کافي است شما نگاهي به افرادي که دور نامزدهاي شاخص اصولگرا را گرفته اند، بيندازيد تا ببينيد خطر برگشت به سياست خارجي دوران قبل چقدر جدي است. يعني سياستي که از ايران يک ونزوئلاي ديگر مي سازد.

*ايرنا: آقاي روحاني اخيرا در مبارزات انتخاباتي وعده ايجاد تغيير جدي در دولت بعدي خود را داده است. چقدر به اين تغييرات معتقديد؟
- خاتمي: قطعا موافقم. اما قبل از آن بايد چيزي بگويم. بخشي از ناکارآمدي هايي که در دولت فعلي وجود دارد حاصل کار مجلس نهم بود که جلوي ورود يا ادامه کار بسياري از چهره هاي کارآمد و تحولگرا را گرفت.
اما با وجود رد صلاحيت اغلب نيروهاي رده اول و دوم اصلاح طلبان در انتخابات مجلس 94، به لطف مشارکت خوب مردم مجلسي روي کار آمده است که در عين انتقاد از دولت؛ منصف بوده و با وي همراه و همکار است و سنگ اندازي نمي کند.
آقاي روحاني با اتکاي به اين مجلس، حتما بايد براي کابينه آينده اش، تيمي بسيار کارآمد و قوي تر را در خدمت بگيرد. البته اين حرف فقط درباره اعضاي کابينه وي صدق نمي کند بلکه مديران مياني و استانداران فرماندارانش نيز بايد دچار دگرديسي عميقي شوند چرا که بخش قابل توجهي از آنها هيچ همراهي و همکاري با دولت فعلي و برنامه هايش ندارند. رييس جمهور بايد تحولي عمده در مديريت اجرايي کشور ايجاد کند.

*ايرنا: رقباي روحاني بحث ناکارآمدي و ناتواني وي را براي اداره کشور پيش کشيده اند. يکي از نزديکان رييس دولت اصلاحات مي گفت در اين دوره از بس مطبوعات نوشتند نمي گذارند دولت کار کند که اين ذهنيت در جامعه شکل گرفت که دولت اصلاحات هيچ کاري نکرده است. برخي دوستان دولت يازدهم هم مدام از دست بسته روحاني در انجام خيلي کارها صحبت مي کنند. آيا اين همان ذهنيت ناکارآمدي ايشان در ذهن ها را متبادر نمي کند؟
- خاتمي: اتفاقا آقاي روحاني هميشه گفته اند من مي توانم. ايشان با وجود تمام موانع و سنگ اندازي ها مقابل کار دولتش ، سختي ها را به جان خريده است و گفته به اميد خدا حلش مي کنيم و در بسياري از موارد موفق هم شده است.

*ايرنا: ميزان مشارکت را در انتخابات 29 ارديبهشت چقدر پيش بيني مي کنيد؟
- خاتمي: ميزان مشارکت به اراده مردم بستگي دارد. من از همه مردم مي خواهم براي کمک به حل مشکلات، تقويت نظام ، افزايش امنيت و اعتبار کشور در سطح بين المللي و تشکيل دولتي مقتدر، به طور جدي در صحنه انتخابات و راي گيري حاضر شوند.
روي سخن من با آن عده که اصل نظام را قبول ندارند، اين است که از روي شفقت به وطن و مردم خود نگاه کنند. آنان با کمي بررسي و مقايسه چند دوره اخير رياست جمهوري به خوبي قادر به درک تفاوت بين نامزدهاي موجود هستند.
بخش ديگري اما آناني هستند که به خاطر اوضاع سياسي و اقتصادي کشور با صندوق ها قهر کرده اند. آنها هم قياسي بين وضعيت خود و اطرافيانشان در دولت هاي اصلاحات و دولت روحاني با دولت نهم و دهم انجام دهند و ببينند آيا همه شان سر و ته يک کرباسند يا خير؟
شايد بگويند در اين 4 سال اتفاق مشهودي در زندگي ما نيفتاده است اما اگر اندکي تامل کنند، خواهند پذيرفت که مثل گذشته، ديگر قيمت کالاها هر روز تغيير نمي کند.
روحاني در اين 4 سال فقط آوار برداري کرده است. تازه نهال هايي که کاشته دارد جوانه مي زند. نهال آينده دار اصلاح اقتصادي در حال جان گرفتن است. مردم در دور دوم رياست جمهوري روحاني به ثمر نشستن آن را خواهند ديد هر چند براي تنومند شدن اين درخت، بايد اين روند در سال 1400 هم ادامه پيدا کند.
مردم بايد با مشارکت بالاي خود کاري کنند تا روحاني در همان مرحله نخست و با آراي زياد پيروز شود تا با پشتوانه بالاي مردمي بتواند کارشکني ها را خنثي کند. اگر چنين نشود، شيطنت ها عليه او زياد خواهد شد.

ميزگرد *3081*1436* خبرنگار: ناصر غضنفري*انتشار:داود پورصحت*



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر گرفتن وحشتناک مردم توسط یک راننده فراری (فیلم)

 

 

 

منبع : برترین ها 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: امدادرسانی به خودروی گرفتار شده در رودخانه زمکان با ۶ سرنشین (فیلم) نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق (فیلم) حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور (فیلم)

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • زیر گرفتن وحشتناک مردم توسط یک راننده فراری (فیلم)
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟