Web Analytics Made Easy - Statcounter

با سفر تبلیغاتی روحانی به اصفهان، میدان امام وعده‌گاه دوبارهمطالبه‌گری مردم اصفهان خواهد بود و امید برای شنیدن قولی عملی‌تر در دل‌ها جوانه می‌زند اما سابقه وعده‌ها و تدبیرها نشان داده که دیری نمی‌پاید که به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، زاینده‌رود، رگ حیات اصفهان این روز‌ها جاری است، اما به نیمه خرداد نرسیده، دلواپسی‌ها آغاز می‌شود و زمین آب را می‌بلعد و رودخانه خشک می‌شود که این غصه تازگی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

15 بهمن‌ماه سال 93 بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان در میان انبوه جمعیتی که به استقبال او به میدان امام آمده بودند، قول جریان دائمی رودخانه حیات‌بخش زاینده‌رود را داد، اما این قول دیری نپایید که قربانی تصمیمات و عوامل سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی شد.

سال‌هاست که مردم نصف جهان شاهد جریان اتفاقی زاینده‌رود در اصفهان هستند، گرچه آمدنش برکت را به این دیار برگردانده اما رفتنش بی‌تردید امیدهای بسیاری را نامید کرده، به‌ویژه کشاورزانی که معیشت آن‌ها در گرو حیات زاینده‌رود است.

استاندار اصفهان معتقد است که زاینده‌رود در دهه‌های گذشته به دلیل سوء مدیریت، بارگذاری‌های خارج از ظرفیت، خشکسالی و غیره به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و امیدواریم با اجرای کامل طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بتوانیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

گرچه استاندار اصفهان همواره بیان کرده که مشکلات زیست محیطی و کمبود آب و خشکسالی در اصفهان یک شبه پدید نیامده که بتوان آن مشکل را مرتفع کرد، اما زمان 4 ساله برای اخذ یک تصمیم جدی پیرامون زاینده‌رود نیز زمان کمی نیست.

رسول زرگرپور با انتقاد از اینکه اجرای این طرح سرعت لازم را ندارد، گفت: باید در کنار این طرح، طرح بلند مدتی نیز برای پایداری رودخانه به اجرا در‌آید چرا که مردم استان مطالبه جدی در این زمینه دارند و دولت نیز قول داده است و اگر کمیسیون کشاورزی مجلس نیز کمک کند در کوتاه مدت می‌توانیم رودخانه را احیا و در بلندمدت پایداری لازم را در شرایط رودخانه ایجاد کنیم.

بیم و امید کشاورزان اصفهانی برای حیات زاینده‌رود

حرف‌ها همیشه یکی بوده، و مسئولان و رسانه‌ها همیشه یک مطلب واحد را پیرامون زاینده‌رود و حیاتش مطرح کردند و آن هم مطالبه برای مساعدت جدی دولت‌مردان پایتخت‌نشین، اما مسئله فقط زاینده‌رود نیست، بگذریم که حیاتشرونق و نشاط اجتماعی را به ارمغان آورده، بگذریم از اینکه حیات زاینده‌رود موج عظیم گردشگران را به اصفهان فراخوانده، بگذریم، اما مسئله شرق است، سفره‌هایی که در انتظار آب رودخانه برکت می‌گیرند.

مسئله کشاورزان هستند، آن‌هایی که چشم امیدشان به رسیدن آب به زمین‌هایشان است و در بیم و امید زنده و مرده بودن زاینده‌رود عمر می‌گذرانند.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه زمان دقیق جاری بودن آب در بستر رودخانه زاینده‌رود مشخص نیست و به کشت‌وکار کشاورزان بستگی دارد، افزود: با توجه به کشت پائیزه کشاورزان، آب باید دوباره برای آبان و آذر ماه که زمان کشت پائیزه آن‌هاست جاری شود.

اسفندیار امینی افزود: آب بعدی باید در آبان ماه جاری شود و درخواست کشاورزان هم همین است اما همه چیز بستگی به شرایط دارد.

گاوخونی مستأصل میان مرگ و زندگی

بگذارید این سفره درد را بیشتر باز کنیم که شرق تشنه‌تر از این حرف‌هاست، گاوخونی که به جای یک تالاب بین‌المللی این‌روزها میان ادبیات کانون گرد و غبار مستأصل ماند است، گرچه هم مسئولان هم کشاورزان برای حیاتش دست به اقداماتی زدند اما هنوز نبض زندگی به تالاب برنگشته است.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: محیط زیست باید به میدان بیاید و در حال حاضر بخش‌هایی از این تالاب بین المللی مختصر آب و پساب وجود دارد اما این به مفهوم زنده بودن تالاب نیست.

وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی 47 هزار هکتار است و احیای آن به جریان همیشگی آب در بستر آن وابسته است، تصریح کرد: مصرف کننده‌ها زیاد شده‌اند و می‌خواهند به یزد و چهارمحال هم آب برسانند در این صورت آب نیست و وقتی نیست باید از جایی دیگر کم گذاشت.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: اولویت تخصیص آب بعد از آشامیدنی به محیط زیست است اما ما چیزی در این حوزه ندیدیم، چرا مسئولان فکر می‌کنند معجزه‌ای در این مورد می‌شود؟

آیا رئیس‌جمهور امروز در میان مردم اصفهان سینه ستبر می‌کند و درباره تالاب گاوخونی مانند دریاچه ارومیه فریاد می‌زد و می‌گوید احیا شد؟

احیای تالاب گاوخونی نیازمند زمان است

رسول زرگرپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان در پاسخ به این موضوع که دریاچه ارومیه پس از اجرای طرح احیای این دریاچه به ثمر رسیده اما تالاب گاوخونی هنوز به‌جای نرسیده، اظهار داشت: طرح ارومیه نیز هنوز به ثمر نرسیده بلکه این آثار نیز به دلیل بارش‌هاست.

وی با اشاره به طرح احیای گاوخونی افزود: به‌تازگی محیط زیست طرح جامع احیای گاوخونی را با حضور ذی‌نفعان به دولت ارائه داده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: پس از ارائه طرح پیگیر منابع و تأمین آن هستیم و به‌تازگی طرح آماده‌ شده درحالی‌که طرح احیای ارومیه حدود 4 سال پیش نوشته شده است پس در اجرای طرح نیازمند زمان هستیم.

وی تأکید کرد: احیای کامل حوضه‌ آبریز زاینده‌رود زمانی اتفاق خواهد افتاد که تالاب گاوخونی احیا شود و حتی اگر رودخانه‌ زاینده‌رود به رودخانه‌ دائمی تبدیل شود ولی تالاب گاوخونی احیا نشده باشد نمی‌توانیم بگوییم که حوضه‌ آبریز زاینده‌رود احیا شده است.

زرگرپور بیان کرد: موفقیت و یا عدم موفقیت طرح احیای حوضه زاینده ورد منوط به احیای تالاب گاوخونی است و به همین دلیل این موضوع برای مدیریت استان اهمیت بالایی دارد.

با سفر تبلیغاتی حسن روحانی به اصفهان ، میدان امام وعده‌گاه دوبارهمطالبه‌گری مردم اصفهانخواهد بود و امید برای شنیدن قولی عملی‌تر در دل‌ها جوانه می‌زند اما سابقه وعده‌ها و تدبیرها نشان داده که دیری نمی‌پاید که زاینده‌رود و حیاتش، گاوخونی و تالابش، کشاورزان و سفره کوچکشان به فراموشی سپرده می‌شود.

انتهای پیام/

R41346/P4001/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر

در روز‌های گرم سال مردم برای خنک کردن هوای خانه از وسایل سرمایشی مانند کولر استفاده می‌کنند. کولر آبی یکی از انواع کولر‌هایی است که روزانه حجم بالایی آب مصرف می‌کند و با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند.

به گزارش نمناک، با وجود املاح زیادی که در آب شهری وجود دارد، با گذشت زمان، رسوب و شوره روی بدنه و قطعات داخلی کولر تشکیل می‌شود و اگر اقدامی به تمیز کردن و سرویس کولر آبی نکنیم، بدنه کولر به دلیل وجود رسوب، خیلی زود فرسوده می‌شود.

چرا باید رسوب کولر را بزداییم؟

همانطور که گفتیم کولر آبی مقدار زیادی آب مصرف کرده و هوای خانه را خنک می‌کند. در آب شهری املاح زیادی وجود دارد که این املاح سبب ایجاد شوره و رسوب در کولر می‌شوند. این رسوبات در صورتی که تمیز نشوند، کارایی کولر را کاهش داده و قطعات و بدنه کولر را فرسوده می‌کنند و عمر کولر و این قطعات را کاهش می‌دهند.

اگر بر روی دریچه‌ها رسوب تشکیل شود، از جریان هوای تمیز جلوگیری نموده و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. تشکیل شوره و آهک روی قطعات مکانیکی کولر، سبب ایجاد مشکل در چرخش آن‌ها و به تدیج سبب سوختن کولر می‌شود.

پس قبل از اینکه این رسوبات هزینه زیادی برای تعمیر و تعویض کولر به گردنتان بگذارند، جرم کولر آبی، را بزدایید و یا قبل از ایجاد شوره در کولر با روش‌های زیر از ایجاد شوره در کولر و قطعات آن جلوگیری نمایید.

از ایجاد شوره در کولر آبی جلوگیری کنید

با انجام روش‌های زیر کولری تمیز و با حداقل میزان شوره داشته باشید تا نیازی به تمیز کردن شوره کولر پیدا نکنید.

در مسیر ورودی آب، یک فیلتر رسوب‎گیر قرار دهید

در آب شهری املاح زیادی وجود دارد که این املاح سبب ایجاد شوره و رسوب در کولر می‌شوند. اگر در مسیر ورودی آب، یک فیلتر رسوب‎گیر قرار دهید، این فیلتر املاح و رسوب موجود در آب، را می‌گیرد و رسوب کمتری روی بدنه کولر ایجاد می‌شود.

کولر را زیر آفتاب قرار ندهید

قرار گرفتن کولر در معرض تابش شدید آفتاب سبب ایجاد شوره در بدنه کولر آبی می‌شود، زیرا با تابش مستقیم آفتاب، آب کولر زودتر بخار شده و در نتیجه روی بدنه کولر شوره زیادی تشکیل می‌شود پس کولرتان را در معرض آفتاب قرار ندهید و از سایبان کولر استفاده کنید.

به جای پوشال از پد‌های سلولزی استفاده نمایید

برای جلوگیری از تشکیل نمک کولر از پد‌های سلولزی به جای پوشال، استفاده نمایید. این پد‌های سلولزی، با نگه داشتن رسوب کولر در خود از تشکیل آهک روی بدنه جلوگیری می‌کنند. این پد‌ها قابلیت شتشو دارند بنابراین می‌توانید پد‌ها را شسته و رسوب تشکیل شده روی آنها، را بزدایید.

از توپ شوره گیر استفاده نمایید

برای جلوگیری از ایجاد شوره روی بدنه کولر آبی توپ‌های شوره گیر کولر آبی را داخل تشتک کولر قرار دهید. این مواد ساخته شده از اسید چرب هستند که یون‌های موجود در آب و کلسیم و منیزیم را جذب خواهند کرد.

چند روش برای پاک کردن شوره کولر

اگر کولر آبی شما شوره یا رسوب به خود گرفت، برای پاک کردن شوره کولر از روش‌های زیر استفاده کنید.

با آب و مواد شوینده کولر را بشویید

برای تمیز کردن شوره کولر آبی از آب و مقداری مواد شوینده و یا مواد سفیدکننده و یک برس سیمی، استفاده کنید. قطعات قابل شستشوی کولر آبی را باز کنید و آن‌ها را با فرچه و با محلول آب و مواد شوینده تمیز کنید. مواد شوینده اسیدی سبب رسیدن آسیب به بدنه کولر آبی می‌شوند.

شوره کولر با سرکه تمیز کنید

یکی از روش‌های رایج تمیز کردن کولر آبی که در نمناک هم به آن اشاره خواهیم کرد استفاده از سرکه است؛ برای تمیز کردن شوره کولر به صورت دوره‌ای و با فاصله زمانی کم، از سرکه، که قدرت پاک کنندگی بالایی دارد، استفاده نمایید، بدین طریق که مقداری سرکه روی قطعات و کف کولر بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه با برس قطعات و بدنه کولر را تمیز کنید.

شوره کولر با جوهرنمک پاک کنید

می‌توانید برای پاک کردن شوره کولر از مواد پرقدرت تری مانند جوهرنمک نیز استفاده کنید، اما باید بدانید که استفاده از جوهر نمک خطرناک است و باید در حین استفاده از آن دستکش ایمنی و ماسک داشته باشید تا سلامتتان به خطر نیافتد.

بعد از رعایت این نکات روی قطعات رسوب دار و تشتک کولر مقداری از جوهر نمک را ریخته و بعد از چند دقیقه با آب زیاد و بادقت آن‌ها را بشویید و قطعات کولر آبی را طولانی مدت در جوهر نمک نگذارید.

دیگر خبرها

  • جهاد اسلامی: جنگ جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی دشمن پایان نمی‌یابد
  • بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر
  • استوری حساسیت برانگیز امید نورافکن؛ پلنگ در حال شکار تمساح! + عکس
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • آسیای توانمندتر با استفاده از تکنولوژی و اشتراک دانش تحقق می یابد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • انتخاب رشته بیش از ۸۶ هزار داوطلب دکتری/ مهلت انتخاب رشته فردا پایان می‌یابد
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!