Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@14:47:16 GMT

29 اردیبهشت و انتخاب بین تعقل یا توهم!

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۹۰۷۹۳

در دیگر سو، اگر دریافت‌های حواس پنج یا شش‌گانه با همراهی عقاید قلبی مورد تجزیه و تحلیل عقل واقع شود، نخستین مرحله «تعقل» شکل می‌گیرد، چرا که تجزیه و تحلیل، کمترین کارکرد و نخستین مرتبه از «عقل» است، اما عقل مراتب دیگری هم دارد که عملا هنگامی به‌کار گرفته می‌شود که تابع قلب شود، و در این صورت است که «تفکر» اتفاق می‌افتد؛ حال اگر قلب و محتویات آن به هر نحوی از دسترس عقل خارج شود، هیچ‌گونه اشراف و تسلط و توجهی نسبت به پیرامون‌مان ایجاد نمی‌شود و در ادامه، حالتی شخصی، غیرقابل اعتماد و فراتر از توان اجرایی را ایجاد می‌کند که به این رفتار «وهم» یا «توهم» گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما فارغ از تعدد تعاریف و برداشت‌های دینی و فلسفی از معنا و ماهیت این قوه در اندیشه سایر سیاق‌ها و مسلک‌ها، «وهم» به بیان ساده‌تر و به نقل از دهخدا، رفتن دل به‌سوی چیزی بی‌قصد، گمان به غلط بردن یا به غلط پنداشتن تعریف می‌شود.

حال بنا به این تعاریف و وعده‌های ناخوش‌احوال دو تن از کاندیدای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت ایجاد پنج میلیون شغل یا به عبارتی دیگر سالی یک و نیم میلیون شغل در کنار وعده‌های دیگری، چون ۵ / ۲ برابر کردن درآمد ناخالص داخلی و از همه تلخ‌تر سه برابر کردن یارانه‌ها، که فارغ از مورد سوم، از برای فراهم نبودن بستر مطلوب و مقبولی برای شکفتگی چشم‌گیر و جان‌فزا در دو مورد اول و دوم، بیشتر به‌سان طنز ناخواسته و رویش از قوه «واهمه» است تا نگاهی معطوف به برنامه و شناخت کافی و وافی از شرایط اجرا، به جرات می‌توان ایشان را نماینده قوه «واهمه» و طرف مقابل را با توجه به توان تجزیه و تحلیل یا به عبارت ساده‌تر اشراف و تسلط بر دو‌-دوتا کردن‌های اقتصادی، نماینده قوه «عاقله» خواند.

بدیهی‌ست که در علم اقتصاد، کسی نمی‌تواند مخترع باشد؛ بنابراین تمامی وعده‌های داده‌شده باید در چارچوب آن علم قرار گیرد، نظیر ایجاد پنج میلیون شغل یا رشد ۲۶ درصدی درآمد ناخالص داخلی که هیچ مبنای علمی ندارد.

از ذکر دلایل ناممکن بودن نقش‌بندی و صورت‌پذیری شعارهایی که منشا آن‌ها به خزانه قوه «واهمه» بازمی‌گردد، سرباز می‌زنیم که پیش‌تر، بیش‌از این‌ها گفته‌اند و نوشته‌اند. حال با توجه به دلایل متعددی که در این چند روز از نگاه و قلم صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه اقتصاد بر ما رفت، اگر وعده این دو تن از کاندیدا را تبلیغاتی و عوام‌فریبانه در راستای خرید رای نخوانیم و ایشان را انشالله دروغ‌وعده و رنگ‌آمیز ندانیم، به راحتی می‌توانیم نگاه و نظر آنان را برآمده از قوه واهمه عنوان کنیم.

از این‌رو به نظر می‌رسد در انتخابات پیش رو و در روز بیست و نهم اردیبهشت‌ماه، شاهد تقابل نمایندگان دو قوه «عاقله» و «واهمه» باشیم، بنابراین بعد از اتمام مناظره‌ها و تحلیل‌های بسیار ارایه شده در رسانه‌های متعدد کاغذی و مجازی، باید منتظر ماند و دید تا مردم ایران مسند ریاست‌جمهوری کشور خود را به نماینده کدام‌یک از این دو قوه «عاقله» یا «واهمه» واگذار می‌کنند.

در همین راستا آنچه روشن است، ۲۹ اردیبهشت روز تقابل میان دو قوه‌ای‌ست که انتخاب هر یک از آن‌ها می‌تواند متر و معیار مناسبی برای سنجش میزان آینده‌نگری، و البته بلوغ فکری و تحلیلی جامعه ایران باشد.

منبع: فرارو

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۰۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری تا 12 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران از ایرنا، در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است: پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۲۸ فروردین ماه و اطلاعیه‌های تاریخ ۲ و ۵ و ۸ اردیبهشت ماه، ضمن اعلام رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت یا حذف برخی رشته‌محل‌ها به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌رساند به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا امروز (۱۰ اردیبهشت) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز چهارشنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ نسبت به ویرایش و ثبت رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

براساس این اطلاعیه، داوطلبان ضرورت دارد پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، اطلاعیه‌های مذکور و این اطلاعیه، در صورت نیاز در مهلت در نظر گرفته شده مذکور به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به بروزرسانی فهرست رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که پیش از این نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه نسبت به ویرایش فهرست رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

برای مشاهده سری چهارم اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری ۱۴۰۳ این پوشه پی دی اف را مطالعه کنید.

آزمون مقطع دکتری نیمه‌متمرکز ۱۴۰۳، چهارم اسفند ۱۴۰۲ در ۱۵۴ شهر کشور؛ شامل ۱۸۶ حوزه اصلی و ۵۶۸ حوزه فرعی در هفت گروه امتحانی شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان برگزار شد.

همچنین در این آزمون بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور ۱۵۱ هزار و ۶۴۱ نفر داوطلب شرکت کردند که از این تعداد ۶۷ هزار و ۵۶۴ نفر (۴۵ درصد) زن و ۸۴ هزار و ۷۹ نفر (۵۵ درصد) مرد بودند. افزون بر این، بر اساس آخرین آمار سازمان سنجش حدود ۱۲۸ هزار نفر از این افراد برای شرکت در آزمون کارت دریافت کردند.

کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری ۱۴۰۳، ۲۸ فروردین منتشر شد و روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفت. بر اساس اطلاعات سازمان سنجش از مجموع ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

دیگر خبرها

  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • عملیات‌های طوفان‌الاقصی و وعده صادق، تحولات عظیمی را در دنیا ایجاد کردند
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • وعده صادق نقطه عطف و روزنه امید در دنیا ایجاد کرد
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
  • تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری تا 12 اردیبهشت 1403