به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأآیت‌الله سید‌محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این دیدار که پیش از ظهر روز یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: در سیره اهل بیت(ع) مشاهده شده که گاهی نسبت به برخی شاعران و اشعارشان، عنایت خاصی داشتند و از آنها تجلیل کرده‌اند.
وی با اشاره به اهمیت ابزار هنری شعر در نشر معارف اسلامی گفت: این رفتار اهل بیت(ع) نسبت به برخی شاعران و اشعار، نشان از تأثیرگذاری خاص این هنر بر مخاطبان است.

گاهی نفوذ یک بیت شعر در دل انسان، تحولات زیادی را در او ایجاد می‌کند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) یادآور شد: کسی که می‌خواهد درباره آموزه‌های اسلامی، اهل‌بیت(ع) و ارزش‌های دینی شعری بگوید، باید آدابی را رعایت کند؛ شاعر در چنین شرایطی باید پاک و با وضو باشد تا شعر او تأثیرگذار شود.
وی با بیان این که ورود در عرصه شعر آیینی، سرمایه معنوی بزرگی در اختیار انسان قرار می‌دهد که باید مراقب آن بود، ادامه داد: شایسته است برای رونق هرچه بیشتر اشعار آیینی، جمعی از شاعران پیش کسوت و شاعران جوان تشکیل شود تا ضمن حفظ اصول و مبانی شعر آیینی، اشعاری مورد پسند و بر حسب شرایط و زمان حال سروده شود.
آیت‌الله سعیدی افزود: ممکن است افراد بی تجربه در این عرصه بدون نظارت اساتید و بزرگان شعر و ادب، وارد شوند که نتوانند کار شایسته‌ای انجام دهند. در این راستا، قم باید الگویی برای همگان باشد.
سید‌موسی حسینی کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ابتدای این مراسم گفت: جشنواره رضوی هر ساله در سراسر کشور برگزارمی‌شود و قم، میزبان بخش «شعر کرامت» است که در این راستا فراخوان در دو بخش غزل و مثنوی انجام شده است.
وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در دهه کرامت گفت: قم دارای جایگاه خاص دینی و معرفتی است، از این رو تلاش داریم محل دبیرخانه دائمی شعر آیینی را در قم قرار دهیم که در این راستا کارهای مقدماتی انجام شده است.

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:

نخستین تصاویر از شبنم نعمت‌زاده در دادگاه

واکنش سحر قریشی به درگذشت دختر آبی

ریزش کوه در شهرک باغمیشه تبریز

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۳۲۹۰۹۱۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

نیروهای انقلابی باید با سعه صدر خود در جهت جذب حداکثری گام بردارند/ برخی آتش به اختیار را نفهمیدند و به نظام ضربه زدند/ نیروی انقلابی باید عقلانیت انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دهد

lمهدی فضائلی گفت: حزب اللهی بودن، انقلابی بودن و پیرو رهبری بودن این است که نیروهای انقلابی واقع بین باشند و آرمانگرا و عقلانیت انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دهند. این چه آتش به اختیاری است که دشمن را شاد کنیم. بنابراین نیروهای انقلابی باید با سعه صدر خود در جهت جذب حداکثری گام برداشته و عقلانیت انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در نخستین دوره توانمند سازی فرماندهان گردان های سایبری بسیج به جریان شناسی سیاسی کشور پرداخت و گفت: وقتی ما می خواهیم صحبت از جریان های سیاسی می کنیم طبیعتا رویکردهای کلانی مد نظر ما هست که مجموعه های مختلف، احزاب، تشکل ها و حتی افراد به عنوان مصادیق در ذیل این جریان تعریف می شوند. افرادی که ممکن است در هیچ حزب و تشکیلاتی نباشند اما در یک جریان سیاسی تعریف شوند. جریان های سیاسی در مقاطع مختلف تحولات کشور تغییراتی داشتند و در آینده نیز این تغییرات قابل پیش بینی است که متناسب با اتفاقات و تحولات و فعل و انفعالات کشور، جریان هایی جدید خلق شوند و در دل این جریان ها طیف بندی هایی نیز ممکن است صورت بگیرد که گاهی برخی از این طیف ها ممکن است از خود جریان مهم تر شوند و در یک مقطعی اتفاقات خاصی را رقم بزنند .

فضائلی با اشاره به جریان هایی که از بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز در کشور فعال شده اند و در مقاطع مختلف تحولاتی رقم زده اند، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی 2 جریان کلان و بزرگ در کشور شکل گرفت که یک جریان جریان انقلابی با طیف های ذیل خودش بود و دیگری جریانی بود که با انقلاب همراه نبود اگرچه بعد از انقلاب این ها ادعایی را داشتند که در ذیل آنها جریان منافقین، ملی مذهبی ها و نهضت آزادی و مارکسیست بودند و فعالیت داشتند و تا قبل از اعلام نبرد مسلحانه در سال 60 نیز فعال بودند. در برخی مناصب و در مجلس اول نماینده هم داشتند و دولت موقت نیز از بین آنها که همان جبهه آزادی بود شکل گرفت. در مقابل این جریان، نیروهای انقلاب بودند که حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مهمترین آنها بود.  

وی در ادامه افزود: این ماجرا تا فرار بنی صدر ادامه داشت و گروه ها و جریان هایی که عملیات های مسلحانه داشتند عملا از جریان سیاسی کشور حذف شده و بیرون رفتند. بعد از آن هم که امام جریان نهضت آزادی را جریانی بدتر از منافقین عنوان کردند و حضور آنها در مناصب حکومتی را ممنوع کردند.

فضائلی به نحوه به وجود آمدن واژه های چپ و راست در جریان سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: جریان های انقلابی در دهه 60 با شکل گیری دولت مهندس موسوی به 2 جریان اصلی تبدیل شد. جریان راست و چپ. سابقه عناوین چپ و راست هم به انقلاب فرانسه برمی گردد که در آن طرفداران یک طیف در سمت راست رئیس پارلمان و طرفداران طیف دیگر در سمت چپ رئیس پارلمان می نشستند و به جریان چپ و راست معروف شدند. این 2 جریان چپ و راست در انتخابات مختلف و متعدد فعالیت های بسیاری داشتند و چرخش قدرت چه در مجلس و چه در دولت کاملا در اختیار این 2 جریان قرار داشت. به غیر از مجلس اول و دوم، اکثریت قاطع مجلس سوم در اختیار جریان چپ قرار گرفت و در ریاست جمهوری تا سال 68 و پیش از بازنگری در قانون اساسی، از آنجایی که نظام رئیس جمهوری و نخست وزیر بر پا بود، اختلافاتی میان رئیس جمهور وقت که رهبر معظم انقلاب بودند با دولت که برگرفته از مجلس چپ گرا بود، وجود داشت.

این فعال رسانه ای به وضعیت ساختار سیاسی کشور بعد از رحلت امام اشاره کرد و گفت: بعد از ارتحال حضرت امام و پایان جنگ، کشور اساسا شرایط جدیدی را پیدا کرد و اتفاقات فرهنگی جدیدی به وجود آمد. حلقه کیان در سال های بعد از جنگ به فعالیت های فکری روی آوردند و جمعی از چپ گراها یک جریان فکری شناخته شده به لحاظ سابقه و دارای زاویه با اصول انقلاب را تشکیل دادند که هنوز هم آثار و بقایای آن جریان که محوریت آن با دکتر سروش بود وجود دارد. در آن برهه حتی یارگیری خوبی هم انجام دادند و برخی از عوامل آنها هنوز در گوشه و کنار کشور فعالیت دارند.

فضائلی تصریح کرد: در دهه 70 و در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی عناوین جدیدی تحت عنوان راست مدرن و چپ مدرن در کشور ایجاد شد. جریان چپ مدرن دچار دگردیسی های شد که باعث شد تا انحرافاتی در نظرات و عقاید آنها به وجود آمده و کاملا به چهره های لیبرالی چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه سیاست خارجی و فرهنگی تبدیل شدند. اینها همان هایی بودند که در دهه 60 به تسخیر لانه جاسوسی افتخار می کردند اما در دهه 70 به این شکل درآمدند و با چرخشی که داشتند حتی با جاسوس هایی که در لانه جاسوسی دستگیر کرده بودند دیدار هم انجام دادند.

وی افزود: جریانی مانند تحکیم وحدت نیز در این دوره با بدترین رفتارها افراد مخالف خود را حذف می کردند و به یکباره در دهه 70 طرفدار تفکرات لیبرالیسم فرهنگی و آزادی های سیاسی شدند. در مجمع روحانیت مبارز نیز چنین اتفاقی رخ داد که هم اکنون نیز شاهد برخی دیدگاه ها در این مجمع هستیم.

افاضلی گفت: مجلس چهارم دردهه 70 به یکباره نسبت به مجلس سوم تغییر جدی کرد و در شرایطی که مجلس سوم در اختیار چپ گراها بود مجلس چهارم در اختیار راست گراها به ریاست آقای ناطق نوری درآمد. در مجلس پنجم اما وضیت بهم خورد و از اکثریت قاطع راست به مابینی میان جریان راست و کارگزاران تبدیل شد.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به فعالیت جریان سازندگی و کارگزاران در دهه 70 اشاره کرد و اظهار داشت: این جریان که هنوز هم فعال هستند و نقش تعیین کننده ای را هم در دولت آقای هاشمی داشت و هم در دولت آقای روحانی، در دهه 70 به تکنوکرات ها معروف شدند. این جریان بعدا از انتخابات دوم خرداد به بعد با جریان اصلاحات که ادامه جریان چپ قبل بود، ترکیب و همسو شدند و برای همین در انتخابات دوم خرداد و ادوار بعدی مجلس و در همین 2 انتخابات یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری شاهد بودیم که 2 جریان کارگزاران و اصلاحات با یکدیگر در یک راستا قدم برداشتند.

افاضلی به نحوه به وجود آمدن جریان اصولگرا نیز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: جریان راست هم در همان دهه 70 رفته رفته عنوانش تغییر کرد و به جریان اصولگرا تبدیل شد. از زمانی که عنوان اصولگرایی برای جریان راست قبلی انتخاب شد، طیف های جدیدی در ذیل این جریان شکل گرفت. تشکل های مختلف قبلی مانند موتلفه کماکان با همان تفکرات راست قبلی درون این جریان فعال ماندند و جریان های جدیدی مانند جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و بعدها رهپویان انقلاب اسلامی و بخش هایی از تشکل های دانشجویی به این جریان اصولگرا اضافه شدند.

این فعال رسانه ای به علت و نحوه انشقاق در جریان اصولگرا اشاره کرد و گفت: در انتخابات سال 84 آقای احمدی نژادی روی کار آمد که پیش از آن با جریان راست اختلافاتی داشت و اختلاف نظراتی جدی نیز میان آنها بود و بعد از پیروزی در انتخابات، در نشستی که همه جریان های اصولگرا در آن شرکت کردند حاضر نشد تا یک ساز جدیدی را کوک کند. با شروع فعالیت های آقای احمدی نژاد شکافی بین طیف های جریان اصولگرایی ایجاد شد. اتفاق مهم دیگری که با روی کارآمدن احمدی نژاد در میان جریان اصولگرا به وجود آمد به هم خوردن مرکزیت و محوریت این جریان بود. یعنی جریان اصولگرا دیگر مرکزیت نداشت. بنابراین 2 اتفاق جدی در این جریان رخ داد که اولا مرکزیت این جریان از بین رفت و دوما به واسطه رفتارهایی که احمدی نژاد داشت، فاصله ها میان طیف های اصولگرا بیشتر شد و همزمانی این 2 اتفاق باعث شد جریان اصولگرا انسجام خود را به شکل قابل توجهی از دست دهد. این در شرایطی بود که جریان مقابل مرکزیت خود را حفظ کرده بود و رئیس دولت اصلاحات را به عنوان محور فعالیت برگزیده بودند.

وی افزود: تلاش های زیادی صورت گرفت تا جریان اصولگرا به یک انسجام مجدد برسد و هنوز هم این تلاش ها وجود دارد اما اشکال اصلی هنوز ترمیم نشده و این جریان هنوز یک راس قابل قبول برای همه طیف های خود پیدا نکرده است. ادامه این وضعیت و رفتاری که از سال 84 به بعد شروع شد یک اتفاق دیگر را نیز رقم زد. یعنی احمدی نژاد یک بدعت دیگر را نیز رقم زد و آن ایجاد هجمه به دستگاه های مرتبط با رهبری بود. تلاش کردند بین دفتر رهبر معظم انقلاب با شخص رهبری انشقاق ایجاد کنند و خط قرمزهایی در این مسیر شکسته شد. اختلافاتی هم که امروز در بین جریان اصولگرا شاهد آن هستیم به دلیل همان اتفاقاتی است که در گذشته در این جریان رخ داده است.

فضائلی با تاکید بر لزوم توجه به جذب حداکثری و دفع حداقلی در بین نیروهای انقلاب، عنوان کرد: امروز رهبر معظم انقلاب و مشی ایشان بر این است که جذب حداکثری صورت گیرد. رهبری بعد از دوران رهبری علیرغم تمام اختلاف نظرهایی که با مهندس موسوی در زمان ریاست جمهوری داشتند اما بعد از به رهبری رسیدن ایشان، مهندس موسوی عضو تیم مشورتی رهبر انقلاب شد و در تمام این سال ها که این شورا دایر بود مهندس موسوی در این شورا حضور داشت. از سوی دیگر موسوی خوئینی ها به عنوان یکی از موثر ترین چهرهای جریان چپ و مدیرمسئول روزنامه سلام که تندترین مواضع را در زمان دولت هاشمی داشت اما وی به عنوان مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب منصوب شد. عبدالله نوری با تمام نکات و نظراتی که داشت به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت درآمد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام مهندس موسوی و برخی چهره های دیگر از سوی رهبر معظم انقلاب حکم گرفتند تا مجموع این عوامل نشان دهد که رهبر معظم انقلاب قویا به جذب حداکثری تاکید داشتند. این مشی و سلوک رهبری است و منطق محکمی نیز پشت این خط وجود دارد.

وی افزود: اگر قرار باشد که هر کس که ذره ای نگاهش با ما همراه نبود را از قطار انقلاب خارج کنیم دیگر کسی برای انقلاب نمی ماند. در احادیث هم داریم که ابزار ریاست صبر است و هر چه مسئولیت بالاتر رود باید سعه صدر انسان بیشتر شود. این رفتاری بود که پیامبر نیز در قبال ابوسفیان در فتح مکه داشت و مشی بزرگان ما همواره بدین صورت بوده افراد و چهره ها جذب شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب واژه ای مطرح کردند تحت عنوان آتش به اختیار اما برخی با کج فهمی خود با رفتار خود تحت عنوان این واژه اقداماتی بر علیه منافع نظام انجام می دهند. این در حالی است که رهبری بر عقلانیت همواره تاکید داشته اند.

فضائلی در پایان عنوان کرد: حزب اللهی بودن، انقلابی بودن و پیرو رهبری بودن این است که نیروهای انقلابی واقع بین باشند و آرمانگرا و عقلانیت انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دهند. این چه آتش به اختیاری است که دشمن را شاد کنیم. بنابراین نیروهای انقلابی باید با سعه صدر خود در جهت جذب حداکثری گام برداشته و عقلانیت انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

دیگر خبرها

  • کار استعمار این است که اندیشه را از انسان بگیرد/ نباید مسحور فضای مجازی شویم/ شاعران امروز ما کم مطالعه می‌کنند + فیلم
  • شهریار یکی از بزرگترین شاعران همه‌ی دوران‌های تاریخ ایران است
  • روزی ملی با تقویم محلی
  • ما را بر این گیاه ضعیف، این گمان نبود
  • «رندان تشنه لب» با شعرخوانی عاشورایی برپا می‌شود
  • مازندران مهد شاعران بزرگ است
  • شعرخوانی عاشورایی «رندان تشنه لب»
  • چرا سالروز درگذشت شهریار به عنوان روز ادب فارسی انتخاب شد؟
  • خاطره‌نگاری و شعر عاشورایی در عصر ما توفیق داشته‌اند/ خوانندگان اثر موفق را رها نمی‌کنند/ نکاتی که رهبر انقلاب بیان می‌کنند، چراغ راه شعر امروز ماست
  • «ابیات و عبرات» و شاعران عاشورایی
  • حمایت مسئولان استان سمنان از تولیدات معنوی افزایش یابد
  • بررسی اشعار منوچهری دامغانی در «روزنه»
  • جمع آوری اشعار شاعران گمنام و درگذشته شهرستان جیرفت
  • حماسه شکوهمند عاشورا؛ چگونه نگاه کنیم؟
  • ارادت شاعران به محضر پیامبر(ص) علنی شد
  • مجموعه رباعی شاعران پارسی‌گو در نعت پیامبر اعظم(ص) منتشر شد
  • برگزاری سومین کنگره «نماز، سلامت روان و نشاط معنوی»
  • نمایش آیینی «حبیب حرم» در آران و بیدگل به روی صحنه می‌رود
  • اراده و اختیار انسان؛ مظهر قضا و قدر الهی/ انسان در داشتن اختیار مجبور است