Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، میزگرد اقتصادی «بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم» امروز با حضور محمد خوش چهره، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران و حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میزگرد عبده تبریزی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت دهم، گفت: از سال 86 با وجود اینکه فروش نفت خوبی داشتیم آمارهای اقتصادی روند رو به پایینی داشت، که این حاصل آشفتگی دولت بود.

وی افزود: در دولت دهم درصد مشارکت افراد به کار 3.6 درصد رسیده و نرخ رشد اقتصادی نسبت به دولت‌های قبل کمتر شده بود در صورتی که با اقدامات دولت یازدهم از سال 93 نرخ رشد روند خوبی پیدا کرد،؛ هرچند که در سال 94 این امر تداوم پیدا نکرد و این به دلیل مشکل قیمت نفت بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی توافق برجام را موثر در گشایش اقتصادی کشور دانست و تصریحکرد: با ایجاد برجام فروش نفت خوب شد و بخشی از افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال 95 مربوط به نفت است.

مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم متذکر شد: دولت یازدهم در کشاورزی و صنعت رشد داشته، اما در مسکن رشد نداشته است به این دلیل که دو میلیون و 500 هزار واحد مازاد ساخته شده است.

وی در خصوص بیکاری گفت: باید توجه داشته باشیم که این مشکل در مدت کوتاهی حل نخواهد شد؛ اما باید توجه داشت که مقدار شغل خانم‌ها در دو سال اخیر افزایش داشته است.

عبدتبریزی در خصوص یارانه و افزایش آن، تصریحکرد: ارقامی که برخی از نامزدها در خصوص افزایش یارانه و ایجاد اشتغال می‌دهند منطقی نیست و با هم هماهنگی ندارد، این رقم‌ها بیشتر جنبه شعاری دارد و برای جمع کردن رای است.

وی تاکید کرد: در حوزه اقتصادی نمی‌شود معجزه کرد اما نباید ناامید شد.

مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با بیان اینکه هزینه خانوار در دولت قبلی کاهش داشته است، گفت: این دولت سر انحنا را برگرداند.

وی با اشاره به اینکه دلیل این که سرمایه گذاری در کشور ایجاد نمی‌شود دلیل فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد: درصد قابل ملاحظه‌ای از سودهای ایران به خارج از کشور فرستاده می‌شود.

عبده تبریزی گفت: برای ایجاد سرمایه گذاری در کشور باید نرخ پس انداز 40 درصد باشد در صورتی که این رقم در کشور ما 18 درصد است، با این شرایط سرمایه گذاری از توان ما خارج است و باید سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم تا مشکلات حل شود و نرخ رشد اقتصادی روند رو به افزایش داشته باشد.

مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در خصوص افزایش اشتغال در کشور، گفت: می‌توانیم چهار میلیون شغل در کشور ایجاد کرد، اما این تعداد بیشتر در بخش خدمات ممکن است و در بخش صنعت و کشاورزی توان این کار را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری در این دولت هم وضعیت خوبی نداشته، اما مهم تعداد کسانی است که مشغول به کار هستند و میزان مشارکت افراد در اقتصاد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص انتخابات، خاطرنشان کرد: مهم است که چه کسی انتخاب می‌شود و سیاست را اجرا می‌کند. همه باید بعد از انتخابات به دولت منتخب کمک کنیم تا این مشکلات حل شود، چنانچه شروع به تخریب یکدیگر کنیم به نتیجه نمی‌رسیم.

عبده تبریزی در خصوص خام فروشی نفت، گفت: در زمینه سوخت‌های فسیلی با دو مسئله مواجه هستیم یکی اشتراکات نفتی با کشورهای همسایهو دوم هم تغییر تکنولوژی که مصرف این سوخت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: هر چقدر که نفت بفروشیم باز هم می‌توانیم نفت بیشتری بفروشیم.

بیش از 70 درصد اقتصاد کشور به نفت وابسته است

خوش چهره با تاکید بر اینکه احتیاج دنیا نسبت به ما به خاطر وجود منابع طبیعی است، فروش نفت خام در دولت‌ها را مورد نقد قرار داد و گفت: دولت‌ها در فروش نفت خام رکورد یکدیگر را می‌شکنند و هر دولتی که آمده وابستگی اقتصادی را به نفت خام نسبت به دولت قبل از خود افزایش داده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: چنانچه لایحه بودجه 93، 94 و 95 را بررسی ‌کنیم می‌بینید که بیش از 70 درصد اقتصاد کشور به نفت وابسته است که این نقطه ضعف ایران در برابر استعمارگران است و آنها از این فرصت استفاده کرده و ما را از مسیر اصلی به خاکریز هدایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: افزایش خام فروشی نفت رفاه پایدار را در بر نخواهد داشت این که می‌گویند ما با کشورهای همسایه اشتراکاتی داریم پس باید با سرعت نور نفت استخراج کنیم درست نیست برای استفاده از این اشتراکات راه‌های قانونی وجود دارد و می‌توانیم دعوای حقوقی ایجاد کنیم. این در صورتی است که ما به آنان اجازه داده‌ایم هر طور که می‌خواهند نفت برداشت کنند.

خوش چهره در خصوص عملکرد اقتصادی دولت‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریحکرد: مشکلات اشتراکاتی دولت‌ها یکی افزایش وابستگی اقتصاد به نفت، واردات و فسادهای مالی است.

وی در خصوص واردات گفت: بیشتر کالاهایی که وارد کشور می‌شوند مصرفی هستند که این برای ما خوب نیست.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه جریان فساد دولت را می‌درد و جلو می‌آید، تاکید کرد: همین افزایش وابستگی اقتصاد به نفت فساد را به وجود می‌آورد مثلا در موقع دولت اصلاحات قیمت نفت 14 دلار بود که فساد شهرام جزایری را به دنبال داشت و افزایش قیمت نفت در دولت نهم و دهم باعث ایجاد فساد 3000 دلاری شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در خصوص اقتصاد باید ملی و فراجناحی عمل و ایرادات بنیادین را بررسی کنیم در غیر این صورت در درمان اقتصاد دچار انحراف می‌شویم.

خوش چهره با انتقاد از اینکه برخی به عملکرد دولت‌ها نمره می‌دهند، گفت: این پایه علمی ندارد و مبانی تجربی و آکادمیک در بررسی عملکرد دولت مهم است چنانچه در این زمینه شاخص نداشته باشیم سلایق خود را به قضاوت می‌گذاریم.

وی افزود: نباید به عملکرد دولت‌ها صفر و صدی نگاه کرد؛ بلکه باید به صورت کارنامه‌ای عملکرد آنها را قضاوت کنیم، نمره دادن خوب نیست چون ایرداتی دارد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بالاخره هر دولتی تلاش کرده است، حرف من این است که به تولید ناخالص ملی توجه شود همانطور که کشورهایی مانند آمریکا این را مبنای خود قرار داده‌اند.

خوش چهره در خصوص عملکرد دولت‌های ایران با اشاره به اینکه در خیلی از جاها سیاست و تصمیمات آنها براساس خطا و آزمون بوده است، گفت: این دولت‌ها خطاهای خود را با نفت جبران می‌کنند و این باعث می‌شود که در صنعت و کشاورزی با مشکلاتی مواجه شویم به طوری که محصولاتی مانند برنج و حتی گندم را وارد ‌کنیم در صورتی که ظرفیت تولید این محصولات را در کشور داریم و باید فقط موانع آن را برداریم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها در کشور، گفت: یارانه ها نمی توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند، قیمت‌ها را بالا می‌برند و سبد خانوار باز هم نامتعادل می‌شود.

وی بیان کرد: برای تشخیص تورم باید به سبد هزینه خانوار توجه کرد در کشور ما 80 درصد در آمد برای مسکن می‌رود و در سال‌های اخیر همچنین شیر، گوشت خام و لبنیات افزایش یافته در صورتی که این اقلام در کشورهایی مانند انگلیس نسبت به ایران ارزان تر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۲۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا

تین نیوز

 اقتصاد دریایی در کشور هند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی دارد. هند با دارا بودن سواحل طولانی و منابع غنی دریایی، از ظرفیت بالقوه ای برای توسعه اقتصاد دریایی برخوردار است. بنابراین، حوزه هایی مانند حمل ونقل دریایی، صنایع مرتبط با دریا، پرورش ماهی و توریسم ساحلی از جمله زمینه هایی هستند که می توانند به توسعه اقتصاد دریایی کشور هند کمک کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرامی اندیشکده پیشرفت دریایی، با توجه به اهمیت رو به افزایش اقتصاد دریایی در کشور هند، دولت این کشور برنامه ها و استراتژی هایی را برای توسعه این حوزه به کار گرفته است. ایجاد بنادر و انجمن های تجاری دریایی، تشویق به سرمایه گذاری در صنایع مرتبط با دریا، توسعه فناوری های دریایی و ایجاد شرایط ملایم برای تجارت بین المللی از جمله اقداماتی هستند که دولت هند در راستای توسعه اقتصاد دریایی انجام داده است. این تدابیر منجر به ایجاد فرصت های شغلی، افزایش تولید، و ارتقاء رفاه اجتماعی در نواحی ساحلی و دریایی کشور هند خواهد شد.

 در این راستا، برنامه ساگارمالا یک برنامه توسعه بندری است که توسط دولت هند در سال ۲۰۱۵ با هدف تسریع رشد و توسعه اقتصادی با استفاده از پتانسیل ساحل های گسترده و آبراه های هند راه اندازی شد. این برنامه بر توسعه بنادر، تقویت اتصال بنادربه یکدیگر، بهبود زیرساخت های بندر و صنعتی سازی بندری تمرکز دارد. هدف این برنامه توسعه بخش دریایی کشور با استفاده از خط ساحلی هند به طول بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر و شبکه گسترده بنادر و آبراه های داخلی است. این برنامه همچنین ترویج کشتیرانی به عنوان روش جایگزین حمل و نقل جاده ای، کاهش هزینه های لجستیک و افزایش رقابت پذیری بخش تولید کشور را در دستور کار خود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد