Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلیبی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


اولین شماره فصلنامۀ مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی ویژه زمستان سال ۱۳۹۵ منتشر شد.

به گزارش بی‌باک، اولین شمارهفصلنامۀ مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی ویژه زمستان سال ۱۳۹۵ به سردبیری عباس منوچهری و مدیر مسئولی حسین میرزایی توسط «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی»منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه های کاربردی سازی علوم انسانی، کشف مرزهای این علوم و تداخل این مرزها در علوم، حوزه‌ها و رشته‌های دیگر است. «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی» با طرح و تدوین بیش از ۲۰۰ حوزۀ میان رشته‌ای مرتبط با علوم انسانی از سال ۱۳۸۴ گام‌هایی را در این مسیر آغاز کرده است.

انتشار « فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی» از سوی این پژوهشگاه را می توان جزء اقدامات انجام شده در زمینۀ ترویج و غنای علمی تدوین رشته های بین رشته ای محسوب کرد. در این فصلنامه که دارای درجۀ علمی ـ پژوهشی است، مقالات علمی ـ تخصصی از سوی پژوهشگران و متخصصان بین رشته‌ ای منتشر می‌شود.

فصلنامه علمی _ پژوهشی «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی»، با هدف فراهم آوردن فضایی برای گفتگوی محققانه و انتشار ماحصل پژوهش‌ها در زمینه چشم‌اندازها، امکانات، ظرفیت‌ها و مقومات انجام کار آموزشی، پژوهشی و علمی میان‌رشته‌ای در حوزه‌های مختلف علوم، به ویژه علوم انسانی از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. این فصلنامه با مفروض انگاشتن آنکه در دنیای حاضر و با توجه به پیچیدگی موضوعات پژوهشی، بسیاری از پژوهش‌ها، در عمل ماهیتی میان‌رشته‌ای دارند، فعالیت‌های خود را مشخصاً به انتشار پژوهش‌هایی محدود ساخته است که به مقوله «میان‌رشتگی» و وجوه مختلف آن بپردازند.

بر این اساس مقولاتی از قبیل: چیستی میان‌رشتگی و میان‌رشته‌ای‌ها؛ الزامات و استلزامات میان‌رشته‌شدن؛ تاریخچه میان‌رشته‌ای در جهان و نسبت آن با قلمرو تاریخی ما؛ تجربه‌های میان‌رشتگی در دانشگاه‌های ایران و جهان (به‌ویژه با عطف توجه به جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه)؛ ویژگی‌های بومی میان‌رشتگی (به‌ویژه در ارتباط با حل‌المسائلی بودن آنها)؛ روش در میان‌رشتگی؛ نظریه‌های میان‌رشتگی؛ آسیب‌شناسی میان‌رشتگی و میان‌رشتگی‌ها؛ تناظر میان‌رشته‌ها در آموزش و پژوهش؛ تجربه‌های ایرانی میان‌رشته‌ای (جدید و قدیم)؛ بررسی تخصصی آرا و اندیشه‌های پژوهشگران میان‌رشته‌ای؛ پیامدهای میان‌رشته‌ای برای حوزه‌ها و نهادهای مختلف (آموزش، دین، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، خانواده، سیاست، هنر و...)؛ میان‌رشتگی خارج از حوزه‌های آکادمیک؛ میان‌رشتگی و فناوری؛ فرایندهای روشی و اجرایی میان‌رشتگی؛ امکان ارائه تقسیم‌بندی علوم و معارف بر اساس مسائل و موضوعات میان‌رشت‌های؛ دینی یا سکولار بودن میان‌رشته‌ای؛ میان‌رشته‌ای و تحول در علوم (به‌ویژه علوم انسانی)؛ میان‌رشتگی در متن مزیت‌ها، بحران‌ها و چالش‌های ایرانی (نخبگان، جنگ، آب، محیط‌زیست؛ میان‌رشته‌ای و مفاهیم مدرن (مسئولیت، تساهل، آزادی، برابری و...) در زمره مسائلی است که انتشار مقالات در این زمینه‌ها در اولویت فصلنامه قرار دارد. در کنار همه این موضوعات، تجربه میان‌رشتگی اساتید و پژوهشگران ایرانی در عرصه آموزش و پژوهش و نگارش آنها در قالب مقاله در کنار دیگر مقولات بدیع و نوآورانه در این زمینه نیز مورد استقبال فصلنامه قرار می‌گیرد.

در این شماره از فصلنامه اساتیدی چون نعمت الله فاضلی، محمد مهدی فرقانی، محسن حبیبی، مهدخت بروجردی و ... مقاله دارند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد

۷ پروژه علمی فناوری با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه کاشان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، پیش از ظهر امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ با حضور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ۷ پروژه شامل آزمایشگاه روانشناسی، فیزیولوژی علوم ورزشی، مرکز نوآوری علوم انسانی و خانه خلاق علوم انسانی، کلینیک حقوق، خانه سلامت، مرکز توانمندسازی اجتماعی و مرکز بین المللی سازی علوم انسانی افتتاح شد.

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز استاد تجلیل از اساتید سرآمد کشوری دانشگاه کاشان و عملیاتی شدن خوابگاه متاهلی «خیرساز» در زمینی به مساحت هزار مترمربع با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان به ظرفیت ۱۲۰ دانشجوی مجرد و ۲۴ زوج دانشجوی متأهل در دانشگاه کاشان به زمین زده شد.

کد خبر 750875

دیگر خبرها

  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • سالنامه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی منتشر شد
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • رفتار انسانی یک «اورانگوتان» برای اولین‌بار؛ تهیه ضماد برای درمان زخم!
  • از بازیگوشی در رشد کودک تا بیزبیز فراموش‌کار در رشد نوآموز
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است