Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@02:22:56 GMT

۱۱ میلیون حاشیه‌نشین بیمه شدند/ طرح تحول را اصلاح می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۹۳۶۱۴

۱۱ میلیون حاشیه‌نشین بیمه شدند/ طرح تحول را اصلاح می‌کنیم

نمایندگان ستادهای‌انتخاباتی حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی در مناظره‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد درباره آینده طرح تحول نظرات خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مناظره میان دو نماینده کاندیدای ریاست جمهوری که عصر شنبه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، آقایان دکتر رئیس کرمی به نمایندگی از ستاد انتخاباتی حسن روحانی و آقای دکتر حسین قناعتی به نمایندگی از ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رییسی، به تشریح دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع سلامت و طرح تحول سلامت پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر رئیس کرمی، نماینده روحانی دردفاع از این طرح گفت: مهم‌ترین نکتهٔ طرح تحول کاهش پرداختی از جیب مردم بود. دولت یازدهم سلامت جامعه را در اولویت قرار داد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۳ دولت بسته‌های خدمت را در قالب طرح تحول سلامت قرار داد و آنها را در اختیار مردم قرار داد، گفت: مهمترین اقدام آن در بخش درمان کاهش پرداخت مردم از جیب و افزایش دسترسی مردم به خدمات بود و در بخش بهداشت تمکیل شبکه بهداشتی و درمانی و ساخت پایگاه‌های سلامت به ویژه در شهرستانها و حاشیه شهر بود.

نماینده ستاد انتخاباتی حسن روحانی تصریح کرد: افزایش زایمان طبیعی؛ پرداختن به بهداشت دهان و دندان کودکان زیر دوازده سال، ساخت از جمله اهداف طرح تحول سلامت بود.

نماینده رئیسی: مشکل طرح تحول سلامت؛ وزیرمحور بودن وزارتخانه است

دکتر قناعتی، نماینده آقای رییسی پیرامون این موضوع اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی طرح تحول سلامت، وزیر محور بودن وزارت خانه است.

وی افزود: طرح تحول سلامت کپی‌برداری از طرح اجرا شده در کشور ترکیه و اوباماکر آمریکا است؛ ولی ما معتقدیم که افزایش بودجه مشکلی را حل نخواهد کرد.

نماینده ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی ادامه داد: قرار بود طرح تحول در ابتدا به صورت پایلوت اجرا شود ولی متأسفانه این طرح به صورت یکجا و بدون زیر ساخت‌های اولیه؛ طرح را اجرا کردند.

وی با بیان اینکه بودجه طرح تحول در سال‌های اخیر سه برابر شده است گفت: علی رخم بودجه بالا در این طرح؛ خروجی خوبی از این طرح نداشته‌ایم.

قناعتی افزود: منتقدین طرح تحول سلامت عمدتاً از هر دو جناح بوده مانند آقای پزشکیان؛ توکلی و عمدتاً اظهارات ناامیدکننده‌ای دربارهٔ طرح داشته‌اند؛ و من نیز نگران آینده این طرح هستم.

نماینده روحانی: مخالفتی با مدیریت هزینه نداریم

دکتر رئیس کرمی در پاسخ به این سؤال که تاچه اجرای طرحهایی مثل نظام ارجاع و پزشک خانواده را در راستای حل مشکلات طرح تحول سلامت مؤثر می‌دانید اظهار داشت: دولت یازدهم وضعیت سلامت کشور را در حالت احتزار دریافت کرد و شرایط خوبی در بیمارستان‌ها نداشتیم. بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده قطعاً باید اجرا شود و ما مخالفتی با مدیریت هزینه نداریم.

دکتر قناعتی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: برخی بیمارستان‌ها در آستانهٔ ورشسکتی قرار دارند و کارانه به پزشکان و هییت علمی جوان بیش از نه ماه است که پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: فشار طرح تحول خیلی زیاد بوده و این سبب افت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های پزشکی شده است.

قناعتی با اشاره به اینکه فرد محوری جایگزین نتیجه محوری شده است گفت: شایسته نیست افرادی که به دنبال منافع شخصی خود هستند دست اندر کار این پروژه باشند.

رئیس کرمی در پاسخ به‌این سؤال که آیا لزومی به اجرای تمام وقت پزشکان اعتقاد دارید، گفت: تمام وقتی پزشکان یک قانون است که در برنامه پنجم آمده است ولی همواره با اشکالاتی مواجه بوده تا جایی که وزیر بهداشت در نامه‌ای مکتوب به مجلس شورای اسلامی به اجرایی نشدن این طرح که به صورت قانون درآمده اشاره کرد.

وی همچنین افزود: تأخیر در پرداخت‌ها همیشه وجود داشته ولی اینکه چرا در این سال‌ها این موضوع بیشتر شده است بخاطر اجرایی نشدن طرح تمام وقتی پزشکان است.

دکتر قناعتی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: طرح تمام وقتی پزشکان باید اجرا شود و یک الزام قانونی ست.

وی با بیان اینکه اخلاق محوری در جامعه هر روز کمتر می‌شود افزود ما در مناظرات انتخاباتی شاهد بودیم که چگونه اخلاق را زیر پا گذاشتند.

دکتر رئیس کرمی با بیان اینکه این موضوع به تعهد اخلاقی برمی‌گردد افزود «خوشبختانه در سال‌های اخیر به آموزش این موضوع برای دانشجویان پرداخته شده است.

نماینده روحانی: ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین بیمه شدند

قناعتی با اشاره به رقابتی کردن بیمه‌ها گفت: نظام بیمه‌ای در کشور ما با چالش بزرگی رو به روست. بسیاری از سازمان‌های بیمه‌ای که ارائه کنندهٔ خدمت هستند و نباید با منبع دولتی آن در یک راستا باشند.

رئیس کرمی نیز با بیان اینکه بیمه‌ها ۱۱ میلیون نفر جدیأ را بیمه کردند که عمدتاً هم از حاشیه نشین‌ها هستند گفت: در واقع این موضوع بیمه‌ها را تبدیل به بیمه‌های اجتماعی و حمایتی کرده است. به دلیل حجم گستردهٔ افراد تحت پوشش موضوع رقابتی کردن آنها فعلاً اجرا شدنی نیست.

قناعتی در پاسخ به اینکه طرح تحول سلامت را صحیح می‌دانید یا خیر؛ اشاراتی به برنامه محور بودن این طرح کرد و گفت ما در تلاشیم تا بتوانیم برنامه جامع ۲۵ساله برای نظام سلامت بنویسیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم با سلایق افراد پیش برویم و بهترین و منطقی‌ترین راه ما ادامه دادن این طرح مشرووط به انجام اصلاحاتی ست که به آنها اشاره کرده‌ام.

رئیس کرمی هم در پاسخ به این سؤال گفت: ما برنامه‌های مصوبه در کشور داریم که اکنون تبدیل به قاتون شده است. دولت یازدهم در آغاز اجرای این طرح، به خوبی شروع به کار کرد و به برخی اهدافش مانند کاهش پرداخت مردم از جیب، دست یافت.

نماینده رئیسی: طرح تحول را اصلاح می‌کنیم

دکتر قناعتی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت آقای رییسی این طرح را همچنان ادامه خواهیم داد گفت: ادامهٔ طرح تحول در دولت احتمالی رییسی را با اصلاحاتی انجام می‌دهیم: ۱. کاهش تقاضای القایی با روش اجرای گایدلاین‌ها، ۲. کاهش هزینه‌های درمانی که بر مردم تحمیل شده است از قبیل زیرمیزی، ۳. بازنگری در اشکالات هزینه‌های بستری، ۴. اصلاح سبد خانواده، ۵. برطرف‌کردن بی‌عدالتی‌ها، ۶. کاهش شکاف درآمدی، ۷. ایجاد منابع پایدار برای نظام سلامت، ۸. توجه به نظام دارویی، ۹. دقت و تطبیق سیاست‌ها با قوانین بالادستی و ۱۰. رفع نارضایتی در پرسنل که سبب کاهش کیفیت خدمات بیمارستان‌ها شده است.

دکتر رئیس کرمی با اشاره به اینکه وقتی بیمه‌ای ۱۱ میلیون نفر را به صورت رایگان بیمه کند. دیگر نمی‌توان به آن صندوق بیمه گفت، این یک بیمه اجتماعی-حمایتی است؛ و دولت باید سهم خودش را براساس میزان واقعی خدمت به بیمه‌ها پرداخت کند قطعاً دچار این مشکلات نمی‌شویم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چتر حمایت بر سر بیماران خاص و صعب‌العلاج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، زارع، مدیرکل بیمه سلامت استان البرز گفت: تنها در سال گذشته  ۳۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه درمان در بخش های مختلف به بیماران خاص وصعب العلاج پرداخت شد.

او  افزود: شرط حمایت صندو.ق  از بیماران خاص دارا بودن یکی از بیمه های پایه در حوزه سلامت یا تامین اجتماعی یا  نیروهای مسلح است.

به گفته وی بیماران خاصی که تاکنون موفق زیر پوشش این صندوق قرار نگرفته اند و می توانند با مراجعه به سامانه بیمه سلامت و ثبت کدملی و شماره همراه تحت پوشش قرار گیرند.

صندوق حمایت از بیماران خاص بیش از ۱۰۰ گروه از بیماری های خاص را در زمینه دارو ویزیت توانبخشی وپارا کلینیک تحت پوشش قرار می دهد.

دیگر خبرها

  • چتر حمایت بر سر بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • رفع اختلال در سامانه بیمه سلامت در گلستان تا ۲۴ ساعت آینده
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • حقیقت جالب درباره تاثیر کار کردن بر سلامت روان که احتمالاً نمی‌دانید
  • آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال تحت پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • (ویدئو) علت اختلال در سامانه نسخه‌نویسی بیمه سلامت چه بود؟
  • دکتر مرندی، چهره مؤثر در حوزه بهداشت و درمان کشور