Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@18:36:08 GMT

ابتکار: پارازیت‌ در دولت یازدهم تحت کنترل قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۹۳۸۹۴

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن رونمایی از سامانه ایستگاه‌های پایش کیفی هوا گفت: وزارت ارتباطات مسئولیت پایش پارازیت‌ها را برعهده گرفت. این وزارتخانه اطمینان داد که پارازیت‌ها تحت کنترل قرار گرفته و براساس پایش‌ها تا حدی مهار شده است. آفتاب‌‌نیوز : معصومه ابتکار در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،افزود:در لایحه هوای پاک بررسی و مدیریت امواج از جمله پارازیت‌ها پیشنهاد داده شد و به تصویب مجلس رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این قانون اختیار نظارت کلی در این زمینه را سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده است بنابراین به سمت تجهیز و آماده سازی ابزارهای لازم برای این کار باید برویم تا بتوانیم در بحث پایش پارازیت‌ها ورود کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آلودگی امواج در لایحه هوای پاک مورد اشاره قرار گرفته است،اظهار کرد: دولت یازدهم اولین دولتی است که به موضوع پارازیت‌ها ورود جدی داشته‌ است. در این دولت یک کمیته فرابخشی به منظور بررسی این موضوع با مسئولیت وزارت ارتباطات تشکیل شد.
به گزارش ایسنا، به گفته ابتکار مراکزی که از آنها در زمینه پارازیت و ساطع کردن امواج خارج از استاندارد شکایت شده بود در این کمیته مورد بررسی قرار گرفت و پایش میدانی آنها در چند نوبت انجام شد. در این کمیته ضوابط و استانداردها اصلاح شده است و چند جلسه با حضور وزرا تشکیل شد. این کمیته به این نتیجه رسید که پارازیت‌ها می‌توانند امری نگران کننده باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات یکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم بوده است، گفت: این سامانه به منظور ارائه اطلاعات مربوط به کیفیت هوا و وضعیت آلودگی شهرها ایجاد شده است که مصداق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوا می‌تواند برسیاست‌های کلان‌شهرها و مناطق مختلف آنها موثر باشد،تصریح کرد: اطلاعات این سامانه می‌تواند در برنامه‌های شخصی شهروندان ایرانی مفید واقع شود بنابراین سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور از هر جهت اهمیت بسیار دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش‌های معاونت محیط زیست انسانی این سازمان در حوزه آلودگی هوا و راه‌اندازی این سامانه گفت: پایش کیفیت هوا در نواحی صنعتی امری ضروری است همچنین از آنجا که کشور ما در معرض طوفان‌های گردوغبار قرار دارد، راه‌اندازی سامانه پایش و اندازه گیری ذرات گردوغبار اهمیت بسیاری دارد.
رشد ۲۱ درصدی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا
ابتکار با بیان اینکه در سال ۹۲ و در ابتدای کار دولت یازدهم ایستگاه‌های سنجش هوا با مشکلاتی مواجه بودند، اظهار کرد: در آن مقطع امکان استفاده از بسیاری از این دستگاه‌ها وجود نداشت. اکنون تمام نواقص برطرف شده است و ایستگاه‌ها فعال هستند. حتی ایستگاه‌ها در سه و سال و نیم گذشته ۲۱ درصد رشد کرده‌اند.
وی با اشاره به سفر روز گذشته خود به استان کردستان اظهار کرد: کردستان سه ایستگاه پایش کیفیت هوا دارد که روز گذشته نیز سه ایستگاه جدید افتتاح شد. در آینده تعداد ایستگاه‌ها در کشور افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش آلاینده‌ها و ذرات زیر ۲.۵ میکرون و زیر ۱۰ میکرون توسط سامانه یکپارچه دیدگاه‌های پایش کیفی هوا اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در مورد کیفیت هوا اهمیت بسیاری دارد. امیدواریم صدا و سیما در زمینه آگاهی‌رسانی قدم‌هایی را بردارد زیرا شهروندان ایرانی می‌توانند با آگاهی از وضعیت کیفیت هوای محل سکونت خود تصمیمات لازم را برای زندگی و برنامه‌های خود بگیرند.
هشت مرکز بین بخشی پایش آلاینده‌ها
ابتکار در ادامه با اشاره به وجود هشت مرکز پایش آلاینده‌های بین‌ بخشی اظهار کرد: در این زمینه همکاری خوب بین بخشی میان سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و ... وجود دارد . به طور قطع این مشارکت‌ها را گسترش خواهیم داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان در زمینه سنجش آلاینده‌ها به ویژه بنزن و گازهای دی‌اکسین و فران توانمند است،گفت: این آلاینده‌ها حاصل پسماندسوزها و سایر فعالیت‌ها مانند فعالیت‌های صنعتی هستند همچنین در شرایط کنونی با شبکه‌ای از آزمایش‌های معتمد کار می‌کنیم که سازمان محیط زیست نظارت و سیاستگذاری بر آنها را برعهده دارد و ایجاد آزمایشگاه‌های توانمند نیز برعهده ما است تا پایش وضعیت آب، هوا، خاک، پسماندها، دریاها و دریاچه‌ها را ادامه دهیم.
ابتکار با تاکید بر اینکه ارتقای آزمایشگاه‌های معتمد برای ما یک هدف مهم برای سازمان محیط زیست است،گفت: این آزمایشگاه‌ها زمینه خوبی برای اشتغال‌زایی در رشته‌های محیط زیست و رشته‌های آزمایشگاهی هستند. هرچه فعالیت‌های صنعتی و مرتبط با پسماندها بیشتر باشد میزان پایش در آزمایشگاه‌های معتمد باید گسترش یابد.
وی با اشاره به پایش کنترلی و مضاعف سه هزار واحد صنعتی در استان تهران گفت: پایش کنترلی در سایر شهرها مثل خراسان، کرج و ... در حال انجام است.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر یک قانون جدید با رویکرد جدید در حوزه کاهش آلودگی هوا داریم بنابراین باید وظایف و مسئولیت‌ها را احصا کنیم. در این لایحه به موضوع گرد وغبار و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی پرداخته شده همچنین خودروها و آلودگی صوتی و امواج مورد تاکید قرار گرفته است که همه این موارد مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند ولی خوشحالیم که سازمان حفاظت محیط زیست برای توان‌افزایی در حوزه محیط زیست گام‌های موثری برداشته است.
راه‌اندازی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور
ابتکار از راه‌اندازی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور خبر داد و گفت: این اپلیکیشن به‌زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و آنان می‌توانند از طریق گوشی‌های همراه خود اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا را کسب کنند. این کار در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا به‌ویژه برای بیماران و افراد آسیب‌پذیر نقش مهمی دارد.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۳۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)

عصر ایران ؛ حسن ظهوری ــ حالا معلوم شده مسئولان برای آن‌که یک کارخانه سیمان دیگر در شهرستان زرندیه و ساوه ساخته شود به اهالی روستای ویدر در این شهرستان دروغ گفتند. چرا که پیش از این بارها روستاییان پرسیده بودند آیا قرار است کارخانه دیگری ساخته شود که گفته بودند نه ولی حالا ساخته شده‌است. آن را در جایی ساخته‌اند که دشت ممنوعه است. شواهد نشان می‌دهد برای گرفتن مجوز ساخت‌اش در طرح ارزیابی زیست محیطی آن عددسازی‌هایی شده و شواهد زیادی از تخلفات گسترده هنگام گرفتن مجوز وجود دارد. اما از همه بدتر جاییست که آن را ساخته‌اند. در یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های نزدیک تهران، حالا سه کارخانه سیمان وجود دارد؛ اتفاقی که در هیچ‌جای ایران شبیه آن رخ نداده است.

گزارش را این‌جا ببینید

روستای ویدر حالا در عجیب‌ترین جای ایران واقع شده. اتفاقی که در دشت پیرامون این روستا رخ داده در هیچ‌جای ایران و شاید جهان رخ نداده باشد. کارخانه سیمان ساوه‌ فاصله‌ای با کارخانه سیمان سفید ساوه ندارد. کارخانه تازه تاسیس سیمان سفید فرداد فاصله‌ای با سیمان ساوه ندارد. مابین آن‌ها یک کارخانه تولید آهک هم هست که فاصله زیادی با سه کارخانه سیمان ندارد، و اهالی می‌گویند شب‌ها از آن بوی بدی بلند می‌شود. چهار کارخانه با سطح آلایندگی بالا در جایی که ۱۰‌ها روستا وجود دارد؛ روستای ویدر یکی از آن ۱۰‌ها روستاست و حالا دیگر تحمل اهالی آن تمام شده‌است. مثل تحمل دشت که خیلی وقت است تمام شده و حالا با بحران‌های بزرگ آب و خاک دست و پنجه نرم می‌کند.

معلوم نیست چه کسانی مجوز ساخت کارخانه تازه تاسیس سیمان سفید فرداد را داده‌ است. آن‌چه مشخص است تحت هیچ شرایطی نباید این‌جا ساخته می‌شده‌است. آن‌هم کنار رودخانه ویدر که معمولا فصلی پر آب می‌شود. پل عظیمی که روی آن زده‌اند نشان می‌دهد سیلاب بزرگ به داخل آن می‌ریزد. در طرح ارزیابی زیست محیطی کارخانه تمام اطلاعاتی که درباره این رودخانه داده شده غلط است. اطلاعاتی که به راحتی با یک بازدید از محل قابل راستی‌آزمایی بود.

اما فقط این نیست در خیلی موضوعات زیست محیطی دیگر هم عددسازی شده‌است. مثلا اصلا توجهی به باد قالب که به سمت مناطق روستایی خرقان می‌رود توجهی نشده‌است. و یا فاصله‌ای که کارخانه تا جاده دارد خیلی کمتر از عددیست که در طرح ارزیابی آمده‌است. در حال حاضر تعداد زیادی معدن در همین محدوده فعالیت‌های کارخانه‌های سیمان،‌ فعالند. وقتی در این منطقه حرکت می‌کنید مدام با منظره کوه‌هایی مواجه می‌شوید که تخریب شده‌‌اند. آغاز فعالیت یک کارخانه سیمان دیگر تخریب‌های را دو برابر خواهد کرد؛ خصوصا که برداشت‌‌ها از کوه معمولا با انفجار انجام می‌گیرد، انفجارهایی که پیامد‌های آن خیلی بدتر از آنچه که تا به حال اتفاق افتاده است. انفجارات به راحتی تمام قنات‌هار روستاها را کور خواهد کرد.

روستاییان حتی رئیس سازمان محیط زیست را هم به این‌جا آورده‌اند. آن‌ها به من گفتند سلاجقه با یک بازدید میدانی متوجه تخلفات عجیبی که رخ داده شد و دستور پیگیری داد. دستوری که حتی هنوز یک قدم برای انجام آن گرفته نشده‌است. کارخانه تقریبا ساخته شده و شاید قدم‌های کوچکی برای بهره‌برداری از آن باقی مانده‌استاما نمی‌دانند وقتی از ابتدا این کارخانه با دروغ مسئولان وقت و کتمان آن ساخته شد، حالا کدام وعده را می‌توانند باور کنند. وقتی حتی نمی‌شود باور کرد در یک دشت ممنوعه و بحران زده ۳ کارخانه سیمان مجوز می‌گیرند و در محدوده‌ای بسیار کوچک فعالیت کنند و یک کارخانه آهک هم هوا را بد بو می‌کند. گزارش را حتما ببینید تا بیشتر درباره این تخلف آشکار بدانید.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مدیرعامل کارخانه سیمان تهران: نباید هر فعالیت مخرب محیط زیست را تعطیل کرد/ سرطان مردم ربطی به ما ندارد گزارش تصویری و تشریحی از وضعیت کوه بی‌بی شهربانو بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای / ببینید برداشت‌ زیاد چه بلایی بر سر کوه آورده (+عکس)

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»