Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


مرزهاي شخصي براي تنبيه يا کنترل کردن ديگران نيست‎

مهمترين چيز درمورد مرزهاي شخصي اين است که اين مرزها براي تنبيه يا کنترل کردن ديگران نيست. اين مرزها براي اين است که به ديگران نشان دهيد چه چيزهايي در زندگي شما قابل قبول است و چه چيزهايي نيست. اين مرزها به شما کمک مي‌کند تعادل زندگي‌تان را حفظ کرده و از بدن، ذهن، احساسات و زمانتان درمقابل تقاضاهاي زيان‌آور و نامطلوب ديگران محافظت کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وقتي مرزهاي شخصي‌ تان چندان قوي نباشند، هم احترام خودتان و هم احترام اطرافيانتان به خطر خواهد افتاد. جاي تعجب نيست که افراد سلطه‌گر، زورگو، نامحترم و آويزان را به زندگي‌تان جذب خواهيد کرد.

اينها به نظرتان آشنا نمي‌آيد؟
– وقتي واقعاً مي‌خواهيد جواب «نه» بدهيد، مي‌گوييد، «آره».
– وقتي به کسي «نه» مي‌گوييد، عذاب‌وجدان مي‌گيريد.
– براي به دست آوردن آرامش برخلاف ارزش‌هاي واقعي‌تان عمل مي‌کنيد.
– وقتي کسي با شما بدرفتاري مي‌کند، از خودتان دفاع نمي‌کنيد.
– براي دوست داشته‌شدن بيش از اندازه تلاش مي‌کنيد.
– به ديگران اجازه مي‌دهيد حرف‌هايي به شما بزنند يا کارهايي با شما بکنند که موجب ناراحتي‌تان است.
– انتظار داريد که نزديک‌ترين افراد به شما، بدون اينکه چيزي بگوييد از چيزهايي که ناراحتتان مي‌کند باخبر شوند.

متاسفانه، بعضي‌ها بخاطر اين باور اشتباه که براي به دست آوردن دل و احترام ديگران بايد هميشه در دسترس آنها باشند، براي خودشان مرز‌هاي شخصي نمي‌گذارند. مشکل اينجاست که هر عمل موافقت، انکار نفس يا نيازمندي، احترام ديگران را از بين مي‌برد.

اگر به تطبيق دادن خودتان به ديگران عادت کرده‌ايد، فرآيند ايجاد مرزهاي شخصي به نظر غيرطبيعي و تهديد‌آميز مي‌آيد ولي اگر به آن پايبند شويد، متوجه مي‌شويد که به مرور زمان همه چيز برايتان ساده‌تر مي‌شود و بدون شک ارزشش را خواهد داشت!

ايجاد مرزهاي شخصي سالم براي خود

با خودتان شروع مي‌شود
فرآيند ايجاد مرزهاي شخصي با خودتان شروع مي‌شود که اول قبول کنيد که نه تنها لايق اين هستيد که اين مرزها را داشته باشيد بلکه وجود اين مرزها براي مراقبت از خودتان ضروري هستند. دوم اينکه، بايد قبول کنيد که حق ايجاد اين مرزها را داريد. شايد به نظرتان عجيب برسد ولي من کساني را مي‌شناسم که قلباً نمي‌دانستند که چنين حق انتخابي دارند.

درواقع، شما نه تنها حق داريد اينکار را بکنيد، بلکه مسئوليت اينکه ديگران چطور با شما رفتار کنند هم بر عهده خودتان است. مرزهاي شما بعنوان فيلترهايي عمل مي‌کند که مشخص مي‌کند چه چيز در زندگي شما قابل‌قبول است و چه چيز نيست.

البته زمان‌هاي خواهد بود که کسي به کمک شما نياز دارد و با احترام از شما کمک مي‌خواهد. بايد قبول کنيد که زمان کمي تجربه کردن و شايد چند قدم اشتباه برداشتن مي‌خواهد ولي بالاخره ياد مي‌گيريد فرق بين يک درخواست قابل‌قبول و درخواستي که شما را در معرض خطر پس‌رفت قرار مي‌دهد.

نيازهايتان را مشخص کنيد
تشخيص اينکه کجاها به فضا، احترام، انرژي و قدرت شخصي بيشتري نياز داريد، قدم دوم است و براي آن بايد زمان بيشتري صرف کنيد تا آگاهي‌تان را نسبت به خود بيشتر کنيد. با تشخيص الگوهاي تکراري از موقعيت‌ها و رفتارهايي شروع کنيد که موجب خشم، بي‌انرژي کردن و يا افسرده کردنتان مي‌شوند.

وقتي اين موقعيت‌هاي خاص را تشخيص داديد، آنها را در يک دفترچه يادداشت کنيد. نگران توانايي نوشتن خود نباشيد، اين تمرين براي اين است که کمکتان کند بفهميد اوضاع از چه قرار است. دليل اهميت آن اين است که خيلي وقت‌ها ما بعضي چيزها را براي خودمان خيلي مهم مي‌کنيم ولي در حقيقت اصلاً موضوع خاصي نيستند.

بعنوان مثال، ممکن است ميزان زيادي انرژي منفي روي خواهرتان صرف کنيد چون عادت کرده است بدون اينکه از قبل خبر دهد، بچه‌هايش را پيش شما بياورد تا از آنها مراقبت کنيد. موضوع اصلي خواهرتان نيست، موضوع اين است که احساس مي‌کنيد به شما احترام گذاشته نشده و به اشتباه باور دارد که چون خواهر او هستيد نمي‌توانيد به او «نه» بگوييد. خوب خبر خوب اين است که، شما کاملاً حق داريد که براي خانواده‌تان هم مرز تعيين کنيد.


وقتي مرزهاي شخصي‌ چندان قوي نباشند، هم احترام خود و هم احترام اطرافيان به خطر خواهد افتاد

مرزهايتان را مشخص کنيد
اگر قبلاً تجربه‌اي در اين زمينه نداشته‌ايد، توصيه ما اين است که از کم شروع کنيد. اگر يک موضوع است که عصباني‌تان مي‌کند، بهتر است روي رفتار يا موقعيتي تمرکز کنيد که چندان خطرساز و تهديدآميز نباشد تا بتوانيد فرآيند تعيين کردن نيازها و بيان آنها را به راحتي انجام دهيد.

اشتباهي که خيلي‌ها وقتي مي‌خواهند براي خود مرز تعيين کنند مرتکب مي‌شوند اين است که از سر خستگي و خشم اينکار را شروع مي‌کنند. با اين روش مطمئناً با شکست يا مشاجره مواجه خواهند شد. ايجاد مرزهاي قوي و باثبات به رفتار خودتان بستگي دارد، بنابراين بهتر است با محبت براي ديگران و همچنين خودتان آن را انجام دهيد.

بااستفاده از دفترچه‌تان، مرزها و همچنين رفتارهايي که برايتان قابل‌قبول است و رفتارهايي که قابل‌قبول نيست را توصيف کنيد. به عبارت ديگر، اينجا دقيقاً همانجايي است که تصميم مي‌گيرد خطرهاي مرزي‌تان را بکشيد.

بيان مرزهايتان
وقتي زمان اجراي مرزهاي جديدتان مي‌شود، اجازه بدهيد تجربه و سطح راحتي‌تان هدايتتان کند. يک راه براي انجام اين کار اين است که از سناريوي معمول رفتار غيرقابل‌قبول استفاده کنيد.

به مثال خواهرتان برمي‌گرديم. ازآنجاکه در گذشته آن رفتار را به رفتاري راحت تبديل کرده‌ايد، شايد ايده خوبي نباشد که يکدفعه در خانه‌تان را به روي او ببنديد. کاري که مي‌توانيد بکنيد اين است که بچه‌ها را قبول کرده بعد از او بخواهيد که قبل از اينکه برود، چند دقيقه با او حرف بزنيد. بعد برايش توضيح دهيد که چقدر هميشه از ديدن او و فرزندانش لذت مي‌بريد (حتي اگر نمي‌بريد، لبخند بزنيد و تحمل کنيد) ولي واقعاً دوست داريد اگر لازم باشد که از فرزندانش مراقبت کنيد، از قبل به شما اطلاع داده شود. از زبان خودتان استفاده کنيد، مهربان باشيد ولي احساس نکنيد که لازم است خودتان را براي او توضيح دهيد يا عذرخواهي کنيد.

بعضي‌ها کاري مي‌کنند که احساس عذاب‌وجدان کنيد تا اينکه بتوانند به چيزي که مي‌خواهند دست پيدا کنند. ولي اگر به خودتان ايمان داشته باشيد و باور داشته باشيد که کار درستي انجام مي‌دهيد، خواهيد ديد که مشکل خودشان است، نه مشکل شما.

بر عذاب‌ وجدانتان غلبه کنيد
آماده باشيد. بايد آماده باشيد که انتخاب‌هاي سختي براي تغيير سبک‌زندگي‌تان بگيريد و عذاب‌وجدان متداول‌ترين مانعي است که وقتي مي‌خواهيد از خودتان محافظت کنيد گرفتارش مي‌شويد. فقط بايد به خودتان يادآور شويد که اصلاً چرا اين مرزها را براي خودتان مشخص کرديد.

البته ممکن است اطرافيانتان هم به حالت دفاعي بروند که البته به عذاب‌وجدان شما اضافه خواهد کرد. ولي اکثر افراد به مرور زمان به اين مرزهاي جديد شما عادت خواهند کرد ولي بعضي ممکن است با آن کنار نيايند. هيچ اشکالي ندارد چون مطمئناً نمي‌خواهيد کساني که ارزش‌ها و احترام نفس شما را رعايت نمي‌کنند در زندگي‌تان جايي داشته باشند.

به خودتان ايمان و باور داشته باشيد
هيچکس بهتر از خودتان نمي‌داند که به چه چيزهايي نياز داريد و به چه چيزهايي ارزش مي‌گذاريد. اجازه ندهيد کسي اين تصميمات را براي شما بگيرد. مرزهاي سالم به شما اين امکان را مي‌دهد که به توانايي‌ها و فرديت خودتان و ديگران احترام بگذاريد. محدوده‌هاي مشخص و قاطع براي خودتان مشخص کنيد تا ديگران به آن احترام گذاشته و هر کاري که از دستشان برمي‌آيد براي رعايت آن انجام دهند.

صبور باشيد
قبول کنيد که اين تغيير يک شبه اتفاق نمي‌افتد. جدا کردن خود از احساسات و باورهايي که باعث مي‌شد مرزهاي ضعيف را قبول کنيد، نياز به صبر و تمرين دارد.

خوشبختانه وقتي مرزهاي شخصي‌ را براي خودتان مشخص رده و آنها را اجرا کريد، احساس قدرت و اعتمادبه‌نفس بيشتري خواهيد کرد چون با اين روش ارزش خودتان را به همه نشان مي‌دهيد. هرچه براي متعهد شدن به مرزهاي شخصي‌تان بيشتر تلاش کنيد، عشق، احترام و حمايت بيشتري در زندگي‌تان پيدا خواهيد کرد.

منبع: مردمان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش جام جم آنلاین، گردان‌های قسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس) پیامی تصویری را از یک اسیر صهیونیست منتشر کرد.

این اسیر صهیونیست در این پیام تصویری خطاب به نتانیاهو و کابینه‌اش گفت: آنچه را از شما انتظار می‌رود انجام بدهید و ما را همین حالا به خانه‌هایمان بازگردانید. آیا این موضوع برای شما به کاری سخت مبدل شده است؟

وی افزود: بنیامین نتانیاهو، تو و کابینه‌ات باید از خودتان خجالت بکشید؛ زیرا شما در حق من و هزاران اسرائیلی دیگر کوتاهی کردید. باید از خودتان خجالت بکشید؛ زیرا ۲۰۰ روز است که ما را رها کرده‌اید، تمامی اقدامات ارتش شکست خورده است و مواد منفجره نیروی هوایی ارتش نزدیک به ۷۰ اسیر دیگر مانند مرا کشته است.

این اسیر صهیونیست ادامه داد: شما باید از خودتان خجالت بکشید؛ زیرا تمامی پیشنهادهای توافقی را که به شما ارائه شده رد کرده‌اید. نمی‌خواهید این کابوس را تمام کنید؟

وی افزود: بنیامین نتانیاهو و کابینه نتانیاهو، در هنگامی که شما به همراه خانواده‌هایتان مهمانی‌های شام را برگزار می‌کنید، به ما بازداشتی‌ها فکر کنید.

این اسیر صهیونیست خطاب به نتانیاهو و کابینه‌اش گفت: زمان آن رسیده که مناصبتان را ترک کنید، از وزارتخانه‌ها خارج شوید و خانه نشین بشوید.

دیگر خبرها

  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • بشنوید// راه‌های نفوذ شیطان به خودتان را ببندید
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید
  • تو زیبایی
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو
  • پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • ۴ تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید