Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-25@20:49:58 GMT

قصه مهمان‌های ناخوانده در فهرست میراث ناملموس ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۹۷۳۴۸

قصه مهمان‌های ناخوانده در فهرست میراث ناملموس ثبت شد

به گزارش پارس نیوز،

لیلا کفاش‌زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه و کارشناس این پرونده،گفت: قصه ”مهمان‌های ناخوانده قصه‌ای قدیمی است که سینه‌به‌سینه مادربزرگ‌ها یا دایه‌ها برای کودکان روایت کرده‌اند.

وی با اشاره به جمع‌آوری و چاپ قصه «مهمان‌های ناخوانده» در دهه 30 توسط مهدی صبحی گفت:این قصه را اولین بار در سال 1345 فریده فرجام بازنویسی و در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی،با بیان اینکه فریده فرجام این قصه را در دهه بیست و در دوران کودکی خود از دایه‌اش شنیده بود گفت: فرجام بعدها که به‌عنوان کار حرفه‌ای به‌دنبال بازنویسی این قصه بود شاهدهای مختلف آن را به‌دست آورد و با یک نگاه پژوهشی قصه را بازنویسی کرد.

کفاش‌زاده گفت:قصه ”مهمان‌های ناخوانده، افزون‌بر اینکه یکی از قصه‌های قدیمی فولکلور محسوب می‌شود، اولین کتاب کودک چاپ کانون نیز هست.

وی با اشاره به چاپ این اثر به‌صورت کتاب و لوح‌فشرده در کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری طرحی به‌نام ”هفت موزه، هفت قصه را با قصه ”مهمان‌های ناخوانده در هفت موزه قصه‌گویی کرده است.در این طرح سعی شد تا داستان با مشارکت کودکان و در موزه‌ها به‌شکل‌های گوناگون ارائه شود.

کفاش‌زاده در ادامه از موزه صلح، موزه فرش، موزه رضا عباسی، باغ نگارستان، موزه مقدم، موزه ملی ایران، موزه آبگینه به‌عنوان موزه‌های مشارکت‌کننده در این طرح نام برد.

این کارشناس کودک،”مهمان‌های ناخوانده را قصه‌ای مبتنی بر ارتباط انسان و حیوانات و فوایدی که حیوانات برای انسان دارند توصیف کرد و گفت:دوستی شخصیت‌های متضاد مثل سگ و گربه در کنار هم مفهوم صلح را از راه قصه‌گویی به کودکان می‌آموزد و والدین و حتی مربیان از راه روایت و قصه‌گویی می‌توانند مفهوم صلح و دوستی و پذیرش تفاوت‌ها را به کودکان بیاموزند.

وی از دیگر ویژگی‌های این قصه به مهمان‌نوازی مادربزرگ اشاره کرد و گفت:مهمان‌نوازی می‌تواند به‌طور مستقل اثری ناملموس برای فرهنگ ایرانی محسوب شود. آداب مهمان‌نوازی و خواباندن مهمان در خانه‌ای که برای خود صاحب‌خانه نیز جای کافی ندارد دقیقاً منطبق با فرهنگ مردم ایران است و این قصه به‌خوبی این ویژگی را که همچنان نیز جاری و ساری است نشان می‌دهد.

کفاش‌زاده مهمان‌نوازی را بخشی از هویت جامعه ایرانی برشمرد و گفت: حتی در سال‌های گذشته اسطبلی برای اسب‌های مهمان‌ها وجود داشت و زنان خانه همیشه غذای بیشتری از حد خانواده می‌پختند تا اگر مهمانی سرزده به خانه آن‌ها آمد بتوانند از او پذیرایی کنند.

ویخاطرنشان کرد: قصه ”مهمان‌های ناخوانده نه‌تنها بر اصل مهمان‌پذیری تأکید دارد بلکه مفهوم ناخوانده بودن مهمان را هم شامل می‌شود.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی، با اشاره به اینکه حیوانات در این قصه از قبل با پیرزن آشنا نیستند و آشنایی بعد رخ می‌دهد گفت:این قصه می‌تواند به‌خوبی مفهوم مدیریت بحران را به کودکان بیاموزد و موضوع پناه‌جویی را که پدیده سال‌های اخیر است به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها آموزش دهد.

به‌گفته کفاش‌زاده، مفهوم پناه آوردن از مفاهیم معنوی پنهان در فرهنگ ایرانی است که با جوانمردی پاسخ داده می‌شود.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، آشتی با محیط‌زیست، ترویج فرهنگ صلح، ارتباط بین‌نسلی و همزیستی مسالمت‌آمیز را از دیگر وجوه این اثر ناملموس عنوان کرد.

کارشناس پرونده ثبت قصه «مهمان‌های ناخوانده» افزود: بن‌مایه اصلی این قصه دوستی و صلح و ارتباط بین‌نسلی است. شخصیت محوری این قصه مادربزرگ است و حیوانات در حکم فرزندان و نوه‌های او تنهایی‌اش را پر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با بسط و نقل این قصه در جامعه می‌توان به شکل‌های گوناگون نمایشی و روایی به نسل بعدی آموزش داد که چگونه باید مفاهیم فرهنگی را از نسل گذشته بگیرند و به آیندگان منتقل کنند.

«مهمان‌های ناخوانده»، زندگی پیرزنی را روایت می‌کند که در یک شب بارانی در خانه کوچکش پذیرای حیواناتی می‌شود که از باران خیس شده‌اند و پناهگاهی ندارند. حیوانات یکی‌یکی به‌شکل تکرارشونده‌ای درِ خانه پیرزن را می‌زنند و او با وجود کوچکی خانه، با مهربانی همه آن‌ها را فقط برای یک شب جا می‌دهد. اگرچه صبح روز بعد پیرزن انتظار دارد حیوانات آنجا را ترک کرده باشند ولی آن‌ها دلشان می‌خواهد در خانه مادربزرگ بمانند؛ به همین دلیل، هر کدام با صدای مخصوص خودشان از فواید احتمالی خود برای پیرزن می‌گویند و او را راضی می‌کنند تا برای همیشه پیش او بمانند.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۷۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، صمد ابراهیمی نژاد ظهر چهارشنبه در در اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند که باید در حراست از این گنجینه ها همه بکوشیم.

وی اهمیت برگزاری این کنفرانس بین المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی را در برگزاری کنفرانس های علمی پیشرو اعلام کرد و گفت: توجه به هویت بومی و منطقه ای در هر استان مهم و حیاتی است و موزه ها یکی از مهمترین محمل ها برای معرفی و شناسایی این هویت هاست.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر غیرقابل تغییر بودن تاریخ و جغرافیا گفت: وزارت علوم موظف است در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کند.

وی ادامه داد: موزه‌ها تنها محل بازدید اشیای تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم و باید حفظ و معرفی شوند، افزود: اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: با روی کار آمدن انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است در راستای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

کد خبر 6087750

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز