Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، زعفران یکی از محصولات استراتژیک خاص در کشورمان به شمار می‌رود که حدود ۹۷ درصد ظرفیت تولید دنیا مطلق به ایران است.
با وجود آنکه کشور ما در زمره نخست صادرکنندگان طلای سرخ قرار دارد از این رو بسیاری از رقبا با ترفند‌های مختلف نظیر قاچاق پیاز زعفران و کشت آن در گلخانه‌های خود قصد دارند که آتش بر جان تولید این محصول بیندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند که اگر زعفران چینی و افغانی به بار بنشیند باید فاتحه زعفران ایرانی را خواند.
حال جای سؤال است که چرا مسئولین مربوطه با وجود نقش پراهمیت این محصول در بازارهای صادراتی توجه چندانی به این محصول ندارند.
غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه زعفران چینی برای ایران دردسر ساز خواهد شد، اظهار داشت: وجود رقبا در هر بخشی می‌تواند مشکلاتی برای تولید به بار آورد به طوریکه وجود نیروی انسانی ارزان قیمت در چین و درنهایت توزیع محصول با قیمت کمتر می‌تواند در صادرات محصول ایرانی در بازارهای هدف تأثیر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق پیاز زعفران تنها راه حل جلوگیری از کشت محصول در سایر کشور‌ها است، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید نسبت به این موضوع نظارت بیشتری اعمال نماید و در صورت کشف محموله‌های قاچاق باید از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی نماید که چه تبعاتی برای قاچاقچیان به دنبال دارد تا دیگر متخلفان به سراغ قاچاق این محصول نروند.
میری ادامه داد: طی ده روزآینده همزمان با فصل قاچاق پیاز زعفران، دستگاه‌های مربوطه نظیر وزارت جهاد کشاورزی، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا باید نسبت به صیانت این محصول دقت بیشتری نمایند.
وی با رد فروش فله‌ای زعفران ایرانی بیان کرد: تمامی زعفران‌های صادراتی از یک دهم گرم تا حداکثر یک کیلو در بسته بندی‌های مجاز به بازارهای هدف عرضه می‌شوند، چراکه صادرات فله این محصول از سوی گمرک امری اجتناب ناپذیر است.
زعفران چینی تهدیدی برای تولید داخل
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: گرچه زعفران چینی فاقد کیفیت مورد نیاز است، اما قیمت پایین این محصول یک تهدید و چالش برای زعفران ایرانی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص ویژگی‌های زعفران طبیعی یک امر ضروری است، افزود: زعفران طبیعی همانند میخک، طعمی تلخ دارد که بلافاصله پس از ریختن در آب جوش رنگ پس نمی‌دهد و به تدریج رنگ کلاله آن در آب ته نشین می‌شود.
حسینی با بیان اینکه قاچاق پیاز زعفران معضلی برای تولید طلای سرخ ایرانی است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با مرزبانی باید تمام تلاش خود را در جهت جلوگیری از خروج غیر قانونی این محصول به کار گیرد تا همچنان رتبه نخست صادرکننده زعفران در دنیا حفظ شود چراکه خروج پیاز زعفران با تناژ‌های بالا و کشت زراعی و گلخانه‌ای این محصول در سایر کشور‌ها خطر جدی برای تولید داخل به شمار می‌رود.
صادرات فله ای زعفران صحت ندارد
فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان تولید زعفران چینی در دسترس نیست، بیان کرد: با وجود آنکه زعفران به عنوان گیاه دارویی در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو تأمین مصرف مورد نیاز این محصول در چین سال‌ها زمان نیاز دارد و در شرایط کنونی نمی‌تواند خطری برای طلای سرخ ایرانی باشد.
وی با اشاره به اینکه ازای هر هکتار زعفران کاری ۵ تا ۸ تن پیاز مورد نیاز است، افزود: سالانه از هر هکتار حداکثر ۶ کیلو محصول برداشت می‌شود که با وجود سطح قابل توجه کشت زعفران در کشور ما قاچاق پیاز تهدیدی برای تولید داخل به شمار نمی‌رود.
منوچهری ادامه داد: برخی از رقبا، زعفران مرغوب ایرانی را با بازارسازی به اسم خود صادر می‌کنند که این امر خطر جدی برای محصول ایرانی محسوب می‌شود، از این رو برندسازی و حمایت از صادرکنندگان در جهت صادرات محصول با بسته بندی‌های ریز علاوه برجلوگیری از تقلب رقبا میتواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور به ارمغان آورد.
دبیر شورای ملی زعفران با بیان اینکه صادرات فله زعفران ایرانی صحت ندارد، تصریح کرد: زعفران کالایی است که همانند طلا قیمت دارد و اینکه می‌گویند ما زعفران را فله‌ای صادر می‌کنیم، صحت ندارد چرا که بسته بندی‌های نیم کیلویی برای صادرات در نظر گرفته‌ایم.
به گفته وی فرهنگ مصرف زعفران در ایران در بسته بندی‌های بزرگ‌تر است ، این در حالی است که در اروپا در حد چند دهم گرم است.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۹۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برق مه‌ولات از آغاز طرح نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» در این شهرستان خبر داد.

مهدی مشفق امروز، ۸ اردیبهشت در کمیته راهبری نهضت تولید محصول سبز با برق سبز این شهرستان اظهار کرد: تولید محصول سبز با برق سبز با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی در مه‌ولات آغاز شده است.

وی افزود: لزوم مدیریت بار در روزهای اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات بیان کرد: مه‌ولات یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه‌ای فوری در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم شهرستان و جهاد کشاورزی تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد.

 مشفق افزود: لازم است متقاضیان و کشاورزان، به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه مورخه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مراجعه تا راهنمایی لازم برخوردار و مقدمات انجام فرآیند آغاز شود.

وی اظهار کرد: به این منظور مقرر شده با هدف انسجام‌بخشی و هم‌افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری در شهرستان و با حضور مدیر و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، مدیر و کارشناسان مدیریت برق شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روزهای پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار و این طرح اجرایی شود.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات در اولویت قرار گرفتن بازدید از ساختگاه‌های درخواستی کشاورزان متقاضی و تهیه فهرست مربوطه و تکمیل فرم بازدید اولیه، برآورد ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی هر کشاورز و راهنمایی لازم به این قشر و نیز انجام تبلیغات محیطی درباره این نهضت و در تمامی ساختمان‌های اداری به‌ویژه مدیریت برق و جهاد کشاورزی شهرستان را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱۱ مشترک از کل مشترکین شهرستان مه‌ولات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۷۱ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • تمدید قرارداد سرخی روبرتو با بارسلونا قطعی شد
  • کارگاه آموزشی مامان مربی؛ محصول جدید تلوبیون برای مادران ایرانی
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات