Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@06:53:40 GMT

کاربرد شاخ تک‌شاخ‌های قطبی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۰۰۶۹۴

کاربرد شاخ تک‌شاخ‌های قطبی چیست؟

دانش>محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
تصاویر ثبت شده از پهپاد‌ها برای اولین بار رفتاری متفاوت را در ناروال‌ها، که به تک‌شاخ‌های اقیانوس شهرت دارند را به نمایش گذاشته‌است و نشان می‌دهد این آبزیان از شاخ‌های خود برای شکار استفاده می‌کنند.

براساس گزارش نشنال جئوگرافيك،‌ محققان براي اولين‌بار شاهد آن بودند كه ناروال‌ها از شاخ‌هاي بلند خود براي ضربه‌زدن به ماهي‌هايي مشهور به روغن‌ماهي‌هاي قطبي و گيج‌كردن آنها استفاده مي‌كنند تا بتوانند به راحتي آنها را ببلعند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين رفتار به معمايي چند‌ده ساله درباره چرايي رشد اين شاخ‌هاي بلند روي سر ناوال‌ها پاسخ مي‌دهد. تصاوير جديد توسط دو پهپاد متعلق به صندوق جهاني حيات وحش در شمال كانادا ثبت شده‌اند و به گفته محققان رفتاري از وال‌ها را نمايش مي‌دهند كه تاكنون توسط هيچكس مشاهده نشده‌بود.

معماي اين شاخ‌ها كه مي‌توانند تا 2.7 متر رشد كنند باعث شده‌بود تا دانشمندان چندين كاربري فرضي براي آنها درنظر بگيرند، از جمله استفاده براي موقعيت‌يابي يا جنگ‌ بر سر قلمرو. اما اين فرضيات به دليل عدم وجود شواهد تاكنون نتوانسته بودند به توضيحي قانع‌كننده تبديل شوند.

اما با مشاهده اين رفتار ناروال‌ها براي اولين بار مشخص شد كه شاخ ناروال‌ها ابزاري چند‌كاربردي است كه براي ادامه بقاي آنها كليدي بوده‌است. پيش از اين محققان دريافته‌بودند اين آبزيان از دقيق‌ترين سيستم موقعيت‌ياب سونار در جهان برخوردارند و مي‌توانند در تاريكي يا آب‌هاي كدر با ايجاد صداهايي كليك مانند با سرعت هزار كليك بر ثانيه و رديابي اكوي اين اصوات محيط اطراف خود را شبيه‌سازي كرده و اجسام يا شكارهاي اطراف خود را شناسايي كنند.

ازآنجايي كه شاخ ناروال‌ها بسيار حساس بوده و به عنوان اصلي‌ترين ابزار براي موقعيت‌يابي استفاده مي‌شود، احتمال اينكه وال‌ها از آن به عنوان ابزاري تهاجمي استفاده كنند نيز بسيار كم بود و تصاوير نيز نشان مي‌دهند ناروال‌ها براي شكار ماهي‌ها ضربه‌هايي ملايم به بدن آنها مي‌زنند.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۰۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، "روح‌الله دهقانی فیروزآبادی" معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرکز ملی هوش مصنوعی که سال گذشته تاسیس شد، کارور هوش مصنوعی که به زودی تاسیس خواهد شد تحت عنوان شرکت تقریبا خصوصی که زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت‌های داده‌ای و زیرساخت‌های کتابخانه‌های بزرگ را برای بحث هوش مصنوعی فراهم می‌کند. اینها ابزارهای کمک کننده جریان کاربردی سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات، شهرهوشمند و مالی و غیره است.

وی افزود: با تمرکزی که معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس جمهور در موضوع هوش مصنوعی دارند پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ سال پرباری از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای اجرایی و کاربردی است و این کارها کمک می‌کند که کشور از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقا پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: تولید علوم عموما به بحث مقالات علمی و تعداد مقالاتی که منتشر می‌شود و همچنین ضریب تاثیر مقالات ارجاع داده می‌شود. اینکه بتوانیم آنچه که در مقالات‌مان منتشر می‌شود را پای کاربرد بیاوریم نیازمند یکسری سخت‌افزارها پیشرفته و عملیات اجرایی و یکسری تنظیم‌گری‌ها برای استفاده است.

دیگر خبرها

  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی