Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@02:14:25 GMT

ناچیز بودن نتایج برجام در خوش بینانه ترین حالت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۰۰۷۰۹

ناچیز بودن نتایج برجام در خوش بینانه ترین حالت

نیویورک تایمز نوشت: مردم جهان فکر می کنند ایران از نظر اقتصادی به سرعت می تازد و بعد از توافق هسته ای میلیاردها دلار به دست آورده است اما نرخ بالای بیکاری، تورم، پایین امدن سطح زندگی و فساد گسترده رای دهندگان ایرانی را ناامید و خسته کرده است. به گزارش جهان نيوز به نقل از نیویورک تایمز، فرجی، دانشجوی مکانیک انتظار داشت پس از فارغ التحصیلی یک شغل ثابت با درآمدی مشخص داشته باشد، از صبح زود تا ساعت 6 بعد از ظهر سر کار برود و آخر هفته ها برای تعطیلات برای استراحت به سواحل دریای خزر برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما فرجی 34 ساله مدت هاست از رسیدن به همه این خواست ها دست کشیده است. این روزها، به گفته او، تنها افرادی چنین زندگی آرامی دارند که کارمند دولت باشند. آنها دارای امنیت شغلی هستند و درآمد خوبی دارند، اما استخدام شدن در ادارات دولتی دشوار شده است، زیرا کارمندان قدیمی حتی بعد از رسیدن به سن بازنشستگی نیز نهادهای دولتی را رها نمی کنند و این موجب محدود شدن فرصت ها برای نسل بعدی می شود.

از این جهت است که میلیون ها جوان ایرانی مانند فرجی خود را در چرخه معیوب فقر پنهان می یابند که راه گریزی از آن وجود ندارد. نرخ بیکاری جوانان در ایران در حال حاضر به 30 درصد می رسد.

فرجی در پاسخ به این سوال که چگونه هزینه های خود و همسرش را تامین می کند گفت: «جستجو برای یافتن فرصت ها و بهترین استفاده از آنها.» خانواده فرجی قرار است در آینده نزدیک بچه دار شوند، اما آنها نمی دانند که چگونه قرار است از پس هزینه های اضافی اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده بر بیایند.
بسیاری در نقاط مختلف جهان، فکر می کنند ایران دارد از نظر اقتصادی به سرعت می تازد و بعد از توافق هسته ای میلیاردها دلار به دست آورده است. آنها تصور می کنند که بعد از لغو تحریم ها شرکت های بین المللی برای انعقاد قراردادهای جدید مشتاقانه روانه بازار این کشور شده اند.

اما در حالی که مردم این کشور روز جمعه برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود پای صندوق های رای می روند، بسیاری از ایرانیان طبقه متوسط وضعیت اقتصادی کشور را به گونه ای دیگر می بینند. نرخ بالای بیکاری، تورمی که موجب پایین امدن استانداردهای زندگی شده و فساد گسترده آنها را ناامید و خسته کرده است.
در حالی که سرمایه گذاران خارجی اغلب می گویند قصد دارند وارد ایران شوند، اما مشخص نیست که آیا آنها به آغاز یک رشد اقتصادی انفجاری در ایران کمک خواهند کرد یا نه. از میان معدود یادداشت تفاهم هایی که با شرکت های خارجی منعقده شده، هیچ کدام به انعقاد قراردادی نهایی منتج نشده است.

بسیاری نگران اند که دولت ترامپ بانک هایی که تصمیم به همکاری با ایران بگیرند را به بهانه نقض تحریم های همچنان پابرجای آمریکا علیه ایران، جریمه کند. تنها بانک های بزرگ هستند که می توانند پروژه های بزرگ اشتغال زای زیرساختی که را که ایران به شدت به آنها نیاز دارد را تامین مالی کنند.

وزارت کار ایران شهروندانی که را حداقل یک ساعت در هفته کار می کنند، شاغل محسوب می کند. هیچ گونه تسهیلات رفاهی ای برای افرادی که مدت هاست بیکار هستند در نظر گرفته نشده است. بر اساس آمارهای رسمی، 8 میلیون ایرانی بی کار هستند و تنها نیمی از زنان فارغ التحصیل دانشگاهی در ایران شغل پیدا می کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری فعلی ایران که یکی از نامزدهای انتخابات پیش روست، در سال 2013 با وعده احیای اقتصاد ایران و رفع تحریم ها از طریق حل مسئله هسته ای به پیروزی رسید. وی توانست توافق هسته ای را به نتیجه برساند، اما منافع اقتصادی حاصل از برجام در خوش بینانه ترین حالت ناچیز بوده است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۰۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • سیاستمدار اسرائیلی: الان وقت جنگ با ایران است؟ / ترور سردار زاهدی یک تصمیم کوته بینانه است
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود