Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تيم رسانه‌اي بنياد شهيد با تکيه بر آمار مشخصي در رابطه با پرداخت معوقات ايثارگران سخن مي‌گويند و آن را از نقاط قوت بنياد شهيد در دولت يازدهم مي‌دانند، اما بسياري از ايثارگران از آن گله‌مندند.

به گزارش مشرق،‌ معوقات ايثارگران يکي از مهمترين موضوعات چالشي و بحث‌برانگيز در حوزه مديريت بنياد شهيد و امور ايثارگران است که مدتي محل مناقشه ايثارگران با دستگاه‌هاي دولتي شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشي از اين معوقات که از سال 76 باقي مانده بود، پرداخت شد و حجت الاسلام شهيدي، رئيس بنياد شهيد نيز بارها با ارائه آمار ميلياردي از پرداخت اين معوقات در سال‌هاي مختلف طي چند نوبت واريز مطالبات براي خانواده شهدا و ايثارگران سخن گفته است. با وجود اينکه تيم رسانه‌اي بنياد شهيد و مسئولين رده‌هاي مختلف اين بنياد با تکيه بر آمار و ارقام مشخصي در رابطه با پرداخت معوقات ايثارگران سخن مي‌گويند و آن را از نقاط قوت بنياد شهيد در دولت يازدهم مي‌دانند، بسياري از ايثارگران به‌خصوص در ميان جانبازان، انتقادات بسياري مبني بر عدم واريز اين معوقات يا موکول کردن واريز آنها به آينده توسط مسئولين مربوطه گلايه کرده‌اند. همچنين هميشه بحث بر سر محل تأمين منابع مالي معوقات واريزشده در ميان اقشار مختلف ايثارگران وجود داشته است.
اما اين بار رئيس جمهور دولت يازدهم در روزهاي پاياني دولت خود و در آستانه انتخابات رياست جمهوري دوازدهم، از اين موضوع در مسأله پروژه‌هاي موفق دولت خود نام برده و پرداخت اين معوقات را به‌عنوان بخشي از صداقت دولت خود با مردم در عمل به وعده‌هاي انتخاباتي عنوان کرده است. در سومين و آخرين مناظره انتخابات رياست جمهوري که جمعه 22 ارديبهشت ماه 96 با حضور 6 کانديدا برگزار شد، حجت الاسلام روحاني ميان سخنان خود گفت: «مردم، من قول دادم که به خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران توجه بيشتري کنم. مطالبات باقي‌مانده خانواده‌هاي ايثارگران از سال 76 تا 96 پرداخت شد. عهد من با شما راستگويي و صداقت است».
حسين اسرافيلي، رئيس شوراي عالي انجمن‌هاي ايثارگران در اين زمينه مي‌گويد: بعد از صحبتي که رئيس جمهور در مناظره سوم در رابطه با پرداخت مطالبات ايثاگران عنوان کرد، رسانه‌هاي حامي دولت نيز با ارائه گزارش عملکرد دولت به تأييد اين موضوع پرداختند. اما تعداد زيادي از ايثارگران ضمن تماس با ما گلايه‌هاي مختلف خود را از دولت و رئيس جمهور مطرح کردند و عنوان کردند "در حالي که ما هنوز معوقاتمان را به‌طور کامل دريافت نکرده‌ايم، رئيس جمهور خبر از پرداخت کامل اين معوقات مي‌دهد". ايثارگران مي‌خواستند انتقادات و گلايه‌هاي آنان در اين زمينه مطرح شود، به همين دليل بنا بر اعلام بيانيه‌اي در توضيح اين سخنان رئيس جمهور گرفته شد.
وي افزود: متأسفانه بخشي از مطالبات خانواده شهدا و ايثارگران همچنان واريز نشده است. همچنين جانبازان حالت اشتغال که موضوع پاداش پايان خدمتشان به‌علل مختلفي همچون ننوشتن آئين‌نامه بلاتکليف مانده است، هنوز مطالباتي دريافت نکرده‌اند، ضمناً نکات متعدد مختلفي در اين موضوع حائز اهميت است از جمله اينکه محاسبات معوقات در يک سال انجام شده و پرداخت آنان به‌مرور در سال‌هاي بعد انجام شده بدون اينکه محاسبه به‌روزرساني شود، و همه اين نکات به‌همراه تأکيد رئيس دولت يازدهم، شائبه صرفا تبليغاتي شدن پرداخت معوقات ايثارگران را مطرح مي‌کند.
متن بيانيه شوراي عالي انجمن‌هاي ايثارگران در توضيح اين موضوع و تکذيب سخنان رئيس جمهور در مناظره سوم کانديداهاي رياست جمهوري در ادامه مي‌آيد:
بسم الله الرحمن الرحيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ (توبه ــ 119)

اي کساني که ايمان آورده‌ايد از خدا بترسيد و با راستگويان باشيد.
ملت شريف ايران و ايثارگران سرافراز
آقاي روحاني در مناظره سوم با ترفند فريب در سخناني به‌گونه‌اي عنوان کرد که از سال 76 تا 96 مطالبات خانواده شهدا و ايثارگران توسط دولت ايشان پرداخت شده است. ايشان بيان داشت:
"به ايثارگران و خانواده‌هاي شهدا وعده دادم که در اين دولت مطالبات باقي‌مانده خانواده‌هاي ايثارگران از سال 76 تا 96 را پيگيري کنم، ما اين مقدار را پرداخت کرديم، ملت ايران عهدم با شما راستگويي، صداقت و کار است".
شوراي عالي انجمن‌هاي ايثارگران به‌منظور تنوير افکار عمومي و پيگيري و تماس‌هاي مکرر ايثارگران مبني بر شفاف‌سازي درباره اين ادعاي کذب و غيرواقع به اطلاع مي‌رساند:
1 ــ در دولت گذشته محاسبه مطالبات خانواده شهدا و آزادگان انجام و تمهيداتي از قبيل واگذاري سهام نيروگاه دماوند و. . . براي اين امر تخصيص يافته بود که دولت آقاي روحاني با موج‌سواري بر مصوبات دولت قبل، نسبت به اجراي مسئله‌دار مصوبات دولت گذشته اقدام کرد.
2 ــ در دولت آقاي روحاني نيروگاه دماوند که واگذاري سهام آن بابت مطالبات در دولت قبل به تصويب رسيده بود با ترفندهاي خاص از يد ايثارگران خارج و به جريانات همسو به‌قيمت ناچيز واگذار شد و موجب تضييع حقوق ايثارگران شد.
3 ــ مطالبات اخير خانواده شهدا از بابت پاداش پايان خدمت و ذخيره مرخصي شهدا همواره با تأخير پرداخت شده است به‌طوري که ارزش آن در زمان پرداخت به‌شدت نسبت به زمان مطالبه کاهش داشته است، علاوه بر آن بخشي از اين مطالبات در دوره دولت ايشان ايجاد شده است.
4 ــ بخش عمده‌اي از مطالبات ايثارگران با فروش اموال آنان تأمين شده است در حالي که اين مطالبات در تعهد بودجه عمومي و سنواتي است و نبايد با فروش اموال ايثارگران صورت مي‌گرفت، به‌عبارتي از يک جيب آنان خارج و به جيب ديگر آنان واريز کرد و نامش را پرداخت مطالبات گذاشت.
5 ــ در طول اين مدت مطالبات معوق جانبازان و آزادگان مشمول حالت اشتغال، حاصل از پاداش پايان خدمت و ذخيره مرخصي آنان که مبلغ کلاني مي‌باشد به هيچ وجه حتي ريالي از آن پرداخت نشده است و آنان همچنان پيگير و در انتظار دريافت مطالبات به‌حق خود مي‌باشند.
6 ــ اگر ادعاي آقاي روحاني درست باشد مجلس شوراي اسلامي در بند الف ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه جمهوري اسلامي دولت را موظف نمي‌کرد کليه مطالبات معوق خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پايان خدمت و وجوه مربوط به ذخيره مرخصي استفاده‌نشده و کليه مطالبات قانوني آنان را به‌طور کامل حداکثر در دو سال اول اجراي قانون برنامه مطابق بودجه سنواتي تأمين و توسط بنياد پرداخت نمايد.
آقاي روحاني، سعي کنيد همان‌گونه که خودتان گفته‌ايد به عهدتان که راستگويي و صداقت است پايبند باشيد و براي در دست گرفتن قدرت بر موج ادعاهاي خلاف واقع به‌منظور فريب افکار عمومي سوار نشويد.

شوراي عالي انجمن‌هاي ايثارگران
24 ارديبهشت96

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ماده ۴۸ قانون الحاق مالی دولت

رئیس امور ایثارگران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از احیای ماده ۴۸ قانون الحاق مالی دولت در دولت سیزدهم خبر داد. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از شازند، حجت‌الله نوری شامگاه چهارشنبه در حاشیه نخستین یادواره شهدای ایثار و شهادت ویژه تکریم و تجلیل از فرزندان معظم شهدا و جانبازان گرانقدر که در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مجموعه صنعت نفت با داشتن یک هزار و 58 شهید یکی از منحصربه فرد ترین و خاص‌ترین مجموعه‌ها در کل کشور از نظر تعداد شهدا است،  در مجموع در مجموعه وزارت نفت 30 هزار جامعه ایثارگری وجود دارد که شامل 11 هزار 600 جانباز، تعدادی فرزند شهدا و ایثارگر تحت عنوان رزمندگان وجود دارد. 

وی اشتغال فرزندان خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران را یکی از دغدغه‌های جامعه ایثارگری برشمرد و افزود: قانونی در کشور تحت عنوان ماده 48 قانون الحاق مالی دولت وجود داشت که این طرح سال گذشته توسط دیوان عدالت باطل شده بود، این قانون در صنعت نفت تحت عنوان مصوبه 1497 بومی شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری‌های معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این مهم مورد پیگیری قرار گرفت و این مصوبه مجدد احیا شد. 

رئیس امور ایثارگران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: در این راستا ثبت نام برای فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان آزادگان با یک سال اسارت و فرزندان شهدا و افرادی که قبلاً از این مزیت استفاده نکرده بودند در دستور کار قرار گرفت و ثبت نام از طریق سامانه انجام شد و تاکنون مجور برای استخدام فرزندان جانبازان 30 درصد و بالاتر و فرزندان شهدا توسط وزیر صادر شده است و در اکثر شرکت‌ها از جمله شرکت پالایش نفت شازند به کارگیری افراد انجام گرفته است.

نوری بیان کرد: تاکنون حدود 2 هزار و 800 نفر در نوبت استخدام قرار گرفتند که برای تعداد 980 نفر مجوز صادر شده و مشغول به کار شدند و شخص وزیر و معاون وی در حال پیگیری از سازمان اداری و استخدامی برای اخذ مجوز لازم برای مابقی افراد هستند تا اشتغال آنها ایجاد شود، همچنین آزمون‌های استخدامی ماده 31 قانون جامعه خدمات ایثارگران نیز در صنعت نفت و شرکت‌های پالایشی واگذار شده و خصوصی رعایت می‌شود. 

وی در ارتباط با شرایط استخدامی برای فرزندان شهدا و ایثارگران و جانبازان گفت: شرایط استخدامی برای فرزندان شهدا و ایثارگران و جانبازان براساس مدرک تحصیلی اعمال شده است و افرادی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند به صورت پیمانی و افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر به صورت قرارداد مدت موقت استخدام می‌شوند. 

رئیس امور ایثارگران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: اردوهای سیاحتی و زیارتی برای خانواده ایثارگران و شهدا که به جهت مسائل بودجه‌ای با وقفه مواجه شده بود مجدد آغاز شد و در دوسال اخیر سفرها به پنج شهر زیارتی و سیاحتی تامیم داده شد.  

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند
  • دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهدا و ایثارگران در دشتی
  • تولیدات فرهنگی مرتبط با شهدا و ایثارگران حمایت می‌شود
  • تا نیمه سال تمامی تعهد واگذاری زمین ایثارگران انجام می‌شود
  • واگذاری زمین به خانواده شهدا و ایثارگران در استان بوشهر انجام شود
  • همه خانواده جامعه ایثارگری صاحب مسکن می‌شوند
  • واگذاری زمین به خانواده شهدا و ایثارگران انجام شود
  • احیای ماده ۴۸ قانون الحاق مالی دولت
  • دریافت مجوز استخدام ۳۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران
  • پیگیری استخدام فرزندان آزادگان و جانبازان ۲۵ درصد