Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@11:24:50 GMT

انتخابات شوراها در استان بوشهر/ برگزاری انتخابات در ۸۲۸ شعبه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۰۱۳۹۰

انتخابات شوراها در استان بوشهر/ برگزاری انتخابات در ۸۲۸ شعبه

بوشهر - با نزدیک‌شدن به روز برگزاری انتخابات و صدور لیست‌های حزبی و تشکیل ائتلاف‌ها، تنور انتخابات گرم و گرم‌تر شده است و کاندیداها و هوادارانشان تلاش زیادی برای جذب نظر و رای مردم دارند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حالی که چند روزی تا ۲۹ اردیبهشت و برگزاری دو انتخابات مهم زمان مانده است، تبلیغات انتخاباتی در نقاط مختلف کشور بیشتر و بیشتر می‌شود و هر روز شاهد استقبال بیشتری از سوی مردم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان بوشهر و با توجه به وضعیت آب و هوایی، در اکثر اوقات روز تبلیغات و برنامه‌های تبلیغاتی تعطیل است و از عصر و گاهی بعد از غروب فعالیت‌های ستادهای تبلیغاتی آغاز می‌شود و خیابان‌های اصلی شهرها میدان جولان هواداران کاندیداها می‌شود.

در شهر بوشهر، ازدحام ستادهای تبلیغاتی کاندیداها را در خیابان‌های مطهری و امام شاهد و در ساعاتی شاهد ترافیک بسیار شدیدی در این خیابان‌ها هستیم.

یکی از ترفندهای تبلیغاتی کاندیداهای شورای شهر و حتی ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری تجمع در مقابل ستادهای تبلیغاتی است .

تابلوهای تبلیغاتی و بنرهای نصب شده در سطح شهر برای تبلیغات انتخابات شوراهای شهر پر از عناوینی همچون دکتر و مهندس است که گویی چنین القابی قرار است سرنوشت انتخابات را تعیین کنند.

تشکیل ائتلاف‌ها و صدور لیست‌ها

ائتلاف‌ها در سطح شهرها و روستاهای استان بوشهر تشکیل شده است و افراد بر اساس آرایش‌های سیاسی و یا بر اساس دیدگاه‌های مشترک فکری و گاهی نیز بر اساس دوستی و یا قرابت فامیلی در یک لیست جای گرفته‌اند.

نشست‌ها و تجمع‌های مربوط به ائتلاف‌ها در نقاط مختلف شهر و به ویژه مساجد برگزار می‌شود و در سطح شهرها و روستاها کاندیداها همراه با اعضای ائتلاف خود در مساجد به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

اصول‌گرایان بوشهری لیست کاندیداهای مورد حمایت خود را اعلام کرده‌اند و ۹ کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر بوشهر نیز اعلام شده است. غیر این لیست‌ها، ائتلاف‌های متعدد دیگری نیز شکل گرفته که فارغ از نگاه سیاسی است.

بسیاری نیز به صورت مستقل و فارغ از ائتلاف و لیست‌های حزبی وارد کارزار انتخابات شده اند؛ هر چند برخی از این افراد جایگاه مناسبی در بین احزاب دارند ولی ترجیح داده‌اند مستقل وارد انتخابات شوند و یا برخی نیز جایی در لیست‌ها نیافته‌اند.

تقابل قبیله‌گرایی با لیست‌ها

در حالی که بسیاری از افراد برای کسب آرای بیشتر در لیست‌ها و ائتلاف‌ها حضور یافته‌اند، هیچ‌کس از آرای قبیله‌ای و محلی در شوراهای شهر و روستای استان بوشهر غافل نیست.

حضور تعداد بالای افراد مستقل و فراجناحی در شوراهای شهرهای استان بوشهر نشان می‌دهد که مردم استان بوشهر فارغ از دیدگاه حزبی و گروهی، نگاه ویژه‌ای به اطرافیان خود در انتخابات شورا ها دارندبافت‌های قومی و قبیله‌ای در شهرها و روستاهای استان بوشهر باعث می‌شود افرادی که دارای قوم و قبیله بیشتر و بزرگتری هستند، شانس بیشتری برای حضور در پارلمان شهری داشته باشند.

در دوره‌های گذشته شورای شهر نیز شاهد بوده‌ایم که افراد با تکیه بر اقوام و خویشاوندان خود توانسته‌اند جایگاه خوبی در شورای شهر کسب کنند؛ هر چند لیست‌ها و ائتلاف‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده است.

حضور تعداد بالای افراد مستقل و فراجناحی در شوراهای شهرهای استان بوشهر نشان می‌دهد که مردم استان بوشهر فراغ از دیدگاه حزبی و گروهی، نگاه ویژه‌ای به اطرافیان خود در انتخابات شوراها دارند.

تعداد بالای کاندیداها

در انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان بوشهر شاهد استقبال خوبی از سوی داوطلبان بودیم و در شهر بوشهر ۲۰۴ نفر برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کردند که تعداد زیادی از این کاندیداها نیز تائید صلاحت شده‌اند و تقریبا به ازای هر هزار نفر جمعیت، یک کاندیدا وجود دارد.

در دیگر شهرهای استان بوشهر نیز تقریبا وضعیت به همین صورت است و تعدد کاندیداها باعث می‌شود تا آرای مردم پخش شود و افراد با کسب تعداد آرای نه‌چندان بالا نیز شانس حضور در شورای شهر را داشته باشند.

البته تعداد زیادی از کاندیداها هستند که علی‌رغم دریافت تائید صلاحیت خود، هیچ فعالیتی برای معرفی و کسب رای ندارند و کمتر نامی از آنها شنیده می‌شود.

برگزاری انتخابات در ۸۲۸ شعبه اخذ رای

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور برگزاری انتخابات باشکوه و حضور حداکثری مردم، فضای مناسبی در استان بوشهر ایجاد شده است.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: ۸۲۸ صندوق رای‌گیری در شهرها و روستاهای استان بوشهر مستقر می‌شود که ۱۵۹ شعبه سیار و ۶۶۹ شعبه ثابت است که بیشترین تعداد صندوق‌ها در دشتستان با ۲۰۷ صندوق است.

وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۸۰۳ هزار و ۹۹۷ نفر واجد شرایط رای‌دادن در انتخابات هستند، خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار و ۵۷۰ نفر رای اولی هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر ادامه داد: در روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در استان بوشهر ۲۰ هزار نفر مشارکت دارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشکیان لیدر می‌شود؟

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، یکی از ویژگی‌های مهم انتخابات مجلس دوازدهم آن بود که مردم به یک «لیست واحد» رأی ندادند و به کاندیداهایی از لیست‌های مختلف انتخاباتی اقبال نشان دادند.

در این انتخابات جریان‌های سیاسی نظیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، شورای وحدت اصولگرایان، اُمناء، جبهه صبح ایران و همچنین صدای ملت با محوریت چهار حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، اعتماد ملی و ندای ایرانیان صحنه‌گردانان اصلی انتخابات بودند.

با توجه به اینکه شاخص‌ترین چهره‌های راه‌یافته به مجلس دوازدهم محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، مسعود پزشکیان، منوچهر متکی و حمید رسایی هستند، احتمالاً فراکسیون‌های عمده مجلس دوازدهم با محوریت این افراد تشکیل خواهد شد.

دیگر خبرها

  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • گنبدکاووس آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • آمادگی شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • پیش‌بینی۲۸۷ شعبه أخذ رأی برای دور دوم انتخابات خراسان جنوبی
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود