Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال وضعیت نامشخص روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در افغانستان، رئیس‌جمهور این کشور براساس فرمانی جدید اعلام کرده است که ۹۰ روز دیگر توزیع آزمایشی شناسنامه‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان فرمانی رسمی در ارتباط با روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده است که این فرمان به منظور تسریع در روند صدور شناسنامه‌های الکترونیک صادر شده و براساس آن اداره مرکزی ثبت احوال نفوس مسئول تطبیق برنامه توزیع شناسنامه‌های الکترونیک بوده و وزارت‌های کشور، مخابرات و وزارت دارایی نیز موظف شده‌اند که تجهیزات و اعتبار مورد نیاز این اداره را تأمین کنند.

قرار است 90 روز پس از صدور این فرمان مرحله آزمایشی توزیع شناسنامه‌های برقی آغاز شود.

اشرف‌غنی براساس این فرمان نظارت بر این برنامه ملی را به کمیته‌ای به ریاست معاونت دوم ریاست‌جمهوری و ریاست‌اجرایی حکومت وحدت ملی و با عضویت مشاور رئیس‌جمهور و نهادهای ذی‌ربط سپرده است.

این درحالیست که ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان چند ماه پیش نیز از آغاز روند آزمایشی توزیع شناسنامه‌های الکترونیک تا 90 روز آینده خبر داده بود.

توزیع شناسنامه‌های جدید اصل مهمی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی در افغانستان محسوب می‌شود که کمیسیون انتخابات نیز بر توزیع این شناسنامه‌ها به منظور جلوگیری از تقلب در انتخابات تاکید دارد.

پیش از این، تعیین قومیت و کلمه افغان در شناسنامه‌های الکترونیکی از مسائل جنجال‌برانگیز افغانستان بوده که سبب اختلاف نظر میان نمایندگان پارلمان و رهبران دولت این کشور شده بود.

تحقق روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در واقع می‌تواند موج انتقادات جامعه جهانی از احتمال عدم شفافیت در انتخابات را نیز برطرف سازد زیرا با توزیع شناسنامه‌های الکترونیک امکان تقلب در انتخابات کمتر می‌شود.

برخی کارشناسان می‌گویند علت تعلل دولت افغانستان در توزیع شناسنامه‌های الکترونیک ترس دولت از انتخابات شفاف و تلاش برای انحصار قدرت در انتخابات آینده است.

انتهای پیام/.

ما را در تلگرام، فیسبوک و توئیتر دنبال کنید.

R36461/P36461/S8,87,91/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۲۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنکور برای داوطلبان سیل‌زده ۲۱ اردیبهشت ماه

سازمان سنجش اعلام کرد: کنکور مجدد برای داوطلبان گرفتار در سیل روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان سنجش اعلام کرد: به اطلاع داوطلبان آزمون سراسری سال 1403 (نوبت اول) شهرستان زیرکوه از استان خراسان جنوبی می‌رساند، با توجه به وقوع سیل در این شهرستان و مسدود شدن مسیر تردد داوطلبان در روز برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی و علوم‌انسانی (صبح پنجشنبه به‌تاریخ 1403/02/06)، مقرر شد؛ برای مساعدت با این داوطلبان  مجدداً از آنها در روز جمعه به‌تاریخ 1403/02/21در همان حوزه امتحانی قبلی (شهرستان زیرکوه) با شرایط و ضوابط آزمون اصلی، آزمون مجدد بعمل آید.

کارت شرکت در آزمون این داوطلبان از روز سه‌شنبه به‌تاریخ 1403/02/18از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل مشاهده و پرینت است و فرآیند آزمون از ساعت 8:00 صبح روز جمعه به‌تاریخ 1403/02/21شروع خواهد شد.

لازم به ذکر است که همه داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی و علوم‌انسانی شهرستان زیرکوه (اعم از حاضر یا غایب) می‌توانند در آزمون مجدد شرکت نمایند. بدیهی است آن دسته از داوطلبانی که در آزمون تاریخ 1403/02/06 حاضر جلسه آزمون در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی و علوم‌انسانی بودند در صورت شرکت در آزمون مجدد، آزمون قبلی آنان (روز پنجشنبه به‌تاریخ 1403/02/06) باطل شده و نتیجه آزمون مجدد (به‌تاریخ 1403/02/21) برای آنها ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • آزمون مجدد داوطلبان کنکور شهرستان زیرکوه در ۲۱ اردیبهشت ماه
  • برگزاری کنکور برای داوطلبان سیل‌زده ۲۱ اردیبهشت ماه
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • کالا‌ها و خدمات ورزشی شناسنامه دار شدند
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • مرحله دوم انتخابات در البرز به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه