Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانال قدیمی میدان کرج که همجوار با بازار میوه مطهری است، محل دفن زباله اهالی و پس مانده میوه های بازار شده و ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»،محدوده میدان امام و محله قدیم کرج از سالیان دور کانال آبی که از بیلقان سرچشمه می گیرد را در خود جای دارد و این کانال از قدیمی ترین نشانه های شهر به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته شکل ظاهری این کانال طی سالهای گذشته تغییرات بسیاری داشته است.

سالهای قبل از انقلاب که جمعیت کرج محدود و این قسمت از شهر هنوز محصور ساختمان ها نشده بود وسعت و عمق این کانال، همچنین جریان آبی که در آن جاری بود شدت بالایی داشت و در گذشته گاها از اهالی کرج با سقوط در این کانال جان خود را ازدست می دادند.

اما با گذشت زمان و تغییر ساختار شهر، به دلایل فنی و همچنین ایمنی در بسیاری از طول مسیر ، روی این کانال را پوشانده اند. البته پس از انتقال آب کرج به تهران و تنها تعلق حق آب کشاورزی به مردم کرج از این آب ، حجم و عمق این کانال بسیار کم شد.

اکنون در بخشی از از این کانال که مابین بازار میوه و تره بار مطهری و کوچه سازمان آب روی آن باز مانده و پوشیده نیست، برخی با ریختن زباله موجب آلودگی و نارضایتی تعدادی از اهالی منطقه را فراهم کرده اند.

این کانال در همه فصول سال آب ندارد و در پاییز و زمستان که فقط آب حاصل از باران در آن جمع می شود با ریخته شدن زباله های خشک و تر منظر زشت و نامطبوعی ایجاد می شود. البته در کنار این زباله ها پس مانده های میوه بازار مجاور هم در آن دیده می شود.

این کانال زیبایی منطقه بود

یکی از اهالی این منطقه اظهار می کند: من بیش از ۴۵ سال است در این منطقه زندگی می کنم. اوایل که روی کانال باز بود و آب همیشه در آن روان و جاری بود، زباله ای هم نبود و علاوه بر آن روزی این کانال از زیبایی های این منطقه بود. یدالله فلاحت پور می گوید: اما سالهاست که روی آن را پوشانده اند و آب آن بیشتر از جوی آب خیابان نیست. اکنون با وجود این زباله هایی که در آن ریخته می شود، آفتی در این محله شده. وی می افزاید: هر چند وقت یکبار آنرا پاکسازی می کنند و برای چند روز تمیز است اما بازهم در آن زباله می ریزند.

رعایت فرهنگ شهری و طبیعت

اعظم سیفی نیز می گوید: من بارها دیده ام که کسبه بازار جعبه های میوه خود را در این کانال می اندازند. و برخی نیز به خود زحمت طی راه تا سطل های زباله را نمی دهند و کیسه زباله خود را در کانال پرتاب می کنند.

سیفی می گوید: هرازگاهی این کانال را پاکسازی می کنند اماتا خود مردم فرهنگ شهری و طبیعت را نداشته باشند و رعایت نکنند، مسئولان هرچقدر هم نظافت کنند باز هم فایده ندارد، چرا که دو روز بعد دوباره همان وضعیت است.

کانال محل عبور سهم حق آبه کرج

مدیردفتر فنی آب منطقه ای البرز در این باره با بیان اینکه این کانال ساحل راست سد کرج است، توضیح می دهد: سهم حق آبه ای که از سد کرج داریم در این کانال که از بیلقان سرچشمه می گیرد و تا ملارد و اراضی پایین دست فردیس ، مهرشهر و ماهدشت می رسد، اراضی کشاورزی را آبیاری می کند.

علی مظفریان می گوید: زمانیکه این کانال ایجاد شد بازاری وجود نداشت و فقط اداره آب در این محل بود و بعدها بازار ساخته شد.

مظفریان در ادامه می افزاید: این کانال در طی سال 4 الی 5 ماه برای کشاورزان آبدهی دارد و مابقی سال چون زمستان کشاورزی نیست آبدهی ندارد.

هزینه بالای تخلیه زباله

مدیر دفتر فنی آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه زباله ها را خود مردم می ریزند، می افزاید: تخلیه زباله این کانال هزینه بالایی دارد چرا که گرفتگی آن برای ما و کشاورزانی که حق آبه خود را می خواهند مشکل ساز می شود.

مظفریان در پاسخ به این پرسش که آیا با فنس کشی می توان جلوی ریختن زباله را گرفت، می گوید: حتی با وجود فنس کشی هم مردم و البته کسبه بازار زباله ها و میوه های خود را داخل کانال می ریزند.

نمی توان روی کانال را پوشاند

مظفریان در ادامه می گوید: اما روی این کانال را نمی توانیم بپوشانیم چرا که بیل مکانیکی برای لایروبی باید بتواند رفت و آمد کند و در صورت پوشاندن روی آن برای لایروبی باید کارگران را داخل کانال بفرستیم و در این کانال با این وسعت این کار خطرآفرین خواهد بود. چرا که این کانال معمولا در دوره های 6 ماهه لایروبی می شود و از پایین تا بالای کانال توسط پیمانکار پاکسازی و لایروبی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فقط این محدوده از کانال روباز است یا خیر، توضیح می دهد: این کانال در محوطه د انشکده کشاورزی و پشت کارخانه قند هم روباز است ، اما در منطقه فردیس توسط شهرداری روی آن پوشانده شده است.

عدم تحویل کانال و شبکه از آب منطقه ای تهران

مظفریان اظهار می کند: این کانال و شبکه آن همچنین سد کرج هنوز تحویل آب منطقه ای تهران است و تحویل ما نشده اما مردم کرج در این راستا و مشکلات ما را می شناسند و مسئول می دانند.

مردم می توانند درخواست خود را مبنی بر پوشاندن روی این کانال به آب منطقه ای البرز ارائه کنند و ما این درخواست را به آب منطقه ای تهران منعکس خواهیم کرد و در صورت امکان برای پوشاندن روی آن اقدام خواهد شد.

خدیجه ستارزاده

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای هوا در مناطقی از زنجان به زیر صفر رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ قدیمی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته فرودگاه زنجان با دمای هوای منفی سه درجه سانتیگراد به عنوان سردترین منطقه استان ثبت شد.

وی افزود: طبق نقشه‌های هواشناسی از امروز تا پایان روز دوشنبه هفته آینده شرایط جوی پایداری برای استان پیش بینی شده و طی این مدت آسمان اغلب مناطق صاف است که در ساعات بعدازظهر با وزش باد همراه می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان بااشاره به اینکه صبح امروز شاهد کاهش محسوس و موقت دما در اغلب مناطق استان بودیم، گفت: از فردا دمای هوا در مناطق مختلف استان روند افزایشی به خود می‌گیرد.

قدیمی با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته گیلوان در شهرستان طارم با دمای ۲۸ درجه سانتیگراد گرمترین منطقه استان زنجان بود، افزود: دمای فعلی شهر زنجان هشت درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت سه درجه کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در هتل پارسیان کوثر در میدان ولیعصر (فیلم)
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق (فیلم)
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟
  • نفرت شهروندان و دانشجویان آمریکایی از اسرائیل (فیلم)
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • دمای هوا در مناطقی از زنجان به زیر صفر رسید
  • تخلیه ماهانه۵۰۰ تن زباله و لجن از کانال‌ های آب تهران | روایت کارگرهایی که در مسیر پاکسازی کانال‌های شهر جان می‌ دهند