Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:13:54 GMT

تدوین پیش‌نویس راهنمای اخلاق در پژوهش سلول‌های بنیادی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۰۶۰۳۷

تدوین پیش‌نویس راهنمای اخلاق در پژوهش سلول‌های بنیادی

پیش‌نویس راهنمای اخلاق در پژوهش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نوشته و بررسی شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه کارگروه فرهنگی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، سید محمود (مسیحا) هاشمی، دبیر کانون اندیشه و نوآوری ستاد، طرح مباحث اخلاقی و فقهی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را از اهداف و اولویت‌های کارگروه فرهنگی دانست و گفت: با توجه به روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید سلول درمانی سوالات و ابهامات پیش روی پژوهشگران در زمینه فقهی و حقوقی و اخلاقی باید توسط مطالعات و استفتائات و کدهای اخلاقی و قوانین حقوقی روشن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: به همین دلیلپیش‌نویس راهنمای اخلاقی پژوهش در سلول‌های بنیادی با توجه به سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مورد توجه بوده و تدوین شده است و هم اکنون در مراحل نهایی بررسی قرار دارد.

وی افزود: مباحث فقهی و حقوقی بسیاری نیز در این حوزه مطرح است که با همکاری اساتید فقه و حقوق در جلسات آینده کارگروه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

در بخش دیگر جلسه، نماینده مجری این طرح به ارائه گزارشی در زمینه تدوین پیش‌نویس راهنمای اخلاق در پژوهش بر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پرداخت و توضیح داد: این پیش‌نویس12 فصل دارد و هر فصل دارای چندین کد بوده که با پیگیری‌ها و جلسات متعددی که در این خصوص برگزار شده است، این طرح باهمکاری جهاد دانشگاهی و کمیته کشوری اخلاق وزارت بهداشت و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی تهیه شده و پیش‌نویس این طرح نیز در جلسات مختلف و در چندین مرحله مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است.

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، رییس انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی، پس از ارائه گزارش مجریان طرح سؤالات و پیشنهاداتی را جهت اصلاح و تکمیل پیش‌نویس راهنمای اخلاقی پژوهش در سلول های بنیادی مطرح کرد.

امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادیمعاونت علمینیز با اشاره به مراحل تدوین و بررسی پیش‌نویس راهنمای اخلاقی توسط متخصصین رشته‌های مختلف بر اهمیت مباحث اخلاقی در سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی تاکید کرد.

درادامه جلسه علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در ستاد با همکاری اعضای کارگروه در جهت پیشبرد اهداف و علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی باز ساختی بر لزوم توجه بیشتر به مباحث فقه، حقوق و اخلاق در زمینه درمان انواع بیماری‌ها با استفاده از علم سلول درمانی تأکید کرد و افزود: می‌توان با استفاده از اسناد بالادستی موجود در این زمینه و با درایت و توجه موشکافانه علمی به تدوین پیش‌نویس مذکور اقدام کرد تا در آینده دستورالعملی برای متخصصین این حوزه باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، در این جلسه گزارشی از اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در سال ۹۵ ارائه شد و در ادامه علیرضا شعاع حسنی، مدیر توسعه فناوری و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادیمعاونت علمی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به معرفی بخش‌های مختلف و اهداف این جشنواره که توسط ستاد توسعه‌ علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، پرداخت.

هشتمین نشست کارگروه فرهنگی با حضور علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، آیت الله سید مصطف ی محقق داماد رییس انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و جمعی از اعضای این کارگروه به سرپرستی دکتر سید محمود مسیحا هاشمی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد موفق به کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره تحقیقات برتر در حوزه سلول درمانی و سلول های بنیادی خونساز شد

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

در این مراسم زهرا سادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با ارائه مقاله؛In vivo study for cytotoxicity of murine NK cell-derived exosomes against Triple-Negative mouse mode توانست رتبه نخست را کسب کند، همچنین مرکز رشد فناوری های پیشرفته درمانی و تشخیصی با ارائه مقاله؛ «تولید گوشت آزمایشگاهی جهت تغذیه حیوانات خانگی برای اولین بار در ایران» حائر رتبه دوم و سرکار خانم فاطمه سلیمیان پژوهشگر پژوهشکده سرطان معتمد با مقاله " Human Placenta Derived Mesenchymal Stem Cells Transplantation in Patients with Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) Caused by COVID-19 (Phase I Clinical Trial):Safety profile assessment رتبه سوم را در این دوره از جشنواره کسب کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!