Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پايگاه خبري الميادين مقاله امروز خود در رابطه با انتخابات رياست‌جمهوري ايران را با اشاره به اين شعار .«شعار هر ايراني، خداحافظ روحاني» آغاز کرد.

سرويس جهان مشرق - پايگاه روزنامه الکترونيکي رأي اليوم در گزارشي نوشت که تمامي رؤساي جمهوري ايران که از سال 1981 تاکنون به قدرت رسيده اند دو دوره رياست جمهوري را پشت سر گذاشته‌اند ، اما با اين وجود ترديدهايي در رابطه با تک دوره اي شدن رياست جمهوري حسن روحاني در ايران وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامي شرکت‌کنندگان در انتخابات رياست جمهوري در شبکه تلويزيون رسمي ايران حضور دارند و با تمام آزادي وارد مناظره‌هاي تلويزيوني براي تشريح برنامه‌هاي انتخاباتي خود و به چالش کشاندن برنامه انتخاباتي رقباي خود شده‌اند که بيشترين شباهت را به روش‌هاي اعمال شده در برخي دولت‌هاي غربي و به‌ ويژه آمريکا دارد.
براساس اين گزارش روحاني از حمايت اصلاح‌ طلبان و طبقه بازرگان و تاجر برخوردار است، در حالي که رئيسي حمايت قشر فقير و قشر محروم جامعه را در اختيار دارد. وي وعده داده که کمک‌هايي را به افراد بيکار مي کند و ميلياردها ريال براي ايجاد پروژه‌هايي جهت اشتغال جوانان هزينه خواهد کرد.
رأي اليوم: روحاني حتي به 5 درصد وعده‌هاي خود براي جلب سرمايه هاي خارجي هم عمل نکرد
رأي اليوم اقتصاد را نقطه ضعف اساسي حسن روحاني معرفي کرده و تأکيد مي‌کند که رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران نيز انتقادات زيادي در اين رابطه انجام داده و روحاني را متهم کرده که به فقرا اهميتي نمي‌دهد و تنها به دنبال جلب توجه افراد ثروتمند است، همين موضوع باعث بالا آمدن رأي رئيسي شده است. آقاي روحاني که يکي از افتخارات خود را توافق هسته‌اي با شش کشور غربي مي‌داند، پيش از اين به ايراني‌ها وعده داده بود که شرايط معيشتي آنها را بهبود بخشيده و 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي را در سال اول اجراي توافق هسته اي وارد کشور کرده و تحريم‌هاي ايران را به صورت کامل لغو خواهد کرد. اين در حالي بود که از اين مبلغ حتي 5 درصد نيز وارد کشور نشد و تحريم‌هاي آمريکا بر ضد ايران همچنان باقي مانده است. ميزان بيکاري در اين مدت افزايش پيدا کرده و در حال حاضر حدود هفت ميليون بيکار در ايران وجود دارد، حدود 11 ميليون نفر نيز در حاشيه شهرها زندگي مي‌کنند و فقر و گراني افزايش پيدا کرده است. در اين دوره دهها کارخانه تعطيل شده اند، اين در حالي است که حقوق برخي از کارمندان ارشد دولت به رقم هاي نجومي رسيده است.
اين گزارش مي‌افزايد از مهم‌ترين اتهاماتي که روحاني ضد رئيسي مطرح مي کند، اين است که او يک قاضي انقلابي بوده است و صدها تن از دشمنان ايران را به پاي چوبه دارد کشانده است، اما اين اتهامات ممکن است نتيجه معکوس داشته و باعث حمايت بخش بيشتري از مردم بويژه مردم روستاها از وي شود.

الميادين: اطمينان اصولگرايان به حذف حسن روحاني
"شعار هر ايراني، خداحافظ روحاني " پايگاه خبري الميادين مقاله امروز خود در رابطه با انتخابات رياست‌جمهوري ايران را با اشاره به اين شعار آغاز کرده و مي‌نويسد که حاميان جريان اصول‌گرا با اين شعار از سيد ابراهيم رئيسي يا محمدباقر قاليباف کانديداي خود براي رياست جمهوري استقبال مي‌کنند. اين شعار نشان دهنده ميزان اطمينان اصول‌گرايان به قدرتشان در حذف حسن روحاني از رياست جمهوري کشور و جلوگيري از تجديد رياست جمهوري وي در دوره جديد است.
بر اساس اين گزارش گرچه در نظرسنجي هاي کنوني روحاني از دو رقيب اصولگراي خود پيش است، اما جريان اصول‌گرا تقريباً مطمئن هستند که نتيجه تعيين رئيس‌جمهور در دور اول امکان‌پذير نيست، لذا در اين رابطه به دور دوم انتخابات چشم دوخته اند و معتقدند که مي توانند در اين دوره ، رقابت ها را به نفع خود تغيير دهند.
ناظران معتقدند که ميزان اطمينان اصول‌گرايان در درجه اول ناشي از قدرت انتخاب بخش گسترده‌اي از ساکنان شهرهاي کوچک و روستاها و بخش‌هاي مختلف است که حدود يک سوم رأي‌دهندگان را تشکيل مي‌دهند. چرا که تجربه انتخابات گذشته نشان دادند که اين بخش تا حد زيادي تحت تأثير رويکردهاي روحانيون ديني و ائمه جمعه و جماعت هستند که آنها نزديکي بيشتري به جريان اصولگرا دارند.
الميادين در ادامه مي‌افزايد که اصول‌گراها بر روي رأي افراد منتسب به ستاد پاسداران و نيروهاي بسيج و حاميان و نزديکان آنها در جامعه ايران حساب کرده اند. اين گروه نيز تعداد بالايي رأي دارند که بر اساس برآورد برخي تحليلگران از 10 ميليون رأي کمتر نيست.
اليوم السابع: ايراني ها به دنبال حل مشکل بيکاري و اقتصاد هستند
پايگاه اينترنتي مصري اليوم السابع با اشاره به داغ شدن تنور انتخابات در فاصله چهار روز مانده به برگزاري انتخابات رياست جمهوري نوشت که خيابان‌هاي ايران مملو از پلاکاردهاي تبليغاتي کانديداهاي رياست جمهوري به علاوه کانديداهاي شوراي شهر و انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي استاني است که به صورت هم‌زمان روز جمعه آينده برگزار خواهد شد.
اين گزارش مي‌افزايد که ايراني‌ها با اميد زيادي منتظر آغاز انتخابات رياست جمهوري هستند و سقف اميدها و آرزوهاي خود را افزايش دادند و رئيس‌جمهور آينده بتواند مشکلاتي که بيشتر افراد جامعه ايران با آن مواجه هستند ، نظير بيکاري ، مسکن، ازدواج و مراقبت هاي بهداشتي را حل کند.

هافينگتون پست: مشکل تاکتيک هاي روحاني در انتخابات
هافينگتون پست در گزارشي با اشاره به اينکه روحاني سعي دارد رأي هاي خاموش را وارد انتخابات کند، تأکيد کرد که در اين رابطه هشدارهاي زيادي متوجه روحاني شده است ، به گونه‌اي که يک خبرگزاري دولتي ايران دوشنبه براساس نتايج يک نظرسنجي اعلام کرد که يک سوم ايراني ها گفته اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد و 46% ديگر نيز گفته اند که نامزد مورد نظر خود را هنوز انتخاب نکرده اند.
حدود يک سوم ‌افراد واجد شرايط رأي دادن در شهرهاي بزرگ هستند، اما معدل مشارکت آنها در انتخابات حدود 40% است. يک سوم ديگر از رأي دهنده را نيز در شهرهاي کوچک روستاها هستند که بيشتر افراد آنها تحت تأثير روحانيان ديني [نزديک به جريان اصولگرا ] قرار دارند و ميزان مشارکت آنها در انتخابات تا 90% نيز مي‌رسد.
مهدي خلجي کارمند آکادمي مطالعات خاور نزديک واشنگتن در اين رابطه مي‌گويد: اوضاع اقتصادي در شرايط خوبي نيست ، مردم به روحاني اعتماد داشتند، چرا که در مذاکرات هسته‌اي موفق شده بود. اما آنها مي‌خواهند بدانند کانديداها براي حل مشکلات اقتصادي تا چه حد توانايي دارند.
الاباء: آراء اصولگرايان بيشتر از اصلاح طلبان است
پايگاه اينترنتي شبکه ماهواره اي الإباء با اشاره به پايان سه دوره مناظره انتخاباتي تاکيد کرد که موضوع مورد توجه در اين مناظرات تبادل اتهامات ميان نامزدهاي رياست جمهوري نيست، بلکه مهم‌ترين موضوع اين است که کدام يک از اين افراد به رياست جمهوري آينده کشور مي‌رسد و کليد پاستور را در اختيار خواهد گرفت. موضوع مهم ديگر اين است که تأثيرات داخلي و منطقه‌اي و جهاني اين انتخاب چگونه خواهد بود. نظرسنجي‌ها در شرايط کنوني نشان دهنده برتري حسن روحاني ، محمدباقر قاليباف و سيد ابراهيم رئيسي است، براساس اين نظرسنجي‌ها گرچه رئيس‌جمهور مستقر در رتبه اول قرار دارد ، اما مجموع آراي اصول‌گرايان بالاتر از آراء اعتدالگرايان است.
در اين زمينه حجم بالاي ماليات‌ها بر کارمندان و طبقه متوسط ، ميزان بالاي بيکاري و مشکلات اقتصادي و تکيه کردن افراطي بر راه‌حل‌هاي خارجي و ديپلماسي براي بهبود شرايط اقتصاد داخلي کشور بعلاوه وعده‌هايي که روحاني در انجام آنها شکست خورد ، نقاط ضعف دولت کنوني است که رقبا بر روي آن تأکيد دارند.
اين گزارش به تبليغات منفي صورت گرفته بر ضد نامزدهاي اصول‌گرا نيز اشاره مي‌کند و تأکيد دارد که اين نامزدها پايگاه مردمي ثابتي دارند که تحت تأثير اين ضدِ تبليغ ها قرار نمي گيرند. بستر اين پايگاه مردمي و مهم‌ترين چيزي که در آن مورد توجه قرار مي‌گيرد، رويکردهاي ديني است که اصلاح‌طلبان آن را تهديدي براي خود مي‌دانند. به همين علت است که کشيده شدن انتخابات به دور دوم باعث افزايش شانس پيروزي اصولگراها در انتخابات مي‌شود ، چرا که حاميان آنها ارزشي هستند و مشارکت در انتخابات را تکليفي ديني براي خود مي دانند.

پايگاه خبري العين نوشت که آمريکاي ها بايد 5 نکته مهم را از انتخابات ايران بدانند
اول اينکه رؤساي جمهوري ايران نقش مهمي در تعيين سياست داخلي و خارجي اين کشور دارند و عمدتاً نشان دهنده گرايش‌هاي جامعه ما هستند. رضا اکبري مدير برنامه هاي آکادمي جنگ و صلح در واشنگتن مي‌گويد که معمولاً نگاه غرب به انتخابات ايران مبتني بر رويکرد سياه و سفيد است. رؤساي جمهور ايران همچنين نقش تعيين کننده اي در رويکردهاي اقتصادي کشور دارند.
موضوع دوم مورد توجه راهکار تعيين رئيس‌جمهور است که بر اساس آن کانديداي رياست جمهوري جهت رسيدن به پيروزي نيازمند دست کم 50 درصد از آراء مردم است و اگر نتواند به اين ميزان دست پيدا کند، رقابت به دور دوم کشيده خواهد شد و انتخابات بين دو نامزد تکرار مي شود.
موضوع سوم کانديداهاي مطرح براي رياست جمهوري است که پايگاه العين به معرفي هر کدام از کانديداها پرداخته است.
موضوع بعدي مسائل مورد توجه افکار عمومي را در اين انتخابات است. اقتصاد نقش مهمي در انگيزه هاي مردم براي رأي دادن در انتخابات دارد. بيکاري و فقر از مهم‌ترين مشکلات شهرهاي بزرگ و روستاها به شمار مي‌رود. کارشناسان سياسي و اقتصادي ايران اعلام مي کنند که بسياري از ايراني‌ها نسبت به عدم استفاده از نتيجه‌هاي توافق هسته‌اي دچار سرخوردگي شده اند. نامزدهاي انتخاباتي در طول مناظرات رياست جمهوري از اين موضوع استفاده کرده و روحاني را مورد انتقاد قرار داده و تأکيد کردند که وي باعث کندي شاخص‌هاي اقتصادي شده است. رئيسي و قاليباف در اين رابطه تعهد دادند که شرايط اقتصادي ايران را از طريق تأمين مسکن دولتي و ارائه حقوق هاي نقدي ماهيانه به فقرا افزايش خواهند داد.
موضوع بعدي که بر اساس اين گزارش بايد مورد توجه مسئولان آمريکايي قرار گيرد، ميزان تأثيرات اين انتخابات بر روند مناسبات آمريکا و ايران است. نامزدهاي شش‌گانه تعهد خود را به توافق هسته اي اعلام کرده اند. اکبري در اين رابطه مي گويد که کانال‌هاي تماس بين ايران و آمريکا [در دوره رياست جمهوري روحاني] گرچه در دوره رياست جمهوري اوباما تا حدي بهبود پيدا کرد ، اما هيچ پيشرفتي در دوره کوتاه رياست جمهوري دونالد ترامپ به وجود نيامده است و لحن ترامپ در قبال ايران بسيار تند است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، یکی از پرتکرارترین شعار ابراهیم رئیسی و یاران او که امروز در دولت سیزدهم حضور دارند، حل مشکلات بورس بود. چنانچه امیرحسین قاضی‌زاده، کاندیدای پوششی رئیسی گفته بود: « مشکل بورس را سه روزه می‌شود حل کرد و این موضوع دستور حکومتی و دستور رئیس‌جمهور را می‌خواهد.»

ابراهیم رئیسی هم در ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، با حضور در تالار بورس اوراق بهادار سعادت‌آباد تهران، تاکید کرده بود که؛ «همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکارها را دنبال کنیم.»

با این با گذشت بیش از دو سال و چندماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نه تنها مشکلات بورس حل نشد که وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر شده و بالا رفتن قیمت دلار و سکه مردم را نگران کرده است. در همین راستا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.

وی گفت: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902227

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه