Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب زمینی در داخل کشور تاکنون ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشاورزی،سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه تهران در زمینه اجرای پروژه کلان ملی به طور مشترک قرارداد امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی امروز دوشنبه در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: این طرح های کلان در قالب پروژه قرارداد و در زمینه دام و تولید بذر هیبرید مقاوم به تنش های محیطی به طور مشترک اجرا خواهد شد.

وی افزود: طرح های حوزه دام در زمینه اصلاح بز شیری در مناطق سردسیر و پروژه تولید بذر هیبرید مربوط به گوجه فرنگی و کلزا است.

زارع با بیان این که این چهار پروژه مشترک در بازه زمانی بین سه تا پنج سال انجام می شود، اظهار داشت: طبق برآوردها برای اجرای این پروژه نزدیک به 5 میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان که طرح پروژه قرارداد به طور پایلوت نیز در چهار موسسه تحقیقات کشاورزی اجرا می شود، تصریح کرد: موسسه تحقیقات خاک و آب، پژوهشکده بیو تکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و موسسه تحقیقات علوم دامی از تابستان امسال فعالیت های خود را در قالب طرح پروژه قرارداد اجرا می کنند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در طرح پروژه ی قرارداد معلوم می شود چه میزان اعتبار موسسه تحققات و یا سازمان به محقق باید بدهند و محقق باید چه یافته های قابل ترویج، یا یک فناوری قابل توسعه و یا دستورالعمل اجرایی ارایه دهد.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به 150 یافته قابل ترویج در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولید خواهد شد، اذعان داشت: این یافته ها در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار خواهد گرفت.

زارع درباره اصلاح نژاد بومی نیز گفت: قرار است از سال 96 فقط بر روی اصلاح نژاد دام بومی متمرکز شویم.

زارع افزود: در گذشته بیشتر در زمینه امور تغذیه دام در موسسه های تحقیقاتی کار شده و از این رو توسعه گاو دومنظوره و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی گاو سیستانی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

ایران مجاز به صدور گواهی و صادرات بذر گندم،جو،ذرت و سورگوم شد
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت:این سازمان توانست با تولید بذر با کیفیت برای چهار محصول بذر گندم،جو،ذرت و سورگوم عضویت خود را در برنامه بذر سازمان بین المللی همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) ارتقا دهد و در ردیف کشورهای گواهی کننده کیفیت و صادرکننده بذر قرار گیرد.

وی پیش بینی کرد:با آغاز فرآیند صدور گواهی، یک هزار و 500 تن بذر ذرت و 200 تن بذر سورگوم کشور با دریافت این گواهی قابلیت صادرات داشته باشد.

زارع همچنین کاهش 12 میلیون دلاری واردات مینی تیوبر سیب زمینی از طریق ایجاد و واگذاری دانش فنی را از دستاوردهای مهم سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد و گفت:دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب زمینی در داخل کشور تاکنون 29 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

وی افزود:تولید مینی تیوبر سیب زمینی یکی از عوامل موثر در سلامت و افزایش تولید سیب زمینی با استفاده از غده بذری سالم و مناسب است که تا 30 درصد بر میزان تولید این محصول تاثیر گذاشته است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی به آثار اقتصادی فناوری مینی تیوبر اشاره کرد و اظهار داشت:بذر تولید شده طی سال های 83 تا 94 به میزان پنج میلیون و 728 هزار کیلوگرم به ارزش اقتصادی بیش از 28 میلیارد و 640 میلیون تومان است.

وی با اشاره به معرفی ارقام جدید چغندرقند به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این سازمان تصریح کرد:در سه سال اخیر چهار رقم آریا،پایا،شکوفه و مطهر معرفی شده که کاشت این ارقام در افزایش تولید شکر در کشور موثر بوده است.

زارع ادامه داد:برخی از این ارقام مقاومت بالا نسبت به بیماری ریزومانیا و تحمل بالا به نماتدسیست چغندرقند و با تحمل بالا به تنش خشکی و مقاومت به بیماری پوسیدگی دارند ضمن آن که 30 تا 40 درصد موجب صرفه جویی آب می شوند.

انتهای پیام/

R1342/P1012122/S7,83/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۰۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت

مهدی نقدی، فرماندار شفت همزمان با آغاز کشت برنج در شالیزار‌های این شهرستان از ۲ مجموعه بانک نشاء گلخانه‌ای و سنتی در روستای لَختَکی بازدید کرد.

او با بیان اینکه شهرستان شفت دارای ۷ بانک نشاء برنج است، گفت: در نظر داریم در آینده نزدیک با حمایت آن را به سقف ۱۰ واحد برسانیم.

فرماندار شفت تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان به صورت مکانیزه نشا می‌شوند و همچنین بیش از ۱۱۰ دستگاه نشاکار در فصل کشت برنج در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

محمدرضا یوسف نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شفت هم در این بازدید حمایت و ترغیب کشاورزان به ایجاد بانک نشاء برنج را از مهمترین برنامه‌های این اداره اعلام کرد.

به گفته او، کشت مکانیزه برنج ضمن اینکه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شفت افزود: کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید و تهیه نشاء سالم و عاری از افت و بیماری از مهمترین مزایای کشت مکانیزه برنج است.

شهرستان شفت در ۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • تدریس برترین دانش‌های نظامی در نیروی زمینی ارتش
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور