Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، یکی از نشانه های جوامع مردم سالار، برگزاری انتخابات آزاد است و در این جوامع، انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه حضور مردم در صحنه تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت خویش شناخته می‌شود.
بر همین اساس، جامعه شناسی سیاسی بر این باور است که رای دادن هم حق فردی است و هم تکلیفی اجتماعی ، چرا که نه تنها موجب دقت نظر افراد جامعه در انتخاب اصلح می شود بلکه تعیین کننده سرنوشت آینده حکومت و نظام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان، کیفیت انتخابات و تصمیم گیری آگاهانه مردم بیش از کمیت و آمارو ارقام مشارکت مردم از اهمیت برخوردار است چرا که تصمیم آگاهانه، انتخاب اصلح و مناسب به همراه دارد.
به منظور بررسی پیامدهای مشارکت در انتخابات بر زندگی افراد جامعه، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با «افشین زرگر» مدرس دانشکده علوم سیاسی و «رحمت الله بیگدلی» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت و گو کرد.
به باور این کارشناسان، مشارکت در انتخابات به منزله تصمیم گیری صحیح و سرنوشت ساز در عرصه های مختلف زندگی افراد جامعه است. به این معنا که افرادی که در انتخابات شرکت نمی کنند در واقع تعیین سرنوشت خویش و جامعه را به دست دیگران می سپارند.

**مشارکت مردمی در نظام های سیاسی
در نظام های سیاسی مختلف، نحوه مشارکت های مردمی متفاوت است. در واقع، شیوه برخورد مردم با سیاست و ارتباط آن ها با نظام سیاسی و همچنین کیفیت تاثیر گذاری آن ها بر سیاست، از جامعه ای به جامعه دیگر فرق می کند.
در نظام های لیبرال دموکرات، مشارکت داوطلبانه یک هنجار به شمار می رود و مردم با شرکت کردن در انتخابات یا عدم مشارکت، بر سیاست تاثیر می گذارند. در حالی که در نظام های تمامیت خواه یا توتالیتر، مشارکت سازمان یافته به صورت یک هنجار است و دولت تلاش می کند تا از طریق تجهیز و بسیج همگانی مردم، در جهت تحقق بخشیدن به اهداف دولتی گام بردارد.
در این مورد، زرگر افزود: در هر سبک از زندگی اجتماعی، انسان ها برای این که بتوانند سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنند، بایستی در عرصه های تصمیم گیری مشارکت داشته باشند و افرادی که منفعل عمل می کنند و نمی خواهند نقش آفرینی کنند، به طور طبیعی سرنوشت خود را به دیگران می سپارند تا برایشان رقم بزنند. بنابراین اگر این انتخابات را به عنوان یکی از شاخص ها و عناصر اصلی دموکراسی در نظر بگیریم مردم با حضور در این صحنه مهم، می توانند مدیران و تصمیم گیرانی را بر منصب بنشانند که به عنوان نماینده مردم، جامعه را رو به توسعه ببرند.
وی در تعریف نظام های سیاسی و ارتباط آن با مشارکت مردم افزود: در نظام های سیاسی باز یعنی نظام های سیاسی که میزان آگاهی مردم تا این حد ارتقا یافته که اداره امور در چارچوب موازین درست قرار دارد و امکان ارتباط صحیح بین مردم و تصمیم گیران وجود دارد، حضور مردم در صحنه های تصمیم گیری گسترده و از لحاظ کیفی دارای استانداردهای بالا است.
این کارشناس علوم سیاسی، با بیان این که باید مشارکت را از لحاظ کمّی وکیفی در نظر گرفت، تاکید کرد: کمّی، نرخ مشارکت است اما کیفی نوع حضور و مشارکت آگاهانه. به این معنا که نظام های انتخاباتی که تنها به جنبه نمایش انتخابات توجه دارند، کمیّت را مدنظر می گیرند و چنین نظامی را نمی توان جز جوامع دموکراسی قلمداد کرد چرا که فقط تعداد رای دهنده مهم است اما در نظام های دموکراسی واقعی به کیفیت بیش از کمیت توجه می شود.

**ارتباط تنگاتنگ میزان تاثیرگذاری با نرخ مشارکت
راهکارهای تشویق مردم به حضور آگانه در انتخابات و ارتباط مستقیم آن با برقراری مردمسالاری و دموکراسی، بخشی دیگر از سخنان زرگر در این گفت و گو بود که اظهار داشت: در واقع میزان تاثیرگذاری و نقش مردم در انتخابات ارتباط مستقیمی با برقراری مردم سالاری دارد و هر چقدر جوامع بر مبنای مردم سالاری اداره شود در چنین جوامعی، میل مردم برای مشارکت بیشتر خواهد بود.
پس می توان گفت ارتباط تنگاتنگی میان حضور و مردم سالاری وجود دارد. در واقع مشارکت بیشتر، نشان دهنده نفوذ بر نخبه های سیاسی و امید به تغییرات مثبت و در نتیجه بالا رفتن کفایت و مشروعیت نظام سیاسی است.
«در مباحث جامعه پذیری سیاسی، برای افزایش مشارکت مردمی، باید افراد از سن پایین و از طریق سیستم آموزشی مناسب، با حقوق شهروندی و ضرورت مشارکت در صحنه های مختلف اشنا شوند. رسانه ها هم ابزار مهمی برای افزایش کمی و کیفی مشارکت محسوب می شوند. آموزه هایی مبنی بر این که هر چقدر مشارکت بالا باشد سیستم سیاسی پشتوانه قوی خواهد داشت و می تواند در مقابل فشارهای خارجی، بحران های بین المللی و مسایل حاشیه ای که دست به گریبان است برخورد بهتر و مدیریت بهتری داشته باشد.»

**مشارکت آگاهانه، سنگ بنای توسعه
انتخابات ریاست جمهوری به منزله انتخاب رییس دولتی است که در بخش های زیادی از زندگی مردم، نقش پررنگی دارد و زمینه ساز توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
رحمت الله بیگدلی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، ضمن اشاره به این موضوع، گفت: امروزه، دو دیدگاه متفاوت در عرصه سیاسی جامعه وجود دارد. دیدگاهی که به توسعه، آزادی اندیشه و بیان، تولید و برنامه ریزی و حل مسایل کشور از روش های علمی معتقد است و درصدد عملگرایی به آن است.
دیدگاهی که نقطه مقابل قرار دارد و آزادی اندیشه و بیان و برنامه ریزی درست برای حل مسایل را نمی پذیرد و با آن برخورد می کند؛ دیدگاهی که با منحل کردن نهادهای نظارتی، میلیاردها دلار از ثروت کشور را بدون برنامه ریزی از بین می برد.
«با این اوصاف، مشارکت مردم در انتخابات، می تواند سرنوشت آنان را دستخوش تغییر کند. اما شایان ذکر است که باید انتخابات را از حالت حضور توده وار مردم خارج کرد و بر حضور آگاهانه افزود. چرا که دموکراسی به معنای حضور توده وار نیست بلکه به معنای حضور آگاهانه است. این حضور هم زمانی گسترش می یابد که خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه های آزاد وجود داشته باشند. اطلاع رسانی به میزانی باشد که مردم فریب شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه که تلاش دارد مردم را به صورت ناآگاهانه به دنبال خود بشکند را نخورند.»
وی در پایان گفت و گو تاکید کرد: حضور اکثریت مردم نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه چه بسا منجر به تبعات ناگواری برای سرنوشت مردم شود. حضور اکثریت زمانی کارساز و موثر در توسعه کشور است که آگاهانه باشد.

پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری**انتشار دهنده: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما همراه شوید.
https://t.me/Irnaresearch

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۲۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: تحقق شعار سال مختص به یک سال نیست، بلکه جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است که مردم را در تولید و توسعه مشارکت دهد و به دنبال آن عدالت اجتماعی و توازن نیز رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در زنجان، محمد شعاعی، امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت -در همایش روز شوراها با بیان اینکه سه سال از عمر دولت مردمی سیزدهم سپری می‌شود که در این مدت پستی، بلندی و اتفاقات تلخ و شیرین زیادی رخ داده است، اظهار کرد: عزم جدی بر این است که در جهت توسعه و آبادانی کشور و رفع مشکلات مردم حرکت کنیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری، شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: این شعار، خاص و عمیق است و مدت‌هاست که از آن حرف زده می‌شود اما در عمل مشکلات زیادی وجود دارد که باید برای رفع آنها و تحقق شعار سال همت مضاعف داشت.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه مدیریت استان نیز از ابتدای سال و برای تحقق شعار اقداماتی را مورد توجه قرار داده است، افزود: تحقق شعار سال مختص به یک سال نیست، بلکه جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است که مردم را در تولید و توسعه مشارکت دهد و به دنبال آن عدالت اجتماعی و توازن نیز رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در توسعه اقتصادی می‌توان اعداد و ارقام اعلام کرد، اظهار داشت: نباید از توسعه اجتماعی فاصله گرفت چرا که این اصلی‌ترین شاخص، توانمندی و دارایی نظام مردم هستند.

شعاعی اقدام مهم استان را به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: این موضوع با تولید و معیشت در ارتباط است و بر این اساس تمام ارکان دولت و دستگاه‌های مختلف باید دست به دست هم دهند تا شعار امسال محقق شود.

این مسئول با بیان اینکه در استانداری زنجان دو روز در هفته طی جلساتی مباحث مربوط به شعار سال رصد می‌شود گفت: موضوع مربوط به ارتقای تولید با مشارکت مردم با جدیت پیگیری و تلاش می‌شود این مهم به نتیجه مطلوب برسد.

کد خبر 747878

دیگر خبرها

  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست