Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:56:34 GMT

افزایش سرعت اینترنت در دولت یازدهم محسوس است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۱۲۹۹۷

افزایش سرعت اینترنت در دولت یازدهم محسوس است

در ادامه این گزارش می خوانیم: عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس سابق صدا و سیما گفت: دانشجویان، استادان و نخبگان از سرعت پایین اینترنت و کمبود پهنای باند بشدت ناراضی اند. کم فروشی وزارت ارتباطات در فروش پهنای باند به متقاضیان دردآور است. آنان ده‌ها برابر بیشتر از قیمت واقعی از مشترکین پول دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این وزارتخانه عملاً به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده و در مقابل واگذاری ظرفیت‌های خارجی پول‌های کلان از مردم می‌گیرد. به مردم ظلم می‌شود و هیچ کس هم پاسخگو نیست. عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: در دولت یازدهم هیچ نوآوری خاصی در فضای مجازی دیده نمی‌شود. دولت در زمینه کم کاری در فضای مجازی مدافع است نه مهاجم.»

گفتنی است بر همه آشکار است که یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید پرداختن به زیرساخت‌ها ی حوزه ICT بوده و در این راستاها وعده‌های خود را عملی کرده است. در 3سال و نیم گذشته دولت توانسته است حجم شبکه انتقال داخلی را که در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تنها 900گیگابیت برثانیه بود به 10هزار گیگابیت برثانیه برساند. از سوی دیگر حجم شبکه پهنای باند داخلی هم که در آغاز به کار دولت 624 گیگابیت برثانیه بود در یک مرحله به 4هزارگیگابیت افزایش داد و حالا این میزان به 6800گیگابیت رسیده است و بزودی این مقدار به 10 هزار گیگابیت می رسد و این یعنی رشد 16 برابری پهنای باند در سه و نیم سال کار دولت یازدهم. از سوی دیگر وقتی دولت شروع به کار کرد نسل سوم تنها در یک یا دو شهر فعال بود اما حالا 900شهر با کمک اپراتورهای ارتباطی تحت پوشش خدمات نسل سوم تلفن همراه قرار گرفته‌اند. با وجود شفاف بودن عملکرد دولت در زمینه اینترنت و پهنای باند، روزنامه «ایران» گفته‌های ضرغامی را با فعالان عرصه اینترنت درمیان گذاشته و نظرات آنان را در زمینه پیشرفت یا عدم پیشرفت اینترنت و پهنای باند کشور جویا شده است.

*قابل لمس بودن رشد اینترنت
محمدعلی یوسفی‌زاده مدیر عامل یکی از شرکت‌های دارای پروانه FCP در کشور با بیان اینکه من فردی سیاسی نیستم و تنها به‌عنوان یک فعال در این عرصه به گفته‌های کذب پاسخ می‌دهم، به «ایران» گفت: اینکه گفته می‌شود دانشجویان، استادان و نخبگان از سرعت پایین اینترنت و کمبود پهنای باند بشدت ناراضی‌اند در پاسخ باید گفت آیا واقعاً نیاز و مصرف این قشر با مصرف 2 سال قبل و حتی 5 سال قبل و 10 سال قبل برابر است؟ آیا رسانه‌ها و ابزار‌های ارتباطی با تغییر تکنولوژی و شتاب و رشد نداشته اند؟ در پاسخ به این فرد باید گفت قطعاً سرعت اینترنت رشد داشته و اظهارنظر ایشان درباره کارهای انجام شده در دولت تدبیر و امید بسیار دور از انصاف است. ما منکر نیستیم که هنوز جای کار بسیاری دارد و باید مشکلات حل شود ولی چندین برابر شدن سرعت اینترنت و دسترسی بین‌المللی برای همگان کاملاً ملموس و آشکار است.

یوسفی‌زاده در پاسخ به این سخن ضرغامی که گفته کم فروشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فروش پهنای باند به متقاضیان دردآور است، گفت: واقعاً اگر فردی درک درستی از مصوبات کمیسیون تنطیم مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (بخصوص مصوبه 237) داشته باشد از یک سو اگر نگاهی کوتاه و گذرا به شرایط پایدار شبکه زیرساخت کنیم و از سوی دیگر میانگین زمان تحویل سرویس‌ها در دولت گذشته را با الان مقایسه کنید، به این نتیجه می‌رسید که گفته‌های وی کاملاً کذب محض است.

این فعال حوزه فاوا درباره این بخش از جملات ضرغامی نیز که گفته به مردم ظلم می‌شود و هیچ کس پاسخگو نیست نیز گفت؟ چرا کسی پاسخگو نیست و پاسخگویی وجود ندارد مردم می‌توانند با مرکز تماس زیرساخت برای بیان مشکلات خود با اپراتور‌ها تماس بگیرند تا رسیدگی شود و حتی می‌توانند مشکلات خود و شکایات خود را با سامانه 195 و... در میان بگذارند تا رسیدگی کنند.

یوسفی‌زاده درباره اینکه وی گفته در دولت یازدهم هیچ نوآوری خاصی در فضای مجازی دیده نمی‌شود نیز به «ایران »گفت: جدا کردن ترافیک اینترنت داخلی از خارجی یکی از مصوبات دولت‌های قبل بود که اجرایی نشده بود، ولی این دولت آن را اجرایی کرد و در پی این کار کیفیت افزایش یافته و صرفه‌جویی ارزی حاصل و همین امر موجب ایجاد اشتغال و توسعه نوآورانه در کشور شده است، البته اینها همه نمونه‌های کوچکی از کارهای انجام شده در حوزه فناوری است و جدای از کارهای‌ فراوانی است که در لایه شبکه ظرفیت دسترسی روستایی و.... انجام شده است.

*رشد تصاعدی اینترنت در دولت تدبیر و امید
«در سال‌های گذشته پهنای باند اینترنت کشور افزایش چشمگیری داشته است. از یک سو استفاده دو اپراتور اول و دوم تلفن همراه از تکنولوژی‌های 3G و 4G شکل گرفته است و از طرف دیگر تغییر نوع استفاده کاربران در استفاده از اینترنت تلفن همراه باعث رشد تصاعدی اینترنت شده است. این موضوع در آمار موجود پهنای باند کشور و سرانه پهنای باند کاملاً مشخص است.»

محمدرضا کریمی رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر با بیان مطلب فوق درباره ادعاهای مطرح شده از سوی ضرغامی به «ایران» گفت: کار ارزشمندی که شرکت ارتباطات زیرساخت در سال‌های اخیر انجام داده، استفاده از دروازه‌ها و تأمین‌کنندگان مختلف برای اینترنت است و همین موضوع باعث شده تا در صورت بروز مشکل در یک مسیر، مشکلی برای ارتباطات کشور ایجاد نشود. از سوی دیگر ایجاد شبکه ملی اطلاعات نه تنها موجب شده کیفیت اینترنت در کشور بهبود یابد بلکه باعث شده تبادل اطلاعات داخلی بسیار ارزانتر و با کیفیت‌تر شود. از سوی دیگر مقدار پهنای باند شبکه ملی اطلاعات در مدت کوتاهی که از عمر این شبکه می‌گذرد رشد قابل توجهی یافته است. رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر با بیان اینکه تغییر مدل تأمین پهنای باند اپراتورها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت از شهریور ماه اجرایی شده است، گفت: با این کار، تغییر محسوسی در کیفیت پهنای باند ارائه شده به مشترکین نهایی ایجاد شده است. پیش از این اپراتور تنها می‌توانست مقدار معینی از پهنای باند را از شرکت زیرساخت خریداری کند و پس از پرشدن این مقدار از پهنای باند، باید مجدداً در یک پروسه اداری درخواست دریافت پهنای باند بیشتر (آن هم با پهنای باند) مشخصی می‌کرد که این موضوع باعث می‌شد تا در خلال این بوروکراسی سرانه پهنای باند اپراتور افت پیدا کند و در پی آن نیز نارضایتی کاربران را به همراه داشت. وی افزود: با این شیوه، کار به جایی می‌رسید که برخی از اپراتورها برای جلوگیری از نارضایتی کاربران، فروش خود را متوقف می‌کردند، ولی اکنون در دولت تدبیر و امید پهنای باند ارائه شده به اپراتورها باز است و متوسط میزان مصرف پیک اپراتور محاسبه می‌شود و همین موضوع باعث شده در تأمین پهنای باند مورد استفاده کاربران وقفه‌ای ایجاد نشود و چون به میزان کافی پهنای باند در اختیار اپراتورها و کاربران قرار می‌گیرد، عملاً ادعای کم فروش کذب است.

کریمی در ادامه گفت: سال گذشته با وجود ایجاد قطعی در یکی از مسیرهای پهنای باند، کاربران قطعی اینترنت را احساس نکردند چون از مسیرهای دیگری تأمین ‌شد.این در حالی است که در سال‌های نه چندان دور وقتی در مسیر جاسک - فجیره اختلال ایجاد شد کل اینترنت کشور دچار مشکل شد. پایداری شبکه در سال‌های اخیر و به وجود نیامدن مشکل حاد در اینترنت و قطع نشدن آن نشان دهنده عملکرد خوب شرکت ارتباطات زیرساخت است و شرکت‌های فعال در صنعت مخابرات و اینترنت معتقدند این روند رو به رشد و با ثبات عامل موتور محرک ICT کشور است.

علی توسلی فعال عرصه اینترنت نیز به «ایران» گفت: آمارها خود گویا است که در چند سال گذشته حجم پهنای باند کشور تقریباً 9 برابر شده و قیمت فروش پهنای باند هم کاهش یافته است و کشور ما بر خلاف نظر ضرغامی، از نظر استطاعت در پرداخت هزینه‌های اینترنت در میان 137 کشور در رتبه 37 قرار دارد، چرا که قیمت پهنای باند و مدل محاسبه آن به طور محسوسی بهبود یافته است. توسلی افزود: موضوع کم فروشی در کار نیست و کم فروشی از سوی شرکت‌ها و شرکت ارتباطات زیرساخت صورت نمی‌گیرد و شرکت‌ها با قیمت تعیین شده به کاربران اینترنت می‌فروشند و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به شرکت‌ها کم فروشی نمی‌کند.گفته‌های ضرغامی کاملاً غیرکارشناسی و تبلیغات انتخاباتی است و دولت مانعی در راه شبکه‌های اجتماعی ایجاد نکرده و بلکه استقبال هم می‌کند.

*منبع: روزنامه ایران، 96،2،26
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است

تین نیوز

مدیرکل راه آهن شمال غرب گفت: به دلیل پیگیری های مستمر و مداوم، سرعت بازرگانی منطقه شمال غرب نسبت به متوسط شبکه مطلوب است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، منوچهر صفری به اقدامات انجام شده در این منطقه برای افزایش سرعت بازرگانی اشاره کرد و افزود: عملکرد راه آهن شمال غرب عمدتا صادرات و واردات در ایستگاه بین المللی بناب به مقصد ترکیه است و به دلیل اینکه پیگیری قوی و منظم در این منطقه داریم و صدور بارنامه و تخلیه و بارگیری را به صورت مداوم پیگیری می کنیم بنابراین کارها به سرعت و با کمترین فوت وقت انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از توقف بی مورد واگن ها در ایستگاه های تشکیلاتی جلوگیری کردیم و اگر واگنی معیوب و یا به صورت شیر بسته باشد به سرعت آنرا منفصل می کنیم تا کمترین تاثیر را در سرعت سیر قطارها داشته باشد.

صفری تصریح کرد: در بارگیری واگن ها نیز سعی می شود با ملاحظات فنی و در نظر داشتن شیب و فراز منطقه، تناژ بارگیری حداکثری داشته باشیم .

دسترسی مردم به بلیت قطار بیشتر شده است

مدیرکل راه آهن شمال غرب با اشاره به فروش اینترنتی بلیت قطار گفت: عموم مردم از وضعیت جدید پیش فروش بلیت ها راضی هستند زیرا با اولویت دادن به پیش فروش اینترنتی، بلیت بیشتری در دسترس مردم قرار گرفته و حجم مراجعات مردم به ایستگاه راه آهن زنجان برای تهیه بلیت نسبت به سال گذشته کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته، مردم از عملکرد آژانس ها گله مند بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی : در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست های ضداینترنت تجدیدنظر کنید/ مردم خوبی ها را ارج می نهند
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید