Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:33:18 GMT

چینش تازه عرصه انتخابات ریاست جمهوری با ائتلاف دو اصولگرا

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۱۳۳۳۹

چینش تازه عرصه انتخابات ریاست جمهوری با ائتلاف دو اصولگرا

گزارش بررسی مطبوعات گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، مهمترین محورهای خبری - تحلیلی روزنامه های امروز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه1396 خورشیدی را در ائتلاف انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» با «سید ابراهیم رئیسی» نامزدهای اصولگرای ریاست جمهوری دوازدهم، سفرهای استانی نامزدهای انتخابات و نشست مشترک اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**تغییر آرایش رقابت های انتخاباتی با ائتلاف دو نامزد اصولگرا
ائتلاف انتخاباتی دو نامزد اصولگرای انتخابات، امروز محور تحلیلی بسیاری از روزنامه ها بود. روزنامه «آرمان» در گزارش خود نوشت: بسیاری آگاه هستند که وضعیت رئیسی آن‌چنان نیست که بتواند پیروزی انتخابات 29 اردیبهشت لقب بگیرد، بنابراین تنها راهکاری که به ذهن آنها خطور کرده است، انتشار خبر ادغام ستادهای دو کاندیدای اصولگراست تا از یک سو با بالارفتن آرای احتمالی رئیسی اعتبار جریان اصولگرایی صدمه زیادی نبیند و از سوی دیگر به تصور خود هراسی در دل حامیان روحانی بیندازند. در همین راستا عصر دیروز تسنیم نوشت: «ستاد انتخاباتی مشترک محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی با نام «کرامت و کارآمدی» تشکیل شد.» گویا رئیسی اطمینان دارد آرای قالیباف به نام او ذخیره می‌شود، چنان‌که دیروز انصراف قالیباف را به نفع خود ارزیابی کرد و با اشاره به انصراف قالیباف به نفع خود گفت: «از ایشان به دلیل این حرکت انقلابی تشکر می‎کنم. وضعیت کشور را بنده و آقای قالیباف می‌بینیم. برخی می‌گویند از رکود عبور کرده‌ایم، اما کشور همچنان رکودزده است.» نکته جالب اینجاست که رئیسی دیروز در سخنرانی خود اظهار داشت: «ما در دولت کار و کرامت از ظرفیت شخصی، فردی، مدیریتی و ظرفیت‌هایی که آقای قالیباف و سایر عزیزان به عنوان خدمتگزار دارند، استفاده می‌کنیم.» که این اظهارات به مثابه منتی بر سر قالیباف است. ستاد مشترک هم دردی دوا نمی‌کند؛ جامعه آگاه است.
روزنامه «ایران» هم در گزارش خود آورد: 48 ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آرایش صحنه رقابت‌ها تغییر کرد. دیروز محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای اصولگرای حاضر در عرصه، با صدور بیانیه‌ای به نفع ابراهیم رئیسی دیگر نامزد جریان اصولگرا کنار کشید. اگر چه در روزهای گذشته بویژه بعد از مناظره سوم نامزدها، نظرسنجی‌ها از کاهش آرای او خبر می‌داد، اما وی در بیانیه خود تأکید کرد در راستای «وحدت» نیروهای انقلاب انصراف می‌دهد. البته آن گونه که رسانه‌های اصولگرا خبر داده‌اند وی در دو روز باقیمانده تا رأی‌گیری، تلاش می‌کند پایگاه رأی خود را مجاب کند تا به ابراهیم رئیسی رأی بدهند. دیروز علی نیکزاد وزیر محمود احمدی‌نژاد و رئیس ستاد مرکزی سید ابراهیم رئیسی با حضور در ستاد مرکزی محمدباقر قالیباف، ضمن قدردانی از اقدام وی در حکمی محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف را به ریاست ستاد مشترک رئیسی موسوم به «کرامت و کارآمدی» منصوب کرد. تحولاتی که نشان می‌داد اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان تمام توان و توش خود را متمرکز کرده است تا رئیسی را راهی کاخ ریاست جمهوری کند.
در گزارش روزنامه «آفتاب یزد» می خوانیم: بسیاری بر این باورند که محمدباقر قالیباف بر اساس یک نقشه از پیش تعیین شده عمل کرده و بسان سربازی بوده که به اجرای دستور فرمانده یعنی تخریب روحانی پرداخته که سرانجام پس از انجام وظیفه‌اش صحنه را به نفع ابراهیم رئیسی ترک کرده است. اما در مقابل، گروهی هم اعتقادشان بر این مهم استوار است که قالیباف پس از استشمام بوی شکست و در پی باخت نابهنگامش در مناظره سوم، به دلیل افشای ماجرای «لوله» از حضور در کارزار انتخابات انصراف داده است. حال باید دید که آیا تمامی آرای قالیباف به سبد رای ابراهیم رئیسی سوق می‌یابد آنکه این کناره‌گیری درنهایت به سود حسن روحانی تمام خواهد شد.
روزنامه «جهان صنعت» هم چنین نوشت: تصمیم‌‌گیران اصولگراها نهایتا به این نتیجه رسیدند که با حضور قالیباف نمی‌توانند روحانی را در دور دوم شکست دهند چراکه افزایش شیب حمایت‌ها از حسن روحانی و اعلام حمایت تمام‌عیار طبقه متوسط و فرهنگی جامعه که متشکل از هنرمندان و ورزشکاران است موجب شده روحانی به بهترین شرایط در چند هفته اخیر خود برسد‌. حضور جمعیت زیاد در سفرهای انتخاباتی‌اش نیز گواه این موضوع است و این محبوبیت منجر به نگرانی اصولگرایان شد از این رو بزرگان، مذاکرات را با قالیباف آغاز کردند تا بتوانند انتخابات را به دور دوم بکشانند و امیدشان به شکست روحانی کمی بیشتر شود اما اصولگرایان از این نکته غافلند که آرای قالیباف صرفا آرای خاکستری است که در صورت کناره‌گیری او بیشتر به سبد روحانی ریخته خواهد شد تا رییسی‌‌. از طرفی بسیاری از جریان‌های اصولگرایی حاضر نشدند از قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند و او را از همان ابتدا گزینه اصلح در مقابل اصلح‌تر خطاب می‌کردند. از این سو حامیان اصولگرای قالیباف به ابراهیم رییسی رای می‌دهند اما طبقه متوسطی که می‌خواستند به او رای دهند ممکن است رای خود را به سبد روحانی بیندازند‌‌ و از این جهت نتیجه انتخابات می‌تواند همان دوره اول مشخص و روحانی پیروز میدان انتخابات شود‌‌.
روزنامه های اصولگرا با عنوان هایی ستایش آمیز، این اقدام قالیباف را تحسین کردند و از این ائتلاف به عنوان شوک بزرگ یاد کردند. روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان : «شوم بزرگ؛ ائتلاف برای نجات ملت» نوشت: ظهر دیروز و پس از پایان جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که به بررسی آخرین وضعیت رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری اختصاص داشت، محمدباقر قالیباف به رغم اقبال گسترده مردمی به او، اخلاقمدارانه و متعهدانه برای افزایش شانس پیروزی جبهه مستضعفین، به‌نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.
در این جلسه با توجه به اعلام آمادگی هر دو کاندیدای جبهه انقلاب (سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف) برای کناره‌گیری به‌نفع دیگری، نهایتاً محمدباقر قالیباف از رقابت‌های ریاست‌جمهوری اعلام کناره‌گیری و تأکید کرد که همه توان خود را برای پیروزی سیدابراهیم رئیسی بر «دولت ناکارآمد و ناتوان» به کار خواهد بست.
در گزارش روزنامه «جوان» هم می خوانیم: اقدام دیروز قالیباف به نفع حجت‌الاسلام رئیسی برای رقابت‌های انتخاباتی نشان داد که برای نیروهای جبهه انقلاب امکان‌ناپذیر وجود ندارد. ‌ قالیباف نشان داد که برخی از خصایص انقلابی به‌رغم اینکه از سوی برخی جناح‌ها به فراموشی سپرده شده، در بین نامزدهای جبهه انقلاب از موقعیت رفیعی برخوردار است. این نکته برای کاندیداهای جبهه انقلاب از همه مهم‌تر است که اصالت خدمت بر قدرت باید حفظ شود و انقلابیون همچنان باید ایثار را به عنوان سرلوحه‌ای برای اقدامات خود قرار دهند، البته در این بین برخی انتقادها نسبت به کاندیداتوری قالیباف و انصراف وی وجود داشت، اما آنچه در این فرآیند حائز اهمیت است، تولید سرمایه‌های اجتماعی در جبهه انقلاب بود.

**سفرها و نطق های انتخاباتی نامزدها
تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در آخرین روزهای خود افزایش چشمگیری یافته است. در این میان سفرها و سخنرانی های انتخاباتی نامزدها در جمع مردم استان های مختلف مورد توجه ویژه روزنامه ها است.
بسیاری از روزنامه ها سخنان دیروز روحانی در جمع مردم مازندران و تبریز را بازتاب دادند. «قاضی یا وکیل؛ مردم انتخاب کنند» بخشی از سخنان روحانی بود که در تیتر بسیاری از روزنامه ها برجسته شد.
روزنامه «همدلی» در این خصوص نوشت: دیروز روز روحانی بود. کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح دیروز در سالن ورزشی شهید شریفی تبریز در جمع هواداران پر شور خود قرار گرفت و بعد از ظهر در ساری با استقبال شگفت‌انگیز مردم ساری روبه‌رو شد،‌ به صورتی که سالن سیدرسول حسینی ساری دو ساعت مانده به حضور روحانی تکمیل شد و مردم در خیابان‌های اطراف ورزشگاه زنجیره انسانی تشکیل داده بودند. از تبریز تا ساری صدای «با روحانی تا 1400» پیچیده بود و هواداران با شعارهای مشابه از رئیس جمهور استقبال کردند.
به نوشته این روزنامه، روحانی در تبریز واکنش به سوال‌ها و درخواست‌های هواداران خود مبنی بر رفع حصر کاندیداهای انتخابات سال88 گفت: بازوی من قدرت بعضی چیزها را ندارد، اما بعضی کارها با رای بالاتر از 51 درصد کارساز خواهد بود. وی در میان مردم تبریز تاکید کرد: روز جمعه می‌خواهیم فردی را انتخاب کنیم که با یک تصمیم او جان میلیون‌ها انسان می‌تواند به خطر بیفتد و با یک تصمیم او حیات میلیون‌ها انسان حفظ می‌شود.
به نوشته روزنامه «شرق»، روحانی عصر دیروز در جمع حامیان خود در سالن شهید رسول حسینی ساری با تأکید بر اینکه در انتخابات امسال بحث بین چند نفر نیز مطرح نیست، بلکه انتخاب میان دو تفکر است گفت: «مردم ایران در انتخابات پیش‌رو یا راه تقابل با دنیا و راه شعار را انتخاب می‌کنند یا راه تعامل با دنیا و عقلانیت و برنامه و عمل. آنها یا می‌خواهند به سال 91 بازگردند یا به سمت آینده حرکت کنند». او افزود: «مردم در روز جمعه می‌خواهند میان قاضی و وکیل انتخاب کنند؛ قاضی کسی است که حکم صادر می‌کند. حکمش را ابلاغ می‌نماید اما وکیل از مردم دفاع می‌کند». او افزود: «امروز سازمان ملل و شورای امنیت همان نهادهای قبلی هستند و ملت ایران نیز همان ملت‌اند. پس شرایط تغییر نکرده است و فقط نحوه استفاده از قدرت ملت ایران دربرابر جهان تغییر کرده است».
همچنین برخی روزنامه ها به سفرها و سخنرانی های انتخاباتی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات پرداختند. روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «میدان نقش جهان اصفهان صندوق رای شد» نوشت: هیجان حضور مردم برای تغییر سرنوشت کشور از فرودگاه ها تا میادین شهرها را فراگرفته است.
به نوشته روزنامه «رسالت»، اصفهانی ها دیروز سنگ تمام گذاشتند . قبل ازآمدن رئیسی، میدان امام (ره) مملو از جمعیت بود که فریاد می زدند ؛ « اصفهان یک کلام، رئیسی والسلام. دیروز مردم با شعار ؛ سید با جسارت برس به داد ملت از رئیسی استقبال کردند. مردم فریاد می زدند ؛ شعار هر ایرانی خداحافظ روحانی ، سید مظلوم ما رئیس جمهور ما !

**همنشینی اهالی هنر با دولتمردان
دومین نشست مشترک اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان با عنوان «ایران فرهنگی در جهان امروز» که عصر دیروز در تالار وحدت برگزار شد، موضوع گزارش برخی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «اطلاعات» در این باره نوشت: در این نشست دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ودکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان ازسوی دولت و علی نصیریان، فاطمه معتمد آریا،داریوش پیر نیاکان و طباطبایی ازسوی هنرمندان و نویسندگان نظرات خود را درباره شیوه پیوند اهالی فرهنگ و هنر و دولت دکتر روحانی برای معرفی فرهنگ صلح دوستی، مودت و وحدت ملی بیان کردند.
روزنامه ایران در گزارش خود در این ارتباط نوشت: وقتی در کشوری اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان و سیاسیون گرد هم جمع می‌آیند و به تعامل و نقد و گفت‌گو می‌نشینند، می‌توان برای آن کشور آینده‌ای روشن و فرهنگی غنی پیش‌بینی کرد، همان‌طور که اگر دولتی با هنرمندان خود رفتاری مسالمت‌آمیز نداشته باشد، می‌توان نابودی آن دولت را در آینده‌ای نه ‌چندان ‌دور دید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم توانسته است این تعامل مثبت را میان هنرمندان و مدیران کشور ایجاد کند و عصر دیروز (دوشنبه 25 اردیبهشت‌)، دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.
پژوهشم** 9275**9279**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما همراه شوید.
https://t.me/Irnaresearch

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۳۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان با اشاره به اینکه توقف و به‌حاشیه‌بردن هواداران تداوم جنگ در اوکراین لازم و ضروری است اعلام کرد که «در صورت پیروزی طرفداران صلح، نه هواداران جنگ در انتخابات ژوئن پارلمان اروپا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، درگیری‌ها در اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.

اوربان معتقد است که اگر طرفداران صلح در انتخابات پارلمان اروپا پیروز شوند «تصمیمات نظامی در اروپا می تواند کند شود، متوقف شود یا حتی لغو شود.»

وی جو بایدن، رییس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را «نامزد جنگطلب» و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری را «نامزد صلح‌طلب» توصیف کرد و دراین‌باره گفت: انتخابات دیگری در آمریکا برگزار می شود که یک نامزد طرفدار جنگ و دیگری طرفدار صلح است. اگر نامزد صلح‌طلب پیروز شود، ما از آمریکا حمایت دریافت خواهیم کرد.

نخست‌وزیر مجارستان در پایان گفت: بنابراین پس از این دو انتخابات، اگر همه چیز به خوبی پیش برود و خدا به ما کمک کند، آنگاه رهبران سیاسی که طرفدار صلح هستند، می‌توانند در اروپا و آمریکا قدرت را به دست بگیرند و سپس می‌توانیم جنگ را تا پایان سال پایان دهیم.

کد خبر 6086324

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • ائتلاف قالیباف و پایداری‌ها ادامه دارد؛ لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • ائتلاف قالیباف و پایداری ها ادامه دارد /لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود