Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشن بزرگ ثبت ملی نودشه به عنوان شهر ملی گیوه با حضور مسئولین استانی و شهرستان در شهر نودشه از توابع شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هزار ماسوله، استاندار کرمانشاه در مراسم جشن ملی ثبت گیوه نودشه، که در میدان علامه این شهر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد اظهار داشت: از مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، برای ثبت هنر شهر نودشه به عنوان ثبت ملی و شهر ملی صنایع دستی و گیوه بافی اقدام کردند و این مراسم مهم را برگزار کردند، تقدیر و تشکر می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسدالله رازانی افزود: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، منطقه اورامان، مناطق مرزی ما و شهر نودشه هم به حمد الله در مسیر توسعه هستند، کرمانشاه این روزها شاهد افتتاح پروژه های مهمی است، سد داریان و مجموعه گرمسیری که آب رودخانه عظیم سیروان را به مناطق گرمسیری غرب انتقال می دهد پروژه مهمی است.

وی گفت: قطار کرمانشاه که تا یک ماه دیگر وارد شهر می شود، پس از آن به سمت مرز امتداد می یابد و ارتباط شرق و غرب را که به صورت ریلی برقرار می کند، نیز پروژه مهمی است.

وی با اشاره به مطالبات امام جمعه نودشه و فرماندار شهرستان در استعدادهای گردشگری منطقه اظهار کرد: توسعه گردشگری منطقه، بدون راه مناسب فراهم نمی شود، و امروز چهار بانده کردن مسیر کرمانشاه به پاوه از برنامه های ما خواهد بود و حتما ان شاالله وارد مراحل اجرایی آنخواهیم شد.

وی با بیان اینکه منطقه وی‍ژه اقتصادی شهرستان پاوه نیز از دیگر برنامه های ما خواهد بود گفت: دولت برای هر خانوار شهری و روستایی در گازرسانی، 6 میلیون تومان بودجه را در نظر گرفته است و در شهرهایی که بودجه آن بیشتر از 6 میلیون باشد، در اولویت گازرسانی قرار نخواهند گرفت اما امروز ما برای شهر نودشه بدلیل توپوگرافی خاص خود، با هزینه هر خانوار 12 میلیون تومان آن را در اولویت قرار دادیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت در ابتدا پیشنهاد کرد، که گاز مایع را به یک منبع توزیع در شهر نودشه انتقال دهیم و پس از آن از این طریق گازرسانی به شهر انجام شود، اما با پیگیری های زیاد، وزارت نفت پذیرفت که گازرسانی به شهرهای نودشه و نوسود، را با تقبل هزینه مصوب و قطعی و در یک یا دو سال آینده انجام دهد.

رازانی تصریح کرد: این شهر شهر با ارزشی است، شهری که تاریخ طولانی را دارد شهری که در پهلوی اول فرمانداری را داشته است و پس از آن مردم اقدام به مهاجرت کرده اند.

وی افزود: امروز نیز که این مراسم جشن ملی گیوه در این شهر برگزار شده است نشان از باارزش بودن آن را دارد و پس از این نیز بیش از حد به این شهر توجه خواهیم کرد و ان شاالله نودشه به روزهای توسعه و پیشرفت خود بازگردد.

استاندار کرمانشاه گفت: برای احداث سالن چند منظوره شهر نودشه نیز ان شاالله بودجه ساخت ان را در نظر خواهیم گرفت.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در سخنانی اظهار کرد: آن چه که مهم است این است که همزمان که در خدمت شهردار و شورای شهر برای دفاع از ثبت ملی شهر صنایع دستی با تمرکز بر کلاش و گیوه در تهران و همزمان که چندین استان رقیب ما بودند حضور یافتیم ، شورای مرکزی رای موافق را در ثبت ملی گیوه در شهر نودشه داد که خود مرهون چندین عامل بود.

مهندس بالایی افزود: اولین عامل ، عنصر مشارکت مردم در اداره امور محلی است که خوشبختانه در منطقه اورامانات به ویژه در شهر نودشه، و روستاهای اطراف مردمان این سرزمین در مقابل یکدیگر و نسبت به مسائل پیرامونی خود، احساس مسئولیت می کنند، و در حل مشکلات خود مشارکت دارند.

وی گفت: خلاقیت در این منطقه در ساخت صنایع دستی به ویژه گیوه یا کلاش، از عوامل مهم دیگری بود که همزمان که در دیگر استانهایی همچون استان کردستان ساخته می شد، اما خوشبختانه بدلیل عنصر خلاقیت در تنوع رنگ، اندازه و شکل های مختلف منجر به این شد که گیوه برای این شهر ثبت ملی شود.

وی افزود: تعداد و تمرکز افراد در این شهر عامل مهم دیگری بود که منجر به انتخاب شهر نودشه گردید، که بیش از 2 هزار نفر صنعتگر گیوه باف در این شهر مشغول ساخت کلاش هستند.

وی در پایان با بیان اینکه ما تنها مستحضر به حضور به صنعتگران در شهر نودشه نیستیم گفت: این شهر دارای بافت قدیمی است و ما وظیفه داریم بر اساس تفاهم نامه وزارت کشور و میراث فرهنگی که وجود دارد، اولین توجه ما در مرمت سازی این شهر کهن است.

بالایی افزود: با وجود مناظر طبیعی و روستاهای بکر و شرایط جغرافیایی این منطقه، ان شاالله به لطف خدا روستاهای ملی نیز در این منطقه شکل بگیرد و کم کم زمینه حضور و ثبت جهانی منظر هورامان را که پایگاه آن بعد از این مراسم نیز در شهر پاوه افتتاح می شود، شاهد و نالظر خواهیم بود.

فرماندار شهرستالن پاوه نیز در این مراسم در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار کرد: امتداد جاده توریسم و گردشگری در استان کرمانشاه، به شهر نودشه ختم می شود و تمام گردشگرانی که از مسیر کرمانشاه به پاوه می آیند، نقطه پایانی آنها شهر نودشه است و شهر نودشه هم با کمترین امکانات ، بیشترین خدمت را به مسافران و مهمانان دارد.

پرویز ایده پور افزود: این شهر، شهری بود که در دوران جنگ تحمیلی، مردان و زنان آن ایستادگی کردند و به نوعی در خدمت رزمندگان این دیار بودند.

وی با بیان اینکه بمباران شیمایی شهر نودشه همزمان با بمباران شیمیایی حلبجه بود گفت: امروز برگ زرین تاریخ مملکت، این مردم هستند که هنوز صدای سرفه بیماران شیمایی در کوچه های این شهر به گوش می رسد، لذا این مردم بیشتر بر گردن ما حق دارند.

ایده پور گفت: صنایع دستی در این شهر به عنوان تنها منبع درآمد مردم نودشه بعد از باغداری ، است که رونق خاصی را در طول این چهار سال، داشته است، هنرمندان وبزرگان این شهر هم به یاری مسئولان شتافتند و با جذب یک میلیارد تومان حرکتهای خوبی در این شهر صورت گرفت و ان چه که امروز سبب رونق در این شهر شده است، اندک خدمات دولت و مشارکت خود مردم بوده است.

وی ادامه داد: امروز سن گردشگر ما سن جوانی است و در تورهای توریستی، افرادی حضور دارند که ترکیبی از تمام ملت ایران می باشند و خوشبختانه مردم این منطقه هم آماده بهترین ارائه خدمات به این گردشگران هستند.

وی با اشاره به حریم جاده های شهرستان نیز گفت: از جناب استاندار استدعا داریم که این مشکل را که باعث عدم رونق منطقه گردیده است، در جهت رفع این مشکل، گام موثری را بردارند بلکه با احداث مکانهای اقامتی در حریم این جاده ها، باعث رونق گردشگری در شهرستان شود.

وی گفت: اکنون در برخی از روستاهای ما که به عنوان قطب گردشگری معرفی شده اند، هر روز مسافران زیادی را پذیرا خواهند بود.

فرماندار شهرستان پاوه گفت: با آبگیری سد داریان و هیرویی، چشم اندازهای زیادی در منطقه ایجاد شده اند که باعث جذب گردشگر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: آمادگی لازم را در برگزاری انتخابات در شهرستان پاوه با 72 شعبه اخذ رای و 143 صندوق و با کمک 1400 نفر داریم.

در این هنگام یکی از شهروندان شهر نودشه نیز با اعتراض به فرماندار پاوه گفت: جناب فرماندار وعده بازگشایی مرز شوشمی را در مراسم قبلی دادید، اما تاکنون مرز شوشمی بازگشایی نشده است که فرماندار نیز با بیان اینکه مرز اکنون باز است گفت: اکنون مرز شوشمی با واردات چندین قلم کالا باز است.

امام جمعه شهر نودشه نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: مردم نودشه مردمی سخت کوش و سلحشور هستند که در طول دوران خود از آب و خاک دفاع کرده اند و نشانه آن هم تقدیم 107 شهید و دفاع هشت ساله بوده است.

ماموستا ملا احمد مبارکشاهی افزود: جا دارد که از همه عزیزانی که زحمت برگزاری این مراسم را کشیده اند، و کلاش این شهر را ثبت ملی کردند، تقدیر و تشکر کنیم.

وی گفت: این صنعتی که امروز شاهد ثبت ملی ان هستیم یکی از هزاران فعالیت صنایع دستی است که مردم در دل این صخره ها درست کرده است.

وی ادامه داد: مردم نودشه مردمی هستند که از لحاظ بیکاری با مشکل جدی مواجه هستند، می طلبد از منابع خدادای نهایت استفاده شود، ما می توانیم در بحث گردشگری و توریسم، با وجود پتانسیل هایی همچون چشم اندازهای طبیعی و میراث هزارساله نیاکان این شهر، آن را حفظ و سبب جذب گردشگر و مسافران شویم.

وی تصریح کرد: امیدواریم که با عنایت استاندار، اعتباراتی برای مرمت و تعریض جاده های این منطقه نیز در نظر گرفته شود تا باعث رونق صنعت گردشگری شود.

ماموستا مبارکشاهی در پایان با اشاره به نبود اقامتگاههای گردشگری گفت: در این زمینه هم در صورت امکان تسهیلات لازمی را برای احداث اقامتگاههای گردشگری داده شود که جا دارد از مسئولین شهرستانی و استانی صندوق کارآفرینی امید نیز تقدیر و تشکر کنیم.

در پایان مراسم نیز پس از اهدای لوح تقدیر به صنعتگران ساخت کلاش در نودشه و رونمایی ازثبت ملی نودشه به عنوان شهر ملی گیوه از طرف مردم نودشه، یک جفت کلاش و فرنجی نیز به استاندار کرمانشاه هدیه گردید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۳۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران در گردهمایی اساتید، کارکنان و دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه فرهنگیان استان، ضمن گرامیداشت هفته و روز معلم، اظهار داشت: همانطوری که نمی‌توان حق پدر و مادر را ادا و با آنان تسویه حساب کرد، حق معلم هم همینطور است، حق شهدا هم همین است.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: نظرم این است که در دانشگاه‌ها همچون آموزش و پرورش انجمن اولیا مربیان باید باشد، نورچشمی‌های آینده ایران فرزندان خانواد‌ه‌های ایثارگر هستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران، اعلام کرد: یادگاران شهدا همچون شهیدان باید مملکت را روشن کنند، شهدا باید جایگزین فیزیکی (نیروی انسانی) داشته باشند، باید نسل اضافه کنیم، ما مشکل پیری جمعیت از آسیب‌های مهم آینده ایران است، باید فرهنگ‌سازی شود ازدواج در سن و سال مناسب، فرزندآوری در سن مناسب انجام شود.

عضو خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: دومین جایگزین شهدا جایگزین ارزشی است، آزادی، عزت، شرافت، عشق به خدا، اهل بیت (ع)، ایثار، فداکاری، صداقت، سلامت و ... باید در جامعه موج بزند که اینها از یادگار شهداست.

این مسئول عنوان کرد: امیدواریم جسم و روح خانواده‌های شهدا با عبادت گره بخورد، این سنگرنشینان در سنگر عبادت بودند، نماز شب و نماز اول وقت را فراموش نمی‌کردند، دانشجویان ما هم باید در همین سنگر حضور پیدا کنند.

وی اعلام کرد: مدارس دولتی ضعیف، هزینه‌های تعلیم و تربیت روی دوش خانواده‌ها، آنوقت به بعد تربیتی و ارزشی، نماز، دغدغه‌های شهدا چقدر توجه می‌شود؟ دانشگاه فرهنگیان خودش باید تقویت شود، همان چند سالی که تربیت معلم تعطیل شد در واقع خیانت بود، برون‌سپاری تعلیم و تربیت به مدارس غیرانتفاعی که مثل قارچ بی‌در و دروازه روئیده شده خودش یک خطا و اشتباه بود، 

دیگر خبرها

  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان