Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:10:25 GMT

توسعه پایدار استان مرکزی با مختصات اقتصاد مقاومتی

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۱۳۸۹۴

توسعه پایدار استان مرکزی با مختصات اقتصاد مقاومتی

سیاست های 24 گانه اقتصادی مقاومتی با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، فرصت ساز، مولد، درون ‌زا و پیشرو توسط ابلاغ شد.
در همین راستا با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب دولت تدبیر و امید محور فعالیت و سیاست های خود را تحقق و تثبیت سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار داد و تحولات بزرگی در اقتصاد کشور رقم خورد و ثمرات آن را می توان به وضوح دراستان مرکزی شاهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ابتدای سال 95 تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان رویکردی اثر بخش در صدر برنامه های استان مرکزی قرار گرفت و به منظور احیا و حفظ پویایی صنایع استان، رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تکمیل طرح های اقتصادی نیم تمام و توسعه کسب و کار و اشتغالزایی تصمیمات موثری تصویب شد.
استاندار مرکزی گفت: از ابتدای سال 95 استان مرکزی به منظور تحقق اهدافی همچون افزایش توان زیرساخت های تولید، توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی، کمک به توسعه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی، کمک به گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، کمک به کاهش فقر و تسهیل در افزایش اشتغال و توان تولید در بخش کشاورزی 43 نشست اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی برگزار شده است.
محمود زمانی قمی افزود: بازدید اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی از بنگاه های مهم اقتصادی استان مرکزی به ویژه واحدهای بزرگ صنعتی و بررسی مسائل و تنگناهای آنها و اتخاذ تصمیمات لازم در این خصوص از اقدامات موثر در راستای سیاست های اقتصادی مقاومتی بوده است که در این راستا از 21 بنگاه اقتصادی بازدید و مشکلات کارخانجات بزرگ به صورت ویژه در دو نشست با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در کنار رسیدگی به مشکلات صنایع بخش دولتی مباحث مرتبط با سرمایه گذاری های مهم و تاثیر گذار بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت که پیگیری های مستمر منجر به انجام طرح هایی همچون مجتمع پتروشیمی خمین، طرح تولید الیاف شیشه، طرح انتقال آندسازی شرکت آلومینیوم ایران، نیروگاه هزار و 200 مگاواتی ساوه با سرمایه گذاری خارجی، 12 واحد نیروگاه خورشیدی و یک واحد نیروگاه بادی، پالایشگاه پلاسمای خون زرندیه ، سایپا خمین شد.
زمانی قمی عنوان کرد: علاوه بر رسیدگی به وضعیت صنایع بزرگ در استان مرکزی پیگیری مشکلات واحدهای کوچک و متوسط استان در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز مورد توجه قرار گرفت به طوری که به منظور بررسی چالش های موجود مسائل 400 واحد صنعتی مورد واکاوی قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اظهار کرد: به منظور احیا و حفظ صنایع کوچک و متوسط در استان مرکزی و رشد تولید و اشتغال، هزار و 66 واحد تولیدی از تسهیلات رونق تولید بهره مند شدند و درمجموع بیش از هفت هزار و 168 میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها پرداخت شد که این اقدام تاثیر اثربخشی در اشتغالزایی و حفظ اشتغال موجود در استان داشته است.
ظفر افشون بیان کرد: با توجه به اقدامات کارگروه تسهیل موانع تولید و همچنین پرداخت تسهیلات تعداد 58 واحد صنعتی و کشاورزی تعطیل مجدد به چرخه تولید بازگشتند و تعداد 212 واحد نیز با افزایش ظرفیت تولید روبرو شدند که از این رهگذر بیش از 800 فرصت شغلی جدید ایجاد شد.
وی افزود: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان مرکزی در پایان سال 95 به هفت و سه دهم درصد کاهش یافت که از این حیث استان مرکزی دارای پایین ترین نرخ بیکاری در کشور اعلام شد و تحقق این مهم نتیجه راهبردهای عملی در قالب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.
افشون بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته استان مرکزی جایگاه دوم کشور را در بحث مساعد بودن فضای کسب و کار را از طریق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کسب کرده است که این امر نوید بخش توسعه اقتصاد در سال های آتی است.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها دستیابی به رشد و توسعه پایدار از طریق توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک خانگی و روستایی را جز اهداف و سیاست های اقتصادی خود قرار داده اند و استان مرکزی با بهره گیری از این تجارت در سیاست های راهبردی خود در روستاها 6 جلسه ستاد راهبردی اقتصادی مقاومتی را در روستاهای هدف تشکیل داد که با بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های موجود در روستاها و حل مسائل و مشکلات پیش روی آنها علاوه بر ایجاد چهار ناحیه صنعتی، یک شهرک صنایع دستی و 2 مجتمع گلخانه ای باعث افزایش سهم روستاها در ارزش افزوده و تضمین کننده اشتغال پایدار و تولید سود آور برای روستاییان شده است.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با اشاره به واگذاری 107 پروژه نیمه تمام عمرانی جهت تامین مالی پایدار به روش های مختلف قانونی به بخش خصوصی، بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان ارشد استان فعالیت 221 طرح سرمایه گذاری با رقم سرمایه گذاری هزار و 969 میلیارد تومان و اشتغال 9 هزار و 130 نفر آغازکه در حال حاضر بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی طرح های حاصل شده است.
وی تاکید کرد: استان مرکزی نهایت تلاش برای بهره گیری از فضای پسابرجام جهت جذب سرمایه گذاری خارجی به کار گرفته است به طوری که چهار طرح سرمایه گذاری خارجی در هیات سرمایه گذاری ایران به مبلغ 350 میلیون دلار به تصویب رسید که نسبت به سال گذشته 230 درصد رشد را نشان می دهد.
افشون عنوان کرد: علاوه بر رسیدگی به وضعیت صنایع داخلی صادرات نیز مورد توجه قرار گرفت و درهمین راستا بررسی و پایش وضعیت تجارت خارجی استان و مسائل و مشکلات مرتبط با امر صادرات غیرنفتی با هدف تحقق اهداف صادراتی استان و اتخاذ تمهیدات لازم جهت افزایش کمی و کیفی خدمات دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله گمرگ، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: با بررسی وضعیت تجارت خارجی و تلاش در جهت توسعه صادرات غیر نفتی در استان مرکزی در سال گذشته 667 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از گمرکات استان مرکزی و 83 میلیون دلار از سایر گمرکات کشور صادر شده است که 29 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 94 را نشان می دهد.
مهدی میراشرفی افزود: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان 752 دلار است در صورتی که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشور 344 دلاراست و این موضوع بیانگر صادرات کالای های با ارزش افزوده بالا در استان است.
وی تصریح کرد: براساس آمار گمرکات، واردات استان در سال گذشته 291 میلیون دلار بوده است که البته بخش عمده واردات شامل مواد اولیه، ماشین آلات و و تجهیزات مورد نیاز صنایع است.
میراشرفی اظهار کرد: تراز تجاری استان در طول سال 95، معادل 459 میلیون دلار ثبت شده و قیمت متوسط واردات استان 2 هزار و 100 دلار است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: افزایش ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در صنایع فرآوری محصولات کشاورزی استان به میزان یک و هشت دهم میلیون تن که نسبت به سال 94 معادل 20 درصد رشد داشته است.
علی بابایی ادامه داد: افزایش تولید گندم درسال 95 ، 450 تن تثبت شده که نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد نشان می دهد.
وی نوسازی ناوگان و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی (انواع کمباین و تراکتور) به تعداد هزار و 120 دستگاه را از اقدامات موثر در توسعه بخش کشاورزی در استان مرکزی عنوان کرد.
تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخشی است که می تواند اقتصاد ایران را به اقتصادی پویا و تاثیرگذار در منطقه و حتی جهان بدل کند و دولت تدبیر و امید در طول سه سال اخیر اهتمام بسیاری در این راستا به کار گرفته است که امروز مصادیق آن را می توان در استان مرکزی شاهد بود.
استان مرکزی در ارزیابی عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی کشور توسط سازمان برنامه و بودجه رتبه دوم را کسب کرده است.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۳۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه حوزه ICT در کردستان به نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی تحمیل شده و شتاب‌دهی اقتصاد استان کمک خواهد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه ICT که در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: استان کردستان به‌واسطه داشتن نیرو‌های جوان و متخصص در حوزه مهارت‌های مرتبط با ICT و اقتصاد دیجیتال، می‌تواند سهم قابل توجهی از اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد.

وی افزود: توسعه حوزه ICT در کردستان به نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی تحمیل شده و شتاب‌دهی اقتصاد استان کمک خواهد کرد.

 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه ICT را مردمی خواند و تصریح کرد: برای ایجاد تغییرات در استان می‌بایست مشکلات موجود احصا و با برنامه‌ریزی‌های مناسب موانع و مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: طی جلسات با فعالان راهکارهایی برای توسعه و گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان در حوزه مهارت‌های مرتبط با ICT و اقتصاد دیجیتال مطرح و پیگیری خواهد شد. 

عابدی همسایگی کردستان با کشور عراق و اقلیم را مزیت مناسبی دانست و عنوان کرد: با توجه به عقب‌ماندگی و تقاضای بازار عراق در حوزه اقتصاد دیجیتال و ICT، فرصت مناسبی برای حضور و توسعه خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان استان کردستان در این فضا وجود دارد.

وی به حوزه آموزش‌ دیجیتال اشاره و اضافه کرد: وزارت ارتباطات با همکاری آموزش و پرورش در حال اجرای برنامه ملی "ایران دیجیتال" است که سال گذشته به صورت آزمایشی در 10 استان اجرا شد و امسال در کل کشور انجام می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: کردستان نیز با توجه به ظرفیت دانش‌آموزشی مناسب استان، 10هزار نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه با همکاری بخش خصوصی و آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

وی؛ هدف از سفر به استان کردستان را احصا‌ء‌ مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت، چاره‌اندیشی برای رفع آن‌ها و پیگیری مسائل وزارت‌خانه در استان کردستان عنوان کرد.

گفتنی است که در این جلسه واحد‌های دانش‌بنیان به طرح مسائل و موانع پیش‌روی شرکت‌ها پرداختند و خواستار حمایت‌های ویژه از سوی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران استانی شدند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی