جناحبندی سیاسی در تبلیغات شوراها رنگ باخت/اختلاف بین اصلاحطلبان
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۱۶۱۴۸
یزد ـ تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها همچنان پرشور در سطح شهرها و روستاهای یزد ادامه دارد اما آنچه در این تبلیغات جلب توجه میکند، کمرنگتر شدن دستهبندیهای سیاسی در این تبلیغات است.
خبرگزاری مهر ـ گروه استانها: تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در هر دوره و جایگاهی اعم از ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر هرگز فارغ از جهتگیریهای سیاسی نبوده و این دوره نیز همینگونه است اما به نظر میرسد با توجه به تعدد نامزدهایی که فارغ از گرایشهای سیاسی وارد گود رقابت شدهاند، جناحبندیهای سیاسی اندکی رنگ باخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گرچه همواره بر خودداری از سیاسیکاری و سیاستزدگی در شوراها تاکید شده و همگان باید شوراها را نهادی فارغ از گرایشهای سیاسی بدانند و برای مردم کار فرهنگی، اجتماعی و عمرانی انجام دهند، اما طی دوره های گذشته، شوراها و تبلیغات آنها هرگز خالی از حزب و گروهگرایی نبوده است.
اغلب نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در یزد سیاسی نیستند
در این دوره از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان یزد، تعداد قابل توجهی از نامزدها وارد گود رقابت شدهاند که بسیاری از آنها چهرههای سیاسی نیستند و هرگز کار سیاسی انجام ندادهاند و اغلب در دانشگاهها یا مراکز پزشکی و فرهنگی مشغول به فعالیت بودهاند و نامی از آنها در گروهها و دستههای سیاسی دیده نشده است.گرچه همچنان عدهای از نامزدهای شوراها عضویت در حزب و گروه را بر همه برنامههای دیگر مقدم میدانند اما در بین اغلب نامزدها چندان صحبتی از جناحبندی سیاسی نیست
گرچه همچنان عدهای از نامزدهای شوراها عضویت در حزب و گروه را بر همه برنامههای دیگر مقدم میدانند اما در بین اغلب نامزدها چندان صحبتی از جناحبندی سیاسی نیست که البته به نظر میرسد اصل کار شورا همین است و شورا هرگز فضایی برای طرح این مسائل نبوده و نخواهد بود.
در یزد و شهرستانهای مختلف آن همانند دیگر نقاط کشور احزاب سیاسی نیز لیستهایی را تهیه و منتشر کردهاند و تعدادی از نامزدها در این لیستها قرار گرفتهاند که البته تعداد آنها نسبت به کل نامزدها قابل توجه نیست.
یزد نمونه؛ عنوان لیست اصولگرایان یزد
اصولگرایان یزد به تازگی لیست خود را با عنوان «یزد نمونه» منتشر کردند که البته پیش از این نیز افراد حاضر در این فهرست، در لیستی با عنوان ائتلاف شهری، نشاط اجتماعی معرفی شده بودند.
در این فهرست ۱۱ نفره نام برخی فرهنگیان، اعضای دورههای قبل شورای شهر یزد، دو تن از بانوان فعال در حوزههای فرهنگی و اجتماعی و ... به چشم میخورد.
اختلاف در بین اصلاحطلبان به وضوح به چشم میخورد
اما اصلاحطلبان که به نظر میرسد به شدت دچار اختلاف شدهاند، دو لیست کاملا متفاوت ارائه دادهاند به نحوی که در یکی از لیستها نامی از سرلیست ۱۱ نفره که از استانداران سابق یزد بوده، نیست.
عدهای از اصلاحطلبان این گروه را خارج شده از خط و ربط اصلاحطلبی دانستهاند و حتی در گروههای اجتماعی بیانیه صادر کردهاند و لیست مورد وثوق خود را اعلام کردهاند.
در لیست اصلاحطلبانی که بیشتر در گروههای اجتماعی مانور میدهند یا تبلیغات داشتهاند نیز نام ۱۱ نفر به چشم میخورد که برخی از آنها چهرههایی هستند که پیش از این فعالیت سیاسی نداشتهاند به عنوان مثال برخی اساتید خوشنام دانشگاهی به این لیست ورود کردهاند.
نام برخی نامزدها در چند لیست
نام برخی نامزدها نیز در چند لیست ملاحظه میشود که البته برخی از این لیستها فرهنگی و برخی دیگر سیاسی است.
از حامیان دولت و مستقلها نیز لیستی در استان یزد منتشر نشده اما آنچه در انتخابات این دوره حائز اهمیت است، در مرکز استان یزد به جای لیستهای سیاسی تعدادی لیستهای فرهنگی به مردم معرفی شده است.
از جمله آنها میتوان به ائتلاف متخصصان هیئات مذهبی یزد با هدف احیای محلات، ائتلاف بزرگ اندیشه و تفکر و ... اشاره کرد.
روشن شدن خط و ربط سیاسی نامزدها در تصاویر استفاده شده در بنرها
برخی دیگر نیز فردی وارد شدهاند و در پوسترها و بنرها در کنار تصاویر خود، تصاویر دیگری منتشر کردهاند که میتوان از این تصاویر به خط و ربط سیاسی آنها پی برد.
در این قبیل پوسترها، از تصویر رهبر معظم انقلاب، امام جمعه فقید یزد و اردکان وجود دارد تا تصاویری از شهید رجایی، آیتالله رفسنجانی و چند تن از علمای فقید یزد .در مرکز استان به نظر میرسد اقبال مردم به سمت لیستها نیست و به جز خود اعضای احزاب و گروههای سیاسی، مردم گرایش چندانی به ورود افراد سیاسی به شورا ندارند
در مرکز استان به نظر میرسد اقبال مردم به سمت لیستها نیست و به جز خود اعضای احزاب و گروههای سیاسی، مردم گرایش چندانی به ورود افراد سیاسی به شورا ندارند.
نام اغلب افرادی که مردم از آنها یاد میکنند یا رای دادن به آنها را به یکدیگر توصیه میکنند، در هیچیک از این فهرستها نیست یا اگر باشد، نام یک جمع گروه نیست به عنوان مثال از لیست اصلاحطلبان به یک یا دو نفر اقبال عمومی نشان داده میشود یا از لیست اصولگرایان دو سه نفری بیشتر چهرههای شناخته شده برای مردم نیستند.
عامه مردم به هیچوجه انتخابات و نامزدها را لیستی دنبال نمیکنند و بیشتر به دنبال چهرههای نامآشنا هستند از این روست که نامهای پرتکرار در اغلب شوراهای شهر یزد مشاهده میشود.
در شهرستانهای مختلف استان نیز اوضاع تقریبا بر همین روال است اما در برخی مناطق نیز سیاسیون فعالیت بیشتری در شوراها دارند.
به عنوان نمونه در اردکان اصلاحطلبان فعالیت چشمگیرتری دارند و اقبال مردم نیز اغلب به سمت آنها است و برعکس در بافق اصولگراها فعالیت بیشتری دارند و اقبال مردم به سمت آنها است اما در بقیه شهرستانهای استان، کار سیاسی چشمگیری یا فهرست قابل قبول و محکمی نیست یا اینکه مردم نسبت به آن اقبالی نشان نمیدهند.
فعالیتهای سیاسی در تبلیغات روستایی رنگ گرفته است
آنچه در تبلیغات انتخابات شوراها جالب توجه است، فعالیتهای انتخاباتی در شوراهای روستایی است.
با وجود اینکه احزاب و گروههای سیاسی در مرکز استان و مراکز دیگر شهرستانها کمرنگ ظاهر شدهاند، در برخی روستاها فعالیتهای سیاسی بیشتر به چشم میخورد.
در برخی روستاهای استان یزد، کاندیداها با عنوان حامیان دولت وارد عرصه تبلیغات شدهاند و ائتلافهای سه نفره تشکیل دادهاند.
البته در روستاها معمولا کار سیاسی جواب نمیدهد و آرای مردم بیشتر محلهای و قومی است اما برخی کاندیداها در این دوره سیاسی وارد شدهاند تا شاید بتوانند سیاسیبازی شوراها را به روستاها نیز بکشانند.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمد رهبری، پژوهشگر شبکههای اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: شبکههای اجتماعی کمتر از یک دهه است که بدل به مهمترین سکوی بیان آزاد نظرات شهروندان تبدیل شدهاند. علیرغم فیلترینگ گسترده، روندهای این شبکهها هنوز شاخص مهمی برای فهم تحولات جامعه ایران است.
شبکههای اجتماعی، نمونه مهمی برای بررسی جامعهشناسیاند. این شبکها اثرات روانی بسیاری بر کاربران میگذارند که این تأثیرات در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و... بروز و ظهور دارد. از جمله در شبکههای اجتماعی داخلی که برخی مدعیاند با توجه به نظریه پژواک، مدیران این مجموعه از تاکتیک جامعهی همفکر برای القا نظریات خود و تزریق نگاه افراطی استفاده میکنند. در نمونه دیگر بررسی محتوایی و آماری رفتار کاربران در توییتر نیز نشان میدهد ک جامعه با وجود شرایط بحرانی جنگی، حساسیتهای اجتماعی و فرهنگی خود را از دست نداده و واکنشها نسبت به طرح نور، بسیار جدی است.
به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با محمد رهبری، جامعهشناس و پژوهشگر شبکههای اجتماعی، که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
در یک نگاه کلی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در چند ماه اخیر، از نظر محتوا، محدودیت و کاربران در چه وضعیتی قرار داشت؟
در چند ماه اخیر بحث انتخابات مجلس و تنش ایران و اسراییل را در پیش داشتیم که در فضای اجتماعی از جمله توییتر، جلب توجه کرده بود. در کنار آن بحث آقای صدیقی، طرح نور، ماجرای حجاب درمانگاه قم و بازگشت گشت ارشاد به خیابان نیز بسیار مطرح شده است. در هر کدام از این موضوعات، کاربران مختلفی مشارکت داشتند.
در انتخابات مجلس عمدتاً جریان اصولگرایی بیشترین فعالیت را داشتند، البته بخشی از کاربران اصلاحطلب نیز کار کردند. در موضوع مربوط به آقای صدیقی و مباحثی که راجع به ایشان و زمین ازگل مطرح شده بود نیز، اصولگرایان و اصلاحطلبان حضور پررنگتری داشتند.
در موضوع مربوط به تنش میان ایران و اسراییل، حجم بسیار زیادی از داده منتشر شد و بر اساس میزان واکنشها به آن، میتوان آن را یکی از مهمترین موضوعات یکسال اخیر تلقی کرد. تمام گروهها و جریانات سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، اصلاح طلبان و منتقدین و اصولگرایان و جریان انقلابی با تنوع درونی این گروهها، به بحث تنش میان ایران و اسراییل پرداخته بودند. فقط در فاصله 24 ساعت ابتدایی پس از حمله ایران به اسراییل، حدود 1 میلیون توییت و ریتوییت به زبان فارسی منتشر شد که اهمیت این مسأله را نشان میدهد. به لحاظ محتوایی نیز تنوع داشتیم، از افتخار و شادمانی برای حمله به اسراییل تا انتقاد نسبت به این مسأله که توسط طیفهای مختلف منتشر شده بود.
طرح نور در فضای مجازی بازتاب بسیاری یافت، وسعت برخورد کاربران با این پدیده در شبکههای اجتماعی چگونه بود؟
نکته قابل توجه در چند ماه اخیر بحث برخوردها در زمینه حجاب است که از قبل عید و در جریان درمانگاه قم، قابل مشاهده شده که جامعه نسبت به آن حساس شده است و این را از واکنشهای عمومی به آن موضوع فهمید. به لحاظ تنوع هم تمام طیفهای سیاسی داخل و خارج به آن ماجرا توجه کرده بودند. بعد از عید با آغاز طرح نور این حساسیت به قدری اوج گرفت که بعد از حمله ایران به اسراییل و در روزهایی که پیشبینی میشد اسراییل به ایران پاسخ دهد، مسأله اصلی فضای توییتر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان بود. بیشترین محتوایی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش از پاسخ اسرائیل به ایران در فضای توئیتر مطرح بود، مسأله گشت ارشاد بود که بیشتر از اسراییل مورد توجه قرار گرفت.
نکته خیلی جالب در بررسی دادهها، حضور کاربران روزمرهنویس در واکنش به فعالیت دوباره گشتهای ارشاد است. این کاربران به ندرت در مسائل سیاسی ورود میکنند و عمدتا به مسائل خودشان میپردازند، اما در این ماجرا شاهد هستیم که این طیف نیز توییتهای زیادی داشتند. بعد از یکسال دوباره شاهد بازگشت حساسیتها نسبت به حجاب و سیاسیتر شدن کاربران روزمرهنویس به دنبال این مسأله هستیم.
آیا میتوان ادعا کرد که توییتر بر فضای سیاسی و فضای سیاسی بر توییتر اثر تعیینکننده میگذارد؟
توییتر و بهطور کلی شبکههای اجتماعی، به دلیل تغییر شکل روابط انسانی، تأثیرات عمیقی بر عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، داشتهاند. از آنجایی که عمده روابط انسانی به فضای آنلاین منتقل شده، این امر بر روی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز تأثیر خود را خواهد داشت.
یکی از این تأثیرات، قطبی شدن فضای عمومی است. شبکههای اجتماعی میتوانند باعث قطببندی در جامعه شوند. قطببندیها در جامعه ما در توییتر بازنمایی و تشدید میشود. محیط توییتر و سایر شبکههای اجتماعی امکاناتی را فراهم میکنند که اجتماعات همفکر در آنجا شکل بگیرد. کاربران، کسانیکه را که با آنها اختلاف دارند دنبال نمیکنند و در مواردی مسدود (بلاک) میکنند. این رفتارها در شبکههای اجتماعی باعث تشدید قطببندیها در جامعه میشود. از آنجاییکه بسیاری از کاربران توییتر، کنشگران سیاسی و مدنی هستند، قطببندیها را به فضای واقعی نیز میرسانند. در نتیجه ما شاهد شکلگیری چرخه قطببندی هستیم؛ به این شکل که قطببندی موجود در جامعه وارد شبکههای اجتماعی شده و آنجا تشدید میشود و کاربرانی که در عرصه عمومی اثر دارند، این قطببندی تشدید شده را به آن محیط نیز منتقل میکنند و در ننتیجه قطببندی به شکل تشدید شدهتر به جامعه بازمی گردد و مرتبا شاهد افزایش قطببندیهای سیاسی هستیم.
نظریه «اتاق پژواک» در شبکههای اجتماعی چگونه تعریف میشود و تا چه حد بر رفتار کاربران اثرگذار است؟
افراد عموماً ترجیح میدهند که در محیطی قرار بگیرند که همفکرانشان درآنجا حضور دارند و مواضع همدیگر را تأیید کنند. در نتیجه هر فردی که درون اجتماع افراد همفکر با خودش قرار گرفته، مرتبا انعکاس و پژواک صدای خود را از دیگر بخشهای شبکه (همان کاربران همفکر) میشنود. به همین خاطر به این پدیده، اتاق پژواک میگویند. این فضا باعث میشود افراد حس کنند که اکثریت هستند و در نتیجه خود را برحق میدانند. تمام اینها باعث میشود تحملشان نسبت به نظرات دیگر کمتر شود و عقیدههایشان محکمتر شود. وقتی چنین اتفاقی میافتد، شاهد تشدید قطببندیها هستیم. در محیطهای قطبی گرایش به دیدگاههای رادیکال بیشتر است و کاربران تمایل دارند به کسانی بپیوندند که مواضع رادیکالتری دارند.
این پدیده تا چه حد در شبکههای اجتماعی داخلی نظیر ایتا، دیده میشود؟
ابتدا باید بگویم که این امر تا حدی در شبکههای اجتماعی مختلف و پیامرسانها دیده میشود. در توییتر ممکن است اجتماع همفکر میان چندین گروه مختلف شکل میگیرد؛ اما آنچه در ایتا شاهد هستیم شکلگیری یک اتاق پژواک بزرگ و اجتماع افراد همفکر بزرگ در کل این شبکه هست. بنظر میرسد آنچه در خصوص کاربران فعال در ایتا مشاهده میشود، شکلگیری یک جزیره جدا از کل جامعه است چرا که دیدگاههای مختلف در آنجا مطرح نمیشود و همین امر باعث تشدید قطببندی سیاسی و در نتیجه افزایش رادیکالیسم میشود. در نتیجه احتمال اینکه کاربران فعال ایتا به مرور گرایش به مواضع افراطی پیدا کنند، بیشتر میشود.
مواضع افراطی برخی کاربران شبکههای اجتماعی داخل، مشخصاً در چه حوزههای بروز و ظهور دارد و مثال آن چیست؟
ما در ایتا میبینیم که درباره علم پزشکی عقاید خیلی خاصی جریان دارد؛ بحثهایی که درباره دلارزدایی مطرح میشود در ایتا خیلی جدی است. در حوزه سیاسی نیز همینطور است و برخی تحلیلگران، نتیجه انتخابات مجلس در تهران را نتیجه رأی کاربران ایتایی میدانند که به جریانی خاص رای دادند.
راهکار عبور کاربران از فضای افراطی گلخانهای درون برخی شبکههای اجتماعی و جلوگیری از دیدگاههای تنشآمیز چیست؟
سه راه حل بیشتر نمیتوان پیشنهاد کرد؛ اول اینکه پلتفرمهای داخلی بسته شود که من موافق این ایده نیستم. راه حل دوم متکثر کردن کاربران پلتفرمهای داخلی است تا در آن دیدگاهها و عقاید متنوعی طرح شود که میبینیم که این هم جواب نداده است. جریان قدرتمند حامی ایتا سالها تلاش کرده گروههای مختلف در آنجا حضور داشته باشند اما با وجود تمامی حمایتها از ایتا، فقط گروه خاصی در آنجا فعال است. راه حل سوم این است که تلاش شود کاربران ایتا در پلتفرمهای دیگر حضور داشته باشند که این امر با رفع فیلترینگ محقق میشود. اساسا بخش مهمی از کاربران ایتا پس از فیلترینگ به آنجا پیوستند و اگر سهولت دسترسی از ایتا، در استفاده از سایر شبکههای اجتماعی وجود داشته باشد و این کاربران در سایر پلتفرمها در معرض عقاید دیگر قرار بگیرند، شاید بخشی از مسأله حل شود. بنابراین رفع فیلتر شبکههای اجتماعی چاره کار است.
نظریه سرمایهداری نظارتی که مدعی است دولتها با استفاده از اطلاعات کاربران، برای آنها استراتژی تعیین کرده و شهروند را تبدیل به یک الگو خاص خود میکنند، تا چه حد در ایران جریان دارد؟
در دوران جدید، اطلاعاتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد، یک منبع بزرگ برای دولت هاست که شهروندان خود را بشناسند و کاربران کشورهای دیگر را نیز شناسایی کنند. این شیوه در تمام کشورها جریان دارد و هم استفاده و هم سوءاستفاده میشود. وقتی مردم از اینترنت و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، یعنی اطلاعات خود را در معرض دید حکومتها قرار میدهند.