Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@09:02:36 GMT

اهدای زیلوی بافت میبد به مسجد ریاست جمهوری

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۱۸۵۲۳

اهدای زیلوی بافت میبد به مسجد ریاست جمهوری

به گزارش خبرگزاری برنا، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی - در این‌باره گفت: این اقدام، یک سیاست راهبردی است که در آغاز به‌صورت نمادین برای مسجد ریاست جمهوری تهیه شد. معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور قصد دارد که در ادامه، مساجد و حسینیه‌های دیگر در کشور را نیز با زیلوی بافت یزد مفروش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: مفروش کردن تمام مساجد و حسینیه‌ها با زیلوی دستبافت یزد در ابتدا، کاری موثردر حوزه محیط زیست است که در کنار کمک به سلامت زیست محیطی باعث اشتغال‌زایی مستمر در جامعه می‌شود.

او با بیان این‌که اشتغالزایی یکی از اهداف معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی در دولت یازدهم بود، اظهار کرد: با مفروش کردن هر حسینیه می‌توانیم حداقل برای دو نفر در کل سال، اشتغال ایجاد کنیم. برای مثال اگر یک‌هزار حسینیه را مفروش کنیم، چند هزار نفر صاحب شغل پایدار می‌شوند. همچنین این اقدام در عرصه اقتصادی این هنر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نامورمطلق با تاکید بر لزوم ایجاد حس انسانی و روحانی در مکان‌های مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها در کشور، اظهار کرد: با این اقدام، مساجد و حسینیه‌ها را از فرش‌های ماشینی بدون حس انسانی خالی می‌کنیم و روح انسانی را به این مکان‌های روحانی و عرفانی بازمی‌گردانیم. از این پس، قصد داریم با زیلوهای دستبافت که حس انسانی را منتقل می‌کنند و در انتقال آرامش تاثیرگذار هستند، مساجد و حسینیه‌ها را مفروش کنیم.

معاون صنایع دستی کشور بیان کرد: فرش‌های ماشینی روح معنوی و انسانی را از ما می‌گیرند و نفی‌کننده روح زیبایی‌شناسی انسانی هستند، زیلو از گذشته‌های دور در کشور مرسوم بوده و از نظر بهداشتی هم بسیار مناسب است. همان‌طور که از این بافته منحصربه‌فرد ایرانی در بیت مقام معظم رهبری نیز استفاده می‌شود، ما هم در دولت و رده‌های مدیریتی کشور باید این اقدام معنادار را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

همچنین زارع، از هنرمندان زیلوباف یزدی که در جریان بافت و اهدا این زیلو مشارکت داشته است، گفت: این زیلو از پنبه کامل تهیه شده، زیلوی اهدایی به‌صورت دو قطعه ۱۲ متری و پنج قطعه ۶ متری و یک قسمت قوس‌دار بافته و کامل شده است که بتوان از آن در فضای مسجد ریاست جمهوری استفاده کرد.

او درباره خصوصیات ویژه این زیلو، بیان کرد: این زیلو کاملا با دست و به روش سنتی بافته شده و دارای نقش زلفک به رنگ سفید آبی است.

زارع هدف هنرمندان از بافت و اهدای این زیلو را تقدیر از حمایت‌های دولت تدبیر و امید درباره احیای زیلوبافی در شهر میبد یزد دانست و اظهار کرد: ۱۴ سال پیش، زیلو در حال از بین رفتن بود تا این‌که ۱۰ سال پیش شخصی اقدام به احیای این رشته کرد؛ اما حمایت‌های بی‌دریغ معاونت صنایع دستی و دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر از هنرمندان و بافندگان زیلو، اعطای وام و آموزش این رشته‌ها به علاقه‌مندان جوان و زنان روستایی باعث احیای این رشته شد، به طوری که اکنون فقط ۱۵۰ هنرمند زن در کارگاه‌های خانگی مشغول به تولید و بافت زیلو فقط در شهر میبد یزد هستند.

این هنرمند زیلوباف یزدی اضافه کرد: از آنجا که این مسجد، محل نماز خواندن بسیاری از مهمانان رسمی کشور و هیات‌های خارجی است و هم محل بجا آوردن نماز توسط رییس‌جمهور، وزرا و کابینه است، بنابراین بهترین محل برای معرفی این هنر و رشته صنایع دستی کشور و نیز شناخت بیشتر صنایع دستی ایران است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از ثبت سفارش فروش محصولات صنایع‌دستی استان به ارزش ۳۸۰ میلیارد ریالی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمدهادی طهرانی  اظهار داشت: در نمایشگاه بین المللی تهران بالغ بر پنج نشست با روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، امارات متحده‌عربی، ترکمنستان، عمان و قطر در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد که نتایج بسیار خوبی داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این سلسله نشست ها منجر به ثبت سفارش خرید در حوزه محصولات سوزن‌دوزی استان با صاحبان گالری های ایرانی و خارجی از جمله دبی، کانادا، قطر و... به ارزش تقریبی 180 میلیارد ریال براساس اظهار نمایندگان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: سفارش تهیه تعداد 1600 محصول صنایع‌دستی در حوزه نقش برجسته تلفیقی با سوزن‌دوزی به ارزش تقریبی 20 میلیارد ریال نیز در این نمایشگاه به ثبت رسید.

طهرانی گفت: بالغ بر 120 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی,، مقامات مسئول، فعالان حوزه اشتغال زنان و... از غرفه استان بازدید کردند.

وی تصریح کرد: فرصت ها و بسته های ارائه شده مربوط به گردشگری تفریحی، اقامتی، تفریحات آبی، سلامت، تاریخی، گردشگری ورزشی و طبیعت گردی و صنایع دستی نیز در این نمایشگاه ارائه شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول