Web Analytics Made Easy - Statcounter

شمارش معکوس برای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا آغاز شده است. با نزدیک شدن به روز انتخابات بازار تبلیغات هر روز داغ تر می شود. در این میان کلانشهر 1.5 میلیون نفری اهواز، شاهد رقابت تنگاتنگی میان نامزدها است. تعداد کرسی های شورای این شهر در این دوره از 21 به 13 کاهش یافته است با این حال 647 نفر برای حضور در شورا نامزد شده اند؛ به این معنی که برای هر کرسی شورای شهر، 50 نفر با یکدیگر رقابت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قابل پیش بینی است که نامزدها و طرفداران آنها، برای اینکه گوی سبقت را از دیگران بربایند، راه های متنوعی را برای تبلیغات و معرفی خود انتخاب می کنند. از چسباندن پوسترهای رنگارنگ تا بنرهای چند متری بر روی ساختمان های بلند شهر و راه اندازی کانال و کمپین هایی در فضای مجازی.
در این دوره شورای شهر اهواز، همچنین تعداد زیادی از نامزدهای انتخاباتی، به گروه ها و ائتلاف ها پیوسته اند. این لیست ها و ائتلاف های متعدد را شاید بتوان به عنوان یکی از پدیده های پنجمین دوره شورای شهر اهواز نام برد. بیش از 16 لیست از گروه های فکری مختلف تاکنون در فضای مجازی اعلام موجودیت کرده اند.
اصلاح طلبان بختیاری با معرفی 7 نفر، اتحاد و توسعه با معرفی 13 نفر، ائتلاف بزرگ اهواز مشهور به 3+10 با معرفی 10 نفر، ائتلاف صوت الحق با معرفی 13 نفر، ائتلاف فرهنگیان اهواز با معرفی 8 نفر، آرمان شهر با معرفی 10 نفر، جامعه مهندسان با معرفی 10 نفر، ائتلاف زاگرس نشینان با معرفی 13 نفر، ائتلاف شهربانو با معرفی 7 نفر، لیست امید با معرفی 13 نفر، ائتلاف همدلان اهواز 1400 با معرفی 11 نفر و نداءالوطن با معرفی 13 نفر، تنها بخشی از لیست های متعددی است که این روزها خود را به رای دهندگان عرضه می کنند.
اگر چه برخی نامزدهای این لیست ها مشترک هستند اما اکثریت قریب به اتفاق افراد جدیدی را معرفی می کنند. یکی از مشخصه های بارز لیست های منتشر شده حمایت نکردن بیشتر آنها از اعضای دوره های گذشته شورای شهر اهواز و معرفی نامزدهای جدید است. نام تعدادی از پیمانکاران شهری و انبوه سازان نیز در برخی از آنها به چشم می خورد. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه آیا این لیست ها به شهروندان برای انتخاب نامزد مورد نظر خود کمک می کند؟

*رواج لیست های کلیشه ای
عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز با ابراز بدبینی به لیست های منتشره معتقد است: این لیست ها بیشتر کلیشه ای شده و به طور کامل نمی توان به آنها اعتماد کرد.
محمد علی فیروزی می افزاید: اگر چه تعدادی افراد کارآمد در این لیست ها معرفی شده اما شهروندان باید افراد را به صورت تک تک بررسی کنند.
وی شاخص های عمده در انتخاب نامزدهای اصلح را تعهد و تخصص عنوان می کند و می گوید: مسائل فرهنگی اجتماعی، عمرانی، برنامه ریزی شهری و شهرسازی، سلامت و بهداشت شهری، از نقاط ضعف و مشکلات اهواز است که باید افراد مناسب برای اشغال کرسی های شورای شهر که در آینده قرار است کمیسیون های تخصصی را تشکیل دهد، انتخاب شوند.
فیروزی می افزاید: لیست هایی که اکنون برای شورای شهر اهواز ارائه شده بیشتر سیاسی هستند، این در حالیست که شورای شهر یک نهاد تنها سیاسی نیست و یک مرکز برنامه ریزی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود.
وی درباره نامزدی برخی از پیمانکاران در این دوره از انتخابات، با تاکید بر اینکه شورای شهر جای پیمانکاران نیست، به شهروندان توصیه می کند که فریب تبلیغات زیاد و ظاهر برخی نامزدها را نخورند.
این استاد دانشگاه تصریح می کند: شورای شهر یک نهاد نظارتی و برنامه ریز است؛ البته عملکرد شورای شهر اهواز در چهار دوره گذشته تا حدی ناموفق بوده و انتظارات را برآورده نکرده است، روند انتخاب و استیضاح شهرداران و نبود ثبات مدیریت و برنامه ریزی و دخالت در امور شهری باعث چالش در عملکرد این نهاد شده است.
وی اضافه می کند: اعضای شورای شهر باید اهل تعامل باشند زیرا بخشی از درگیری ها در شورا ناشی از تحمل نکردن یکدیگر و خامی است که منجر به دسته بندی و یارگیری اعضا می شود.

* لیست های قومی جایگزین لیست های سیاسی
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: رد صلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلبان صدمه جدی به خوزستان و شورای شهر در این استان وارد کرده است؛ از سوی دیگر انتشار لیست های زیاد و متعدد، نه تنها نتوانسته به مردم کمک کند، بلکه آنها را بیشتر سردرگم کرده است.
سید محسن آل غفور همچنین انصراف شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان را از ارائه لیست برای شورای شهر اهواز، یک اتفاق بد توصیف می کند و می افزاید: این مساله باعث شد که گروه های متعددی که مدعی اصلاح طلبی هستند به صورت جداگانه لیست هایی ارائه دهند که این مساله نیز باعث سردرگمی بیشتر مردم شده است.
وی با بیان اینکه در بیشتر لیست های منتشر شده از نامزدهای این دوره شورای شهر اهواز، به تخصص افراد توجهی نشده، می گوید: متاسفانه به جای لیست های سیاسی، شاهد انتشار لیست های قومیتی هستیم که این لیست ها نه تنها به شناخت و آگاهی مردم نسبت به نامزدها ضربه می زند، بلکه احتمال دارد شکاف های قومیتی را نیز فعال کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اضافه می کند: قومیت یک مساله طبیعی و یک ظرفیت به شمار می آید، البته به شرطی که از آن به درستی استفاده شود، در غیر این صورت می تواند به تهدید تبدیل شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، اظهار می کند: این اتفاق باعث شده که هر 2 انتخابات، یکدیگر را تحت الشعاع قرار دهند، و این مساله سبب می شود که مردم فرصتی برای شناخت نامزدها و بررسی آنها نداشته باشند.
آل غفور با تاکید بر ارتقای سیاسی و آگاهی شهروندان برای مشارکت در انتخابات شورای شهر می گوید: اخلاق و پاکدستی نامزدهای شورای شهر باید در اولویت رای دهندگان قرار گیرد و در مرحله بعدی تخصص آنها باید مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شهروندان باید صلاحیت نامزدهای مورد نظر خود را تایید کنند، تصریح می کند: شهروندان باید تحقیق و بررسی کافی نسبت به سوابق تجربی و تخصص نامزدها انجام دهند و شاخص هایی برای انتخاب افراد تعریف کنند.
این استاد دانشگاه به شهروندان توصیه می کند: پس از مطالعه لیست هایی که با گرایش فکری آنها متناسب است، لیست ها را نیز به صورت انفرادی بررسی و انتخاب کنند، به عبارتی بیشتر لیست ها نیاز به غربال کردن دارند.
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد شورای شهر اهواز در دوره های گذشته اظهار می کند: این مساله با بررسی وضعیت فعلی اهواز قابل اثبات است، زیرا اهواز در مقایسه با دیگر کلانشهرها دارای عقب ماندگی های زیادی است و اقدامات مثبتی که در آن انجام شده بسیار کم است.

*وقتی پارلمان محلی زیان‌ده می شود
یک عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با بیان اینکه در این دوره انتخابات شورا در اهواز به طرز عجیبی با لیست های متعدد و انبوه تبلیغات انفرادی روبه رو هستیم می گوید: غیاب احزاب ریشه دار و شناخته شده، انتخاب را برای مردم دشوار کرده، و به ویژه در انتخابات شورای شهر و روستا بررسی و شناخت افراد به سختی میسر می شود و انتخاب کنندگان با سردرگمی روبه رو می شوند.
سید مرتضی افقه شورای شهر را در برخی از شهرها پرهزینه و زیان‌ده می داند و اظهار می کند: در خوزستان نیز انتخابات شورای شهر به سمت فضای قومی قبیله ای پیش رفته که این نوع انتخاب الزاما به گزینش افراد شایسته منجر نمی شود، از سوی دیگر انتخاب نشدن افراد شایسته نیز، با توجه به نقش برجسته شوراها در مدیریت شهری، هزینه های زیادی به شهرها وارد می کند.
وی اضافه می کند: اگر چه بهترین راهکار در انتخابات، رای دادن به مجموعه افراد و یا لیستی است که یک گروه و یا حزب شناخته شده و قابل اعتماد معرفی می کند، اما اکنون چنین شرایطی وجود ندارد، و با وجود 2 گرایش اصلی اصلاح طلب و اصولگرا، به دلیل انصراف آنها از ارائه لیست واحد، با لیست های متعددی که به آنها منتسب شده روبه رو هستیم.
یک استاد گروه اقتصاد اظهار می کند: در این شرایط بهترین راه این است که شهروندان به گروه های مرجع فکری - تخصصی خود مراجعه کرده و انتخاب قومی قبیله ای نداشته باشند، از سوی دیگر در صورت جامع الشرایط نبودن و نبود صلاحیت کامل لیست ها، می توان افراد مناسب دیگری را جایگزین کرد.
وی تصریح می کند: دلیل گرایش قومی افراد در انتخابات، نتیجه عملکرد ضعیف احزاب و ایفا نکردن نقش رهبری آنها و سرخوردگی ناشی از نابالغ بودن افراد و گروه هاست؛ که این مساله باعث می شود افراد به روش های سنتی و قدیمی گذشته خود (که اثرگذار هم بوده) بازگردند.
افقه تاکید می کند: تعدد افراد و لیست ها نباید باعث ناامیدی شهروندان و انصراف آنها از رای دادن شود، زیرا رای دادن جزو حقوق شهروندان است و باید نهادینه شود.

*مسابقه خودنمایی
تنها 2 روز به انتخابات شورای شهر باقی مانده است. تلاش نامزدها برای جلب توجه رای دهندگان ادامه دارد. چهره های بزک کرده، به امید جلب رای، از در و دیوار شهر آویزان شده اند.
چه کسانی چهار سال آینده، کرسی های پارلمان اهواز را تصاحب می کنند؟
7151/6064 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۸۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان مرحله دوم تهران با ۵۰-۶۰ هزار رای وارد مجلس می‌شوند

روزنامه فرهیختگان در مطلبی از کمرنگ شدن فضای انتخاباتی گلایه کرد.

این روزنامه نوشت: درک این موضوع که فضای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اصلا رنگ و بویی از حال و هوای انتخاباتی ندارد، چندان نیاز به استناد به نظرسنجی‌ها و پرسش از مردم ندارد.

اگر نگاهی به اخبار برجسته روز در رسانه‌ها هم بیندازیم، در پرداخت اخبار رسانه‌ها کمتر خبری درباره انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی پیدا می‌کنیم که میان دیگر اتفاقات و تحولات اساسا گم می‌شوند.

اگرچه بخشی از این سردی فضای انتخاباتی، به خاطر دور دوم انتخاباتی مجلس طبیعی است اما این تنها علت کمرنگ شدن فضای انتخاباتی در دور دوم انتخابات مجلس نیست، کمااینکه این دور تقریبا سردترین انتخابات در طول دوره‌های انتخابات‌های مجلس را شاهد هستیم.

یکی از عواملی که در افزایش شور و شوق انتخاباتی موثر است که ردپای آن در دیگر انتخابات‌های مجلس هم مشاهده می‌شود، رقابت میان گروه‌ها و جناح‌هاست.

در انتخابات مجلس دوازدهم، اساسا رقابت جدی حول گروه‌ها و جناح‌ها شکل نمی‌گیرد. این رقابت اگرچه درون جبهه اصولگرایی جریان داشت و دارد و بیشتر خود را در قالب عقده‌گشایی‌های سیاسی و افشاگری‌ها نشان داد اما ردی از جدیت این رقابت یا بسط این رقابت در میان گروه‌های مردم دیده نمی‌شود.

در این دوره جدای از اینکه اصلاح‌طلبان حضور جدی نداشتند، نتوانستند رقابت جدی با اصولگرایان شکل بدهند و کفه سنگین رقابت در میان لیست‌های درون‌اصولگرایی استوار بود. اما اگر از اقشار مردم می‌پرسیدید کدام یک از این لیست‌ها به دیگری ارجحیت دارد، تقریبا نمی‌توانستند تمایزی میان آن‌ها قائل شوند. درواقع رقابت میان اصولگرایان، در همان حد و درون اصولگرایان آن هم تنها بر سر تصاحب قدرت محدود ماند.

رقابت شکل‌گرفته بیش از آنکه بین اقشار مردم برقرار باشد، گویی بین خود کاندیداهاست تا این بار چه کسی در صدر مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس بنشیند وگرنه اتفاق تازه‌ای قرار نیست رخ دهد.

حالا در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بخش اصلی دغدغه اصولگرایان روی این موضوع متمرکز است که قرار است چه کسی ریاست مجلس را به عهده بگیرد، در حالی که اگر نگاهی به دغدغه مردم درمورد انتخابات یا ساختار مجلس بیندازیم، اینکه قرار است چه کسی روی صندلی ریاست مجلس بنشیند برای مردم اهمیتی ندارد. این عملا شکاف میان دغدغه مردم و رقبای انتخاباتی را نشان می‌دهد.

در میانه این دعوا خبری از ارائه ایده برای بهتر شدن عملکرد مجلس یا مطرح شدن لزوم تنظیم قوانین در مجلس دیده نمی‌شود. تنها تمرکز احزاب روی این موضوع استوار است که قالیباف، رئیس مجلس بماند یا فرد دیگری رئیس مجلس شود. طبعا این خلأ ایده در دور دوم انتخابات هم تغییری نداشته و در همچنان برهمان پاشنه بی‌ایده بودن و ادامه دعوا برای تصاحب قدرت می‌چرخد.

کاسبان کاهش مشارکت

خروجی چنین فضایی نهایتا همین تصویری می‌شود که در انتخابات دوازدهم شاهد آن بودیم، در این فضا تنها یک طیف محدود در انتخابات مشارکت می‌کنند، بدنه اجتماعی که در هرشرایطی رای مشخصی دارند در انتخابات مشارکت می‌کنند و دیگر اقشار عملا توجهی به انتخابات نمی‌کنند و نهایتا آنچه در تهران در دور اول رخ داد دیده می‌شود و رای نفرات اول راه‌یافته به مجلس کاهش محسوس و قابل‌توجهی به نسبت دوره‌های دیگر مجلس در انتخابات‌ها داشت.

به نظر نمی‌رسد در دور دوم هم اتفاق ویژه و متمایزی رخ دهد، کمااینکه این احتمال وجود دارد که حضور آن بدنه اجتماعی خاص در این دوره هم کمتر از دوره‌های قبل شود و حالا نماینده‌هایی با ۵۰ یا ۶۰ هزار رای وارد بهارستان شوند. در این میان البته بارها نیز به این موضوع اشاره شده که بخشی از این گروه‌های سیاسی اساسا حیات خود را در کاهش مشارکت وعدم حضور دیگر طیف‌های جامعه پای صندوق‌های رای می‌بینند و اتفاقا تعمدا دیگر گروه‌های جامعه را در اظهارات و صحبت‌ها و حتی وعده‌های انتخاباتی خود حذف می‌کنند و روی صحبت خود را تنها قشر و طیف خاصی قرار می‌دهند. حالا این روزها این جریان حضور پررنگ‌تری در رقابت‌های انتخاباتی دارند و تلاش می‌کنند همچنان روند مطلوب خود را حفظ کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر کشور به ادعای حمایت دولت از یک لیست انتخاباتی
  • نمایندگان مرحله دوم تهران با ۵۰-۶۰ هزار رای وارد مجلس می‌شوند
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • رائفی پور لیست انتخاباتی داد +اسامی
  • مهلت نامزدهای انتخاباتی برای معرفی نمایندگان خود تمدید نمی‌شود
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • پخش مناظره‌های انتخاباتی از صدا و سیمای فارس
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان