Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سدسازی‌های گسترده دولت ترکیه روی منابع آب دجله و فرات اظهار کرد: این کار تالاب‌های عراق را خشک کرده است و ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ادامه این آبگیری‌ها تاثیر شدیدتری در قالب طوفان‌های گرد و غبار بر منطقه خواهد داشت. معصومه ابتکار در نشست رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور با اشاره به اینکه این برنامه حاصل تلاش چندین ساله دستگاه‌های مختلف اجرایی اعم از وزارتخانه‌های کشور، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، بهداشت، جهاد کشاورزی همچنین دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی است،اظهار کرد: برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم نتیجه یک کار جمعی است که همکاری سازمان ملل را نیز در این زمینه داشتیم بنابراین این برنامه راهبردی یک برنامه ملی و فرابخشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش نامه نیوز ، وی با بیان اینکه از قبل برای تدوین برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم قدم‌هایی برداشته شده بود،گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ سند سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ کردند که به کاهش شدت انرژی، اشاره مستقیم دارد بنابراین اصلاح الگوی مصرف موضوعی است که از سال‌ها پیش مطرح بوده است چون مصرف بی‌رویه انرژی هم منابع ملی را هدر می‌دهد و هم باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید آلودگی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، کشاورزی، نفت و ... در اصلاح الگوی مصرف سهیم هستند،اظهارکرد: در دولت یازدهم سند ملی تغییر اقلیم و مصوبه دولت برای رونق اقتصاد کم کربن را داشتیم. این اسناد زمینه ساز مشارکت ما در توافق تغییرات اقلیمی پاریس شد.

ابتکار با اشاره به اینکه دستگاه‌ها برنامه ۱۵ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را آماده کردند،گفت: بر اساس جمع‌بندی دولت چهاردرصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور غیرمشروط و هشت درصد دیگر مشروط به حذف تحریم‌ها و رونق تجارت فناوری داشته باشیم که وزارت امور خارجه نیز در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت.

وی افزود: این سند در دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و در شرایط حاضر شورای نگهبان در حال بررسی آن است. به طور کلی رویکرد ما در دولت یازدهم در زمینه سازگاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش تاب آوری، جدی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه منابع آب، خاک و بخش کشاورزی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، گفت: توسعه کشاورزی سازگار با اقلیم، اصلاح الگوی کشت، توجه به محصولات کم آب‌بر، آبیاری مکانیزه و ارتقای بهره‌وری در کشاورزی مورد توجه دولت یازدهم بوده است.

ابتکار با بیان اینکه سند اقتصاد کم کربن پشتیبان برنامه ششم توسعه است، گفت: برای همه بخش‌ها از جمله مراتع، خاک و تالاب‌ها برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم دستاوردهای آشکاری در احیای تالاب‌ها داشته‌ایم، گفت: این دستاوردها حاصل فعالیت فرابخشی دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو است. احیای تالاب هورالعظیم از جمله این دستاوردهاست که در سال ۹۲ تبدیل به یک بیابان شده بود. شرکت‌های نفتی تالاب‌ را به منظور استخراج نفت خشک کرده بودند که توانستیم با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت، دریچه‌های روی تالاب را باز کنیم. تا کنون ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد هورالعظیم و بیش از ۸۰ درصد این تالاب آبگیری شده است؛ به طوری‌که مولفه‌های یک اکوسیستم زنده به هورالعظیم بازگشته است و دیگر کانون گرد و غبار خوزستان نیست.

ابتکار با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد وقایع گرد و غبار ایران منشأ خارجی دارد ، گفت: در سال ۹۵ در استان خوزستان ۲۷ مورد واقعه گرد و غبار داشتیم که چهار مورد آن منشأ داخلی و بقیه منشأ خارجی داشت و عمدتا از عراق و در مرحله بعد از عربستان سرچشمه می‌گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اثرات مخرب گرد و غبار در حوزه بهداشت و سلامت اظهار کرد: این پدیده عواقب منفی برای اقتصاد، منابع طبیعی و محیط زیست دارد. به همین دلیل در دولت یازدهم به منظور مقابله با کانون‌های گرد و غبار در بعد ملی رویکرد جدی داشتیم که در استان خوزستان با احیای تالاب‌های هورالعظیم و شادگان همچنین اجرای طرح‌های تثبیت خاک و نهال کاری محقق شد. در سال ۹۴ به همت وزارت جهاد کشاورزی در استان خوزستان ۸۰۰۰ هکتار و در نیمه دوم سال ۹۵، ۳۵۰۰ هکتار نهال‌کاری انجام شد.

ابتکار با بیان اینکه یکی از عوامل خشکی منطقه، تغییر اقلیم است گفت: در برنامه ششم توسعه به توسعه پایدار توجه شده است همچنین باید در برنامه‌ریزی‌های خود به تجربه‌های بین‌المللی بحث توسعه پایدار در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست توجه کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایط حاضر یک قانون علمی و کامل برای کاهش آلودگی داریم که به تغییر اقلیم و بهینه سازی مصرف انرژی نیز می‌پردازد.

ابتکار در پایان با بیان اینکه رویکرد مقابله با تغییر اقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشاغل زیادی برای ما ایجاد می‌کند، گفت: یکی از زمینه‌های مهم اشتغال در آینده به ویژه اشتغال سبز حوزه کاهش مصرف انرژی در منابع خانگی و صنعتی است. در بودجه سال ۹۶ و سند اقتصاد مقاومتی نیز به موضوع تغییر اقلیم و بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخته شده است که منبع ایجاد اشتغال سبز محسوب می‌شوند.

منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۱۸۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات از منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید کرد و آخرین وضعیت پیشرفت احداث مراکز داده در این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

 به گزارش ایسنا، علی اصغر انصاری_ معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ از منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید کرد.

انصاری در ابتدای این بازدید نشستی با مدیران و معاونان منطقه ویژه اقتصادی پیام و نمایندگان شرکت‌های مرکز داده مستقر در منطقه داشت، عملکرد این مجموعه فراتر از تکالیف تعیین شده ابزار دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پیام، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که باید تدبیر شود تا این ظرفیت‌ها هرچه سریعتر بالفعل شود تا اثرات اقتصادی این توسعه بر اقتصاد کلان کل کشور اثرگذار باشد.  

وی با بیان اینکه برنامه‌های منطقه پیام جزء اولویت‌های وزارت ارتباطات قرار دارد، افزود: یکی از این موارد ایجاد مراکز داده در منطقه پیام بعنوان یک قطب است چرا که استعداد لازم را بدلیل همجواری با تهران و همچنین زیرساخت‌های موجود در منطقه دارد.  

معاون وزیر ارتباطات همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام خبر داد و گفت: طرح ابردولت توسط سازمان فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی در مناطقی از جمله تهران اجرا می شود و علاوه بر آن قصد داریم که این طرح را در قطب مرکز داده پیام نیز پیاده سازی کنیم.

انصاری همچنین موضوع برق را یکی از مهمترین مطالبات سرمایه گذاران مراکز داده دانست.

در ابتدای این نشست اکبر قنبرپور، مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پیام ارایه کرد و با اشاره به فعال شدن ظرفیت ۲ نیروگاه در این منطقه گفت: با فعال شدن نیروگاه ها، این امکان فراهم شده که به صورت مستقیم به متقاضیان برق واگذار شود.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه نشست نیز نمایندگان شرکت‌های مرکز داده به بیان آخرین وضعیت و برنامه‌های آتی پروژه‌های خود پرداختند.

پس از پایان نشست، انصاری از محل احداث مراکز داده شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، آسیاتک و همراه پرداز زرین بازدید بعمل آورد و از نزدیک جزییات پیشرفت اجرای این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار داد.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی