Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه گفت: انتقاد ما این است که با دولت پیرمردها و دولت کاسب و بی‌برنامه نه تنها در یک دوره که تا ۵ دوره آینده هم به نتیجه نخواهیم رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مهدی سالاریه، در گفت‌وگو باپایگاه خبری دیمه نیوز، در ارتباط با عملکرد دولت یازدهم گفت: نتیجه عملکرد دولت یازدهم در بعد اقتصادی رکودی است که در اقتصاد شاهد هستیم؛ این دولت سیاست‌های انقباضی را در رابطه با پول اعمال کرده است، یعنی پولی که باید جذب تولید، صنعت و اقتصاد می‌شد با دریافت مالیات‌های بیش از حد از سطح جامعه جمع شد و در جای دیگر بین درصدی از جامعه بازتوزیع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نتیجه این عمل دولت علاوه بر شکاف در دهک‌های پائین جامعه، رکود گسترده‌ای در اقتصاد کشور است؛ در نتیجه واردات بیش از حد کالاهای مصرفی وو لوکس در دولت یازدهم کارخانجات بسیاری تعطیل شد که این کارخانه‌ها حداقل می‌توانستند کالاهای مصرفی را برای مصرف داخل تولید کنند؛ نتیجه واردات بیش از حد خودروهای لوکس، کالاهای مصرفی و حتی پوشاک تعطیلی بنگاه‌هایی بود که به صورت اقتصادی در سنوات گذشته کار می‌کردند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که دولت فعلی در تولید و اشتغال آمار خوبی را از خود به جای نگذاشته است، اذعان داشت: امروز با بیکاری مضاعف در جامعه روبروو هستیم؛ طبق آمارهای دولتی یعنی آمارهای سازمان آمار ایران و بانک مرکزی، رشد بیکاری چشمگیر است؛ آمار 4 و نیم میلیون نفری که دولت اعلام کرده است محل اشکال است؛ به ادعای بسیاری از کارشناسان آمار بیکاری بیش از این میزان است؛ بیکاری واقعی شاید نزدیک به 12 میلیون نفر برآورد شود که آماری خطرناک برای کشوری است که می‌خواهد خود را در افق 1404 به عنوان پیشتاز در کشورهای منطقه نشان دهد.

سالاریه با اشاره به این که عواقب کارهای دولت در شهرستان فیروزکوه نیز نمایان است، بیان کرد: متاسفانه کمتر کارخانه‌ای در شهرک صنعتی علی‌دره و فیروزکوه باا حداکثر ظرفیت در نقطه اقتصادی کار می‌کند؛ شاید کارخانجاتی فعال باشند ولیکن در نقطه اقتصادی و سودآوری نیستند؛ تولید کارخانجات سیمان به دلیل رکود در بخش ساخت‌وساز و عمرانی کشور کاهش یافته است؛ نتیجه این کاهش تولید و عدم سودآوری بنگاه‌های کوچک و کارخانه‌های بزرگ، عدم پرداخت دستمزد، بیکاری کارگران و مهاجرت مردم از شهرستان فیروزکوه است.

وی اضافه کرد: دریافت مالیات بیش از حد توان در شرایطی که رکود چشمگیر است، نسخه نابودی اقتصاد آن کشور است؛ در زمانی که اقتصاد دچار رکود فزاینده است،، بنگاه‌ها در نقطه زیان‌ده اقتصادی هستند، بخش کسب وکار، تجارت، تولید، صنعت و گردشگری با رکود فزاینده روبرو است، برای رونق اقتصادی معمولاً مالیات‌های کاهش داده می‌شود و یا بخشودگی مالیاتی تدبیر می‌شود؛ در کشور ما چنین موضعی نه تنها نادیده گرفته شد بلکه با دریافت مالیات مضاعف کمر اقتصاد و صنعت شکسته شد.

مهدی سالاریه با تاکید بر این که بخش عمده کالاهای وارداتی به کشور چه در عرصه پوشاک و چه کالاهای مصرفی، قاچاق است، بیان کرد: نادیده گرفتن امر قاچاقق باعث متبادر شدن ناکارآمدی دولت فعلی در ذهن‌ها شده است؛ استدلال من این است هر فردی که سکان دولت آینده را در دست بگیرد، باید در روش‌ها و سیاست‌های اقتصادی تجدیدنظر کند؛ با سیاست فعلی باید فاتحه این اقتصاد و بخش‌های کوچک و زودبازده و حتی بخش‌های بزرگ اقتصادی را بخوانیم.

وی در خصوص نظر برخی مبنی بر عدم توانائی دولت در به ثمر رساندن وعده‌های خود در 4 سال گذشته به دلیل ضعف‌های دولت‌های نهم و دهم تاکید داشت: یکک دانش‌آموز وقتی در طی یک سال شروع به درس خواندن می‌کند، اگر نمرات او در ترم اول قابل قبول نباشد معلم می‌تواند پیش‌بینی کند در پایان سال وضعیت این دانش‌آموز روبه‌راه نخواهد بود؛ به این دانش‌آموز پیشنهاد می‌دهید روش درس خواندن خود را تغییر دهد؛ دولت فعلی با این مسئله روبرو است.

این استاد دانشگاه گفت: دولت فعلی اگر برنامه‌ای برای رونق اقتصادی در 4 سال گذشته داشت می‌توان امیدوار بود در 4 سال آینده این برنامه‌ها به ثمر برسد؛ مشکلل دولت فعلی نداشتن برنامه اقتصادی است؛ در طول مناظراتی که برگزار شد بسیار روشن بود که برنامه‌ای برای رونق اقتصادی وجود ندارد؛ قبل از انتخابات هم چنین بود؛ وزیر اقتصاد یعنی آقای طیب‌نیا چه بسته‌ای برای خروج از رکود ارائه داده است؟ چه برنامه‌ای برای رونق اقتصادی ارائه دادند؟

وی تاکید کرد: اگر دولت فعلی برنامه‌ای داشت که ما امیدوار بودیم که این برنامه در 4 سال دوم به نتیجه می‌رسد با توجه به این که مردم ایران صبور و دوراندیشش هستند، این امر انجام می‌شد؛ انتقاد ما این است که با دولت پیرمردها و دولت کاسب و بی‌برنامه نه تنها در یک دوره که تا 5 دوره آینده هم به نتیجه نخواهیم رسید؛ اگر چشم‌انداز امیدوارکننده باشد ما هم تحمل و اعتماد می‌کنیم.

مهدی سالاریه اشاره داشت: دولت فعلی در تبلیغات خود بنا را بر تخریب رقیب و عبور از خطوط قرمز گذاشت، این امر قابل توجیه نیست؛ با این روش نمی‌توان مردم را بهه آینده امیدوار کرد؛ نسبت به روش‌های اقتصادی دولت یازدهم انتقاد دارم و معتقدم با این روش جز این که کشور وابسته‌تر و دچار چالش در زمینه اقتصاد شود، نمی‌توان چشم‌انداز دیگری متصور بود.

انتهای خبر/ م

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا

تین نیوز

 اقتصاد دریایی در کشور هند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی دارد. هند با دارا بودن سواحل طولانی و منابع غنی دریایی، از ظرفیت بالقوه ای برای توسعه اقتصاد دریایی برخوردار است. بنابراین، حوزه هایی مانند حمل ونقل دریایی، صنایع مرتبط با دریا، پرورش ماهی و توریسم ساحلی از جمله زمینه هایی هستند که می توانند به توسعه اقتصاد دریایی کشور هند کمک کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرامی اندیشکده پیشرفت دریایی، با توجه به اهمیت رو به افزایش اقتصاد دریایی در کشور هند، دولت این کشور برنامه ها و استراتژی هایی را برای توسعه این حوزه به کار گرفته است. ایجاد بنادر و انجمن های تجاری دریایی، تشویق به سرمایه گذاری در صنایع مرتبط با دریا، توسعه فناوری های دریایی و ایجاد شرایط ملایم برای تجارت بین المللی از جمله اقداماتی هستند که دولت هند در راستای توسعه اقتصاد دریایی انجام داده است. این تدابیر منجر به ایجاد فرصت های شغلی، افزایش تولید، و ارتقاء رفاه اجتماعی در نواحی ساحلی و دریایی کشور هند خواهد شد.

 در این راستا، برنامه ساگارمالا یک برنامه توسعه بندری است که توسط دولت هند در سال ۲۰۱۵ با هدف تسریع رشد و توسعه اقتصادی با استفاده از پتانسیل ساحل های گسترده و آبراه های هند راه اندازی شد. این برنامه بر توسعه بنادر، تقویت اتصال بنادربه یکدیگر، بهبود زیرساخت های بندر و صنعتی سازی بندری تمرکز دارد. هدف این برنامه توسعه بخش دریایی کشور با استفاده از خط ساحلی هند به طول بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر و شبکه گسترده بنادر و آبراه های داخلی است. این برنامه همچنین ترویج کشتیرانی به عنوان روش جایگزین حمل و نقل جاده ای، کاهش هزینه های لجستیک و افزایش رقابت پذیری بخش تولید کشور را در دستور کار خود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • اگر دولت و قضات، مردم را ناراضی کنند، باید فاتحه را بخوانیم/ جلب نظر مردم لازم است (فیلم)
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری