Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@15:01:03 GMT

ضریب خوداتکایی کشور در تولید شکر به 75 درصد رسید

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۲۳۵۴۹

ضریب خوداتکایی کشور در تولید شکر به 75 درصد رسید

علیرضا یزدانی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:در راستای طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصول شکر در کشور که جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی نیز می باشد ثابت نگهداشتن سطح کشت بهاره چغندرقند در دستور کار قرار گرفته است.
وی سطح زیرکشت پائیزه چغندرقند کشور را حدود 100 هزار هکتار دانست و گفت:در استانهایی که از نظر اقلیمی کشت چغندرقند پائیزه ممکن است بصورت جدی توسعه کشت پائیزه چغندرقند در دستور کار قرار گرفته و در افق 1400 پیش بینی می شود بیش از 60 هزار هکتار به کشت چغندرقند پائیزه کشور اضافه شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت:در سال زراعی 95-96 کشت چغندرقند در سطح 18 هزار هکتار به 11 استان کشور ابلاغ شد که بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند مربوط به استان خوزستان با 10 هزارو 500 هکتار بود و نسبت به دیگر استان ها که کشت پائیزه تازه شروع شده این سطح در سال زراعی 96-97 حدود 30 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی افزود:برنامه وزارت جهاد کشاورزی هم در راستای حمایت از این کشت است و قصد داریم در زراعت پائیزه افزایش بهره وری داشته باشیم .
یزدانی به تشریح مزایای کشت پائیزه چغندرقند پرداخت و گفت:به ازای هرمترمکعب مصرف آب در استان خوزستان در کشت پائیزه بیش از 1300 گرم شکر تولید می شود در صورتی که بطور متوسط به ازای هر مترمکعب آب در زراعت بهاره حدود 660 گرم شکر تولید می شود که با توجه به بحران آب در کشور کشت پائیزه این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است .
وی اضافه کرد:بطور متوسط مصرف سالیانه شکر در کشور حدود دو میلیون و 200 هزار تن می باشد در حالی که در سال 95 با تولید یک میلیون و 650 تن شکربه یک رکود تاریخی دست یافتیم و مابقی نیاز کشور به شکر از خارج تامین شد.
یزدانی ضریب خوداتکایی شکر در سال 95 را 75 درصد دانست و ابراز امیدواری کرد با توسعه کشت این محصول در سه یا چهار سال آینده و قبل از سال 1400 به خوکفایی این محصول برسیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص حمایت از کشاورزان چغندرکار نیز گفت: تعداد 35 کارخانه قند و نیشکر در کشور وجود دارد که عملا 27 کارخانه در حال حاضر فعال اند.
وی افزود:با توجه به اینکه کشاورزان خوزستان اهمیت کشت چغندرقند را در تناوب کشت و مبارزه با علف های هرز درک کرده اند کشت محصول چغندرقند در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش می شود بصورت ویژه از کشاورزان خوزستان حمایت شود لذا حل مشکلات کارخانه قند دزفول در دستور کار قرار گرفته است .
وی بیان کرد :در استان خوزستان 2 کارخانه قند اهواز و دزفول را داریم که حل مشکل کارخانه قند دزفول در شمال خوزستان به صورت جدی از سوی سازمان گسترش در دست پیگیری است.
وی گفت:کشاورزان خوزستانی به علت کمبود کارخانه قند مجبورند محصول تولیدی را به کارخانه های هفت استان کشور ارسال کنند و این امر آنها را متحمل هزینه حمل و نقل می کند که امیداریم این هزینه ها با فعالیت مجدد کارخانه قند دزفول از دوش کشاورزان برداشته شود تا کشاورزان با میل بیشتری به کشت چغندرقند روی آورند.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی ضمن بازدید از مزارع چغندرقند دزفول گفت: محصول چغندر قند تولید دزفول قابل رقابت با محصول مشابه در سایر کشورهای پیشرفته است.
یزدانی افزود:کشاورزان سخت کوش و باتجربه دزفول و استان خوزستان محصول چغندرقند مرغوبی در این استان تولید می کنند که جای تقدیر دارد.
وی در خصوص فروش محصول چغندرقند به کارخانه های تولید شکر کشور نیز گفت:برای محصول چغندرقند قیمت تضمینی درنظر گرفته شده و کارخانجات طرف قرارداد ملزم به پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید محصول چغندرقند هستند چرا که این امر در حال انجام است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
7278/6068/6064
خبرنگار:رقیه کردی**انتشاردهنده:محسن بهاروند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۳۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکاف درآمدی در ایران کمتر از ترکیه، مالزی و برزیل

به گزارش ایرنا، سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی ضریب جینی ۱۵۶ کشور جهان از جمله ایران را اعلام کرده است. ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی جدید خود متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ را ۴۰.۹ اعلام کرده است. در گزارش پیشین سازمان ملل نیز ضریب جینی ایران همین رقم اعلام شده بود که بنابراین تغییری نداشته است. ایران در میان ۱۵۶ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته است.

شکاف درآمدی ترکیه، مالزی و برزیل بیشتر از ایران

از جمله کشورهایی که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: شیلی با ضریب جینی ۴۴.۹، ترکیه با ۴۱.۹، آرژانتین با ۴۲، مالزی با ۴۱.۲،مکزیک با ۴۵.۴، و برزیل با ۵۲.۹. آفریقای جنوبی نیز با ضریب جینی ۶۳ بیشترین شکاف درآمدی را در بین کشورهای جهان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ داشته است.

اسلواکی با ضریب جینی ۲۳.۲ به عنوان کشوری شناخته شده که کمترین شکاف درآمدی را طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ داشته است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ یک درصد جمعیت ثروتمند ایران ۱۸.۱ درصد از کل درآمد کسب شده در این سال را به خود اختصاص داده است. همچنین ۱۰ درصد جمعیت ثروتمند ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۱.۷ درصد از کل درآمد کسب شده در این دوره را به دست آورده‌اند. میزان درآمد ۴۰ درصد جمعیت فقیر جامعه طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ نیز تنها ۱۶.۳ درصد از کل درآمد کسب شده در این دوره برآورد شده است.

دیگر خبرها

  • شمار مسافران خراسان رضوی به ۸ میلیون نفر رسید
  • فرآیند پرورش هزاران مرغ پاگنده و محلی توسط کشاورزان شرق آسیایی (فیلم)
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی درچهارمحال و بختیاری
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • فرآیند پرورش و فرآوری شیر و گوشت هزاران بوفالو در کارخانه (فیلم)
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • شکاف درآمدی در ایران کمتر از ترکیه، مالزی و برزیل
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • طراحی و تولید اسپری‌های بینی در حجم های متفاوت برای اولین بار در کشور