Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مسکنگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خانه دار شد اقشار کم درآمد همواره پس از انقلاب در دستور دولت های مختلف بوده و طرح های گوناگون با عناوین متعدد مطرح و اجرایی شده طرح هایی چون مسکن حمایتی،مسکن اجتماعی، مسکن استیجاری(اجاره به شرط تملیک) اما هیچ کدام توفیق چندانی نداشته و مسکن همچنان دغدغه اصلی اقشار کم درآمد جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در دولت نهم و دهم با هدف خانه دار کردن کم درآمدها طرحی با عنوان مسکن 99 ساله مطرح شد که بعدها با تغییراتی جزئی به نام مسکن مهر در دستور کار قرار گرفت.

طبق آمارهای ارائه شده در دولت دهم 55 درصد مسکن مهر ساخته شد و مابقی آن میراثی بود که برای دولت بعد به جای ماند و اکنون مسئولان اعلام کرده اند که این طرح تا پایان کار دولت یازدهم تکمیل و تحویل خواهد شد.

یکی از مشکلات اساسی این طرح علاوه بر هزینه بالای ساخت در قبال آورده اندک متقاضی،مکان یابی نامناسب و نبود زیرساخت های لازم در برخی نواحی، موازی کاری بخش های مختلف بود،بطوری که وزارت راه و شهرسازی از یک سو و وزارت تعاون از سوی دیگر بدون هماهنگی واحدها را به مالکان تحویل می دادند که این امر نارضایتی هایی را به همراه داشت و در حالیکه وزارت راه از تحویل واحدها بدلیل عدم تکمیل سر باز میزده،تعاونی های مسکن تحت فشار متقاضیان اقدام به تحویل واحدها کرده است.

اکنون بسیاری از متقاضیان مسکن مهر که خانه های خود را تحویل گرفتند از بی کیفیتی و حتی نداشتن امکانات اولیه زندگی از جمله آب و برق خبر می دهند که البته در هنگام تحویل وعده تکمیل و بهسازی آن داده شده بود.

در برخی شهرهای مانند پرند،رباط کریم،کرمانشاه و بوشهر وضع از این نیز نامناسب تر است و روکاری بناهای ساخته شده، تکمیل نشده و واحدهای تحویلی با خرابی مواجه شده است.
فارغ از موضوع تحویل دیرهنگام واحدهای مسکن مهر که طبق وعده دولت به مجلس قرار بود تا پایان سال 95 تکمیل شود و نشد، حال کیفیت این واحدها به معضلی جدید بدل شده که گریبان دولت را خواهد گرفت.

رابطه مستقیم کیفیت با آورده متقاضیان مسکن مهر

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفتگو با خبرنگار مسکن در خصوص کیفیت واحدهای مسکن مهر اظهار داشت: کیفیت خانه های تحویل داده شده یا در دست ساخت در پروژه ها متفاوت است و خود ما از کیفیت برخی از پروژه ها رضایت نداریم اما در برخی دیگر از پروژه ها کیفیت کار خوب است و شهرهایی مانند مراغه و کلاله دارای واحدهای مسکن مهر بسیار بی کیفیتی هستند که گزارش هایی در این خصوص ارائه شده است.

به گفته مهرآبادی میانگین هر متر مربع واحد مسکن مهر 450 هزار تومان بوده و متقاضیان باید نسبت به قیمتی که پرداخت کرده اند توقع کیفیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: متقاضیان مسکن مهر بر اساس هر پولی که پرداخت کرده اند واحد مسکن مهر را تحویل می گیرند و اگر متقاضی در منطقه خوبی ثبت نام کرده باشد که آورده متقاضیان مناسب باشد، کیفیت آن واحدها نیز افزایش می یابد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ضمن بیان اینکه کیفیت بالا نیاز به استفاده از مصالح و ابزارهای خارجی و مرغوب دارد که در این صورت قیمت تمام شده را بالا خواهد برد گفت: واحدهای مسکن مهر از نظر سازه ای مناسب هستند و تا کنون هیچ مشکلی بوجود نیامده است.

وی در پاسخ به این سوال که مردم در صورت نارضایتی از کیفیت مسکن مهر باید به کجا مراجعه کنند بیان کرد: مردم باید به ادارات راه و شهرسازی شهرستان مربطه مراجعه و طرح شکایت کنند و در صورت عدم پاسخگویی به خود بنده مراجعه کنند و به شخصه موارد را پیگیری خواهم کرد.

اتمام درست مسکن مهر نیازمند همکاری دستگاه های مختلف

علیرضا ابلغی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکنگروه ، با بیان اینکه مسکن مهر میراث دولت گذشته است، افزود: مسکن مهر بزرگترین مصیبتی است که به وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم نازل شده است. برای این طرح نه مکان یابی درستی انجام شده و نه برای گروه های هدف طراحی شده است.

وی ادامه داد: دولت یازدهم باید پاسخگوی واگذاری های غلط و طرح های بدون توجه به زیرساخت ها و منابع آب و برق آن باشد. مبالغ هنگفتی صرف این موضوع شده بود. معضل تورم را بوجود آورد و دولت باید پاسخگوی مشکلاتی باشد که در ایجاد آن ها نقشی نداشته باشد و چون وزارت راه و شهرسازی این پروژه ها را تعریف کرده ، دولت ملزم به اتمام آن ها شد.

ابلغی در خصوص این نکته که برخی از واحد های مسکن مهر فاقد آب و برق هستند، گفت: این مسئله یک موضوع فرابخشی است و تمامی متولیان امر باید در انجام آن همکاری کنند. لذا نیازمند همکاری وزارت خانه های مختلف است که باید حل شود و همکاری تمامی دستگاه ها و توافق و تفاهم بین بخشی لازم است تا بخش های زیرساخت معوق برای به ثمر رسد.

این کارشناس مسکن با اشاره به سوء استفاده ها از این طرح گفت: مسکن مهر در بسیاری از مکان هایی که فاقد متقاضی هستند، ساخته شده است و عده ای فقط این واحدها را خریداری کرده اند تا بدین طریق از ارزش افزوده حاصل از آن نهایت استفاده را به عمل آورند.

ابلغی در پایان تصریح کرد: از اساس مکان یابی آنها نامناسب بوده و هزینه های انتقال امکانات به این مناطق بیشتر از هزینه های ساخت آنهاست و این هزینه ها از ابتدا به معنای اتلاف منابع بوده است.
تامین حداقل های زندگی در واحدهای مسکن مهر

حسین وکیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسکن در خصوص کیفیت مسکن مهر گفت: طرح مسکن مهر با وجود اینکه ایده خوبی در راستای خانه دار کردن اقشار کم درآمد بود اما کارشناسی مناسبی در خصوص آن صورت نگرفته بود و مکان یابی برای ساخت این مسکن ها به درستی انجام نگرفت لذا اکنون شاهد تعداد زیادی مسکن مهر بدون متقاضی هستیم.
وی در ادامه گفت: بسیاری از زمین هایی که در آن مسکن مهر ساخته شده فاقد ارزش بودند و ساخت این مسکن ها به زمین آن مناطق ارزش داده است اما این مناطق چون در بافت شهری نیستند در قیاس با مناطق شهری زمین ارزان تری دارند.
این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از مشکلات طولانی شدن مدت اتمام پروژه های عمرانی مدیریت نامناسب پروژه هاست که در برخی موارد شاهد اجرای طرح با پیمانکاران مختلف هستیم و در طرح مسکن مهر نیز این مشکل به وضوح قابل مشاهده بود.
وکیلی ضمن بیان اینکه برخی واحدهای مسکن مهر زمانی تحویل داده شده اند که تکمیل نشده بودند، اظهار داشت: در برخی مناطق مسکن مهرهایی تحویل داده شده که حتی آب و گاز هم ندارند و اینها خدمات اولیه برای زندگی است حال اینکه چگونه با این وضعیت تحویل داده شده اند مسئولان باید پاسخگو باشند.
وی در پایان تاکید کرد: متقاضیان مسکن مهر عموما اقشار کم درآمد وضعیف هستند لذا باید در جهت حمایت از آنها خانه هایی که تحویل داده می شوند به طور واقعی و ملموس کامل شده و زیر ساخت های یک زندگی مناسب برای آنها فراهم شود.

انتهای پیام/


منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۵۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۰ واحد مسکن ملی دماوند خرداد تحویل متقاضیان می شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد همتی سه شنبه در نهمین جلسه شورای مسکن و بازآفرینی دماوند با بیان این که ۱۸۰ واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن دماوند نهایی شده است، گفت: این واحدها آماده تحویل است و تنها دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق، گاز و مخابرات باید تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

وی اضافه کرد: این واحدها که با کیفیت بسیار خوبی توسط بنیاد مسکن شهر دماوند آماده شده اند در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ تحویل متقاضیان خواهد شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی دماوند اظهار کرد: یکی از مشکلات مسکن مهر مهرآباد رودهن راه دسترسی بوده که طبق هماهنگی‌های انجام شده با فرماندار دماوند مقرر شد پس از تأمین زمین توسط راه و شهرسازی ایجاد راه دسترسی توسط شهرداری دماوند انجام شود.

کد خبر 6062740

دیگر خبرها

  • وعده وزیر راه: هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • تحویل ۲۰۰ واحد نهضت ملی مسکن تا سه ماه آینده درسیستان و بلوچستان
  • کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی، اما فاقد امکانات است
  • نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • تحویل سه هزار واحد مسکن مهر پردیس تا خرداد ماه
  • ۱۸۰ واحد مسکن ملی دماوند خرداد ماه تحویل متقاضیان می شود
  • ۱۸۰ واحد مسکن ملی دماوند خرداد تحویل متقاضیان می شود
  • شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟