Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:47:33 GMT

گزارش ایسنا از مناظره کاندیداهای شورای شهر مشهد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۲۶۲۳۴

مناظره چهار کاندیدای شورای شهر مشهد در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ۲۶ اردیبهشت‌ماه مناظره قصه این شهر به همت سازمان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشگاه برگزار شد، در این مناظره محمد سهیلی و غلامحسین صاحبی اعضای فعلی شورای شهر مشهد و کاندیداهای پنجمین دوره شورای شهر مشهد همچنین محمدرضا حیدری و محمدهادی مهدی نیا اعضای لیست امید پنجمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا حیدری در این مناظره، عنوان کرد: باید قراردادهای مالی شوراها به صورت مناقصه و شفاف برگزار شود، اما همیشه این جای سوال وجود داشته که چرا قرارداد خط سه قطار شهری با ترک تشریفات به پیمانکار قبلی واگذار شد، در حالی که ما در رکود قرار داشتیم هر پیمانکار دیگری ممکن بود با پایین ترین قیمت قرارداد ببندد.

وی با بیان اینکه نگاه به حاشیه نشینی یک موضوع ملی و کلان است، خاطرنشان کرد: باید محوریت رسیدگی به حاشیه نشینی توانمند سازی باشد که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی است اما این شائبه برای شورای چهارم ایجاد شده که چرا این شورا فعالیت‌های خود را تنها در بخش فرهنگی برای حاشیه شهر در آستانه انتخابات افزایش داده‌ است.

حیدری یادآورشد: به خاطر فعالیت‌های شورای شهر که سبب فرار سرمایه گذاران از شهر مشهد شد، مشکلات بیکاری در حاشیه شهر مشهد افزایش یافت؛ در حال حاضر مشهد با یک بحران و چالش در سرمایه گذاری مواجه است.

این کاندیدای شورای پنجم شهر مشهد با بیان اینکه انبوه سازان از مشهد رفته و در شهرهای دیگر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: همچنین در شورای چهارم واگرایی‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری ایجاد شد همچنین شورای چهارم با نگاه سیاسی به تخریب برجام و آیت الله هاشمی رفسنجانی بیلبوردهایی را در سطح شهر نصب کرد.

وی افزود: به خاطر همین نگاه سیاسی شورای چهارم نتوانست تعامل خوبی با دولت، سازمان مسکن و شهرسازی و دیگر ارگان‌ها بدست آورد تا از امکانات آنان برای شهر مشهد استفاده کند.

حیدری خاطرنشان کرد: شورای چهارم شهر مشهد تنها شورایی در کشور بود که سهم پنج درصدی عوارض به آموزش و پرورش را پرداخت نکرد؛ 52 میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش بود که می‌توانست در حاشیه شهر مدارسی با امکانات بهتر ساخته شود اما اینکار انجام نشد.

این کاندیدای شورای پنجم شهر مشهد در خصوص فعالیت‌های دولت در حاشیه شهر مشهد، گفت: دولت با ساخت 189 مدرسه در حاشیه شهر، برقراری اتصالات برق، آب و گاز همچنین خانه‌های بهداشت توانست فعالیت‌های خوبی را انجام دهد.

محمدهادی نیا در ادامه این مناظره، عنوان کرد:‌ در کال کشف رود تنها یک تعامل مثبت بین دستگاه‌ها اتفاق افتاد و اگر بخواهیم مدال افتخاری در این راستا به فردی بدهیم باید آن را به قاضی بخشی محبی بدهیم.

وی افزود:‌ بازی با کلمات در این شورا بسیار دیده می‌شد به صورتی که خود را شورای ارزشی معرفی کردند و این در حالی است که باقی شوراها و لیست‌ها از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بودند.

این کاندیدای شورای پنجم شهر مشهد یادآور شد: باید یاد بگیریم که زمانی مسئولیتی قبول کردیم منتظر نقد هم باشیم، اما شورای چهارم به هیچ وجه اجازه مشارکت نمی‌داد و حتی از ایده‌های اساتید دانشگاه‌ها که به صورت رایگان ارائه می‌شد هم استفاده‌ای نمی‌کرد.

مهدی نیا با بیان اینکه در ادبیات شهرنشینی به حاشیه نشینی، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی می‌گویند، گفت: رویکرد شورای چهارم در خصوص حاشیه نشینی اینگونه بود که روی یک زخم را با کرم و به صورت موقتی بپوشاند که این رویکرد عادلانه‌ای برای حاشیه نشینی نیست و باید برای حل این معضل به صورت ریشه‌ای عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی فقط مشکل کشور ما نیست این معضل در دیگر شهرهای بزرگ در گذشته دیده شده است بنابراین ما می‌توانیم به مسیری که آن ها طی کرده‌اند برای حل مشکلات خودمان استفاده کنیم.

مهدی نیا ادامه داد: به طور مثال برای درمان حاشیه نشینی در مونیخ یک پروژه بزرگ اقتصادی در حاشیه شهر تعریف کردند تا افرادی که در مرکز شهر زندگی می‌کنند و متمول تر هستند پول‌هایشان را در حاشیه شهر خرج کرده و ایجاد یک توانمندی پایدار کنند.

سهیلی در این مناظره، اظهار کرد: پیمانکار خط سه شهری دارای دستگاه تی بی ام و کارخانه سگمنت سازی بود که در صورت برگزاری مناقصه 35 درصد قیمت آن در فهرست بها اضافه می‌شد؛ پیمانکار این خط بیشتر تمایل داشت تا مناقصه برگزار شود چون می‌دانست هیچ پیمانکار دیگری چنین امکاناتی را برای رقابت ندارد بر همین اساس شورا تصمیم به ترک تشریفات خط سه قطار شهری گرفت که این موضوع به تایید دولت نیز رسید.

این عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورا باشگاه سیاسی نیست، هیچگاه هیچ بیانیه‌ای توسط مجموعه شورا ارائه نشده است حتی در بیانیه‌ای که علیه هاشمی رفسنجانی نوشته بود خود من آن را امضا نکردم شما می‌توانید یک مصوبه از شورا را بیاورید که رنگ و بوی سیاسی داشته باشد؟

سهیلی در خصوص سهم پنج درصدی آموزش و پرورش در شورای شهر مشهد عنوان کرد: این لایحه در دوه قبل لغو شده و ما حق برقرار آن را نداریم.

وی عنوان کرد: در شورای چهارم فعالیت های خوبی در خصوص قطار شهری و ساخت خط دو آن صورت گرفت به طوری که این خط نقاط پایین دست شهر را به نقاط بالاتر مرتبط می کند و این خود از دیگر اقدامات شورای چهارم در توجه به حاشیه مشهد است.

صاحبی در ادامه خاطرنشان کرد: 16 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارند که از این تعداد یک میلیون و 270 هزار نفر در مشهد زندگی می‌کنند بر همین اساس به علت اینکه خودم ساکن حاشیه شهر بوده‌ام در اولین جلسه از شورای چهارم پیشنهاد تشکیل کمیسیون اختصاصی حاشیه شهر را ارائه دادم.

وی افزود: متاسفانه تا آن زمان عدم متوازن رشد شهر در مشهد به شدت دیده می‌شد و شیب خدمات به سود افراد حاشیه شهر نبود به همین علت شیب خدمات را تا آنجا که توانستیم متوازن کردیم.

این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه ساماندهی کال کشف رود از جمله اقدامات بسیار مفید شورای چهارم بود، گفت: چندین سال بود که کال کشف رود هم از لحاظ بوی بد برای ساکنان اطراف و هم آبیاری سبزی‌ها مردم مشهد را را به نارضایتی رسانده بود اما این معضل با 17 کیلومتر درختکاری ساماندهی و برطرف شد.

صاحبی ادامه داد:‌ حرف زدن در مورد اینگونه مسائل بسیار راحت است و موضوع کال کشف تنها برای من مدال افتخار نیاورده زیرا ۲۰ سال است که دادستانی، استانداری و سازمان محیط زیست در این حوزه حضور داشتند اما شوراهای قبلی در این خصوص اقدامی انجام نمی‌دادند.

وی تصریح کرد: اقدامی که در این شورا برای کال کشف انجام شد ارائه یک ایده و طرح بود.

این عضو شورای شهر مشهد در خصوص رویکرد دوره قبلی شورا در حوزه حاشیه نشینی، عنوان کرد: دوره قبلی مدیریت شهری خدمات‌رسانی و توجه به حاشیه شهر را جزء ضروریات نمی‌دانستند و اعتقاد داشتند این افراد از روستا آمده و شرعا هزینه کردن برای آنان درست نیست.

صاحبی ادامه داد: در این شورا 100 پارک جدید احداث و ساخته شد و سرانه فضای سبز 2.5 متر افزایش یافت در مجموع در این دوره 900 هکتار فضای سبز جدید احداث شد.

وی با بیان اینکه سه کارگروه ویژه از متخصصین دانشگاهی در این شورا همفکری می‌کردند، گفت: کال دروی از 40 سال پیش جزء شهر بوده اما توجهی به آن نمی‌شده، نمی‌توان گفت که این قسمت هم فضای نامناسب مسکونی بوده و نباید به آن توجه کرد.

صاحبی افزود: در سال 92، 50 درصد از نیاز گل‌ و گیاه المان‌های شهری از خارج مشهد تامین می‌شد، اما در سال جاری 100 درصد گل و گیاه از داخل خود شهر مشهد تامین شد.

وی یادآورشد: 79 قطعه زمین در اختیار دولت قرار دادیم تا در آن خانه بهداشت ساخته شود، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت این در حالی است که شورای چهارم 70 سالن ورزشی در حاشیه شهر مشهد ساخته است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۶۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید رستگاری در خصوص حجم رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری استان به دریاچه ارومیه افزود: طی سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، از سد بوکان ۲۹۶.۵ میلیون متر مکعب، ۸۲.۷ میلیون متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب به سمت دریاچه در سال آبی ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، در مجموع ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: از سال آبی ۹۳و ۹۴ تا ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کد خبر 846466 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم دریاچه ارومیه سد

دیگر خبرها

  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • فعالیت‌های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • اختصاص ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • هزینه کرد شهرداری مشهد بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • تزریق تدریجی ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل مشهد
  • گل‌محمدی با تراکتور توافق کرد
  • گزارش زنده: ملوان 0 - سپاهان 0
  • انباشت پسماند در حاشیه رودها و شهرها زیبنده استان تهران نیست