Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا انتخابات از دوران گذشته تاکنون در استان سیستان و بلوچستان از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بوده است و در برخی دوره ها حتی بیش از آنکه دارای اهمیت سیاسی باشد از حساسیت قومی و مذهبی برخوردار بوده است بگونه ای که در برخی دوره ها چه پیش از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب حتی به تنش های اجتماعی منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضور گسترده مردم این استان در انتخابات گذشته نشان از فرهنگ و شعور بالای سیاسی و اجتماعی آنان است و همواره سعی کرده اند با این حضور و مشارکت حمایت و پشتیبانی خود را از نظام اسلامی اعلام و افراد وفادار به نظام و میهن اسلامی را بر گزینند.
گرایش های قومی و مذهبی معمولا در انتخابات مختلف مجلس و شوراهای اسلامی تعیین کننده بوده است و نشست ها و دیدارهای متعدد نامزدهای انتخابات با سران و معتمدان طوایف و علمای مذهبی برای جمع آوری آرای بیشتر نشانگر اهمیت این موضوع است.
هر چند نقش قومیت ها در پررنگ کردن انتخابات بر هیچ کس پوشیده نیست و این اقوام مختلف هستند که به صحنه انتخابات گرمی و شور می بخشند اما برخی کارشناسان می گویند یکی از چالش ها و تنش های نهفته در عرصه انتخابات دامن زدن برخی افراد به تعصبات قومیتی و طایفه گرایی در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست و این قبیل افراد با سوءاستفاده از این گرایش ها و بدون توجه به عواقب خطرناک این دامن زدن ها ممکن است اختلافات قومی ایجاد کنند.
یکی از کارشناسان سیاسی اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه نگاه صرف قوم گرایی در انتخاب کاندیداها موجب می شود که افراد شایسته در سایه قرار گیرند و شایسته سالاری رنگ ببازد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان با دعوت از سران و بزرگان و ریش سفیدان طوایف و قبایل شیعه و سنی نقش معتمدان در افزایش شور انتخاباتی و حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای و تاثیر گذاری آنان در انتخاب اصلح را به بحث و تبادل نظر گذاشت.
برگزاری میزگردهای ایرنا همواره مورد استقبال گرم و پرشور معتمدان و بزرگان طوایف استان قرار گرفته به گونه ای که در این میزگرد 18 نفر از سران و بزرگان و ریش سفیدان طوایف با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زاهدان دیدگاههای خود را در باره انتخابات مطرح کردند که گزارش آن در 2 بخش منتشر می شود.
در بخش نخست این میزگرد دیدگاه شماری از بزرگان طوایف شیعه و سنی منتشر می شود.

** تشکیل ائتلاف های مختلف در زاهدان ضربه به انتخاب افراد اصلح در شورای شهر
یکی از بزرگان و سران طوایف اهل سنت سیستان و بلوچستان با تشریح جایگاه سران و بزرگان طوایف گفت: جایگاه والای سران، معتمدان و ریش سفیدان طوایف استان در طول انتخابات گذشته به خوبی نمایان بود به طوری که این استان در مشارکت مردمی جزو برترین ها بوده است.
حسین اسماعیل زهی معتقد است که علما و بزرگان طوایف بر اساس وظیفه دینی و اجتماعی که دارند باید مردم را برای انتخاب افراد اصلح تر راهنمایی و ارشاد کنند و این مهم نیز زمانی امکان پذیر است که خودشان افراد شایسته تر را از میان نامزدها مشخص و به مردم معرفی کنند.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان جدایی طوایف و مذاهب از یکدیگر معنی ندارد زیرا مردم این استان با پیروی از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) همواره اصل اتحاد و همبستگی را مدنظر قرار داده اند و در این زمینه با انجام وصلت های خانوادگی پیوندی ناگسستنی را درخود ایجاد کرده اند.
وی افزود: هیچ طایفه ای را نمی توان در این استان یافت که تنها مختص به شیعه یا صرفا اهل سنت باشد در واقع در هر طایفه هم شیعه و هم سنی وجود دارند و این نشان دهنده همبستگی، تعامل و ارتباطات قومی و قبیله ای آنان است.
معتمد و ریش سفید طایفه اسماعیل زهی تاکید کرد: ما نمی توانیم از یکدیگر جدا باشیم و همچون گذشته ید واحدی خواهیم بود.
وی با بیان اهمیت شوراها گفت: علت ناکارآمدی برخی شوراها معتمدان و بزرگان هستند زیرا با هم ننشستند و افرادی که شایسته و متخصص و حلال مشکلات جامعه و شهر زاهدان باشد را با مشورت انتخاب و به مردم معرفی کنند.
وی افزود: متاسفانه ما دنبال ائتلاف سبز و سفید رفتیم که اینها ضربه بوده و هستند به نظر من باید از این گونه اقدامات پرهیز کرد.
اسماعیل زهی با بیان اینکه ما چاره ای جز این نداریم که با هم صادق باشیم گفت: ضروری است همه بیایند با هم بنشینند و تبادل نظر کنند تا افرادی که واقعا می توانند شهر زاهدان را به جایگاه شایسته آن برسانند برگزینند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه حرف نخست را در استان پهناور سیستان و بلوچستان معتمدان وسران طوایف می زنند باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره گرفت.
وی بیان کرد: علما همیشه محترم بوده و هستند ما همواره برای مسائل مذهبی و اعتقادی خود از آنان پیروی کرده و راهنمایی گرفته و می گیریم اما مسائل اجتماعی روز را از علما نگرفته ایم بلکه علما از معتمدان و سران گرفته اند و باید این جایگاه حفظ شود.
وی افزود: به یقین شرکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات یک حضور و مشارکت زبانزد بوده و خواهد بود اما برای اینکه شان و منزلت ما حفظ شود و این شان در خور مردم باشد باید با یکدیگر تبادل نظر کرده و از ائتلاف های سبز، سفید و قرمز پرهیز کنیم.
وی تصریح کرد: همه ما معتمدان و بزرگان و سران طوایف و علما باید ید واحدی باشیم و با تبادل نظر افرادی شایسته و اصلح را که می توانند خدمات مطلوبی به مردم ارائه کنند، گزینش کنیم.
وی افزود: هر چند که شور و نشاط انتخاباتی از اهمیت خاصی برخوردار است اما مهمتر از آن انتخاب افراد کارآمد است که باید سران و معتمدان طوایف ضمن ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، افراد متخصص، متعهد و کارآمد و ارائه دهندگان خدمات واقعی به جامعه را برای انتخابات شورای شهر انتخاب کنیم.

**260 قوم و قبیله آماده حضور گسترده در انتخابات
معتمد و بزرگ طایفه شهرکی در سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: تاکنون افزون بر 260 قوم و قبیله شیعه و سنی در استان شناسایی شده اند که همگی آنان به سبب عرق ملی و دینی آماده حضور حماسی در انتخابات 29 اردیبهشت هستند.
محمدرضا سردار شهرکی افزود: اقوام و قبایل با توجه به فرهنگ حاکم بر سیستان و بلوچستان از جایگاه والایی نزد مردم این دیار برخوردارند به گونه ای که در بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و غیره می توان تاثیرگذاری آنان را به وضوح مشاهده کرد.
وی گفت: بزرگان و سران طوایف به عنوان نقطه اتصال مردم و مسئولان با توجه به اهمیت انتخابات به عنوان یکی از مهمترین عرصه های سیاسی کشور همواره مردم را به شرکت حداکثری در این عرصه تاثیرگذار و مهم ترغیب و تشویق کرده اند.
وی افزود: حضور افزون بر 90 درصدی مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به جمعیت بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفری سرمایه ای ارزشمند اعتقادی است.
وی تاکید کرد: با توجه به جایگاه بالای بزرگان، سران و معتمدان در سیستان و بلوچستان و تاثیر گذاری آنان در مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی می توان از آنان حتی در مذاکرات و نشست های بین 2 کشور ایران و افغانستان و ایران و پاکستان نیز به عنوان یک سرمایه عظیم اجتماعی استفاده کرد.
سردار شهرکی با بیان اینکه استفاده از دانش اجتماعی اقوام سیستانی و بلوچستانی ضرورت بسیار مطلوب است گفت: بسیاری از بزرگان و مسئولان کشور و استان از فکر و اندیشه این ظرفیت های بزرگ اجتماعی استفاده نمی کنند که جای بسی تاسف است.
وی ادامه داد: در این استان احزاب از جایگاه بالایی برخوردار نیستند و حرکت های اجتماعی با زیر ساخت های بسیار قوی با تکیه بر مذهب و اعتقادات صورت می گیرد.
وی بر استفاده از مشارکت فکری بزرگان سیستان و بلوچستان در مسائل منطقه توسط رئیس جمهوری تاکید کرد.
بزرگ طایفه شهرکی ادامه داد: با توجه به جایگاه سران طوایف و معتمدان سیستان و بلوچستان در تحولات اجتماعی، فرهنگی و غیره باید یک مجمع مشورتی از معتمدان و سران طوایف تشکیل شود تا نقش آنان در بسیاری از مسائل از جمله انتخابات همگام با مسئولان پررنگ دیده شود.
وی گفت: سیستان و بلوچستان با تنوع جغرافیایی و اقلیم متفاوت دارای قوم ها و قبیله های بزرگ و شناسنامه دار با عمق فکری و تکیه بر تجربیات و دانش است به گونه ای که چادر عشایر آن نماد امنیت و لباس بومی و محلی نماد فرهنگی آن بحساب می آید.
وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه انتخابات شورای اسلامی شهر زاهدان گفت: دسته بندی حوزه انتخاباتی در مرکز استان خود از عوامل مشکل ساز است به گونه ای که ائتلاف سبز و سفید ضمن اینکه نتوانسته اند در دوره های گذشته در انتخاب افراد اصلح تر و شایسته تر موثر باشند باعث نگرانی ها و دغدغه های عمیق دیگری نیز بوده اند.
وی گفت: مشخص شدن افرادخاص از سوی برخی ائتلاف ها و جریان ها و مشاوره نگرفتن از نخبگان جامعه سبب شده در چند دوره شوراهای شهر افراد متخصص و صاحب نظر که توان تغییر و فراهم کردن زمینه برای رفاه و مهندسی شهری دارند نتوانند وارد این عرصه مهم شوند و برعکس خروجی آن، اعضایی با کارنامه منفی و بار مالی بوده که هزینه های آن را باید مردم پرداخت کنند.
وی تشکیل اتاق های فکر متفاوتی که در مرکز استان در زمان انتخابات شورای شهر تشکیل می شود را از جمله همین آسیب ها ذکر کرد و گفت: این قبیل تصمیم گیریها سبب حضور نیافتن افراد متخصص، توانمند و متعهد در شوراها و فراهم کردن زمینه دسته بندی و دادن امتیازات به افراد خاص شده و در نتیجه نمره قابل قبولی در رفاه شهری نگرفته اند.
معتمد و بزرگ طایفه شهرکی گفت: معتمدان و سران طوایف سیستان و بلوچستان بزرگانی از جامعه هستند که بدون هیچ چشم داشتی تنها دغدغه ایجاد امنیت و آرامش در جامعه را دارند که اگر ورود و فشار بسیاری از مسئولان بر بدنه جامعه اتفاق نیفتد همین جامعه مدنی می تواند نقش تاثیر گذاری را در تصمیمات بزرگ ایفا کند.
سردارشهرکی افزود: امروز در برندسازی سیستان و بلوچستان جای نگرانی و تاسف دارد که کلمه محروم بدون در نظر گرفتن زیر ساخت های سیاسی و اجتماعی به این استان نسبت داده می شود درصورتی که این استان با وجود ظرفیت ها و قابلیت های فراوان در بخش های مختلف اقتصادی نظیر دریای عمان، مرز، کشاورزی، تجارت و در کنار اینها نیروی انسانی توانمند می تواند زمینه ساز جذب سرمایه گذاران و در نتیجه توسعه و رونق کشور شود.
وی افزود: از ظرفیت های بزرگان اقوام و معتمدان استان باید به صورت مجمع نخبگان استفاده کرد.
وی با اشاره به نقش بالای بزرگان و سران طوایف در رشد و توسعه سیستان و بلوچستان گفت: ضروری است با بازنگری و بدور از هر گونه تعصب ارتباط مناسب صاحب نظران استانی با حوزه ریاست جمهوری و نماینده ارشد آن در استان برقرار شود تا با همکاری و هماهنگی یکدیگر گام های مهم و بلندی در خروج از بحران ها و تهیه طرح های جامع با برنامه ریزی مطلوب برداشته شود.

*** تشویق به مشارکت حداکثری و سوق دادن مردم به انتخاب اصلح رسالت بزرگان و معتمدان
معتمد و بزرگ طایفه گمشادزهی نیز در این میزگرد گفت: با مشاهده تاریخ کهن این استان می توان ادعا کرد که بزرگان و معتمدان نقش مهمی در عرصه های مختلف ایفا کرده اند.
محمدحسین گمشادزهی افزود: این جامعه بسیار تاثیر گذار در سیستان و بلوچستان همواره سعی کرده اند با در نظر گرفتن تمامی معیارها، افراد را به انتخاب اصلح سوق دهند به گونه ای که تصمیم گیرنده نهایی خود افراد هستند.
وی تاکید کرد: معتمدان، بزرگان، علما و دیگر افراد تاثیر گذار در اجتماع باید با نهایت تلاش و دقت نامزدهایی را برای انتخاب به مردم معرفی کنند که متخصص، توانمند، دارای دیانت، مومن، پاسخگو و خدمتگزار ملت باشند.
وی تاکید کرد: انتخابات به عنوان یک اصل مهم در بین مردم سیستان و بلوچستان همواره با وجود دشمنی و توطئه بدخواهان نظام صحنه حضور باشکوه اقشار مختلف جامعه بوده است.
معتمد و بزرگ طایفه گمشادزهی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد که به دنبال منافع شخصی هستند بر تعصبات قومی دامن می زنند، تصریح کرد: آنچه که مورد تاکید بزرگان و سران طوایف است شرکت حداکثری در کنار انتخاب افراد اصلح و کارآمد بدور از قوم و مذهب است.
وی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر نقاط کشور به احزاب سیاسی نگاه عمیقی ندارند بلکه به نظرات و خواسته بزرگان و ریش سفیدان توجه دارند گفت: معتمدان و بزرگان طوایف با توجه به اهمیت انتخابات باید مردم را به سمت خیر بدور از تعصبات قومی و قبیله ای هدایت کنند.
وی با بیان اینکه شرکت حداکثری مردم در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری مهم و مورد توجه بزرگان و معتمدان است گفت: بسیاری از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در زمان انتخابات به دیدار بزرگان و ریش سفیدان می روند و بازار دید و بازدیدها در این برهه زمانی داغ می شود اما بعد از آنکه انتخاب می شوند نه تنها سراغی از بزرگان و معتمدان طوایف نمی گیرند بلکه بعضا جواب تلفن ما را هم نمی دهند.
وی تصریح کرد: معتمدان و بزرگان طوایف در بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشاوران ماهر و برجسته ای هستند که می توانند همواره برای نمایندگان مجلس و شوراها و مسئولان مثمر ثمر باشند و نباید تنها در زمان انتخابات برای جلب و جذب آرای مردمی مورد توجه قرار گیرند.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت انتخاب افراد اصلح و شایسته باید تمامی افراد تاثیرگذار جامعه بدور از تعصبات قومی و غیره و با درنظر گرفتن تمامی معیارها نامزدهایی را برای انتخاب معرفی کنند که در توسعه و آبادانی شهر و روستا دارای توان و تخصص لازم باشد تا شاهد آبادنی دیار خویش باشیم.

*** انتخاب افراد اصلح و مشارکت حداکثری مهمترین وظیفه مردم در انتخابات
یکی دیگر از معتمدان و بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه انتخابات اصل نخست دموکراسی است گفت: با توجه به اهمیت این امر مهم و انتخاب افراد اصلح، انتظار است هر طایفه در این استان با تشکیل اتاق فکر و مشورت گرفتن از همه افراد به ویژه نخبگان، نقش خود را در این راه به بهترین نحو انجام دهد.
حسین بزی افزود: مردم در انتخابات سعی کنند افراد اصلح و خدمتگزار نظام و مردم را برگزینند تا حاصل آن رونق و توسعه کشور و شهر باشد.
وی بیان کرد: از آنجایی که معتمدان و بزرگان طوایف و قبایل و علما در این استان از جایگاه شایسته ای برخوردارند و بیشتر مردم به رای و نظر آنان احترام می گذارند این افراد رسالت و وظیفه بسیار مهمی برعهده دارند که آن هم معرفی نامزد اصلح و شایسته است.
وی ادامه داد: اگر ما معتمدان و بزرگان طوایف به این وظیفه مهم خود به خوبی عمل نکنیم به یقین در پیشگاه خداوند و ملت باید پاسخگو باشیم چون مردم به ما اعتماد دارند و باید این اعتماد را روز به روز بیشتر و افزونتر کنیم و آنهم با معرفی افراد متخصص و توانمند که تنها به توسعه و پیشرفت شهر و روستا و کشور بیندیشند، امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز 29 اردیبهشت به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
این استان دارای حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
رئیس اداره انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 2 هزار و 218 شعبه اخذ رای در سراسر استان برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تعیین شده است.
محمد سرایانی اظهار داشت: برای انتخابات دوره قبل هزار و 900 شعبه اخذ رای در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده بود که در این دوره 318 شعبه جدید افزوده شده است.
وی گفت: هزار و 284 شعبه در این دوره از انتخابات به صورت سیار و 934 شعبه نیز در مناطق پرجمعیت به صورت ثابت کار جمع آوری آرای مردم استان را برعهده دارند.
میزگرد بزرگان و سران طوایف ادامه دارد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** تنظیم کننده: حیدر سرایانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژوزه مورایس اسلام آورد و شیعه شد

ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی باشگاه سپاهان به دین اسلام گروید. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ ژوزه مورایس سرمربی معروف زردهای اصفهان، در کنفرانس خبری پس از دیدار سپاهان مقابل استقلال ملاثانی اعلام کرد، از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده است.

مورایس که دو سال است در ایران کار می‌کند، پیش از این با یک دختر ایرانی بازیکن تئاتر اهل تهران ازدواج کرده بود. با این اقدام، احتمال ماندن سرمربی پرتغالی که سابقه دستیاری مورینیو را هم دارد، روی نیمکت سپاهان افزایش یافت.

دیگر خبرها

  • گنبدکاووس آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
  • ژوزه مورایس اسلام آورد و شیعه شد
  • سرمربی پرتغالی سپاهان شیعه شد
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است