Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@18:17:56 GMT

آفت در جنگل‌های شمال قد می‌کشد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۲۶۶۰۰

آفت در جنگل‌های شمال قد می‌کشد

شهر>محیط زیست ایران - مهدی آیینی:
جنگل هیرکانی خسته است، آفت، بیماری و قاچاق چوب امانش را بریده.

هنوز بيماري قارچي بلايت درمان نشده بود كه آفت شب‌پره شمشاد به جانش افتاد اما با گذشت بيش از يك‌سال هنوز نسخه‌اي شفابخش براي اين آفت پيچيده نشده و هنوز آزمون و خطا‌ها ادامه دارد. ناگوارتر اينكه آمار دقيقي نيز از شبيخون بيماري و آفت به جنگل‌هاي شمال وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

25هزار هكتار از شمشادهاي شمال به بيماري بلايت و آفت شب‌پره مبتلا شده‌اند؛ اين آماري است كه مديركل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها در اختيار همشهري مي‌گذارد و تأكيد مي‌كند در اين بين حدود 5000 هكتار از شمشادهاي شمال گرفتار آفت شب‌پره شده‌اند.

هرچند او تأكيد مي‌كند كه سازمان جنگل‌ها براي مقابله با اين آفات و بيماري، سنگ‌تمام گذاشته و عملكرد اين سازمان مورد تأييد كارشناسان داخلي و خارجي(فائو) است اما دكتر هادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات و رئيس انجمن علمي جنگلباني كشور آمارهايي متفاوت ارائه مي‌كند. او مي‌گويد: در چند سال اخير آفت شب‌پره ششماد خطرناك‌ترين آفت بوده چون سبب نابودي 40هزار هكتار از شمشاد‌ها شده است.

شرايط زماني ناگوار‌تر مي‌شود كه آمارها درخصوص مساحت جنگل‌هاي شمشاد را باهم مقايسه كنيد؛ بهمن‌ افراسيابي، مديركل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با همشهري تصريح مي‌كند: حدود 52هزار هكتار شمشاد در جنگل‌هاي شمال وجود دارد كه البته به شكل پراكنده است.

اين درحالي است كه كيادليري، مساحت رويشگاه‌هاي شمشاد در جنگل‌هاي شمال را حدود 70هزار هكتار مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: در خوش‌بينانه‌ترين حالت حدود 30هزار هكتار از شمشادهاي شمال كشور باقي‌مانده است.

مرگ 90 درصد از شمشادها

درباره مرگ شمشادهاي شمال نيز آمارها متفاوت است، افراسيابي، مديركل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل‌ها تأكيد مي‌كند كه تنه و ريشه 5000هكتار از درختاني كه به آفت دچار شده‌اند سالم است اما كيادليري با اشاره به آخرين مطالعات ميداني مرتبط با ششمادهاي شمال تصريح مي‌كند: برخلاف اينكه برخي ادعا مي‌كردند شمشاد‌ها پس از مدتي بهبود پيدا مي‌كنند مشاهدات ميداني ما نشان مي‌دهد كه 90درصد از شمشادهاي آلوده به آفت خشكيده‌اند.

افراسيابي درباره شرايط جنگل‌هاي شمال يادآور مي‌شود: حدود6 يا 7سال است كه بيماري بلايت شمشادهاي شمال را آلوده كرده و خسارت زيادي به منابع طبيعي كشور مي‌زند. به گفته او از سال گذشته نيز آفت شب‌پره بخشي از شمشادهاي شمال را آلوده‌ كرده است. آنطور كه اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها مي‌گويد آفت شب‌پره شمشاد از كشورهاي كره و تايلند شروع و به اروپا كشيده شد و حتي در آلمان نيز نتوانسته‌اند به درستي با اين آفت مقابله كنند.

طغيان 45 نوع آفت

پای بخشی از آفت هایی که امروز تیشه به ریشه جنگل های کشور می زند از خارج به جنگل هایمان باز شده اما بخشی نیز ناشي از توسعه ناپايدار است. ساخت جاده در دل جنگل، ویلاسازی، معدنکاوی و ساماندهی نشدن روستاهای جنگلی زمینه را برای افزایش نور و گرما در دل جنگل فراهم کرده و در نتیجه بستر برای طغیان آفت ها آماده می‌شود.

رئيس انجمن علمي جنگلباني كشور مي‌گويد: به شكل متمركز از سال 75 تاكنون 300هزار هكتار از جنگل‌ها به آفت آلوده شده و حدود 70درصد از طغيان آفات در 6 سال اخير اتفاق اتفاده، چراكه در اين مدت حدود 45نوع آفت طغيان كرده‌اند. كيادليري درباره منشأ آفات جنگل‌هاي شمال مي‌افزايد: از 300هزارهكتاري كه به شكل متمركز درگير آفات بوده است، مي‌شود گفت كه حدود 130هزار هكتار به‌دليل آفاتي است كه از خارج از كشور وارد شده است.

آفات خارجي آسيب جبران‌ناپذيري به جنگل‌هاي شمال تحميل مي‌كنند چون دشمن طبيعي ندارند و به اكوسيستم به‌شدت آسيب مي‌زنند. از گسترش آنها در جنگل‌هاي كشور مي‌توان نتيجه گرفت كه مسئولان توجهي به قرنطينه در ورودي‌هاي كشور ندارند. افزون براين حدود 5000 هكتار از اين مناطق جنگلي تحت‌تأثير آفات داخلي كه از مناطق ديگر به جنگل‌هاي شمال رسيده تخريب شده است؛ مثل آفت جوانه‌خوار بلوط كه از زاگرس به شمال رسيده است.

بنا به اعلام كارشناسان بايد خيلي زود تصميمي مناسب را براي حفظ جنگل‌هاي هيركاني عملي كرد. براي نمونه براي حفظ شمشادهاي شمال دست‌كم مي‌توان براي توليد قلمه از شمشادهاي باقيمانده تلاش كرد، زيرا اگر اين فرصت از دست برود ديگر اين امكان نيز ميسر نخواهد بود. افزون بر اين بايد تأكيد كرد كه اگر شيوه مديريت براي حفظ جنگل‌هاي شمال تغيير نكند، خيلي زود آفاتي طغيان مي‌كنند كه براي سلامتي انسان خطرناك بوده و روي گردشگري كشور نيز تأثير منفي خواهند گذاشت.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۶۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی