Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@15:43:33 GMT

مشارکت در سرنوشت کشور نقطه اشتراک همه گرایش ها

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۲۸۸۱۲

مشارکت در سرنوشت کشور نقطه اشتراک همه گرایش ها

به گزارش ایرنا، تحرک های انتخاباتی چه بصورت برگزاری گردهمایی ها ، سخنرانی ها و استقبال از نامزدهای انتخاباتی همگی نشان از اعتقاد و باور مردم بر این اصل دارد که هر کدام از افراد به اصالت وجود خود از این حق برخوردار هستند که با حضور در پای صندوق های رای و برگزیدن شخص مورد نظر خود در سرنوشت جامعه اثر گذار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همین باور مردم به تاثیر رای خود در سرنوشت کشور موجب شور و نشاط سیاسی در سطح جامعه می شود و به عبارتی مردم با انتخاب خود برای نحوه سر و سامان دادن به امور کشور در سال های آتی تصمیم گیری می کنند.
تحلیلگران سیاسی بر این باورند که حضور حداکثری مردم باعث اقتدار بیشتر کشور در تمام عرصه ها شده و پشتوانه ای برای دولت مستقر برای چانه زنی بین المللی محسوب می شود.
آنچه که فعالان سیاسی با گرایش های مختلف به آن اعتقاد دارند این است که همواره در طول تاریخ معاصر کشور تجربه نشان داده است که حضور قاطع و به موقع مردم در صحنه، دشمن را از دستیابی به نقشه ها و توطئه های خود ناکام گذاشته است.
حجت الله بهاروند یک فعال سیاسی با گرایش اصولگرایی در گفت و گو با ایرنا می گوید، مردم ازنظر مبانی دینی محور حاکمیت به شمار می روند و بنا بر همین اصل ، یکی از شرایط حاکمیت در اسلام داشتن پشتوانه مردمی است.
این فعال سیاسی افزود: اگر حضور مردم نبود استکبار تاکنون این مملکت را تصاحب کرده بود و مردم با علم به اثرگذاری خود در سرنوشت کشور همواره پای صندوق های رای حاضر شده اند و مشارکت حداکثری خود را نشان داده اند.
وی موثرترین عامل در حفظ امنیت و استقلال ملت ها را حضور گسترده مردم در گردهمایی ها و شرکت در انتخابات دانست و اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای مردم و مهمترین عامل برای ماندگاری و حضور مردم است.
ابراهیم بارانی بیرانوند ، دبیرکل تشکل های اسلامی دانشجویی و فارغ التحصیلان لرستان نیز در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در گفت و گو با ایرنا گفت: حضور مردم در انتخابات باعث افزایش ضریب امنیت کشور می شود و شرکت در انتخابات یک حق است که مردم حق اعلام رضایت یا نارضایتی خود را با شرکت در انتخابات نشان می دهند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه شرکت نکردن در انتخابات بی تفاوتی به حق شرعی و اجتماعی است، افزود: حضور مردم در انتخابات نشان از پایگاه مردمی نظام دارد و باعث یاس و نامیدی دشمنان نظام می شود.
بارانی بیرانوند با تاکید بر لزوم منطقی بودن وعده های نامزدها اظهار کرد: وعده های غیر معقول در راستای جمع آوری آرا افراد را متهم به دروغگویی می کنند که این موضوع شایسته مقام مسئول نیست.
علی چراغیان کارشناس مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصولگرا نیز در این زمینه به ایرنا گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دین، متکی بر آرای مردم و برگرفته از ارزش های الهی است و در این نظام انتخابات مانند هر نظام مردمی از جایگاه عقلی، شرعی و قانونی و لزوم رفتار اجتماعی برخوردار است.
وی با بیان اینکه انتخابات از عرصه های مهم مشارکت سیاسی در نظام های دارای توسعه سیاسی است، افزود: انتخابات ابزار تعیین و کنار گذاشتن مدیران و کارگزاران است و این اقدام با توجه به شرایط موجود انجام می شود.
چراغیان به موقعیت مهم و راهبردی ایران در منطقه و دنیا اشاره کرد و افزود: انتخابات نگاه به وضع موجود و وضع مطلوب است و مردم با حضور در انتخابات و رای خود عملکرد دولت را ارزیابی می کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: انتخاباتی که اصولی و مبتنی بر آموزه های اسلامی و عقلانی و به دور از احساس در جامعه از نقش ممتازی برخوردار است.
فریبا عابدینی ، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش نیز در حصوص مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: انتخابات به عنوان یک روند در حوزه دموکراسی یکی از تاثیرگذارترین و بزرگترین اتفاقات جامعه بشری است و حضور تاثیرگذار بانوان در انتخابات ایران اسلامی قابل توجه است.
وی با بیان اینکه انتخابات یکی از ارکان توسعه هر کشور است که مانع تمرکز قدرت می شود اظهار کرد: نهادهای برگرفته از دموکراسی مانند خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستاها مانع از تمرکز قدرت در دست افرادی خاص می شود.
عابدینی حضور در پای صندوق های اخذ رای را نشانگر امید مردم به تحول دانست و گفت: مردم حتی یک رای را در انتخابات مهم و اثرگذار می دانند.
وی اظهار کرد: پیش از این در استان لرستان طایفه گرایی بر نظام انتخاباتی تاثیرگذار بود که خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع کم رنگ و احزاب پررنگ شده اند.
این فعال سیاسی ، انتخابات را تابوت خشونت و بهترین راه برای حرکت رو به جلو دانست و افزود: جامعه بدون انتخابات، جامعه ای غیر مدنی است.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش افزود: نخبه سیاسی گاه ممکن است قهر با انتخابات را برای تاثیرگذاری ضروری بداند اما در انتخابات 96 حضور در انتخابات امری لازم و ضروری است.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش بیان کرد: احزاب به دلیل نبود نهادهای مردمی در جامعه بر پایه های ضعیف ساخته می شوند و به همین دلیل به راحتی از هم می پاشند.
وی با تاکید بر جامعه مداری احزاب افزود: دولت باید به درون جامعه و مردم نفوذ کند حال آنکه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بین جامعه نخبگان، صاحب نظران و مدیران اقتصادی مانده و در میان عامه مردم جاری نشده است.
علیرضا ابراهیمی، فعال سیاسی و روزنامه نگار اصلاح طلب نیز در خصوص مشارکت حداکثری مردم گفت: انتخابات مهمترین پدیده طراحی شده برای توسعه و زندگی مسالمت آمیز بشر است ؛ ساختار مدنی به معنای ترسیم بهترین ها از روزنه ها و کورسوی امید است و در این مسیر باید به موارد اساسی و طراحی موفق توجه ویژه شود.
وی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی بیشتر احزاب در جامعه افزود: تاکنون در ایران به عنوان کشوری توسعه نیافته کار حزبی خیلی موفقی صورت نگرفته است و متاسفانه ساختارهای حزبی و مدنی قربانی خواهش ها و خواسته های افراد می شوند.
وی ادامه داد: احزاب و تشکل های سیاسی در ایران در شب انتخابات به وجود می آیند و فردای انتخابات می میرند در حالی که اگر کار حزبی و روحیه مطالبه گری و پرسشگری قوی باشد این تشکل ها ماندگار تر می شوند.
فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر لزوم دعوت مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار کرد: مردم باید برای نجات از تباهی و ارتباط با دنیا درعرصه انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند.
دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری همراه با پنجمین دور از انتخابات شوراها بطور همزمان 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.
1920/6060
خبرنگار:مهری میر دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۸۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مجلس در فضایی امن و توأم با آرامش و با مشارکت خوب مردم برگزار شد

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی کشور گزارشی از اهم فعالیت‌های ستادهای پیشگیری در سراسر کشور را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در هشتمین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی‌ که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دادستان کل کشور برگزار شد، گفت: در اجرای بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخابی کشور در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی از شهریور ماه سال گذشته فعال شد. ستاد مرکزی به ریاست دادستان محترم کل کشور با برگزاری هفت جلسه، ۵۸ بند مصوبه داشت که به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در این مصوبات بر پیش‌بینی‌های لازم با تعیین مسئول برای اجرای قانون در جلوگیری و سوء استفاده از امکانات و اموال دولتی و عمومی به نفع یا ضرر نامزدها تأکید شد.

جهانگیر ادامه داد: همچنین پیش‌بینی‌های لازم با تعیین مسئول برای جلوگیری از تخلفات کارکنان دستگاه‌های دولتی در رابطه با انتخابات تاکید گردید و با پیش‌بینی‌های لازم برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در انجام وظایف قانونی و جلوگیری از ترک فعل‌های احتمالی اتخاذ تصمیم شد. 

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی کشور خاطرنشان کرد: همچنین نسبت به رصد و پایش مستمر جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و حقیقی با تشکیل کمیته‌های تخصصی و ابلاغ شرح وظایف آن‌ها تاکید گردید.

وی عنوان داشت: ستادهای استانی نیز با فعالیت شبانه‌روزی در طول ۶ ماه گذشته ۱۶۵ جلسه برگزار کردند که نتیجه آن ۱۱۵۰ بند مصوبه بود که لازم است در همینجا از زحمات روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان مراکز استان‌ها و معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان‌ها صمیمانه تشکر شود. 

جهانگیر تصریح کرد: همچنین ستادهای شهرستانی نیز با برگزاری ۱۰۱۲ جلسه ، ۴۵۴۷ مصوبه داشته‌اند که در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود. همه این مسائل کمک کرد که الحمدالله انتخابات در فضایی امن و توأم با آرامش و سالم و با مشارکت خوب مردم برگزار شود. 

جهانگیر اظهار کرد: براساس تصمیمات متخذه در ستاد مرکزی، ۵ دستورالعمل مهم با امضای ریاست محترم ستاد صادر گردید که از جمله آن‌ها دستورالعمل اجرایی بخشنامه ریاست محترم قوه قضائیه و دستورالعمل احصاء جرایم و تخلفات انتخاباتی قبل، حین و پس از انتخابات با احصاء بیش از ۱۰۰ عنوان و مصداق مجرمانه و راهکارهای پیشگیرانه آن تهیه و ابلاغ گردید. 

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی کشور افزود: همچنین دستورالعمل تشکیل کمیته‌های تخصصی و شرح وظایف آن‌ها و دستورالعمل تدابیر در ۱۸ حوزه انتخابیه حساس با راهکارهای پیشگیرانه از دستورالعمل‌هایی بود که با ابتکار دادستان محترم کل کشور تهیه و توسط دبیرخانه ستاد مرکزی به استان‌ها ابلاغ گردید. 

جهانگیر تصریح کرد: در نتیجه فعالیت‌های ستاد بیش از ۲۵ هزار گزارش به ستادهای پیشگیری واصل شد که پس از بررسی‌های لازم حدود ۵۰۰ گزارش جهت بررسی‌های تکمیلی و اقدامات لازم به دادگستری استان‌ها اعلام شد. اگرچه فعالیت ستادها با رویکرد اصلی ارشاد، انذار و پیشگیری از تخلفات و جرایم در انتخابات بوده است؛ ولیکن در خصوص مواردی که افراد یا ستادهای آن‌ها اصرار بر ادامه تخلف یا جرایم خود داشته‌اند پرونده‌هایی در دادگستری‌ استان‌ها تشکیل و با توجه به تاکید قانون مبنی بر رسیدگی فوری و خارج از نوبت این‌گونه پرونده‌ها بلافاصله رسیدگی‌ها در دادسراها آغاز شده که تاکنون منجر به صدور ۲۰ کیفرخواست در ارتباط با انتخابات شده است که عموما مربوط به ستادها و طرفداران نامزدها بوده است. 

وی گفت: در این دوره از انتخابات با هدف پیشگیری ۴۸ محتوای پیامکی در ارتباط با انتخابات به صورت هدفمند برای بیش از ۲۵۰ هزار شماره مرتبط ارسال گردید. همچنین ۲۸۳۰ نفر از مدیران و ادمین‌های صفحات و کانال‌های پرمخاطب دعوت و در ارتباط با انتخابات، ارشاد قانونی شده‌اند. کسانی که در فضای مجازی مبادرت به بارگذاری محتوای مجرمانه در انتخابات نیز نموده بودند، با تذکر و اخذ تعهد برای جلوگیری از تکرار بدون تشکیل پرونده نسبت به حذف محتوای مجرمانه خود اقدام نمودند.

این مقام قضایی ادامه داد: در روز انتخابات نیز مجموعا ۱۲۵۴ نفر به اتهاماتی نظیر خرید و فروش رأی، اختلال در شعبه، درگیری فیزیکی و مسلحانه، پرتاب ترقه به شعب اخذ رأی و نیز توزیع تراکت مضره توسط ضابطین دستگیر شدند. از مجموع افراد دستگیر شده حدود ۱۲۰۰ نفر آن‌ها با اقدامات پیشگیرانه در پایان روز اخذ رأی با اخذ تعهد یا وثیقه آزاد شدند. 

در عین حال کمتر از ۶۰ نفر از این افراد به دلیل درگیری مسلحانه و کشف سلاح و یا سایر اقدامات ضدامنیتی تحت نظر قرار دارند و پرونده‌ آن‌ها در حال رسیدگی است که تاکید می‌گردد تا حداکثر پایان فروردین ماه منجر به اخذ تصمیم و نتیجه گردد.

در ادامه نمایندگان دستگاه‌ها نیز گزارشی از فعالیت‌های خود در دوره انتخابات را به صورت مشروع به اطلاع رئیس و اعضای جلسه رساندند.

در پایان حجت الاسلام موحدی دادستان کل کشور با تأکید بر ادامه فعالیت ستادها برای آمادگی و برگزاری مرحله‌ دوم انتخابات که در ۱۵ استان به دور دوم کشیده شده است و قرار است در ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار گردد، دستورات لازم را صادر کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • انتخابات مجلس در فضایی امن و توأم با آرامش و با مشارکت خوب مردم برگزار شد
  • واعظ آشتیانی: تهمت زدن و انگ زدن حاصل خوبی برای جامعه و کشور ندارد
  • تجارب موفق مردمی‌سازی برای تسریع در تحقق شعار سال استفاده شود
  • گره‌گشایی از مشکلات مردم در اولویت برنامه مدیران
  • کسانی که می‌گویند احزاب وارداتی و غیربومی هستند، تاریخ سیاسی ایران را نخوانده‌اند
  • ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است
  • محاسبات میزان حضور مردم در انتخابات مطابق روال سال‌های قبل انجام شده است + فیلم
  • ایستادگی مردم مظلوم فلسطین به برکت جبهه مقاومت است
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد