Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@21:27:32 GMT

اجرای حق مالکیت، تضمینی برای رشد صنایع فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۳۰۴۰۰

اجرای حق مالکیت، تضمینی برای رشد صنایع فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری برنا، حمیدرضا ششجوانی - مدرس دانشگاه و سخنران هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط - اظهار کرد: اقتصاد جهان دچار یک سلسله تغییرات جدی از نوع چرخش به سوی اقتصاد فرهنگ­‌پایه شده است.

وی افزود: به عبارت دیگر، میزان رشد صنایعی که در حوزه اقتصاد فرهنگ و اقتصاد خلاق وجود دارد، نسبت به صنایع معمولی بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد اقتصاد خلاق در جهان نسبت به سایر بخش‌ها تقریبا چهار درصد بیشتر است.

ششجوانی توضیح داد: حتی نرخ اشتغال‌زایی اقتصاد فرهنگ‌پایه و اقتصاد خلاق بیشتر است. به این دلیل که تولید شغل در این صنایع احتیاج به زیرساخت‌ها و سرمایه­‌گذاری­‌های خاص مانند کارخانه‌ها ندارند. از این گذشته صنایع فرهنگ­‌پایه سرمایه‌ بر نیستند، بلکه کاربر هستند، یعنی صرف داشتن انسان‌های آموزش‌دیده کافی است و سرمایه خاصی نیاز ندارد.

سخنران هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، بیان کرد: پیشران اقتصاد آینده جهان اقتصاد، فرهنگ‌پایه و اقتصاد خلاق است. به همین دلیل، یکی از موضوعات مهم موضوع حق مالکیت است که گلوگاه راهبردی چنین صنایعی است. به عبارت دیگر، اگر حق مالکیت اجرا شود، تضمینی برای رشد بیشتر صنایع خلاق یا صنایع فرهنگی است.

وی با بیان این‌که حقوق مالکیت رکن اصلی در اقتصاد جدید جهانی به‌شمار می‌آید، گفت: به‌ این دلیل، حقوق مالکیت رکن اصلی در اقتصاد خلاق محسوب می‌شود که اکنون جامعه در حوزه نرم فعالیت می‌کند، یعنی فکر انسان‌ها و محصول خلاقیت‌شان مهم است.

ششجوانی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این منظر نسبت به سایر بخش‌های درباره حقوق مالکیت فکری پیشگام شده که نمونه آن، برگزاری همین همایش است که به‌صورت سالانه شاهد برپایی آن هستیم.

وی درباره اهمیت برگزاری همایش، گفت: این همایش باعث ایجاد آگاهی در مردم، مسئولان و نهادها می‌شود و آن‌ها را آماده می‌کند برای این‌که چرخش اقتصادی به طرف اقتصاد خلاق حرکت کند.

سخنران هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق درباره ضرورت پیوستن ایران به کنوانسیون برن، بیان کرد: یکی از پیش‌فرض‌های پیوستن به سازمان، قبول معاهده‌هایی مثل تریپس و برن است. برن نیز یکی از پیش‌نیازهای حقوق پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

ششجوانی گفت: منافع پیوستن به سازمان تجارت جهانی زیاد است که از جمله این منافع می‌توان به موضوع جدید حق بازفروش اثر هنری اشاره کرد. حق بازفروش اثر هنری، چون ذیل ماده ١٤ معاهده برن است، در آن پیش‌بینی شده که کشورهایی که حق بازفروش را می‌پذیرند به‌صورت دوجانبه هنرمندان از آن منتفع می‌شوند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: با توجه به این‌که مزیت رقابتی کشور ما در بخش فرهنگ بسیار است، به نظر می‌رسد پیوستن به برن، بیش از نپیوستن برای ما منفعت تأمین می‌کند.

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط دوم خردادماه امسال از ساعت ٨ تا ١٧ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۰۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود

«زهره سادات لاجوردی» داوطلب دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره تقسیم‌بندی احتمالی حزبی و سیاسی در مجلس آینده، اظهار کرد: با وجود تحرکاتی که شاهد هستیم، به این دلیل که حدود ۴۵ کرسی مجلس شورای اسلامی یعنی حدود ۱۵ درصد در دور اول تعیین تکلیف نشده و انتخابات به دور دوم کشیده شده است، هنوز نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این زمینه داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، گفت: طبعاً با توجه به اولویت‌های کشور، منویات مقام معظم رهبری و شعار سال، موضوع اقتصاد جزو سرفصل‌های مجلس بعدی نیز خواهد بود.

داوطلب دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته اقتصاد به علاوه فرهنگ از موضوعات در اولویت مجلس آینده خواهد بود، چرا که اقتصاد منهای فرهنگ یا همان تفکر لیبرالیستی عامل اصلی بسیاری از مشکلات فعلی جامعه ما حتی در همان زمینه‌های اقتصادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه چهار سال در هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم و تسلط کافی و وافی بر این مقوله حاصل شده، در صورت حضور در مجلس بعد، با توجه به شناسایی مشکلات و علت اساسی آن‌ها، اولویت بنده حضور در کمیسیون فرهنگی یا اجتماعی خواهد بود.

لاجوردی ضمن تقدیر از خبرگزاری مهر به جهت راه اندازی پویش «با مهر انتخاب کنیم»، گفت: پویش «با مهر انتخاب کنیم» فرصت مناسبی است که هم برای کاندیداها ایجاد شده تا بتوانند سوابق و برنامه‌های خود را به مردم معرفی کنند و از طرفی این فرصت برای مردم هم فراهم شده که بتوانند با افرادی که قرار است نمایندگی آنها را در مجلس دوازدهم برعهده داشته باشند، آشنایی بیشتری پیدا کنند و نمایندگان خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنند.

کد خبر 6080614 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است