Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست خبری ستاد بزرگداشت سوم خرداد؛ سالروز آزادی خرمشهر و 4 خرداد؛ روز مقاومت و پایداری دزفول امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ در محل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان برگزار شد.

سردار محمد علی‌پور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: موضوع این نشست بزرگ‌ترین حادثه تاریخی کشور اسلامی ما؛ یعنی بازگرداندن خرمشهر بعد از اشغال به خاک اصلی خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌های متعددی از طرف دشمنان انقلاب اسلامی به خصوص استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا برای از بین بردن، و یا محدودساختن انقلاب در مرزهای خود صورت گرفت. این توطئه‌ها فرصت بازسازی و خدمات‌رسانی به مردم را در کشور عقب انداختند. گرچه این توطئه‌ها موفق نشدند و همه مردم تحت لوای رهبری امام(ره) توطئه‌های دشمن را خنثی کردند، هر چند وقتی را از ما گرفت.

وی با اشاره به اقدامات متعدد دشمنان جهت براندازی انقلاب اسلامی و راه اندازی جنگ تحمیلی هشت ساله به سرکردگی حزب بعث علیه کشورمان اظهار کرد: کشورهای مختلفی در بُعد اقتصادی و تسحیلاتی به حزب بعث کمک کردند تا بتوانند انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند. سال اول جنگ سال پیشروی عراق بود. با توجه به اینکه شروع انقلاب اسلامی بود و ساختار دولت در کشور ثبات نداشت، سردرگمی در نیروهای مسلح در سال اول با پیشروی‌هایی که حزب بعث و صدام در تجاوز به ایران داشت، تقریباً تا نزدیکی‌های اهواز را تصرف کرد و جبهه‌های میانی را تا شوش و قصر شیرین فتح کرد و جبهه‌های غرب را بعضاً توانست اشغال کند و در این یک سال تنها دو قطعنامه از سازمان بین‌الملل صادر شد که توصیه می‌کرد خویشتنداری کنید.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: سال دوم جنگ از 31 شهریور سال 60 تا 31 شهریور سال 61 با عملیات‌های متعدد دشمن را از خاک کشورمان بیرون کردیم. اولین عملیات ما، عملیات ثامن‌الائمه(ع) بود و پس از آن عملیات طریق‌القدس انجام شد که توانستیم بستان و هویزه را آزاد کنیم. پس از آن فتح‌المبین انجام شد که طی آن توانستیم شوش و دشت آزادگان را از حزب بعث پس بگیریم. آخرین مرحله، عملیات بیت‌المقدس بود که برای آزادسازی خرمشهر و در چهار مرحله انجام شد و ما توانستیم بعدازظهر سوم خرداد سال 61 وارد خرمشهر شده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز مسجد جامع به اهتزاز درآوریم.

فتح خرمشهر یک روز به یادماندنی ملی است

سردار علیپور افزدود: ما در خرمشهر 19 هزار و 700 سرباز حزب بعث را به اسارت گرفتیم و این یک حرکت تأثیرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چه در درون کشور و چه در فضای جهان برای جمهوری اسلامی به دنبال داشت. جمهوری اسلامی ثابت کرد ماندگار است و به عنوان یک کشور اثرگذار می‌تواند امنیت خود را تأمین و موقعیت خود را در منطقه و جهان حفظ کند. فتح خرمشهر یک روز به یادماندنی ملی است و همین حضور مردم در صحنه نبرد و پیروزی باعث شده است امروز که 35 سال که از فتح خرمشهر گذشته است، ایران اسلامی مقتدرانه و اثرگذار در منطقه و دنیا ظاهر شود. امروز اثرگذارترین کشور در موضوع سوریه ایران است و این نشأت گرفته از تجربه سوم خرداد بود.

دزفول به عنوان یک الگوی مقاومت در سطح دنیا مطرح است

وی همچنین درباره چهارم خرداد روز مقاومت دزفول گفت: دشمن برای جداکردن خوزستان آمده بود. به همین خاطر دزفول از شهرهایی بود که باید تخلیه می‌شد تا دشمن از آن عبور کند. حزب بعث با اقدامات متعدد عملیات روانی و موشک‌باران می‌خواست دزفول را تخلیه کند اما مردم این شهر یک لحظه هم شهر خود را ترک نکردند و یکی از دلایلی که دشمن نتوانست به اهداف خود برسد مقاومتی بود که در دزفول صورت گرفت. مردان و زنان دزفول هم موشک‌باران را تحمل کردند، هم فرزندان خود را به جبهه‌های جنگ فرستادند و هم از رزمندگان دیگر شهرها پشتیبانی کردند. این است که دزفول به عنوان یک الگوی مقاومت در سطح دنیا مطرح است و مقاومتی که در نبل و الزهرا صورت گرفت برگرفته از این مقاومت است. این الگو و روشی نویی بود که مردم دزفول توانستند به مردم دنیا ارائه دهند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در ادامه پیرامون هویزه بیان کرد: هویزه در دوران دفاع مقدس تقریباً به طول کامل تخریب شد و تقریباً یک نصفه مسجد از این شهر بجا ماند اما با حرکت رزمندگان جمهوری اسلامی دشمن فرصت پیدا نکرد تسلیحات خود را در جنوب خوزستان به عقب بکشد و این تسلیحات در اختیار رزمندگان ما قرار گرفت. ما توانستیم دشمن را از هویزه، سوسنگرد، بستان، خرمشهر و شوش به عقب برانیم و مردم خوزستان ثابت کردند جوانان آنها برای نگهبانی از ارزش‌های دینی، انقلابی و سرزمینی آمادگی هر نوع فداکاری را دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار دفاع مقدس در استان خوزستان است، گفت: دفاع مقدس یعنی پایداری و مدیریت انقلابی و استفاده از تمام ظرفیت‌های انسانی و منابعی. دفاع مقدس یعنی بر ارزش‌های دینی و انقلابی و ملی ایستادن و جان دادن تا به ثمر رسیدن. این است که خوزستان می‌تواند الگویی برای همه ملت‌ها در دنیا قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش آفرینی و مقاومت مردم خوزستان در نقطه به نقطه این استان در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: خوزستان در این دوران، هم مرکز فرماندهی جنگ تحمیلی بود، هم مرکز پشتیبانی و هم مرکز معنوی جنگ بود.

چهار مأموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

سردار علیپور در بخش دیگر سخنان خود گفت: رسالت بنیاد حفظ آثار امروز آن است که بتواند این دستاوردهای بزرگ را جمع‌آوری کند تا نسل‌های آینده از آنها بهره‌برداری کنند. مقام معظم رهبری چهار مأموریت برای بنیاد تعریف کردند که شامل تبیین و تدوین آثار دفاع مقدس، نگهداری از آثار دفاع مقدس، اثربخشی به آثار دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف آنها است.

وی ادامه داد: برای جمع‌آوری این موضوعات در خوزستان شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شد که آثار دفاع مقدس را تبیین و تدوین کند. این شورا به ریاست استاندار و دبیری بنیاد حفظ آثار کار خود را در سه سطح نقش نیروهای مسلح، نقش نهادهای دولتی و نیروهای مردمی آغاز کرده است. امروز بنیاد تعداد زیادی اثر در این سه بخش جمع‌آوری کرده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان افزود: در بخش اثرگذاری امروز، تعداد زیادی کتاب و مقاله به تولید رسانده و یا در حال تولید آن هستیم. در بحث نگهداری نیز در یادمان‌های دفاع مقدس هم نیروهای مسلح، هم ساختارهای دولت و مردم پای کار آمدند و هر سال حدود 40 میلیون نفر راهیان نور در این یادمان‌ها حضور می‌یابند.

مردم و جوانان علاقه مند برای جمع آوری آثار دفاع مقدس ورود کنند

سردار علیپور گفت: آمادگی داریم کار باغ موزه دفاع مقدس استان را شروع کنیم و این باغ موزه را به عنوان نمونه‌ای از تمام اقداماتی که در جنگ تحمیلی در استان صورت گرفت، ایجاد کنیم. اگر بخواهیم از تمام ظرفیت‌های خوزستان همان‌طور که در دوران دفاع مقدس استفاده شد، امروز استفاده کنیم راهی جز این وجود ندارد که مردم و جوانان علاقه‌مند به ما کمک کنند تا بتوانیم آثار را جمع‌آوری کنیم و این آثار جمع نمی‌شود مگر اینکه دانشگاه ما، بازار، ادارات و سازمان‌ها، نیروهای مسلح، مساجد و هر کسی که نقشی در این دوره داشته وارد کار شود و نقش خود را بازتعریف کند و به نسل آینده ارائه دهد. ما می‌خواهیم امانت‌دار باشیم و تحریفی در آثار دفاع مقدس ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه ارزش‌ها دینی و ولایت فقیه دو رکن دفاع مقدس بود، گفت: ما با ارزش‌های دینی و فتوای امام به جنگ دشمن رفتیم. امروز هم این دو موضوع اساس کار ماست. باید بتوانیم این امانت را برای نسل‌های بعد به ودیعه بگذاریم. در این راستا بنیاد حفظ آثار فراخوانی برای بهترین کتاب دفاع مقدس در سال 93 تا 95 چاپ کرده است. همچنین دانشنامه دفاع مقدس را در دست تدوین دارد. نیاز داریم نویسندگان و پژوهشگران ما در مدخل‌یابی و مقاله‌نویسی این دانشنامه به ما کمک کنند.

نیاز به همکاری نویسندگان، اهل قلم و پژوهشگران در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس خوزستان

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: در زمینه تاریخ شفاهی نیز نیازمندی‌های خود را به تمام نویسندگان، اهل قلم و پژوهشگران اعلام می‌کنیم که بتوانیم تاریخ شفاهی استان خود را تدوین کنیم. متأسفانه در ابن بخش استقبال کم است. تاریخ شفاهی سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، ‌اهواز، شوش، اندیمشک، رامهرمز و ... نیاز به ثبت و ضبط دارد. موضوع دیگر کارهای هنری دفاع مقدس است. مجموعه‌ای با این عنوان در بنیاد راه‌اندازی شده است که نقش هنرمندان را در دفاع مقدس بررسی کند و اقدامات هنری این دوران را ثبت و ضبط نماید.

از جوانان می‌خواهیم در زمینه ظرفیت‌های دفاع مقدس استان از مسئولان مطالبه‌گری کنند

سردار علیپور با بیان اینکه دفاع مقدس برای خوزستان یک ظرفیت است، تصریح کرد: ما هنوز به باور نرسیده‌ایم که این موضوع برای ما ظرفیت محسوب می‌شود. از جوانان می‌خواهیم در زمینه ظرفیت‌های دفاع مقدس استان از مسئولان مطالبه‌گری کنند. رسالت ما این است که از این ظرفیت‌ها برای استانمان در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

اجرای 1200 برنامه در سالروز فتح خرمشهر و مقاومت دزفول در خوزستان

وی در ادامه درباره برنامه‌های سالروز سوم و چهارم خرداد گفت: شش کمیته برای اجرای این برنامه‌ها در استان تشکیل شد و در مجموع بیش از 1200 برنامه فرهنگی و هنری و ورزشی در سراسر استان اجرا می‌شود. این برنامه‌ها از دوم تا پنجم خرداد به اجرا درمی‌آید.

به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان دیدار از خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدا، تجمع بزرگ نیروهای مسلح و مردم در مقابل مسجد جامع خرمشهر، همایش بزرگ فاتحان خرمشهر، تئاتر ملی مقاومت خرمشهر، مسابقات کشوری دومیدانی و ویلچررانی جانبازان از برنامه‌های سوم خرداد هستند. به مناسبت چهارم خرداد نیز افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول، همایش‌های شب شعر، نقش زنان در دفاع مقدس و تجلیل از پیشکسوتان در برنامه‌های مختلف به اجرا درمی‌آید.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۰۰ درصدی تسهیلات مسکن در خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تسهیلاتی که امسال دولت برای خوزستان مقرر کرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است. - اخبار استانها -

روح الله عمادی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز گفت: حساب 100 در سال 58 با فرمان تاریخی حضرت امام، با نیت و هدف کمک به ساخت مسکن برای محرومان تاسیس شد و  گروه‌های مختلف مردم در آن زمان کمک‌هایی در جهت ساخت مسکن به حساب پرداخت می‌کردند، اما اکنون آن شور و شوق کمتر شده است، لذا خواهش می‌کنیم افرادی که توان دارند نسبت به این امر اقدام کنند تا حساب به معنای واقعی فعال و مسکن‌سازی برای محرومان انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به آخرین آمار حساب 100 در سال 1402، گفت: در خصوص این حساب در استان جهشی از سوی کمک خیرین و بنیاد مسکن رخ داده است، به گونه‌ای که به همان میزان کمکی که به حساب 100 صورت گرفت، بنیاد مسکن نیز مبلغ اضافه کرد و به این ترتیب سال گذشته تقریبا 25 میلیارد تومان در جهت تکمیل، تعمیر و تجهیز مسکن برای افرادی که مستحق بوده‌اند، شناسایی و پرداخت شد که این چند برابر کل مبلغی است که از ابتدای حساب 100 تا‌کنون پرداخت شده بود، البته به این میزان قانع نیستیم.

وی اضافه کرد: با وجود خیرین خوب، صنایع، پتروشیمی‌ها و .. که در خوزستان وجود دارد جای کار بسیار است و می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی، مبالغی را به حساب 100 پرداخت، لذا خواهش داریم این حساب تقویت شود تا بتوانیم مشکلات سطح جامعه و افرادی که نیازمند هستند را کمتر کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه نیاز بود یک دستگاه اجرایی در کنار حساب بانکی، برای پیگیری کارها وجود داشته باشد، تصریح کرد: بنیاد مسکن با سرفصل مسکن برای محرومین تشکیل شد که قطعا جوانب مسکن برای محرومین نیازمند طرح بوده که امروز در روستاها با عنوان طرح هادی شناخته شده است؛ براساس برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای که در کشور وجود داشت، قرار بر این بود که تا پایان برنامه ششم روستاهای بالای 20 خانوار طی طرح هادی رسیدگی و ساماندهی شوند.

عمادی با اعلام اینکه 2 هزار و 260 روستای بالای 20 خانوار در خوزستان وجود دارد، عنوان کرد: همه این روستاها به عنوان یک سند بالادستی طی طرح شده‌اند و مازاد بر این تعداد تا 3 هزار روستا نیز تعیین محدوده و تهیه طرح شده‌اند که این میزان در کشور رتبه بسیار خوبی است. همچنین موفق شده‌ایم علاوه بر تکلیف روستاهای بالای 20 خانوار، قریب به 800 روستای زیر 20 خانوار را هم تعیین محدوده کنیم.

وی افزود: در سطح کشور استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و اصفهان هم‌تراز هستند که به طور مثال، فارس با اختلاف قریب به 500 روستا را اجرا کرده و می‌توان گفت خوزستان در این مورد پیشتاز است.

اختصاص 298 میلیارد تومان قیر رایگان در سال جاری

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه در اجرای طرح هادی، آسفالت معابر درخواست بسیاری از افراد بوده است، تصریح کرد: دولت سالانه میزان قیری را مصوب کرده و تحویل دستگاه‌ها می‌دهد، در سال 1402 سهمیه قیر رایگان خوزستان 160 میلیارد تومان بود که با تفاهم مجموعه عمرانی استانداری با بخشداران و دهیاران، این سهمیه را برای سال جاری به 298 میلیارد تومان رسانده و رشد صددرصدی را رقم زدیم.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته پنج میلیون متر مربع در سطح روستاهای خوزستان صورت گرفته در حالی که در مدت سه سال گذشته حدود 2 میلیون متر مربع انجام شده بود بنابراین این عدد چشمگیر و امیدوارکننده است.

توسعه روستاها با گردشگری شدن

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به سنددار کردن خانه های روستایی گفت: تا امروز 200 هزار جلد سند صادر شده و در سال 1402 نیز برای 7 هزار و 600 واحد سند صادر شده است. همچنین در برنامه امسال قصد داریم 10 هزار جلد سند دیگر صادر شود و این یک اقدام مثبتی است که تثبیت مالکیت‌ها و اخذ تسهیلات بانکی برای روستاییان را به همراه دارد.

عمادی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم و در خوزستان در حوزه عمران روستایی 2 موضوع در حال انجام است، عنوان کرد: اگر در روستا اقتصاد وجود نداشته باشد، مردم در روستا نمی‌مانند و حاشیه نشینی یکی از مشکلات امروز جامعه شهری است، لذا روستاهای هدف گردشگری یکی از این پروژه هاست تا بتوانیم مهاجرت از روستا به شهر را به حداقل برسانیم؛ اکنون در 6 روستای خوزستان طرح گردشگری انجام شده که بسیار موفق بوده است، پامنار دزفول و خائیز بهبهان از جمله این روستاها هستند.

وی اضافه کرد: همچنین 7 روستای دیگر در حال اضافه شدن به طرح و در بخش مطالعاتی هستند تا تعداد روستاهای هدف گردشگری به 13 روستا برسد.

تصویب 2 روستای خوزستان در طرح منظومه روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه منظومه‌های روستایی پروژه دیگری است که توسط بنیاد در حال پیگیری است، تصریح کرد: هدف از این طرح شناسایی نقاط و قوت های موجود در روستاهاست که توسط مشاورین شناسایی و مطالعات آن انجام می گیرد؛ در کشور 12 استان در حال انجام طرح منظومه روستایی هستند که خوزستان یکی از آن هاست؛ در استان 138 منظومه روستایی مطالعه شده که چند روستا در آبادان و خرمشهر مصوب شده‌اند؛ پس از شناسایی افراد مستعد در منطقه، از طریق تبصره 16 و 18 پیگیری تسهیلات برای آن ها صورت می گیرد.

عمادی با بیان اینکه در مسکن روستایی هدف بنیاد مسکن، ساخت مسکن برای محرومان است، بیان کرد: از سال 84 این طرح آغاز شد که حدود 53 درصد از مسکن های روستایی شناسایی و مقاوم سازی شده و می توان گفت خوزستان متناسب با کشور کار را پیش برده است، در سال های مختلف با هماهنگی و همکاری بانک های عامل نیز به واحدهای قدیمی و فرسوده ای که ممکن است خطر داشته باشند تسهیلات پرداخت می شود.

رشد بیش از 300 درصدی تسهیلات مسکن

وی افزود: تسهیلاتی که امسال دولت برای خوزستان مقرر کرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 300 درصد رشد داشته است، سال گذشته 5 هزار و 500 واحد بوده که امسال به 17 هزار واحد رسیده است و این فرصت بسیار خوبی است؛ همچنین مبلغ تسهیلات 350 میلیون تومان با سود 5 درصد است که متقاضی تا 3 سال قسط پرداخت نمی کند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به بحث بازسازی گفت: در بندر امام 5 هزار واحد مسکونی برای بازسازی در نظر گرفته شده که 3 هزار واحد آغاز و از این تعداد یک هزار و 500 مسکن به مرحله گچ و خاک رسیده و متقاضیان ساکن شده اند؛ تقریبا 250 میلیون تومان تسهیلات به هر واحد نیمه کاره پرداخت شده و براساس صحبت های استاندار با برنامه و بودجه، پیگیر تسهیلات تکمیلی برای این واحدها هستیم.

عمادی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن گفت: در خوزستان قریب به 14 هزار واحد در قالب این طرح در حال ساخت هستند، در شهرهای بیش از 100 هزار نفر حدود 7 هزار و 600 واحد به صورت بنیادساز است؛ همچنین 17 هزار و 200 واحد برای متقاضیان شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر تامین شده که با این وجود همچنان 2 هزار و 900 واحد کسری وجود دارد.

وی افزود: در شهرهایی که اکنون شرایط تامین زمین وجود ندارد روستاهای نزدیک شهرها در نظر گرفته شده به طور مثال در اهواز کریشان 3 و دامغه مد نظر قرار داده شده است.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • رشد چشمگیر گرما در اروند
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • رشد نم هوا در اروند
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • عملیات وعده صادق باور شکست‌ناپذیری صهیونیست را درهم شکست
  • رشد ۳۰۰ درصدی تسهیلات مسکن در خوزستان
  • نم نسبی ۴۹ درصدی در آبادان و خرمشهر
  • فراخوان ششمین جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی