Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، طبق قانون شوراهای اسلامی، شورای شهر و روستا به منظور پیشبرد برنامه ها با همکاری مردم و نظارت بر امور تشکیل می شود، از این رو چنانچه این تصمیم گیران فاقد تخصص لازم باشند کارکرد حوزه تصمیم گیری با چالش مواجه می شود و حوزه اجرا نیز که تابع حوزه تصمیم است دچار دوگانگی و یا آشوب اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در میزگرد «اهمیت شوراها و جایگاه آن در اداره جامعه و ضرورت رای به متخصصان» که با حضور چند تن از استادان دانشگاه سمنان در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان برگزار شد، آنان توسعه پایدار شهری و روستایی را لازمه شورای کارآمد دانستند.
سعید کامیابی دانشیار رشته جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی گفت:شوراهای کارآمد از مهم ترین ابزار جوامع محلی به منظور نهادینه کردن مشارکت و تصمیم گیری بهینه برای پیشبرد سریع اهداف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هستند.
وی اظهار داشت:مهم ترین ابزار دخالت دادن جوامع محلی در تصمیم گیری ها ،نهادینه کردن مشارکت در انتخابات و برخورداری از نامزدهای متخصص شوراهای اسلامی شهر و روستا است.
کامیابی بیان کرد:در بحث شورای شهر، نمایندگان مردم در بعضی از شهرها نتوانسته اند خوب عمل کنند و باید برای رفع مشکلات با ارایه ایده های نو تلاش کرد.
وی اضافه کرد:برای ارایه طرح های مدیریتی جامع شهری و روستایی یک منطقه مورد نظر باید مسایل فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در نظر گرفته شود و اصولی که برای یک منطقه از کشور ایران در بحث مدیریت شهر در نظر گرفته می شود با دیگر منقطه تفاوت دارد.
دانشیار رشته جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دراصل 100، 101، 102 و 103 قانون اساسی شرایط برای اهمیت و کارایی شوارهای اسلامی شهر و روستا مطالبی گنجانده شده است که در نظر گرفتن زیرساخت های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی و توجه به مقتضیات محلی باید در اولویت قرار دارد.
وی اضافه کرد: برای آنکه توسعه شهری درکشور در سطح کلان بیان شود باید رویکرد تخصصی در بحث انتخاب اعضای شورای شهر داشته باشیم و ضمانت اجرا برای مصوبات آنها گنجانده شود.
کامیابی اضافه کرد: برای آنکه شهری پاک، خلاق و با تجهیزات به روز جهانی داشته باشیم باید تفکر جهانی در بحث توسعه شهری اتخاذ شود و تفکر قومی گرایی در انتخاب فرد مورد نظر،انتخاب نشدن شایسته ها و نخبگان را به بار می آورد.
وی اضافه کرد: انتخاب صحیح مردم پلی برای افزایش رفاه اجتماعی است و باید تفکر مردم برای ساختی شهری آباد از حالت سنتی به تفکری مدرن تغییر کند.
کامیابی گفت:شوراها از ظرفیت مهم و منسجمی برای رفع مشکلات مردم برخوردارندو در چهارچوب قانون باید اختیار بیشتری به آنها برای تحقق وعده هایی که به مردم در ایام تبلیغات می دهند داده شود.
وی اضافه کرد: در قانون اساسی وظایف مهمی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظر گرفته شده است و نظارت بر حسن انجام امور، تصویب بودجه و بررسی نارسایی های اجتماعی و فرهنگی در چارچوب قانونی برعهده این نهاد قرار دارد.
وی بیان کرد:در اداره یک منطقه نبایدتفکر جزیره ای اتخاذ شود و باید با رویکردی منسجم برای رفع مشکلات منطقه مدنظر گام برداشت.
بهروز ارسطو پژوهشگر و مدرس دانشگاه‌های سمنان نیز در این میزگرد گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قبل از آنکه بسیاری از کشورها حلاوت مردم سالاری را درک کنند طرح شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یکی از مترقی ترین اصول قانونی را مطرح کرد.
وی اظهارداشت: هرچند به علت جنگ تحمیلی و پس از آن مدتی در تحقق شوراهای اسلامی شهر و روستا تاخیر شد ولی با شکل گیری آن در اواخر دهه 70، تغییر راهبرد جدیدی در مدیریت شهری و روستایی شوراهای شهر و روستا رویکردی جدیدی در کشور پیدا کرد.
ارسطو اضافه کرد: با گذشت چهار دوره از فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا، شاهد بلوغ جوامع شهری و رویکردی نو به مساله مدیریت شهری هستیم که می بایست به شکل جدی با این تجارب در انتخابات پنجم گام های جدی برداشته شد.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: با وجود آنکه مدیریت شهر و روستا نیاز به تخصص های فنی دارد ولی مهارت های بین رشته ای می توانند نقش ویژه ای در رفع بسیاری از تناقض ها داشته باشد.
ارسطو افزود: نظارت های شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کلان به اصطلاح نظارت در سایه است و در دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مردم باید به یک بلوغ فکری برای انتخاب فردی اصلح برسند و در انتخابات خود دقت کنند.
وی ادامه داد: در بحث اجرای دقیق و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه علاوه بر تخصص ، بینش و دانش کافی افراد، تجربه آنها نیز از ملاک های انتخاب فرد اصلح قرار گیرد.
ارسطو گفت: باید ساز و کارهایی منسجم برای رفع مشکلات منطقه ای اقدام شود و نباید نمایندگان مردم در شوراها حالت انفعالی داشته باشند.
وی اضافه کرد: نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، وعده هایی که در دوران نامزدی به مردم می دهند را نباید به فراموشی بسپارند و باید شعارهای انتخاباتی خود را برپایه قانون برنامه ریزی کنند.
پژوهشگر و مدرس دانشگاه‌های سمنان بیان کرد:به دلیل استقبال نکردن مدیران میانی و استانی از دیدگاه ها و نظرات نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، کاربرد این نهاد قانونی به حاشیه می رود در حالی که شورا باید در محور هرم تصمیم گیری ها قرار گیرد.
امیر تیمورتاش دانشجوی مقطع دکتری رشته جغرافیا گرایش آمایش کیفیت محیطی نیز در میزگرد ایرنا سمنان گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در توسعه صادرات نامرئی و توسعه گردشگری تاثیر شایانی دارند.
وی ادامه داد: افرادی که در منصب نماینده مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار می گیرند باید به صورت علمی کارکرد و ماهیت شورا را درک کنند.
تیمور تاش بیان کرد:یکی از اقدامات مهم و ارزشمندی که می تواند گره بسیاری از مشکلات شهری را برطرف کند ، واگذاری کارهای اجرایی به بخش خصوصی است و عملکرد مثبت دولت یازدهم در این اقدام خود می تواند الگویی خوبی برای شهرداران و اعضای شوراهای شهری و روستایی باشد.
وی اضافه کرد: افرادی که نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می شوند علاوه برای ارایه مدارک معتبر علمی،باید مصاحبه هایی از میزان صلاحیت ها و هدف از ورود در انتخابات از آنها اخذ شود.
تیمورتاش اضافه کرد: مشارکت حداکثری مردم در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به تصمیم گیری مهم تبدیل شود و باید نگاه مسوولان میانی و استانی به نمایندگان شوراها از رویکرد دستوری و فرمایشی به رویکرد مشورتی تغییر کند.
وی بیان کرد: بیش از 15 درصد از گردش اقتصادی جهان در مناطق شهری و با جذب گردشگر انجام می شود و اگر شوراهای اسلامی با تجربه و متخصص در انتخابات ها برگزیده شوند، در یک شهر کوچک به ازای یک گردشگر خارجی در یک سفر کوتاه مدت چند روزه، هزار و 500 دلار ارزآوری برای منطقه انجام می شود.
دانشجوی مقطع دکتری رشته جغرافیا گفت: رویکرد توسعه افقی شهر و حفظ ساختار سنتی در تفکر نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا باید لحاظ شود و باید با کلان نگری با حفظ بافت های سنتی که میراثی از پیشینیان هستند برای نوسازی زیرساخت شهری گام برداشت.
دانشجوی مقطع دکتری رشته جغرافیا اضافه کرد: براساس آمار و افکار سنجی که از مجاری معتبر در کشور اخذ شده است، تنها 10 درصد از نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا از وظایف مهم خود در شوراها مطلع هستند.
عسکری مجتهد زاده دانشجوی مقطع دکتری رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری نیز در این میزگرد گفت: نمایندگان شوراهای شهر باید نسبت به برنامه ریزی و طراحی شهر، اقتصاد شهر، خدمات زیر بنایی شهر، مسکن و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی بیان کرد: نقش شهرداری در اداره شهر از اهمیت بالایی برخوردار است و باید شاهد مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و اجرای طرح ها باشیم.
مجتهد زاده اضافه کرد:به شورا و امر مشورت در قرآن کریم و سیرت ائمه اطهار(ع) توجه ویژه شده است و از زمان های دور و در ممالک اروپایی نیز توجه زیادی به امر شورا و اداره مناطق شهری و روستایی شده است.
مجتهد با بیان اینکه در مباحث رای به متخصصان باید تغییراتی در قانون انتخابات شوراها و ورود افراد برای نامزدی در این عرصه مهم اتخاذ شود، اضافه کرد: براساس معیار جمعیتی مدرک تحصیلی برای شایستگی افراد برای نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد در حالی که به نوع مدرک ارایه شده توجه نمی شود و افرادی که به هیچ عنوان تخصصی ندارند در انتخابات ورود می کنند.
مجتهد زاده بیان کرد: باید از طیف های متفاوت برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور یابند و باید انتخاب متخصصان در اولویت کاری مردم برای انتخاب نامزدهای مدنظر شان قرار گیرد.
وی اضافه کرد:افرادی بدون هیچگونه تخصص و با جلب نظر مردم به عنوان نماینده آحاد جامعه در شوراهای اسلامی اظهار نظر می کنند و یک دوره نمایندگی برای آنها انگار کلاس آموزشی است و برنامه برای رشد و بالندگی کشور ندارند.
دانشجوی مقطع دکتری رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری گفت: مدیران کل جایگاهی برای اظهار نظر شوراها قائل نیستند و در سطح کلان اینگونه به نظر می رسد که تنها وظیفه شوراها انتخاب شهردار است.
مجتهد زاده اضافه کرد: افرادی که طرح جامع توسعه شهری را در منطقه ای تدوین می کنند باید مقتضیات مکانی و اصلاح امور را در نظر بگیرند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت 96 برگزار می شود‌ و استان سمنان که دارای هشت شهرستان، 20 شهر، 15 بخش و 400 روستاست، در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا هزار و 19 نفر به عنوان اعضای اصلی و 642 نفر به عنوان اعضای علی البدل در شوراهای اسلامی شهری و روستایی انتخاب می شوند.
7339/6026 / 1876
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** تنظیم: مصطفی دهقان/ جانعلی فتحی** انتشار:غلامرضا مالک زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۴۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه به اینکه طبق فرمان امام راحل(ره)، شوراها به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند، گفت: شوراها اولین خاک‌ریز مطالبات مردم هستند - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، احمد امیرآبادی‌فراهانی ظهر امروز در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: نهادهایی که با نفس قدسی حضرت امام(ره) تأسیس شدند موجب خیر برکت هستند.

وی با اشاره به اینکه اراده مردم در شوراها نقش اساسی دارد، مطرح کرد: تشکیل شوراها یک پایه و اساس اعتقادی و دینی دارد و از زمان تشکیل اتفاقات بسیار مطلوبی در شوراها رقم خورده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مقاطعی دولت‌ها همکاری لازم در واگذاری امور به شوراها را نداشته‌اند، عنوان کرد: گردش مسئولیت‌ها می‌تواند در شوراها محقق شود و این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که به شوراها بها داده شود.

وی با تأکید بر اینکه مباحث شورایی جزو اعتقادات دینی ماست، خاطرنشان کرد: به همین منظور باید اقدامات بیشتری را به شوراها واگذار کنیم و نگرانی نسبت به بروز مشکلات نداشته باشیم.

امیرآبادی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هر دوره شوراها قدرتمندتر شده‌اند، تصریح کرد: البته برخی تخلفات سبب شده است که نگاه مردم به شوراها تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه استان قم همواره سالم‌ترین شوراها را داشته است، یادآور شد: این اتفاق موجب مباهات برای تمام مسئولان استان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زحمات مسئولان نظام باید برای مردم تبیین شود، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام مشکلات، زحمات بسیاری کشیده است.

مسئولان با تصمیمات شوراها همراهی کنند

ماشاءالله سعادتمند ظهر امروز در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم، برگزار شد، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر دو شهرستان جعفرآباد و کهک به استان قم اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمان امام راحل(ره)، شوراها به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند، مطرح کرد: 10 اصل قانون اساسی نیز مرتبط با شوراهاست.

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های یک منطقه باید توسط شوراها ریل‌گذاری شود، عنوان کرد: همچنین طبق قانون، نظارت نیز بر عهده شوراهاست.

وی با تأکید بر اینکه با تصمیمات شوراها نباید مخالفت شود و همه مسئولان باید با آن همراهی داشته باشند، خاطرنشان کرد: انحلال شوراها نیز خارج از اراده شخصی است و تنها طبق قانون می‌توان شوراها را منحل کرد.

سعادتمند با بیان اینکه در راستای آموزش دهیاران و شوراها سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد، تصریح کرد: این آموزش‌ها موجب می‌شود که در مسیر خدمت‌رسانی خود کم‌تر دچار لغزش شویم. شوراها اولین خاک‌ریز مطالبات مردم هستند و مردم زمانی که مشکلی داشته باشند، ابتدا به شوراها مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا