Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در ۴ حوزه انتخابیه هم‌زمان با شوراها و ریاست جمهوری برگزار می‌شود اما تبلیغات این انتخابات زیر سایه دو انتخابات دیگر قرارگرفته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ساعات پایانی تبلیغات انتخاباتی در حالی طی می‌شود که شاید بیشترین سهم از فضای این تبلیغات به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری اختصاص داشت و میان‌دوره‌ای‌ها کمتر در میان تبلیغات به چشم آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس تنها در چهار حوزه انتخابیه از دلایل فضای سرد تبلیغات این انتخابات باشد اما حتی در این چهار حوزه انتخابیه نیز کمتر کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس مجال عرض‌اندام پیدا کردند.

در این راستا انتخابات اولین میان‌دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه اصفهان، اهر و هریس، بندرلنگه، بستک و پارسیان و مراغه و عجب‌شیر برگزار می‌شود.

برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در چهار حوزه انتخابیه، ۹۴ نفر رقابت می‌کنندعلی پور علی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در نشست خبری خود با اشاره به اینکه درمجموع ۱۰۶۰ هیئت اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌ها داریم اظهار کرد: بیشترین شعب اخذ رأی مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و مازندران و کمترین شعب در استان‌های قم ایلام و قزوین است.

وی در ادامه گفت: برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در چهار حوزه انتخابیه، ۹۴ نفر رقابت می‌کنند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم با بیان اینکه بر اساس آخرین نظرسنجی معتبر ۷۲ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، افزود: حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی و نظارتی بر انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی شهر و روستاها و میان‌دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه هستند.

وزیر کشور ادامه داد: ۳۵۰ هزار نفر نیز امنیت برگزاری انتخابات را بر عهده‌دارند؛ حدود ۷۰ هزار بازرس برای شعبه‌های اخذ رأی وجود دارد و ۱۰۰ هزار نماینده هم فرمانداری‌ها و یک‌صد هزار نماینده از شورای نگهبان پای صندوق‌های رأی حضور دارند. در هر شعبه ۱۷ نفر فرایند اخذ رأی را انجام می‌دهند.

در گزارش پیش رو به چهار حوزه انتخابیه‌ای که شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هستند سر می‌زنیم و فضای این انتخابات را رصد می‌کنیم.

اهر و هریس، پوسترهای کاندیداهای مجلس در میان تبلیغات شورا گم شد

در جریان مهلت قانونی تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان‌دوره‌ای مجلس دهم حال و هوای دیگری بر سر حوزه انتخابیه اهر و هریس سایه افکنده و تمامی کوچه‌ها و خیابان‌ها مملو از پوسترهای رنگارنگ کاندیداهاست.

پوسترهای نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر اهر تبلیغات کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری را در حاشیه قرار داده استجالب‌ترین نکات تبلیغات کاندیداها اینجاست که پوسترهای نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر اهر تبلیغات کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری را در حاشیه قرار داده است.

از طرف دیگر شاید کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس اهر و هریس نمی‌توانند تبلیغات گسترده‌تری نسبت به شوراها داشته باشند ولی با پوسترهای رنگی خود سیمای روستاها را دگرگون کرده‌اند.

موردی که کمی روند انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه را در شهرستان اهر نسبت به سایر شهرستان‌ها متفاوت‌تر می‌کند برگزاری انتخابات اولین میان‌دوره‌ای مجلس دهم در حوزه انتخابیه اهر و هریس است.

در جریان ثبت‌نام انتخابات میان‌دوره‌ای ۴۶ نفر از حوزه اهر و هریس نام‌نویسی کردند که درنهایت ۲۵ نفر از کاندیداها توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند و اکنون بعد از انتشار رسمی اسامی داوطلبان میان‌دوره‌ای ۶ نفر از آن‌ها از رقابت‌های انتخاباتی انصراف داده و ۱۹ نفر همچنان باقدرت هرچه تمام برای کسب تنها کرسی اهر و هریس در مجلس رقابت می‌کنند.

فرماندار شهرستان اهر در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس دهم اهر و هریس به خبرنگار مهر می‌گوید: انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه شهرستان اهر با سایر شهرستان‌ها و استان‌ها متفاوت بوده چراکه این بار انتخابات اولین میان‌دوره‌ای مجلس دهم تنها در چهار حوزه انتخابیه برگزار می‌شود و یکی از این چهار حوزه شهرستان‌های اهر و هریس است.

سید محمد عابدی بابیان اینکه ۲۴۵ شعبه اخذ رأی در شهرستان‌های اهر و هریس پیش‌بینی‌شده است، افزود: از این تعداد ۱۴۵ شعبه در شهرستان اهر و یک‌صد شعبه اخذ رأی در شهرستان هریس که در روز جمعه همین هفته از طریق شعبه‌های تعیین‌شده نسبت به رأی‌گیری از مردم اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان‌دوره‌ای مجلس دهم حوزه انتخابیه اهر و هریس انجام‌شده و برای برگزاری این انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز آمادگی کامل داریم.

عابدی از پیش‌بینی ۵۸۰ صندوق اخذ رأی ثابت و سیار در انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان‌دوره‌ای مجلس دهم در حوزه انتخابیه اهر خبر داد، گفت: نزدیک به چهار هزار نفر اعم از هیئت اجرایی، بازرسی، نظارت و غیره مسئول برگزاری انتخابات شهرستان اهر هستند.

حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، رقابت ۲۶ کاندیدا

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دهم در مراغه و عجب‌شیر هم به دلیل درگذشت نماینده منتخب در این حوزه هم‌زمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، ۲۹ اردیبهشت‌ماه جاری برگزار می‌شود.

از ۲۶ نامزد انتخابات میان‌دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر، ۲۱ نفر از مراغه ثبت‌نام کرده‌اند.

فرماندار مراغه در آخرین اظهارات خود از تأیید صلاحیت نهایی ۲۶ داوطلب، برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر خبر داده است.

ظفر محمدی در گفت‌وگو با رسانه اعلام کرد: از تاریخ ۳۰ اسفند سال گذشته لغایت ۱۹ فروردین امسال هیئت‌های نظارت استان فرصت داشت تا با کسب نظر از هیئت نظارت مرکزی انتخابات، نسبت به اظهارنظر در خصوص صلاحیت همه داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی (افرادی که شکایت کرده و افرادی که شکایت نکرده باشند) اقدام کنند؛ همچنین شورای نگهبان از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۸ اردیبهشت‌ماه مجدداً به شکایت آن‌ها رسیدگی کرده و درنهایت نظر قطعی خود را در مورد تمام داوطلبان به وزارت کشور اعلام کند.

وی اضافه کرد: درمجموع ۵۹ نفر برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی حوزه مراغه و عجب‌شیر ثبت‌نام کرده بودند که بعد از بررسی هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان، صلاحیت ۲۶ کاندیدا احراز شد.

فضای رقابتی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس

نام حوزه انتخابیه

تعداد کاندیدا

تعداد کرسی

اهر و هریس

۲۹ کاندیدا

یک کرسی

مراغه و عجب‌شیر

۲۶ کاندیدا

یک کرسی

اصفهان

۳۳ کاندیدا

یک کرسی

بندرلنگه، بستک و پارسیان

۱۱ کاندیدا

یک کرسی

اصفهان؛ رقابت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

با فرارسیدن روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه، اصفهانی‌ها نیز مانند برخی شهرهای کشور باید در کنار انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر یک نماینده را نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس برگزینند.

نکته جالب اینجاست که این روزها شهر اصفهان به‌نوعی در میانه ازدحام پوسترهای تبلیغاتی شورای شهر رخ پنهان کرده که پوسترهای حامیان ۶ کاندیدای ریاست جمهوری نیز در میانه این آویزهای کوچک و بزرگ گم‌شده است چه برسد به تبلیغات کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس که در این میان به‌سختی به چشم می‌آید.

از سویی به‌طورکلی کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای به دلایلی که مشخص نیست کمتر به تبلیغ دست‌زده‌اند و اگر با دقت در میان تبلیغات ۸۰۰ کاندیدایی که تنها برای ۱۳ کرسی شورا رقابت می‌کنند جست‌وجو کنیم شاید کمتر از ۱۵ نفر از این کاندیداها دست به تبلیغات به شکل پوستر زده‌اند.

شاید دلیل بی‌رمقی تبلیغات خیابانی مجلس را بتوان در این نکته جست‌وجو کرد که کاندیداهای مستقل به‌نوعی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس کمتر به چشم می‌آیندالبته اغلب کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس اصفهان در کانال‌های تلگرامی دست به تبلیغ می‌زنند اما شاید دلیل بی‌رمقی تبلیغات خیابانی مجلس را بتوان در این نکته جست‌وجو کرد که کاندیداهای مستقل به‌نوعی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس کمتر به چشم می‌آیند، درواقع انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در اصفهان روند خاصی را طی می‌کند و بیشتر رقابتی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است.

مجمع اصولگرایان اصفهان از زمانی که انتخابات میان‌دوره‌ای برای اصفهان قطعی شد تعدادی از کاندیداها را برگزید تا طی جلساتِ آشنایی و معرفی، برنامه‌های آن‌ها برای استان اصفهان را احصاء و از میان آن‌ها کاندیدای واحدی را معرفی کند.

در این میان ثبت‌نام حجت‌الاسلام رسایی به‌عنوان کاندیدای میان‌دوره‌ای مجلس از اصفهان سروصدا و حاشیه‌هایی ایجاد کرد، رد صلاحیت رسایی و حاشیه‌هایی بعد از آن ازجمله این موارد بود.

سرانجام پس از تأیید رسایی باوجوداینکه وی یکی از کاندیداهای معرفی‌شده توسط مجمع بود اما برخی کاندیداهای اصولگرا با حضور وی به‌عنوان نماینده اصفهان مخالف بودند، این افراد دلیل مخالفت خود را بومی نبودن رسایی و عدم دلسوزی وی برای مشکلات استان و شهر اصفهان عنوان کردند، درحالی‌که رسایی در این مباحث بر این مورد اعتقاد داشت که دلسوزی برای یک استان به عِرق ملی و دلسوزی بستگی دارد و نه همشهری بودن.

به‌هرحال باوجوداینکه رسایی در ابتدا به شکل جدی وارد صحنه شده بود درنهایت اعلام کرد که به نفع اتحاد اصولگرایان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از صحنه رقابت کنار می‌رود.

از دیگر کاندیداهایی که با عنوان اصولگرا پا به عرصه رقابت گذاشتند حسن کامران و نیره اخوان زوج معروف بهارستان هستند که در انتخابات دوره‌ای مجلس برخلاف سال‌های مکرر گذشته رأی نیاوردند و این بار برای انتخابات میان‌دوره‌ای ثبت‌نام کردند.

حسن کامران ازجمله افرادی بود که به‌عنوان یکی از کاندیداهای مجمع اصولگرایان انتخاب‌ شده بود اما درنهایت با همسر خود به شکل مستقل وارد عرصه رقابتی شد اما در روزهای اخیر نیره اخوان به نفع همسر خود از انتخابات کنار رفته است و اکنون سخاوتی تنها کاندیدای مجمع اصولگرایان اصفهان است.

دبیر مجمع اصولگرایان اصفهان با بیان اینکه ۱۶ نفر از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که با معیارهای مجموعه هم‌خوان بودند و برای معرفی برنامه‌های خود دعوت شدند، تأکید کرد: بیش از دوسوم از این نفرات در جلسه حضور پیداکرده و نقطه نظرات خود را بیان کردند، بعضی نیز نتوانستند خود را به جلسه برسانند و عذرخواهی کردند اما اسامی همه به رأی گذاشته شدند.

علیرضا باطنی تصریح کرد: همچنین برای سه برابر ظرفیت تنها صندلی اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز آقایان حمید رسائی، نصرالله سخاوتی، حسن کامران دستجردی، محسن نصری انتخاب شدند که درنهایت با توجه به لزوم معرفی یک نفر از میان افراد با بررسی برنامه‌های ارائه‌شده و با توجه به سوابق و شناخت جامعه از این افراد سخاوتی به‌عنوان کاندیدای مجمع معرفی شد.

اما اصلاح‌طلبان نیز در طول این روزها برای معرفی کاندیدای واحد خود جلسات مختلفی را برگزار کردند و درنهایت سید مجید موسویان احمدآبادی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه اصفهان انتخاب‌شده و معرفی شد.

حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان دراین‌ارتباط می‌گوید: در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، بحث و تبادل‌نظر پیرامون انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس صورت گرفت که با در نظر گرفتن جمیع شرایط، آقای سید مجید موسویان احمدآبادی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان اصفهان در این انتخابات معرفی می‌شود.

از میان ۱۳۱ نفر که برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اصفهان ثبت‌نام کرده‌اند؛ ۳۴ نفر انصراف دادند و صلاحیت ۳۳ داوطلب نیز به تائید رسید از این تعداد، ۳۱ نفر آقا و دو نفر خانم هستند؛ همچنین ۲۳ نفر قبلاً توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌ بودند.

غرب هرمزگان، صحنه رقابت ۱۱ نامزد

روز جمعه هرمزگان هم شاهد برگزاری سه انتخابات خواهد بود، علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه انتخابیه غرب استان برگزار خواهد شد. ازاین‌رو شرایط برگزاری انتخابات در استان متفاوت است و مردم شهرستان‌های بندرلنگه، بستک و پارسیان باید در سه انتخابات به‌طور هم‌زمان شرکت کنند.

هم‌زمان با آغاز تبلیغات شوراهای شهر و روستا، تبلیغات کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس در غرب استان هرمزگان کلید خورد.

رقابت کاندیداهای مجلس در غرب هر چه به‌روزهای پایانی تبلیغات نزدیک می‌شویم بیشتر از گذشته می‌شود. تا آنجائی که نمایندگان ادوار گذشته مجلس و بزرگان غرب استان در حمایت از کاندیداهای مورد اعتماد خود در میان مردم شهرها و روستاها حاضر می‌شوند. شورای مرکزی اصلاح‌طلبان در غرب استان با اجماعی که میان کاندیداهای اصلاح‌طلب صورت گرفت کاندیدای مورد تأیید را اعلام کردند.

با اعلام انصراف موسی فرهنگ رنجبر، حجت‌الله دمیاد و سیدهاشم توانا از شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، سید محمدنور موسوی، یوسف دیوانی، شهاب بینایی، ناصر توکلی، علی عباس نصراللهی، علی‌اکبر ارجمندمنش، غلامحسین زارعی، محمد سالاری، ناصر شریفی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسایی و محمدحسن‌نیا به‌عنوان نامزدهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در غرب هرمزگان وارد عرصه رسمی تبلیغات انتخابات شدند.

کاندیداها با برگزاری میتینگ‌های تبلیغاتی و دعوت از چهره‌های تأثیرگذار سیاسی استان سعی در ربودن گوی سبقت در کسب آرای مردمی داشته اندکاندیداها با برگزاری میتینگ‌های تبلیغاتی و دعوت از چهره‌های تأثیرگذار سیاسی استان سعی در ربودن گوی سبقت در کسب آرای مردمی داشته اند. دراین‌بین اصلاح‌طلبان غرب استان بیشترین فعالیت‌های تبلیغاتی را داشته‌اند.

بزرگان اهل سنت در غرب استان طی بیانیه‌های حمایتی کاندیداهای خود را معرفی کرده‌اند تا رقابت وارد عرصه جدی‌تر و داغ‌تری شود. کاندیداهای اصلاح‌طلب غرب استان در اجماع صورت گرفته سید محمدنور موسوی را به‌عنوان کاندیدای اصلح معرفی کرده‌اند.

رقابت‌های انتخاباتی در بندرلنگه داغ‌تر از دو شهرستان پارسیان و بستک است. زمزم نژاد کاندیدی که در دور قبل به‌عنوان نماینده مردم غرب استان در مجلس انتخاب‌شده بود ولی به دلایلی که شورای نگهیان اعلام نکرد، از حضور در مجلس ناکام مانده بود. در انتخابات میان‌دوره در حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب در شهرها و میتینگ‌های انتخاباتی این کاندیدا شرکت می‌کند و مقبولیت مردمی خوبی را دارد.

اصولگرایان هم با هدایت احمد جباری نماینده سابق مجلس در غرب استان و یکی از کاندیداهای انصراف داده در عرصه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس فعالیت دارند. پایگاه‌های حمایتی از سید ابراهیم رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری به‌نوعی پایگاهی برای رأی آوری کاندیداهای اصولگرایان در غرب استان شده است.

اصولگرایان غرب استان هم با برگزاری تجمع‌های تبلیغاتی و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی سعی دارند تا از عرصه رقابت با اصلاح‌طلبان عقب نمانند. چهره‌های اصولگرایان غرب استان هم طی بیانیه‌های جداگانه از کاندیداهای موردنظرشان حمایت کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان افزود: برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در غرب هرمزگان نیز ۱۱ نامزد وجود دارد که یک نفر به‌عنوان نماینده این حوزه انتخاب خواهد شد.

اکرمی تصریح کرد: تعداد واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات ۲۹ اردیبهشت در هرمزگان، یک‌میلیون و ۱۶۶ هزار نفر و تعداد رأی اولی‌ها در هرمزگان ۳۳ هزار و ۴۰۸ نفر است.

بنابراین گزارش انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس در ۴ حوزه انتخابیه همزمان با هم در ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می شود. مطابق اعلام علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هستند که از این تعدادیک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رأی اولی خواهند بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟

 

تابناک _ با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی، رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

 بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات، موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روز‌های پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده، اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبر‌ها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

به نوشته ایسنا و برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

دیگر خبرها

  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • نشست خبری تعدادی از کاندایداهای زن تهران در ایسنا
  • آغاز نشست خبری تعدادی از کاندایداهای زن تهران در ایسنا
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید