Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها عده‌ای آنقدر دارند که نمی‌دانند چه کنند و عده‌ای هم همچنان در مرداب فقر و نداری غوطه‌ورند تا جایی که زیر فشار فقر مجبور به فروش عضوی از بدن خود می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، با آنکه دولتهای گذشته یک به یک آمدند و رفتند و تصمیمات زیادی در طول این سنوات اتخاذ و وعده‌های کثیری مبنی بر تصویب برجام و شکستن تحریم‌ها داده شد اما هنوز هم که هنوز هست در کوچه پس کوچه‌های کلان شهرهای کشور فقر و نداری بیداد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ما می‌دانیم که امروزه در کنار سایر مفاسد و معضلات اجتماعی بحث فقر و نداری یکی از مشکلات کلان این روزها در کشور است که عواملی همچون بیکاری، رکود اقتصادی و تنزل و تشنج سرانه درآمد کشور این معضل را موجب شده‌اند.

فقر و نداری در جامعه کنونی آنقدر ریشه دوانده است که وقتی در سطح شهر گشتی بزنیم در هر 10 قدم با یک آگهی فروش کلیه مواجه می‌شویم، و این اتفاق در حالی در کشور ما رخ می‌دهد که از هر 10 نفر یک نفر بیماری مزمن کلیوی دارد!

اما بیکاری در کنار فقر یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به فروش کلیه می‌شود وباتوجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کشور را داریم در بهترین حالت خود دولت می‌تواند تنها 800 نفر از آنها را جذب بازار کار کند و تکلیف 200 نفر باقی تبعا بیکاری است، اما خروجی‌های کلان هرساله از خزانه دولت صرف چه چیز و چه چیزهایی می‌شود؟ آیا رسیدگی به نیاز مردم و ریشه‌کنی فقر از جامعه جزو وظایف دولتها نیست؟

از گذشته تا حال فاصله طبقاتی نیز در جامعه برخی تبعات اجتماعی را به دنبال داشته است که در همین رابطه روز به روز پولدارها پولدارتر و فقرا مسکین‌تر شدند و این در حالی است که همه ما در طول سنوات و به ویژه چند دهه گذشته به وضوح شاهد این مسئله بودیم.

در پی فقر، بیکاری و تورم چندین و چند ساله در کشور ما مردم حاشیه‌نشین و مناطق محروم در نهایت به فروش کلیه خود برای تامین مایحتاج زندگی راضی می‌شوند اما شاید از خود بپرسیم چرا فروش کلیه؟

از داشتن تا نداشتن فقط یک قرص نان فاصله هست

خیلی دردناک است وقتی برای سیر کردن شکم خانواده و درمان همسر خود به جای جیب از جان مایه بگذاری، این پاسخ همسری دلسوز و پاسوزبود... .

چرا فروش کلیه؟

-مجبور بودم

انتخاب دیگری برای تامین مایحتاج خود نداشتید

-نه

چرا

-نمی‌خواستم بیماری همسرم روز به روز به شدت پیدا کنه

این همه شغل دیگه، چرا فروش کلیه‌تون

-شغلی نیست...همش تظاهر دولته

این کار براتون سخت نبود

-چرا؛واقعا سخته برای فراهم کردن خرج خانواده وهزینه درمان همسرت مجبور باشی عضوی از بدنت را بفروشی

پول این کلیه تا کی کفاف خرج زندگی‌‌تون را میده

-...

سکوت، بهترین پاسخ این بانوی جوان شرمسار اما نجیب در جواب سوال ما بود. دیگر حرفی نگفت وگوشی تلفن را قطع کرد.

یکی دیگر از افرادی که برای فروش کلیه خود آگهی داده بود در جواب این سوال ما که چرا مجبور به فروش کلیه خود شده‌اید، گفت: هیچ وقت فکر نمی‌کردم کاربه جایی برسد که روزی راضی به فروش عضوی از بدنم شوم اما هم‌اکنون به دلیل خیل مشکلات و فشارهایی که از سر نداری متحمل می‌شوم مجبور به این کار هستم.

این مرد میانسال با اشاره به اینکه سخت استبرای تامین مایحتاج زندگی و نان شب خانواده‌ات از جان و اعضای بدنت مایه بگذاری، افزود: تا چند وقت پیش امیدوار به پیدا کردن شغلی مناسب برای تامین خرج و مخارج زندگی بودم ولی الانامیدی به این کار هم نیست و با آنکه خیلی وقت است آگهی داده‌ام اما هنوز که هنوز هست یک خریدار واقعی تماس نگرفته و از میان کسانی که برای پیگیری تماس می‌گیرند عده زیادی با به تمسخر گرفتن این مسئله باعث رنجش من می‌شوند، اما چاره‌ای ندارم... .

در پی همین موضوع با چند تن دیگر از افرادی که برای فروش کلیه‌های خود آگهی داده بودند تماس گرفتیم اما هیچ کدام حاضر به مصاحبه نشدند.

تامین نیازهای مادی مردم وظیفه اصلی دولت است

داودزاده، کارشناس علوم اجتماعی استان گفت: تامین نیازهای واقعی مردم از جمله نیازهای مادی، امنیت و رفاه و آسایش وظیفه هر یک از دولتهایی است که بر سر کار آمده و برای چندسالی امور مهم و حیاتی کشور را دردست می‌گیرند.

وی عامل اصلی روی آوردن برخی افراد از مناطق حاشیه‌نشین و محروم به فروش کلیه را فقر و نداری دانست و گفت: فقر و نداری می‌تواند اصلی‌ترین علت روی آوردن برخی افراد به فروش کلیه و یا هر اعضای دیگری از بدن خود باشد که این عامل خود از معضل بیکاری نشات‌ می‌گیرد.

این جامعه شناس وظیفه دولت در راستای تامین نیازهای مردم در مرحله نخست و تامین رفاه و آسایش آنها در مراحل بعدی را بسیار خطیر در راستای کاهش معضل فروش کلیه در جامعه دانست و ادامه داد: هر دولتی که بر روی کار بیاید موظف به تامین نیازهای واقعی مردم اعم از امنیت و نیازهای مادی و در نهایت موظف به تامین رفاه و آسایش تمام اقشار جامعه است.

داودزاده عدم رسیدگی و جلوگیری از معضل فقر در جامعه کنونی را که گاه تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد بسیار نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: مهار نکردن این معضل که تبعاتی همچون سرقت، قاچاق، کلیه فروشی و در برخی موارد قتل را به دنبال دارد می‌تواند با مرور زمان به یک بحران جدی مبدل شود که این به تبع نتایج و دستاوردهای خوبی برای تمامی آحاد جامعه از دولت‌مردان گرفته تا عادی‌ترین مردم جامعه نخواهد داشت.

خرید و فروشیکه بوی درد می‌دهد

روزانه شاید دست کم 8 تا 9 مورد اهدای عضو کلیه در کشور اتفاق بیفتد اما در این میان آنچه که دردناک بودهفروش کلیه از سر نداری و اجبار است که عده‌ای برای تامین مایحتاج، هزینه درمان و بسیاری از مشکلات دیگر که در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مجبور به فروش عضوی از بدن خود می‌شوند.

به منظور بررسی کاهش و یا جلوگیری از معضل کلیه‌ فروشی در استان به سراغ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان رفتیم که وی عنوان کرد: سعی داریم تا با ترویج اهدای عضو جلوی بازار سیاه اعضای حیاتی بدن را بگیریم. این هم می‌توانست پاسخی مناسب باشد اما می‌توانیم بگوییمحداقلما را قانع نکرد.

واقعیت این است که این مساله پیچیده‌تر از آن است که با این راهکارها بتوان آن را گره‌گشایی کردو از طرفی دلالی در زمینه پیوند عضو از طرفی ریشه در مافیایی قوی در این زمینه دارد و از طرف دیگر فقر یکی از دلایل این معضل است.

این روزها، در واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی گرچه شهر آگهی‌ها، بنرها و انواع بیلبوردهای انتخاباتی را به خود می‌بیند اما از میان این همه آگهی تبلیغاتی، آگهی با عنوان کلیه فروشی داریم از نگاه همه به ویژه افرادی که در این بلبشو به فکر تسخیر افکار و عقاید مردم به هر قیمتی بوده و برای تصاحب سکانی مشخص فقط در پشت یک سری شعار رخ پنهان نموده‌اند، به دور مانده است.

و امام کلام آخر...

دولتهای بسیاری در طول چند دهه گذشته بر روی کار آمدند، غنی‌تر شدند و بار بستند، دولت‌مردان بسیاری هم در این میان به نان و نوایی رسیدند اما بودند افرادی از قشر واقعا نیازمند جامعه که در طول این سالها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتند وفقر و نداری را تحمل کردند اما غیرت و مردانگی خود را به هر قیمتی که می‌شد و می‌بود زیرپا نگذاشتند.

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/

R41374/P1361/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۹۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب

ایسنا/بوشهر رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صمت استان بوشهر گفت: صاحبان صنایع استان جهت جذب دانشجویان بورسیه می‌توانند از طریق سامانه سیب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کنند.

محمدرضا صادقی افزود: صاحبان صنایع، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان به منظور بورس دانشجویان دانشگاه‌ها در کلیه مقاطع تحصیلی از زمان کنکور یا در حین تحصیل می‌توانند با مراجعه به سامانه سیب به آدرس https://sib.saorg.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

صادقی عنوان کرد : طبق این فراخوان کلیه صاحبان صنایع جهت جذب دانشجویان در حین تحصیل در کلیه مقاطع می‌توانند تا 30 اردیبهشت ماه 1403 نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه سیب اقدام نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، وی بیان کرد: کلیه صنایع در خصوص جذب دانشجویان نو ورود از طریق کنکور سراسری در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی می‌توانند تا ۱۵ اردیبهشت ماه 1403 درخواست‌های خود را در سامانه سیب وزارت علوم ثبت کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مایه کوبی ۲۶ هزار رأس دام سبک در منطقه بارز و شوارز
  • اقلام مورد نیاز معلولان خانواده یاسوجی تامین شد
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی
  • امینکو تامین کننده کلیه تجهیزات تاسیساتی
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • تفال به حافظ یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به جان او که گرم دسترس به جان بودی...
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب