Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@09:24:14 GMT

اینجا شهرک توس؛ چراغی روشن نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۳۹۱۵۲

اینجا شهرک توس؛ چراغی روشن نیست

کوچه‌های خلوت و بدون سر و صدا، باران و هوای تازه و بدون دود کارخانه‌ها و طبیعت بهاری؛ اشتباه نشود اینجایی که توصیف می‌کنم یک فضای گردشگری برای تفریح خانواده‌ها در فصل بهار نیست اینجا پررونق‌ترین شهرک صنعتی در خراسان رضوی یعنی شهرک صنعتی توس است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سال‌های زیادی است که در شهرک صنعتی توس رفت و آمد می‌کنم و در این سال‌ها هیچ زمان شهرک صنعتی توس را تا این حد سوت و کور ندیده بودم و حتی بانک‌های این شهرک هم که روزی صف‌های طولانی کارگران را شاهد بود این روزها خیلی خلوت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندک رفت و آمد از کارگران و خودروهای حمل بار تنها نشانی است که از صنعتی بودن این منطقه از خراسان رضوی حکایت دارد و درهای بسته بسیاری از سوله‌ها میراثی است که برای این بخش از سرزمین خراسان رضوی باقی مانده است

230 نفر 90 نفر شده‌اند

رضا یکی از افرادی است که در شهرک صنعتی توس با آن صحبت کردم و می‌گوید: اوضاع نابه‌سامانی است گرچه برخی از واحدهای صنعتی توانسته‌اند خود را حفظ کنند اما تعداد زیادی نتوانسته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سال 92 که از یکی از واحدهای صنعتی بزرگ بیرون آمدم که در آن زمان 230 نفر در آن واحد مشغول به کار بودند اما حالا در همان واحد حدود 90 نفر کار می‌کنند و این موضوع در مورد تعداد زیادی از واحدها صدق می‌کند.

این شهروند مشهدی بیان می‌کند: من به شخصهفکر می‌کنم دولت در سال آخر برای رونق باید کمی نقدینگی را وارد بازار می‌کرد اما این کار را انجام نداد و حالا این رکود دامنگیر صنعت‌گران شده است.

بیکار هستیم

محمد ب. از دیگر شهروندانی است که در شهرک صنعتی با وی روبه‌رو می‌شوم و به من می‌گوید: اینجا دنبال کار می‌گردم تراشکار ماهر هستم اما متناسب با تخصص خودم کاری پیدا نکردم زیرا واحد تراشکاری ما تعدیل نیرو داشته و من هم جزو اخراجی‌ها بودم حالا هر کاری که باشد انجام می‌دهم حتی اگر باربری باشد.

وی بیان می‌کند: خانه‌ام از اینجا خیلی دور است اما حالا یک هفته است که هر روز به اینجا به امید کار می‌آیم زیرا در آستانه ماه رمضان در حالی که قیمت یککیلو گوشت بیش از 45 هزار تومان قیمت دارد نمی‌توانم بیکار در خانه بمانم شما دعا کنید که زودتر کار پیدا کنم.

این واحد کارگر نمی‌خواهد

زنگ یکی از واحدهای شهرک صنعتی توس را می‌زنم و مردی بدون اینکه سؤالی از من بپرسد می‌گوید: ما کارگر نمی‌خواهیم و من که کمی شیطنتم گل کرده بود گفتم: حقوق زیادی نمی‌خواهم فقط به حرفهایم گوش دهید هر کاری که باشد را هم انجام می‌دهم.

این مرد در پاسخ می‌گوید: خواهر من می‌دانی چند ماه است که همین کارگرانی که فعلا مشغول به کار هستند حقوق نگرفته‌اند آنوقت تو می‌گویی زیاد حقوق نمی‌خواهم خدا خیرت بدهد حالا حقوقی نیست که بخواهد کم یا زیاد باشد ما خودمان هم هر روز می‌ترسیم که فردا اخراج شده باشیم.

آن 400 نفر دیگر بازنمی‌گردند

این بار به سمت یکی از کارخانه‌های لوازم خانگی می‌روم که اطلاعات متوسطی از وضعیت آن داشتم و با یکی از کارگران آن به صحبت می‌پردازم و می‌گوید: پیش از این حدود 600 نفر بودیم که حالا به 200 نفر رسیده‌ایم و مدیرعامل همین که بتواند همین تعداد را حفظ کند خیلی کار کرده است.

وی بیان می‌کند: آن 400 نفری هم که رفته‌اند دیگر بازنمی‌گردند حتی بعید نیست دوباره تعدیل نیرو نیز رخ بدهد و برای همین است که همه کارگران ما می‌ترسند.

رفاهیات تعطیل

جمعی دیگر از کارگران یک کارخانه کارتن سازی نیز در صحبتی که با من داشتند می‌گفتند: سال‌های پیش به ما برای ماه مبارک رمضان سبد کالا می‌دادنداما 3 سال است که این موضوع تعطیل شده است.

وی بیان می‌کند: همچنین تمام رفاهیاتی که سابق بر این برای ما در نظر می‌گرفتند به عنوان مثال برای امور فرهنگی و ورزشی کمک هزینه‌ای را در اختیار ما قرار می‌دادند حالا دیگر وجود ندارد.

اظهارات بالا در کنار حرف‌هایی که مسئولان بخش خصوصی و گلایه‌هایی که دارند نشان از وضعیت نامناسب اقتصادی دارد.

تعداد زیادی از کارگران بر این باروند که حداقل در دولت قبل کاری بود که به سر آن بروند اما حالا هیچ کاری وجود ندارد و همان پول کم هم در اختیار آنان نیست.

اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید شعارامسال است که با مشاهده وضعیت کنونی به نظر می‌رسد این موضوع مورد غفلت واقع شده و امید می‌رود در دولت بعدی وضعیت بهتری برای شهرک‌های صنعتی و صنعت‌گران به وجود آید تا در ادامه آن مردم به سر کار رفته و رفاه اجتماعی نیز بالاتر رود.

انتهای پیام/

R41347/P1361/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۹۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد بنافی در بازدید از ۴ واحد صنعتی در حال احداث شهرک صنعتی برازجان گفت، تمام تلاش ما این است که از تولید حمایت کنیم و به همین منظور بر روی احیا واحدهای راکد و توسعه واحدهای تولیدی متمرکز هستیم.

فرماندار دشتستان افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران نیز بخش دیگری از پیگیری‌های ما است.

رئیس شورای اشتغال شهرستان از روند توسعه زیرساخت‌های فاز دوم شهرک صنعتی برازجان نیز بازدید کرد و گفت: در تلاش هستیم که تعدادی از زون‌های طراحی شده را در سال جاری به متقاضیان واگذار کنیم.

کد خبر 6095371

دیگر خبرها

  • آزادسازی زمین های راکد در شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان
  • آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است
  • ببینید | تصاویر هولناک جدید از بقایای آتش‌سوزی در گیلان | اینجا دیگر ویرانه است!
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • واگذاری ۴۵۶۶ سند شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود