Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@08:22:21 GMT

Alien ها؛ باحال، ترسناک و چندش‌آور!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۳۹۷۳۴

خبرگزاري آريا - وب سايت سينما گيمفا: با اينکه کامپيوتر‌هاي سفينه‌هايشان بعد از سال‌ها دمده به نظر مي‌رسد يا زينومورف‌هايشان گاهي عروسکي حرکت مي‌کنند، اما همچنان جذاب و ديدني هستند، روح دارند و گذر زمان مثقالي از ارزش‌هايشان کم نکرده. «بيگانه»ها را ميگويم، بخصوص «بيگانه»ي ريدلي اسکات و «بيگانه‌ها»ي جيمز کامرون.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شروع ماجرا مربوط به سي و اندي سال قبل است، زماني که فرستادن سفينه، حتي در سينما به اعماق ناشناخته‌ي جهان خيلي راحت نبود. مثل الان نبود که هر استوديوي کوچک و بزرگي سالي چند تا سفينه در سوله‌اش به اين ور و آن ور کهکشان مي‌فرستد و کلي بزن و بکوب راه مي‌اندازد.

ولي بيگانه ‌ي سال 1979 و بيگانه‌هاي 1986‌ نه تنها در همان سال اکران، بلکه در همين امروز هم خيلي از اين تازه به دوران رسيده‌ها را خيلي راحت در جيب عقب خود مي‌گذارند! ترکيب ترس و تعليق و تخيل با المان‌هايي بکر، اين سري فيلم‌ها را بخصوص در دو قسمت ابتدايي‌اش به اثري تبديل کرده که علاوه بر چشم‌نواز بودن، الهام بخش بسياري از فيلم‌هاي مشابه در سال‌ها و دهه‌هاي بعد شدند.





حالا بيگانه مي‌خواهد رسما ورودش به هزاره‌ي جديد را اعلام کند، ورودي به دست خالق اوليه‌اش «ريدلي اسکات» و در فيلم Alien: covenant . البته بيگانه در فيلم Prometheus رخي نشان داده بود، اما آن فيلم به نوعي پيش‌درآمد و سرآغازي بود بر ورود رسمي بيگانه‌ها به عصر مدرن سينما؛ بخصوص اينکه حتي در فيلم Prometheus نام بيگانه از روي سردر فيلم هم کنار رفته بود. اما در Alien: Covenant به نظر مي‌رسد ريدلي اسکات دوباره بازگشته تا با خاطرات قديمي خاطره بازي کند و مارا دوباره به ديدن يکي از بيگانه‌ترين بيگانه‌هاي خلق شده در تاريخ سينما ببرد.

ماجراجويي، ترس، تعليق و شايد باز فلسفه!

چند نفر پياده يا سوار بر اسب و قاطر، کشتي يا سفينه، براي هدفي مهم به سمت مکاني ناشناخته حرکت مي‌کنند. گاهي مي‌دانند که چه در انتظارشان است و گاهي نمي‌دانند (که اين يکي را بيشتر دوست دارم). اما در هر حالت فرقي نمي‌کند، چون ماجراجويي راحتي انتظارشان را نمي‌کشد. معمولا يک يا چند نفري بين‌شان قهرمان‌بازي درمي‌آورند، چند نفري هم از ترس و اضطراب کلي خراب‌کاري به بار مي‌آورند و در پايان ماجرا چه به هدف خود رسيده باشند و چه نه، تعدادي از همراهانشان را از دست داده‌اند.

هميشه يک چنين تمي (يا موضوعاتي شبيه به آن) را در فيلم‌ها دوست داشتم. افرادي که در راه يک ماجراجويي از ابتدا تا انتها روي کله‌اشان علامت سوال سبز مي‌شود و کلي چشم گشاد کردن (از تعجب يا درد، فرقي نمي‌کند) و فرياد زدن و … در کمين‌شان است. مجموعه فيلم‌هاي بيگانه معمولا يک همچين تمي دارند. همه چيز اول خوش و خرم به نظر مي‌رسد ولي … . وقتي تريلر‌هاي Alien: Covenant را مي‌ديدم حس مي‌کردم که انگار دوباره با يک چنين فضايي طرف خواهم بود، اما اينبار کامل‌تر و شايد جذاب‌تر. اين‌بار خيلي از مسائل فناوري‌طور که دست و پاي بيگانه‌هاي ده بيست سال قبل را بسته بودند در کار نيستند و ريدلي اسکات براحتي مي‌تواند ژانگولر بازي‌هاي بيگانه‌هاي داستانش را خيلي شيک و مجلسي‌تر به تماشاگرش نشان بدهد و حالش را ببرد.





ماجراجويي و تعليق (بخصوص) عنصر اصلي و هميشگي فيلم‌هاي بيگانه بوده، ترس را هم مي‌توان به حساب آورد اما نه آنقدر که تماشاگر تا چند روز با يک چشم باز بخوابد! ولي راستش از ورود مسائل مثلا فلسفي به اين سري فيلم‌ها خيلي خوشم نيامد، نه فقط مسائل فلسفي بلکه هرچيزي که جاي تعليق و بدوبدوي بيگانه‌ها و انسان‌ها را تنگ کند و جاي آن کلي سخنراني مثلا تاثيرگذار را به فيلم اضافه. اين موضوع در Alien 3 ( ساخته ديويد فينچر) تقريبا شروع شد (فيلمي که خيلي دنباله خوبي براي دو فيلم اول نبود) اما در Prometheus به اوج خود رسيد؛ بحث مهندس و خلقت انسان و ديدار خالق و …!

خب، وقتي عميق‌تر به مسائل درون فيلم نگاه مي‌کنيد مي‌توانيد سرنخ‌هاي جذابي از اين فلسفه‌بافي‌ها براي خودتان مکشوف کنيد(!) ولي به طور کل Alien 3 و تا حدي Prometheus بين فيلم‌هاي بيگانه، برايم در پايين‌ترين رتبه قرار دارند، نه فقط به لحاظ مسائل مضموني (همان مثلا فلسفي) بلکه از لحاظ ساختاري هم خيلي نمي‌شود رويشان حساب کرد. حالا نمي‌دانم Alien: Covenant در کدام جبهه خواهد جنگيد؛ بيشتر به ماجراجويي‌هاي تعليق‌وار خواهد پرداخت يا سخنراني‌هاي فلسفي راه مي‌اندازد؟ فقط اميدوارم حتي با وجود هر دو حالت، فيلم ديدني و خوبي از آب درآيد.

هميشه پاي يک زن در ميان است!

الن ريپلي (با بازي Sigourney Weaver ) براي 20 سال نفر اول تمام فيلم‌هاي بيگانه بود. اين خيلي خوب است که در بين اين‌همه «فلان+من»‌ ها و قهرمان‌هاي مرد که از سر و کول فيلم‌ها بالا رفته‌اند و مي‌روند، چند تايي هم مثل ريپلي مي‌توان يافت که براي مدت مديدي يکه تاز يکي از بهترين فيلم‌هاي فضايي-ترسناک تاريخ باشد.




اما ريپلي از ابتدا، خيلي هم نقش يک قهرمان بزن‌بهادر را در فيلم‌ها نداشت، در حقيقت قبل از فيلم چهارم( Alien: Resurrection) اصلا نيروي عجيب و غريبي نداشت. او فقط موقعي که همه کرکره مغزشان را در مواقع بحراني پايين کشيده بودند، فکرش هنوز کار مي‌کرد، کمتر ترسان و لرزان بود و مي‌توانست تصميم‌هاي حياتي بگيرد.




به نظر مي‌آيد ميراث ريپلي به فيلم‌هاي بيگانه در هزاره‌ي جديد هم راه يافته است. مثلا دکتر اليزابت شاو (Noomi Rapace) در فيلم Prometheus را به نوعي مي‌توان شخصيت محوري فيلم قلمداد کرد که از قضا باز هم يک زن است و از قضا باز هم يکي از معدود نجات يافتگان پايان ماجرا.




حالا در فيلم Alien: Covenent و از روي تريلر‌ها اينطور به نظر مي‌آيد که Katherine Waterston (ستاره‌ي فيلم Fantastic Beasts and Where to Find Them ) قرار است ريپلي جديد باشد و شايد هم ريپلي‌وار تعدادي از دوستانش را در پايان ماجراجويي‌شان از دست دندان‌هاي شيشه‌اي و لب و لوچه‌هاي آب افتاده و خون‌هاي اسيدي بيگانه‌ها نجات دهد.





اصلا شايد او با ريپلي رابطه‌ي فاميلي هم داشته باشد، مثل مادر و دختر! ‌بايد منتظر ماند و ديد. ولي در هر حال به نظر مي‌آيد که بين فيلم‌هاي «بيگانه» و يک «ريپلي» پيوند ناگسستني وجود داشته و دارد، و هميشه پاي يک زن درميان است، حتي در ميان بيگانه‌ها!

آدرس آشنا؟

اينجا کجاست؟! منظورم سياره‌اي است که فيلم Alien: Covenant در آن جريان دارد. آيا ما آن را قبلا ديده‌ايم يا در مورد آن شنيده‌ايم. يکي از تصاوير مهم تريلر‌ها سفينه‌اي است شبيه سفينه‌هاي «مهندسين» در فيلم Prometheus که در جايي جنگل‌مانند سقوط کرده است.





اين تصوير به بخشي از دو فيلم Alien و Aliens بسيار شبيه است که يک چنين سفينه‌ا‌ي هم در آنها ديده مي‌شود، ولي سياره‌ي آن دو فيلم از لحاظ ساختاري( حداقل در چيزي که در فيلم‌ها ديديم)‌ با تريلر‌هاي فيلم جديد فرق دارد و خبري از رود و جنگل در آنها نيست. از طرفي در پايان فيلم Prometheus دکتر اليزلبت شاو با يکي از سفينه‌هاي مهندسين به سمت سياره‌ي اصلي آنها به راه مي‌افتد. آيا سفينه‌اي که در تريلر مي‌بينيم سفينه‌ي دکتر شاو و اينجا سياره‌ي اصلي مهندسان است؟





در بخشي از يکي از تريلر‌ها مي‌بينيم که بر روي سطح سياره، مزرعه و گياهاني هم وجود دارد که انگار ساکنين سياره آنها را پرورش داده‌اند. آيا اينجا کلوني‌هاي مهندسين وجود دارند، و يا حتي انسان‌هاي ديگر؟ در جايي ديگر از همان تريلر ديالوگ جالبي بين خدمه سفينه در راه ماجراجويي در سياره جديد به اين صورت رد و بدل مي‌شود: ” مي‌شنويد؟” ، "چي رو؟” ،‌ ” هيچي، هيچ صدايي نمياد، نه پرنده‌اي نه حيووني، هيچي …” . چه بلايي سر اين سياره‌ي به نظر قابل سکونت آمده؟
در هر حال با توجه به سرنخ‌ها اين آدرس خيلي آشناست اما اينکه واقعا کجاست و چه داستاني بر سرش گذشته از آن سوا‌ل‌هايي است که احتمالا فيلم، جواب آن را برايمان کنار گذاشته.

نژاد‌هاي بيگانگان

زينومورف (Xenomorph) با آن دهان کوچکِ اندر دهان بزرگش، با آن آبريزش مزمن‌اش آن هم نه فقط از بيني بلکه از تمام بدنش و با آن اسيدپاشي‌هاي گاه و بي‌گاهش، حکمران بلامنازع سه فيلم بيگانه‌ي اوليه بود. در فيلم Alien: Resurrection اما از نوع جديدي از بيگانه هم بر پرده‌برداري شد که به نوعي فرزند معنوي بانو «الن ريپلي» به حساب مي‌آمد. موجودي که مي‌شد در پس نگاه در حدقه فرو رفته‌اش، کمي احساسات ضعيف شده هم ديد. از طرفي در فيلم Prometheus هم باز از بيگانه‌هاي متفاوتي رونمايي شد. يکي آن موجودي هشت‌پا مانند که شبيه به موجودات فيلم‌هاي قبلي بود( همان جانوراني که بعد از بيرون آمدن از تخم به صورت ميزبان خود مي‌چسبيدند) اما در ابعاد بسيار بزرگتر که دکتر شاو آن را از بدن خود خارج کرد و همين طور بيگانه‌اي منحصر به فرد، با شباهت‌ها و تفاوت‌هايي نسبت به برادران خود در فيلم‌هاي قبلي که از بدن يک مهندس نگون بخت خارج شد.




حالا در فيلم Alien: Covenant هم انگار قرار است با چند تايي از بيگانه‌هاي قديمي يا شايد جديد روبرو شويم. مثلا در بخشي از تريلر فيلم، فردي را مي‌بينيم که پشتش شکافته مي‌شود و احتمالا بيگانه‌ي متفاوتي از بدنش خارج مي‌شود. چرا متفاوت؟ چون معمولا بيگانه‌ها( همانطور که در فيلم‌هاي اورجينال سري ديديم) پا را روي پدال گاز مي‌گذارند و از سينه‌ي قرباني خارج مي‌شوند ولي اين يکي انگار دنده عقب را بيشتر ترجيح مي‌دهد! شايد هم همان بيگانه‌ي هميشگي است که ترجيح داده متفاوت باشد و عقب عقب بيرون بيايد.




اما در بخشي ديگر از تريلر ما بيگانه‌ي سفيد رنگي را مي‌بينيم که با وجود شباهت با زينومورف‌ها، از لحاظ ظاهر و رنگ با آنها کمي متفاوت است. حالا اسم اين موجود زينومورف 2 است يا نئومورف يا هر چيز ديگر، زياد مهم نيست، مهم اين است که انگار بيگانه‌ها بر حسب نوع ورود مايه‌ي سازند‌ه‌شان به بدن ميزبان، نژادشان فرق مي‌کند. مثلا ما در جايي از تريلر ماده‌ي عجيبي را مي‌بينيم که از مجراي گوش يکي از افراد وارد بدن او مي‌شود و احتمالا مي‌شود حدس زد که چه اتفاقي انتظارش را مي‌کشد و البته در جايي ديگر از تريلر هم همان روش سنتي تخم و صورت يک انسان نگون‌بخت را شاهديم و وقايع بعدي هم تقريبا مشخص است؛ بيگانه‌اي خوابيده در سينه فرد ميزبان و … .



به هر حال به نظر مي‌آيد Alien: Covenant بلبشوي بيگانه در بيگانه‌اي خواهد بود، و البته لحظه‌ي پاياني يکي از تريلر‌ها يار قديمي اين فيلم‌ها را هم اين‌بار عصباني‌تر از هميشه نشانمان داد … زينومورف.

زن (يا مرد) شنل‌پوش

با آن شنل خفن‌طورش طوري قدم بر مي دارد که انگار مدت‌ها در اين سياره‌ي بيگانه بوده و حسابي پوستش کلفت شده. دارم در مورد زن(يا مرد) شنل‌پوش و مرموزي صحبت مي‌کنم که در چند جايي از تريلر‌هاي فيلم خودنمايي مي‌کند. از هيبت و سکناتش در همان لحظات کوتاه مي‌توان حدس زد که از نکات کليدي داستان خواهد بود، اما او چه کسي‌ست؟ آيا از ساکنين اين سياره است يا اخيرا ساکن آن شده و يا اصلا از خدمه‌ي خود سفينه است؟





محتمل‌ترين حدس به يک نفر بر‌مي‌گردد؛ دکتر اليزابت شاو. دکتر شاو در پايان فيلم Prometheus به سمت سياره مهندسين حرکت کرد. حالا در تريلر هم سفينه‌اي شبيه به سفينه‌ي دکتر شاو را مي‌بينيم و هم فردي شنل‌پو که انگار قبلا در يک چنين سياره‌اي بوده و بيگانه‌ نديده نيست و ترسش هم ريخته. همه‌ي اينها سرنخ هايي است که ما را به دکتر شاو مي‌رساند. در حالتي ديگر، فرد شنل‌پوش مي‌تواند ديويد باشد، همان رباتي که همراه دکتر شاو عازم سفر براي يافتن سوالات در پايان فيلم Prometheus مي‌شود. به احتمال قريب‌الوقوع، يکي از اين دو نفر صاحب آن شنل است. با اين حال هنوز چيزي قطعي نيست و آن فرد مرموز مي‌تواند يکي از مهندسين باشد يا خدمه سفينه يا هر کس ديگر .

با تمام تفاسير به نظر مي‌رسد فرد شنل پوش هرکسي که هست يکي از آن کليد‌هايي خواهد بود که چراغ‌هايي را در مسير جواب دادن به سوالات فيلم روشن مي‌کند.

پاسخ به سوالات

مهندسين دقيقا چه کساني هستند؟ و آن مايع سياه‌رنگ را که در فيلم Prometheus ديديم براي چه ساخته‌اند يا يافته‌اند؟ چرا قصد نابودي زمين را دارند؟ چرا سياره‌ي فيلم Alien: Covenant‌ با وجود اتمسفر مناسب، به نظر خالي از موجودات زنده است؟ چرا انسان‌ها اين سياره را براي سکونت و کلوني‌سازي انتخاب کرده‌اند؟ آيا پيامي را( مانند فيلم سال 1979) از آنجا شنيده‌اند؟ منشأ اصلي خود بيگانه‌ها از کجاست؟ آيا از آثار دست‌کاري مهندسان در کار خلقت است که بيگانگان به وجود آمده‌اند؟ آيا آنها آن روي سکه خود مهندسان هستند؟ آن فرد شنل‌پوش کيست؟ آن سفينه‌ي سقوط کرده مال کيست؟ آن افراد به ظاهر سوخته که در تريلر مي‌بينيم چه کساني هستند؟ آيا آنها از بين رفته‌اند تا قرباني بيگانگان نباشند؟ يا توسط خود بيگانه‌ها از بين رفته‌اند؟ از مهندسان بوده اند يا انسان‌ها؟ و …؟ و…؟ و …؟





اين‌ها سوالاتي است که از فيلم‌هاي قبل و تريلر‌ها ذهن من و شايد شما را به خودش مشغول کرده و حالا همه منتظريم تا ببينيم که آيا Alien: Covenant حداقل تعدادي از آنها را پاسخ مي‌دهد؟ اميدوارم فيلم جديد ريدلي اسکات به جاي پاس دادن افکار و جواب سوالاتمان به فيلم‌هاي بعدي احتمالي يا دادن جواب هاي سرسري، چند تايي نکته و جواب خوب برايمان در آستين داشته باشد.

بيگانه‌ي آشنا يا بيگانه‌ي بيگانه؟!

موجودات فضايي در بسياري از فيلم‌ها موجوداتي ترسيم مي‌شوند که فقط مي‌آيند تا بکشند و غارت کنند. آنها پيشرفته‌اند، بسيار پيشرفته تر از انسان، اما از تمدن و فرهنگ، فقط شليک‌کردن با اسلحه‌هاي عجيب‌ و غريبشان را بلدند. براي همين هميشه برايم اين سوال پيش مي‌آمده که چرا يکبار با انسان‌ها سر ميز گفت‌وگو نمي‌نشينند و دو کلام حرف حساب آن‌هم بدون زور و گلوله نمي زنند. مگر نه اينکه آنها کلي در شاخه‌هاي علم و فناوري تاخته‌اند و جلو رفته‌اند، پس نبايد کمي هم از لحاظ عقل و شعور چيزي در چنته داشته باشند. شايد نه! اما در Alien ها قضيه فرق مي‌کند، بيگانه‌ها در فيلم‌هاي Alien انگار خود شر هستند. ديگر خبري از پيشرفته بودن و گفتمان نيست، بلکه آنها انگار فقط هستند تا بکشند، بشر و غير بشرش هم مهم نيست. همين موضوع است که قضيه‌ي اين بيگانه‌ها را کمي متفاوت‌ مي‌کند.

حالا اميدوارم در دست‌پخت جديد ريدلي اسکات همان بيگانه‌هاي آشنا را ببينيم؛ آشنا به ترس، تعليق و باحال بودن در عين چندش‌آوري! فيلمي که ما را به خاطرات آشناي سال‌ها قبل ببرد. من که اميدوارم بيگانه‌ي Alien: Covenant بيگانه‌اي آشنا باشد نه بيگانه‌اي غريبه.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته! (فیلم)

 

 

 

منبع : خبرآنلاین 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آتش‌سوزی مهیب قطار حامل بنزین در آمریکا (فیلم) ساختمان قرن هفدهمی بورس دانمارک در آتش سوخت/ تلاش برای نجات نوتردام کپنهاگ (فیلم) آتش‌سوزی شدید در پایتخت هند (فیلم)

دیگر خبرها

  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته! (فیلم)
  • ببینید | لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته!
  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • مساله اتباع بیگانه، امنیت، کم آبی و بیکاری چالش‌های اصلی فارس است
  • ده‌روسی: با لورکوزن بازی داریم، یک تیم خیلی ترسناک!