Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@21:57:32 GMT

مطالبات تشکل‌های قرآنی ـ غیردولتی از رئیس جمهور آینده

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۳۹۷۵۰

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جامعه قرآنی و مؤسسات و تشکل‌های قرآنی غیردولتی از جمله نهاد‌هایی هستند که همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عین داشتن مطالبات و درخواست‌هایی از رئیس جمهور آینده کشورمان، از بی‌توجهی آنها به فعالیت‌های قرآنی کشور در برنامه‌هایشان گلایه‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طی این گزارش پای صحبت‌های برخی از مسئولان و مدیران تشکل‌های قرآنی ـ مردمی نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید.
جهانبخش صالحی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا در این باره گفت: انتظارات جامعه قرآنی جدای‌ از عامه مردم نیست چون جامعه قرآنی بخشی از جامعه اصلی است.
وی ادامه داد: انتظارات عامه مردم و متدین این است که همّ و غمّ خود را برای مشکلات معیشتی مردم بگذارند و از حزب‌گرایی بپرهیزند و فقط دغدغه‌شان خدمت به مردم باشد.
صالحی اضافه کرد: هنگامی که مشکل معیشتی حل شود مردم فراغت دارند و به سمت دین و تبلیغ دین می‌روند اگر کسی تأمین نباشد، نمی‌تواند عبادت درست داشته باشد.
وی اظهار کرد: خواسته بعدی این است که سازمان قرآن و عترتی ایجاد و مؤسسات و خانه‌های قرآنی را هدایت کنند. مؤسسات قرآنی مشکلات عدیده‌‌ای از جمله بودجه، امکانات، بیمه فعالان قرآنی و ... دارند، دولت جدید باید دولتی باشد که خدا را بیشتر در نظر بگیرد.
صالحی عنوان کرد: اقتصاد کشور خیلی مهم است همچنین بُعد سیاست خارجی و دولت جدید باید برابر آمریکا و اسرائیل قد علم کند. بنابراین اول حل مشکل معیشتی باید در اولویت قرار گیرد و سپس ایجاد سازمان قرآن و عترت که زیر نظر شورای عالی قرآن کشور است و می‌تواند مشکلات آن ستاد را برطرف کند.
وی بیان کرد: دولت موظف است زمین در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهد. فرهنگسراها باید مکان مناسب در اختیار مؤسسات قرار دهند. تعداد زیادی حافظ، قاری و داور قرآنی داریم که در سطح کارشناسی ارشد تحصیلات دارند اما بیکار هستند. کار معنوی در جای خود اما در بُعد مادی باید دولت زمینه ایجاد کند که اولویت استخدام بعد از خانواده شهدا قرآنیان باشند.
مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان فارس اضافه کرد: انتقادی به کاندیداهای انتخابات وارد کرده‌اند که به جایی اینکه پس از چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای آن را بگویند، آبروی هم را می‌برند. این نشان می‌دهد که قرآن هنوز به عنوان راهکار جا نیفتاده و جایگاه قرآن در بین مسئولان خالی است.
وی بیان کرد: باید راه‌حل ارائه دهند و مردم را دلگرم کنند نه اینکه تلاش کنند برای به‌دست آوردن پست ریاست جمهوری باید اول خودشناسی و خداشناسی را یاد بگیرند سپس می‌توان از این افراد انتظار داشت که خدمتی به جامعه داشته باشند.
در ادامه حسین خاکسارهرندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: مطالبات جامعه قرآنی چندین بار در همه جا تکرار شده است. قانون‌های وضع شده در جهت تسهیل کار مؤسسات که متأسفانه اجرا نشده قانون‌هایی که وضع شده می‌تواند مقداری از دغدغه مؤسسات را رفع کند که حتی همین‌ها هم عملیاتی نمی‌شود مثل معافیت آب، برق، گاز... و بیمه فعالان قرآنی که قانونش باید با همفکری قرآنیان به صورت جامع بررسی و سپس اجرا شود.
وی اضافه کرد: بحث بعدی بودجه است که در بودجه کشور چند سالی حمایت از قرآنیان دیده می‌شود اما تخصیص داده نمی‌شود در رسانه‌ها اعلام می‌شود که دولت به مؤسسات کمک می‌کند اما در عمل انجام نمی‌شود. مورد بعدی وحدت رویه در مؤسسات قرآنی است مثل هیئت رسیدگی و ادغام که در زمینه سیاست‌گذاری قرآنی یکی وحدت رویه وجود داشته باشد الان فعالیت قرآنی خیلی متولی دارد و هر متولی یک سلیقه دارد در رابطه با مربیان مهمترین دغدغه بیمه است.
خاکسار‌هرندی با تأکید بر اینکه بعد امنیت شغلی وضعیت مشخصی ندارد، تصریح کرد: اگر این موارد حل شود سایر موارد مثل تربیت نیروی انسانی کارآمد بر‌عهده مؤسسات قرآنی است که اگر بودجه لازم باشد مؤسسات خودشان انجام می‌دهند.
سپس اکبر حق‌نظری، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی ایلام با اشاره به اینکه بیشتر مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده این است که امور اجرایی فعالیت‌های قرآنی را به بخش‌های مردمی واگذار کنند، عنوان کرد: با این روش هم مؤسسات توانمند می‌شوند و هم دولت فراق بال پیدا می‌کند.
وی اظهار کرد: نکته بعد این است که مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی امور قرآنی در کشور در حال حاضر متعددند و باید سیاست‌گذاری آنها را واحد کنند. برای اعطای اعتبارات، جلوگیری از موازی‌کار و برای وحدت رویه دولت بنا بر مصوبه مجلس در تحقق بودجه قرآنی تلاش کند تا فضای قرآنی در کشور بیشتر حاکم شود تا مؤسسات قرآنی توانمندتر شوند.
حق‌نظری با تأکید بر اینکه فعالان قرآنی از مسئولیت‌های بالاتر برخوردار شوند، تأکید کرد: مسئله بعدی بیمه است. در نظام اسلامی این را داریم که از بیت‌المال برای افرادی که در این زمینه تلاش می‌کند، می‌شود مستمری در نظر بگیرند یا حداقل اگر افرادی که 20 تا 30 سال در زمینه فعالیت قرآنی تلاش می‌کنند از بیمه برخودار باشند.
ابراهیم مرادی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه در انتخاباتی که در پیش داریم جامعه قرآنی همچون دیگر اقشار مختلف مردم باید حضور پررنگ داشته باشند، تأکید کرد: گام دوم انتخاب اصلح است.
وی اظهار کرد: قرآنیان باید همگام با دیگر مردم همیشه در صحنه دِین خود را به قرآن ادا کنند. قرآنیان در حال حاضر دل نگرانی‌های دارند به گونه‌ای که مؤسسات انتظار دارند از حمایت دولت برخوردار شوند. انتظار می‌رود همه قرآنیان بصیرت افزایی را سرلوحه خود قرار داده و با انتخاب اصلح مشت محکم بر دهان دشمنان بزنند.
براساس گزارش ایکنا، هاشم سعیدی‌شکوه، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی همدان عنوان کرد: هر پیشه‌ و گروهی از مردم انتظارات خاص خود را دارند. ما هم انتظار داریم دولت نگاه خاص به فعالیت قرآنی داشته باشد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی منفک از قرآن نیست ولی متأسفانه قرآن مدتی است در مهجوریت واقع شده و دین گریزی به وجود آمده و وقتی مردم از دین دور شوند از قرآن دور می‌شوند و همین گونه است که آسیب‌های اجتماعی به وجود می‌آید و باید یک نهاد قرآنی شکل گیرد.
سعیدی‌شکوه اضافه کرد: یک وحدت رویه به وجود آید و سازمان قرآنی وجود داشته باشد و باید نهادی منسجم باشد و به وضعیت جامعه قرآنی از جمله بیمه، اعتبارات و تجهیز مؤسسات قرآنی رسیدگی شود.
وی گفت: عدم حمایت باعث می‌شود انگیزه کم شود. باید زیرساخت‌ها و برنامه‌های شاخص مشخص شود و جامعه پذیرای دین و قرآن است و مردم آشنا هستند فقط یک مدیریت منسجم لازم است و انتظار داریم قرآن سرلوحه کار قرار گیرد.
لیلی شکرانی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه همه باید حضور پررنگ در انتخابات داشته باشیم، بیان کرد: وظیفه شرعی و ملی است اما نماینده ملت باید درد مردم را درک کند. علی‌الخصوص ما جامعه قرآنی که می‌بینیم معلمان بدون چشم داشت فعالیت می‌کنند اما بیمه که حداقل حقوق شهروندی است، معلمان هیچ بهره‌ای ندارند. انتظار داریم سیاستمداران و دولتمردان به این موضوع توجه جدی کنند.
وی بیان کرد: ارتقای فرهنگ عمومی نقش اساسی در پیشرفت جامعه دارد اما هنوز فرهنگ قرآن را نتوانسته‌ایم در جامعه پیاده کنیم. اجرای برنامه‌های قرآنی نیاز به منابع مالی دارد و باید حمایت‌ شوند. مؤسسات قرآنی به عنوان مرکز تجاری فعالیت نمی‌کنند اما همانند این مراکز مشکلات ثبت و مالیات و ... برای آنها وجود دارد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۹۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رئیس جمهور

 سیدمحمد آقامیری در حاشیه بازدید ازغرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکس پو۲۰۲۴  با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه گذاری درقم از مدیران استان خواست به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.

استاندار قم افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

آقامیری تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم؛ اشتغال‌زایی نکته مهمی است که در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. هرچقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم؛ اشتغال اهم افزایش خواهد یافت. 

استاندار قم با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی این عزیزان خواهیم بود.

آقامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: منابع بانکی کشور محدود است لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

استاندار قم بیان کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری قم هفته آینده با حضور رئیس جمهور
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند