Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:05:22 GMT

فيلم «زنده با شب»؛ گانگستري با قلب طلايي

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۳۹۹۰۲

خبرگزاري آريا - روزنامه صبا - آرش واحدي: در 10 سالي که بن افلک رو به فيلمسازي آورده است به‌خوبي نشان داده که پروژه‌هايش را بسيار هوشمندانه و هنرمندانه انتخاب مي‌کند. او با هدف قراردادن دو جنبه مهم دنياي سينما يعني مسائل هنري و خلاقيت در ابراز آن‌ها و موفقيت در گيشه توانسته است به جايگاهي مشخص در فيلمسازي دست يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!







او در اولين تجربه کارگرداني‌اش به سراغ رمان نويسنده مشهور آمريکايي دنيس لهان«عزيز از دست‌رفته» رفت، که اولين قدم محکم افلک در عالم فيلمسازي بود؛ فيلمي قدرتمند که ساختار پيچيده و خلاقانه آن توانست توجه بسياري را به استعدادهاي نهفته افلک جلب کند، سپس فيلم «شهر» از راه رسيد، اثري گانگستري که نشان داد افلک به‌خوبي مي‌تواند يک خط داستاني ساده و کلاسيک را تعريف کند و حتي هيجان را به رگ‌هاي مخاطبان تزريق کند. سپس نوبت به «آرگو» رسيد، فيلمي که تا حدودي از روي يک داستان واقعي برداشت شده بود و در مراسم اسکار با موفقيت عمل کرد.

نکته جالب توجه اين‌جاست که به نظر مي‌رسد خود افلک نيز علاقه‌اي به ساخت آثار پرحاشيه يا حتي پرهزينه ندارد، بسياري از علاقمندان سينما پس از «آرگو» در انتظار تماشاي اثر بزرگ و بحث‌برانگيز ديگري بودند ولي افلک با فاصله‌اي چند ساله به حيطه آشناي خود بازگشت و اثر ديگري از دنيس لهان را براي بازگرداندن به فيلم انتخاب کرد. با اين وجود باز هم انتظار مي‌رفت که بن افلک اثري نظرگير بسازد و اثر گانگستري جنايي قابل‌توجهي ارائه دهد اما متعجب مي‌شويم وقتي «زنده با شب» را تنها روحي خسته از يک فيلم بزرگ مي‌بينيم. فيلم به‌شدت دستکاري شده است‌، داستان با گشاده‌دستي توسط افلک از روي رمان اقتباس شده است. نکته جذاب قضيه اين‌جاست که فيلم تمام ارکان يک فيلم فوق‌العاده را دارد، حتي تمام نکات کليدي آن نيز به‌صورت صحيح سرجاي خود قرار دارند اما فيلم نمي‌تواند انتظار مخاطبان را از رماني نگارش شده توسط لهان و فيلمي ساخته شده توسط افلک برآورده کند.





«زنده با شب» فاقد شورو هيجاني است که همه ما پيش از ساخته شدن چنين اثري انتظار داشتيم. فيلم داراي ضرباهنگ بسيار کندي است، اين مسئله به اندازه‌اي چشمگير است که شما حتي مي‌توانيد در ميانه فيلم به پيام‌ها و منظورهاي خالقان اثر فکر کنيد و بعد از چند دقيقه به جريان داستان‌گويي بازگرديد، اين درصورتي است که شما با تماشاي اثري چون «عزيز از دست‌رفته» حتي لحظه‌اي فرصت چشم برگرداندن از تصوير را نداريد و با سرعت شاهد هجوم اتفاقات به‌سوي خود هستيد.

در هر صورت شايد مشکل اصلي «زنده با شب» را بتوان در شخصيت‌پردازي کاراکتر محوري‌اش جست‌وجو کرد، در حقيقت برداشت افلک به‌عنوان فيلمنامه‌نويس اثر، از يک ضدقهرمان کلاسيک کمي کهنه به نظر مي‌رسد. ماجراهاي فيلم بر محور شخصيتي با نام جو کولين (با نقش‌آفريني افلک) مي‌گردد، پسر بي‌باک و سرکش يک پليس ايرلندي (با نقش‌آفريني برندان گليسون) در بوستون آمريکا، جو که در جواني راهي جنگ جهاني اول مي‌شود بسيار زود اين عمل را کاري بيهوده و بي‌دليل مي‌يابد، او از جنگ بازگشته و از سران کشورش به‌خاطر عازم کردن جوانان به جنگ دلگير است، جو پس از مدتي گروه کوچکي براي خود دست‌و‌پا مي‌‌‌کند و شروع به دستبرد زدن به بانک‌ها و قمارخانه‌ها مي‌‌‌کند، اين در‌حالي است که جو و گروهش علاقه‌اي به وارد شدن در عالم جرم و جنايت‌هاي سازمان‌يافته در بوستون ندارند‌، اما ديري نمي‌‌‌گذرد که يکي از روئساي مافياها با نام جيمز وايت (با نقش‌آفريني رابرت گلنيستر) سر راه آن‌ها قرار مي‌‌‌گيرد.





در همين حين جو شيفته دختري در گروه وايت مي‌‌‌شود، اين دختر که اما گولد (با نقش‌آفريني سيه‌نا ميلر) شور و هيجان را به زندگي جو بازبرمي‌‌گرداند، مشکل اين‌جاست که اين رئيس مافياي بي‌رحم ايرلندي حساسيت زيادي روي اما دارد و با برملا شدن رابطه عاطفي آن‌ها ممکن است هر دو را به فجيع‌ترين شکل به قتل برساند. با مرور زمان علاقه جو به اما بيشتر مي‌‌‌شود و کار به‌جايي مي‌‌‌رسد که تصميم مي‌‌‌گيرد با وي فرار کرده و در شهري خلوت زندگي آرامي‌‌ را آغاز کند، در همين حين رئيس مافياي ايتاليايي نيز وارد ماجرا شده و اعلام مي‌‌‌کند حاضر است هر آنچه که جو نياز دارد را در اختيارش قرار دهد به شرطي که آن‌ها جيمز وايت را به قتل برسانند.

جو که علاقه‌اي به رقابت‌هاي پنهان دنياي جرم و جنايت ندارد، اين پيشنهاد را قبول نمي‌‌‌کند. شب موعود فرا مي‌‌‌رسد و جو به‌همراه اما قرار است بوستون را ترک کند، ولي اتفاقي ديگر رخ مي‌‌‌دهد و جيمز وايت که گويي مدتي است از جريان خبردار شده آن‌ها را در دام مي‌‌‌اندازد؛ بر اثر ضرب‌و‌شتم بسيار هولناکي، جو راهي بيمارستان مي‌‌‌شود و در آن‌جا متوجه شده که اما گولد کشته شده است. جو که به‌دليل سرقت از بانک نيز تحت‌تعقيب پليس است پس از بيمارستان راهي زندان شده و با پا در مياني پدرش پس از سه‌سال زندان آزاد مي‌‌‌شود. او که قصد گرفتن انتقام دارد پس از رهايي از زندان مستقيم به‌سوي دفتر رئيس مافياي ايتاليايي رفته و پيشنهادش را با وقفه‌اي چند ساله مي‌‌پذيرد و...




همانگ‌ونه که پيش‌تر گفته شد يکي از مشکلات اصلي فيلم شخصيت‌ محوري‌اش است، جو گانگستر بي‌رحمي‌‌ است که به‌شکل عجيبي درستکار و نجيب است، ما نمي‌‌‌توانيم چنين شخصيتي را بپذيريم زيرا اين خصيصه‌ها در ژانر گانگستري کمي‌‌ غريب و باورناپذير به‌نظر مي‌‌‌رسد. ماندگارترين کاراکترهاي ژانر گانگستري اشخاصي بودند که شخصيت‌هايي پيچيده داشتند، اشخاصي که بسيار خاکستري‌اند و حتي کفه اعمال شريرانه آن‌ها در مقابل اعمال خوب‌شان سنگين‌تر است؛ براي مثال توني مونتانا در «صورت زخمي‌‌« که يکي از ماندگارترين شخصيت‌ها از اين منظر محسوب مي‌‌‌شود. نااميدي از فيلم «زنده با شب» از همين نکته نه‌چندان کوچک آغاز مي‌‌‌گردد، ما کاراکتر محوري فيلم را باور نمي‌‌‌کنيم، زيرا او هيچ وجه ديگري جز خوبي و شرافت ندارد، او حتي علاقه زيادي به مشروبات الکلي يا مواد و حتي سيگار ندارد و حتي در مواقعي پايبند به اصول مذهبي نيز به‌نظر مي‌‌رسد. در حقيقت ما در «زنده در شب» تنها مي‌‌‌شنويم که او آدم شرير و قلدري است و هيچ‌گاه مجال تماشاي آن به مخاطب داده نمي‌‌‌شود.

در نهايت بايد گفت که فيلم «زنده با شب» پتانسيل مناسبي براي مبدل شدن به اثري ماندگار را دارد اما هيچ‌گاه جدي نمي‌‌‌شود و بيشتر شبيه به يک اثر فوق‌العاده باقي مي‌‌‌ماند. فيلم از قدرت ستاره‌هاي پر نام و نشان بازيگري‌اش نيز استفاده درستي نکرده است، کريس کوپر، الي فانينگ، زويي سالاندا و حتي برندان گليسون بازيگران کارآمدي هستند که در طول روايت کند و خسته‌کننده افلک از رمان دنيس لهان تلف شده‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوید رایا یا جوردن پیکفورد؛ چه کسی برنده دستکش طلایی فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس می‌شود؟

در فاصله سه بازی به پایان فصل، دو دروازه بان شانس کسب دستکش طلایی دارند.

طرفداری | داوید رایا، شانس اصلی کسب دستکش طلایی فصل جاری لیگ برتر است و پشت سر او، جوردن پیکفورد قرار دارد.

به گزارش وب سایت لیگ برتر انگلیس، تنها سه هفته به پایان فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس باقی مانده و رقابت زیادی در کسب عناوین مختلف از قهرمانی در لیگ گرفته تا جوایز فردی، وجود دارد. در رقابت برای کسب دستکش طلایی فصل جاری لیگ برتر، دیگر ادرسون و آلیسون در بین برترین ها نیستند و حال رقابت بین داوید رایا و جوردن پیکفورد است. دستکش طلایی به دروازه بانی اهدا می شود که بیشترین کلین شیت را در طول فصل انجام داده و در فصل جاری داوید رایا با 14 کلین شیت و سپس جوردن پیکفورد با 12 کلین شیت بهترین عملکرد را داشته اند. داوید رایا بازی های کمتری نسبت به جوردن پیکفورد انجام داده اما در مقابل دروازه بان انگلیسی به نسبت شرایط تیمش، کار بزرگ تری انجام داده است.

با این حال، در سه بازی آینده تکلیف برنده دستکش طلایی مشخص می شود. داوید رایا در سه بازی آینده مقابل بورنموث، منچستریونایتد و اورتون قرار می گیرد. در سمت مقابل، جوردن پیکفورد تقابل با لوتون تاون، شفیلدیونایتد و آرسنال را در پیش دارد. در صورتی که داوید رایا موفق به انجام کلین شیت در دو بازی آینده نشود و از سوی دیگر پیکفورد در هر دو بازی آینده کلین شیت کند، تقابل آرسنال و اورتون در هفته پایانی، جدای از هر حساسیتی رقابت مستقیم رایا و پیکفورد برای کسب دستکش طلایی را نیز در بر خواهد گرفت.

مقایسه عملکرد رایا و پیکفورد در فصل جاری لیگ برتر انگلیس

 

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • شیرآلات سفید بهتر است یا شیرآلات طلایی؟
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • فیلم تعجب و بهت عرب‌ها از دیدن نیسان طلایی سایپا!
  • واکنش عرب‌ها با دیدن نیسان طلایی ایرانی (فیلم)
  • واکنش عرب‌ها به وانت طلایی ایرانی
  • فینال مسابقات بوکس برگزار شد
  • داوید رایا یا جوردن پیکفورد؛ چه کسی برنده دستکش طلایی فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس می‌شود؟
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!